Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Mig-21MT Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: vr 1. mei 2015, 14:47 

Mijn eerste Mig-21 van Eduard. Prachtige kitjes om te bouwen. Tevens vlogen deze kisten in de meest exotische versies.
Deze versie is een SMT en dat betekent dit: MiG-21SMT (1971; Izdeliye 50; NATO "Fishbed-K")S = Sapfir (referring to the Sapfir-21/RP-22 radar).M = Modernizirovannyy ("Modernised")T = Toplivo ("Fuel," referring to increased fuel capacity)A development of the MiG-21SM with increased fuel capacity. This variant is easily spotted thanks to its larger spine.Dus hij heeft een kamelenbult. Dat veroorzaakte dat de jager niet meer lekker vloog, dus een succes werd het niet.
Dit vliegtuig staat/stond op een vliegveld nabij Moskou, Dolgoye Ledovo. Als je dat googled dan zie je dat het een uitgestorven boel er is!
Afbeelding

Afbeelding

Dit is hem. Het lijkt me geweldig om daar een keer rond te struinen.
Afbeelding

Dit is de mijne geworden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Klein naadje op de bom, volgende keer wat secuurder zijn hier. Maar zo zitten er wel meer foutjes in. ;)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo, nu weer verder met de Indiaanse Mig!

Groet,
Eelco

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Mig-21MT Eduard 1/48
BerichtGeplaatst: vr 1. mei 2015, 16:03 

Citaat:
Dit vliegtuig staat/stond op een vliegveld nabij Moskou, Dolgoye Ledovo.

Zijn er meer dan? Ik ken(de) alleen Monino. Ik heb gehoord dat je flinke entree-kosten moet betalen om naar binnen te kunnen, maar dat lijkt me inderdaad ook heerlijk om daar rond te dwalen.

Betreffende je model, die ziet er goed uit. Ik vind alleen de sterren en de blauwe 15 nog wat te clean. Maar zo komt het hier in ieder over op het scherm. Zo-wie-zo zijn de foto's wat aan de fletse kant.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. mei 2015, 18:55 

Strak ding geworden hoor!
Ik vind het camouflage patroon wel heel gaaf zo.
Heb je die free hand gespoten?

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. mei 2015, 20:17 

Yes, freehand!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. mei 2015, 12:13 

Ja, mooi geworden, Eelco. Ik vind de camo heel mooi gelukt en ook de weathering is goed geworden. Mooi subtiel. Ik ben het met René eens dat de decals wat te fel en te schoon tonen. Ze ogen ook glad, terwijl de camo heel mat oogt. Maar 't is een detail.

Ik ben een jaar of tien/vijftien geleden op Monino geweest. Fantastisch! Zo'n beetje alle Mig's, Suchoi's, Antonov's, Tupolev's, Yak's en Ilyushins die je je kon bedenken stonden er, alle helikoptertypes, etc. van de jaren twintig tot de jaren 90, en alles in tamelijk verwaarloosde toestand. Mijn favoriet daar was de Beriev Be-12 vliegboot. Wat een fantastisch knoestig ding!

Afbeelding

Ik was op Monino met een Russische vriend/collega die daar via connecties makkelijk met mij in kon. Hij had eind jaren '60 zijn dienstplicht vervuld bij de Russische luchtmacht als grondpersoneel. Zij waren gelegerd in het verre oosten in de buurt van Khabarovsk waar dag en nacht een aantal Suchoi Su-15 onderscheppingsjagers paraat stond om schendingen van het luchtruim door de Chinezen op te vangen.

Afbeelding
Plaatje van de Su-15 op Monino. (Heb er zelf naast gestaan en aan mogen voelen :P )

Om die vliegtuigen ook in de winter bij Siberische temperaturen vliegklaar te houden werden die met speciale kachels op temperatuur gehouden. Die kachels werden gestookt op een soort ethanol of andere synthethische alcohol. Ze hadden een tank van een liter of 500 op een karretje , om die kachels steeds bij te vullen. Je voelt 'm al aankomen, Russen, en vooral Russische rekruten drinken, bij gebrek aan beter, alles waar alcohol in zit, parfum, antivries, etc. Die officieren kenden hun pappenheimers, dus die peilden voortdurend de inhoud van dat tankwagentje om te voorkomen dat de soldaten van die alcohol zouden drinken. Die soldaten waren echter ook niet achterlijk. Als dat tankwagentje net afgevuld was lieten ze op een onbewaakt moment een emmer op de bodem van die tank zakken. Dan wachtten ze rustig af tot de tank een paar dagen later leeg was. Zo gauw de officier zag dat de tankwagen leeg was verloor hij z'n belangstelling ervoor en konden de soldaten ermee aan de haal. Want op de bodem van die lege tank stond natuurlijk nog een emmer vol met alcohol. Een uur later was dan het hele peloton stomdronken. Viel geen land meer mee te bezeilen. En die officieren zich maar afvragen hoe ze toch aan die alcohol gekomen waren.

Beetje off topic, maar toch een mooi verhaal verbonden met Suchoi's, Monino en de Mig 21 van Eelco.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. mei 2015, 13:27 

Mooi geworden hoor,die Mig!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. mei 2015, 16:00 

Mooi verhaal Huib. De Suchoi is ook een beest. Heb hier nog een Trumpeterkitje van liggen. Gaaf ding!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. mei 2015, 19:22 

Zeker mooi geworden, al vind ik de dikke rug van dit type MiG-21 zelf wat minder mooi. Doet echter geen afbreuk aan het model! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. mei 2015, 21:11 

Hele mooie Mig geworden Eelco.
Enne hoor ik nou een groepsuitje naar Monino aankomen? :D

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]