Nou ja, dat duurde dus allemaal wat langer

Mijn nieuwe job bij dezelfde werkgever zorgt voor lange dagen, maar evengoed afgelopen tijd wat kunnen doen. Vandaag compensatiedag vrij en alleen thuis, dus lekker kunnen werken aan deze modellen.

Ik heb de maten van de stijlen van de Albatros van een WIngnut WIngs kit gekregen, en die omgezet naar 1/72. De romp/vleugelstijl moest ~1mm ingekort worden, de vleugelstijlen (V-struts) waren blijkbaar de goede lengte. Dus net als bij de Poolse D.III afgetaped, afgezaagd, en weer gelijmd en geschuurd. Ook de andere stijlen primerklaar gemaakt, alle mouldlines eraf geschraapt en geschuurd -zonder 1 van die fragiele dingen te breken!

Na nog een rondje of 2 schuren en primer de boel mat wit gespoten, en de delen die wit moeten worden met glanswit gedaan (=echt wit, mat wit is altijd wat gelig). Daarna nog wat gepolijst, en het viel me op dat er nog een grote sinkmark in de rompzijkant van de Fokker zat, en ook achter de cockpit was een stukje nog niet echt strak. Met pijn in het hart toch maar aangepakt en weer gespoten, waarna er weer wat gepolijst kon worden. Overigens is Revell Aqua de enige acrylverf waar ik dat mee aandurf!

Helaas waren er toch nog kleine imperfeties te zien aan de onderkant van de neus van de Fokker en bij de staartski van de Albatros. Ik denk dat de secondelijm toch, ondanks de talkpoeder, te hard is en je eerder het plastic wegschuurt. Weinig meer aan te doen, leermomentje voor het volgende kitje met zacht slap plastic.
Daarna een groot deel van mijn vrije dag besteed aan het afplakken van de ribben voor de schaduwwerking:

Het idee is om nu eerst het wit te schaduwspuiten, dan alles af te plakken, rood te spuiten, en dan het rood te schaduwen. Daarna glans over alles en dan decals. De groene decals hoop ik met pastels te verweren, want afplakken over die Fantasy Printshop plakkers is me bij de EP-3B slecht bevallen.
De hele vleugel van de Albatros is ook wit aan de bovenkant, en hier zijn de vlakken voor de kruizen uitgezet om te helpen met het afplakken van de ribben (klusje voor vanavond). Als dat klaar is, ook hier weer wit afplakken en dan rood spuiten en shaden + glanslak.

Hopelijk kan ik beide modellen vanavond afmaken en morgenavond airbrushen -ik heb er zin in!

Jeroen