Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 11 van 13   [ 121 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Roden 1/72 Fokker D.VII OAW & Albatros D.Va "Jasta
BerichtGeplaatst: ma 2. jan 2017, 09:51 

Zelfs die oude Revell Albatros past een stuk beter haha. Jij treft het ook wel hoor met je kitjes, maar je wist natuurlijk waar je aan begon ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. jan 2017, 22:39 

Yep... al viel me dat van de Albatros toch wel een beetje tegen, omdat het verder verreweg de betere van de 2 kits is!

Alles vanavond gespoten, dus hopelijk van de week wat tijd om rustig die bovenvleugel er (eindelijk) definitief op te zetten! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22. feb 2017, 13:16 

Het is al weer even geleden... veel losse momentjes maar ook frustratie en geen-zin momentjes door het blijven modderen met het fixen van dingen die het model niet mooier maken. Enfin, als je een tijdje afstand neemt en met andere dingetjes in de weer bent vergeet je dat weer een beetje en kun je met frisse moed weer verder met de leuke dingen, zoals detailwerk wat straks allemaal samenkomt.

Waarvan acte:
Afbeelding
Wielen (duh), een zelf gemaakte snelheidsmeter (van een Britse 20 pondsbom uit de rommeldoos), 2 seinpistolen, gemaakt van de Parabellum machinegeweren die je bij elke Roden kit krijgt. De handvatten worden nog houtkleur, maar gezien het formaat, gaat dat vast beter als ze gemonteerd zijn.
Op de snelheidsmeter moet de wijzerplaat nog gemaakt worden -ook dat gaat vast beter als hij op zijn plek zit!
Het tuinhekje bovenaan is een Oigee telescoopvisier voor de Fokker, dat moet nog zwart worden en de pootjes nog op de goede lengte gemaakt.
Niet op de foto (staat te drogen) de spiegel die nog op de bovenvleugel van de Albatros moet komen.

Verder ziet de Fokker er nu zo uit, op het eerste gezicht weinig anders:
Afbeelding
Afbeelding
Ik had 'm wel even mogen stoffen... :roll:
Het werk zit 'm bij deze in de details; zo heb ik alle aanhechtigen voor de besturingskabels gemaakt die afgebroken of ontbrekend waren (control horns heten die dingen in het Engels), het groen op de staart met restanten decals en nauwkeurig gemengde verf bijgewerkt (dat was beschadigd door het oppakken/bewerken), het rood van de struts bijgewerkt (was expres niet meegespoten ivm de montagen) is de radiateurvulpijp vervangen (was afgebroken en verdwenen), de seincartrigdes geverfd, de motor bijgewerkt, etc etc.
Ook de ontbrekende staartslof zit op z'n plek en heeft een basiskleurtje ontvangen. Het lijstje voor deze wordt snel korter; struts moeten nog wat matter worden, dan kunnen de weinig draadjes erop, wielen en laatste kleine delen zoals de opstap, seinpistool en vizier erop (en nog wat andere dingetjes) en dan is hij eigenlijk wel af.

De Albatros daarintegen gaat wat minder voorspoedig. Ik zal jullie de paarse donderwolken en het vocabulaire besparen, maar het resultaat van een paar avonden modelleren is dit:
Afbeelding
Afbeelding
De vleugel zit definitief op de goede hoogte, haaks en recht op zijn plek. Hoera! :)
Echter, de linker steun tussen vleugel en romp is uit zijn gaatje gevlogen en staat dus niet helemaal goed. Daar baalt mijn perfectionistische ik wel een beetje van, maar de andere perfectionistische helft is blij dat de vleugel er verder prima recht op zit, en heeft een nieuw gaatje voor de draden geboord en is er tevreden mee. Als je het niet weet valt het nauwelijks op...
Verder ook hier weer detailwerk zoals motor, uitlaat, flares, radiator, struts bijgewerkt na al dat prutsen met monteren.
De Albatros vereist nog wat meer werk, buiten de kleine details en het onderstel: ik moet nog radiateurbuizen buigen van messingdraad, spandraden monteren en dan pas de ondervleugel afwerken.
Dan kan ook het onderstel eronder en begint het er al aardig op te lijken; dan kunnen ook de kleine details als seinpistool, windschermpje en spiegel erop.

Als deze dan af zijn kan ik me hopelijk nog een halve maand ofzo focussen op de 1/32 Fokker en daarna komt de bouwcamper weer uit de stalling en ga ik daar weer mee verder...

We komen er wel! Nu nog even tijd om alle andere modellen hier te bekijken, iedereen is momenteel lekker actief lijkt het! :ok:

Groeten
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 22. feb 2017, 17:07 

Hee Jeroen, je leeft nog. Goed om te horen. Mooi om te zien dat je ze weer hebt opgepakt. Het begint ondertussen, ondanks alles, toch al heel wat te lijken in mijn ogen en je toevoegingen mogen er toch ook zeker zijn.
Heb je die camper nou ook nog niet af, of heb je die ook laten vallen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. feb 2017, 22:05 

Ja, die camper.. veul te koud en donker in de winter, dus die staat van oktober tot april op winterstal. Anders komt er van de modelbouw helemaal niks meer terecht ;)
Ik ben nu vooral met de Fokker bezig, (weinige) rigging zit erop, wielen eronder, en nog wat andere dingetjes gedaan.
Voor het eerst stretchy Ushi draad gebruikt, het is even wennen, maar werkt prima voor sommige toepassing, voor andere ben ik er nog iets minder blij mee.
Foto's volgen nog... boel staat te drogen momenteel. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. maart 2017, 21:49 

En bij deze nog een update :)
Ik heb inmiddels alle draadjes gespannen. Zoals geschreven heb ik dat met Ushi Fine elastisch draad gedaan. Normaliter gebruik ik 0,06 en 0,08mm visdraad, omdat dat goedkoop, dun, en stevigheid geeft.
Het nadeel is dat je in elk geval aan 1 kant door-en-door moet boren omdat het anders amper strak te krijgen is. Vooral bij rolroerkabels en onderstellen kan dat lastig zijn, omdat je dan een draadje in een 0,3mm gaatje in een romp moet frummelen en wel zo snel dat het ook nog enigzins strak staat. (anders kun je nog wat met warmte doen, maar ook niet oneindig)
Ik had alle gaatjes al door-en-door geboord, omdat ik toen nog niet wist dat ik Usch draad wilde proberen :mrgreen: Het Ushi draad is mooi dun en echt heel sterk, je moet het echt goed hard aantrekken wil het breken. Qua dikte vond ik de Superfine eigenlijk wat te dun. Wellicht is deze perfect op schaal, maar als ik zoveel tijd aan draadjes besteed wil ik er ook wel iets van terugzien van een afstand meer als 20 centimeter. Artistieke vrijheid zullen we maar zeggen. Qua aanzicht is de Fine ongeveer gelijk met het visdraad 0,06 en 0,08 wat ik tot nu toe had, past dus mooi bij de rest.
Zoals gezegd voegt het dus geen sterkte toe zoals visdraad dat wel doet, maar deze modellen zijn vrij stevig en hebben het eigenlijk niet nodig.
Het grootste nadeel vind ik dat de uiteindjes gaan krullen als je er secondelijm op doet. Daar moet je wat handigheid in krijgen en daardoor ben ik nu best lang bezig geweest, op een gegeven moment ben je snel genoeg en gaat het prima.
Voor eerder genoemde "blinde" draden zoals de rolroerkabels van de DVII en de onderstellen is het echt ideaal spul, voor modellen die geen sterkte nodig hebben ben ik om. Hoef je ook geen gaatjes meer door-en-door te boven later weer op te knappen.

Bij de Albatros was nog een steun van het rolroer afgebroken, die weer gemaakt waarna ook de laatste draadjes erop konden (zitten er hier nog niet op):
Afbeelding

En bij de Fokker ook control horns voor de bovenvleugel gedaan, draadjes en wielen enzo gedaan:
Afbeelding
Afbeelding

En als dank voor alle gedraaide overuren had ik vandaag een dag vrij en was ik alleen thuis... Veel klein geprul wat leuk is om te doen maar waar je op een gegeven moment wel wat scheel van wordt!
Handgrepen op de achterromp zijn van vuilniszakkenbindijzerdraad om een boortje gewikkeld en doorgesneden, het Oigee telescoopvisier zit na ellenlang gepruts op zijn plekje tussen de machinegeweren (dat visier had ik er natuurlijk op moeten zetten toen de bovenvleugel er nog niet op zat... :roll:), zelfgemaakt seinpistool op de vleugel, voetstapje uit de kit, alle loshangende draadjes afgesneden en stoel en kompas op zijn plek gezet. Die laatste heeft er 5 minuten in gezeten, viel er toen uit en is spoorloos. Jammer, zit vrij prominent naast de stoel van de piloot :(
Ook de propellers afgemaakt, het bleek dat ik nog fabrieksdecals op een sheet had die ik eens overgenomen had, de Roden decals van de Fokker waren van het type wat in 1000 stukjes explodeert zodra je het in water legt. Helaas bleek ook dat daar precies de goede kruizen op zaten voor de vleugels, deze kloppen eigenlijk niet, maar waren de enige die ik toen dacht te hebben. (Zaten op de Pheon sheet van een andere optie) Eigenlijk zouden ze een dunnere witte rand moeten hebben, en de verhouding tussen lengte-breedte 5:4. Niks meer aan te doen.
E.e.a. is snel geschreven maar ik ben er een dikke middag mee zoet geweest!

Enfin, uiteindelijk heb je dan dit:
Afbeelding
Voor de eindfoto's nog even afstoffen... :roll:

Nu de Albatros nog, daar staat van alles te drogen :)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. maart 2017, 22:52 

Mooi hoe je de extra details hebt toegevoegd bij dit toestel, dat maakt het echt af. Ik ben benieuwd naar de eindfoto's!

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 18. maart 2017, 09:46 

Wauw! Mooi hoor! En dat na twee jaar werk! Wat een klus voor twee zulke kleine modelletjes. Daar mag je wel een flesje voor open trekken! Kom maar door met die eindfoto´s!

Die eindfoto´s moet je (uiteraard) wel goed focussen en uitlichten, want op deze fotootjes is al je werk aan de spandraden nauwelijks te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 21. maart 2017, 22:45 

Mooi resultaat inderdaad.
Mooi spul he, die elastische draad. Ik heb het 1 keer geprobeerd met visdraad, maar sinds ik ez-line heb, gebruik ik niets anders meer.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 24. maart 2017, 22:03 

@DJ: dank! Ga ik maken als de Albatros ook klaar is, dan gaat het hele draadje op Done :) (eindelijk)
@Huib: ook dank! Het is net als met wijn, het moet even rijpen :mrgreen: De eindfoto's doe ik met de "echte" camera, tot op heden veel met de telefoon gedaan omdat die bij de hand ligt en ik anders helemaal vergeet foto's te maken...
@Peter: Ja, is inderdaad handig spul. Al zou ik het voor een Gotha met die lange slappe vleugels nog steeds met visdraad doen, omdat dat stevigheid geeft aan het geheel. Maar dit spul is wel erg mooi, en in tegenstelling tot EZ-line, ook echt mooi rond. :)

Inmiddels met de Albatros verder, alle draadjes zitten er nu op, onderkant is afgewerkt met dikke verf in de gaatjes en vlak gemaakt, en de kruisen op de ondervleugel zitten erop. Als die droog zijn matlak erop en dan kan ik verder met de laatste details en onderdelen van dat model. Dan mogen ze samen op de foto en dit draadje (eindelijk) op Done, en mooi op tijd om op 1 april de camperbus weer op te halen en daar mee verder te gaan :)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 11 van 13   [ 121 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13  Volgende