Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 13 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Fly Armstrong Whitworth Whitley mk III 1/72
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 14:23 

De Armstrong Whitworth Whitley is een van de lelijkste vliegtuigen die ik ken. Een enorm rechthoekig vleugeloppervlak, een veel te smalle romp met knoestig uitstekende geschutskoepels, vleugels die te ver naar voren zitten en een vreemde nose-down houding tijdens de vlucht. Dit laatste kwam omdat bij het ontwerp van het vliegtuig geen flaps waren toegepast. Die techniek stond toen nog in de kinderschoenen. De vleugels hadden een relatief hoge invalshoek, zodat het vliegtuig toch op kon stijgen met een zware bommenlast. Dit resulteerde echter in een naar beneden gerichte neus tijdens de kruisvlucht. Uiterst merkwaardig!

Afbeelding

Maar goed. Lelijke vliegtuigen hebben karakter en eigenheid. Ik vind ze vaak interessanter dan perfect vormgegeven vliegtuigen als de B-25 Mitchell of de C-47 Dakota. Bovendien is een verzameling Britse bommenwerpers uit de Tweede Wereldoorlog niet compleet zonder de Whitley. Tijdens de eerste jaren van de oorlog speelde hij een belangrijke rol als nachtbommenwerper. Samen met de Vickers Wellington en de Handley Page Hampden maakte de Whitley deel uit van de bescheiden luchtvloot waarmee het Britse Bombercommand in het begin van de oorlog steden in het westen van Duitsland kon bombarderen: Hamburg, Keulen, het Ruhrgebied, etc. Berlijn was toen nog onbereikbaar.

De Whitley was halverwege de jaren dertig ontworpen als een zware nachtbommenwerper. Bij het uitbreken van de oorlog was de Whitley eigenlijk al verouderd: te lage snelheid, te laag plafond (maximale vlieghoogte), onvoldoende actieradius, te kleine bommenlast en en onvoldoende defensieve bewapening. Toch bleef de Whitley, bij gebrek aan beter, tot eind 1942 deel uit maken van de bommenwerpervloot. Pas toen was
hij geheel vervangen door Stirlings, Halifaxes en Lancasters.

Dat betekende niet dat de Whitley toen afgeschreven was. Tot het eind van de oorlog werden Whitley's ingezet als transportvliegtuig, sleepvliegtuig voor zweefvliegtuigen, trainingsvliegtuig voor parachutisten en als maritiem patrouillevliegtuig voor de onderzeebotbestrijding. In die laatste rol kon de Whitley uitgerust zijn met naar alle zijden uitstekende radarantennes. Een spectaculair gezicht, maar desastreus voor de aerodynamica.

Bij het ontwerp van de Whitley Mk I in 1934 ging men er nog van uit dat bommenwerpers in de nacht onvindbaar en onbereikbaar zouden zijn voor onderscheppingsjagers. De defensieve bewapening was daarom vrijwel non-existent. De Whitley Mk I was uitgerust met twee handbediende geschutskoepels, één voor en één achter, ieder voorzien van één enkele Vickers K .303 inch mitrailleur met losse munitietrommels. Zo gauw de Whitley in 1937 operationeel werd, was dit idee al achterhaald. Vanaf de Mk III werd een zogenaamde Dustbin turret (Vuilnisbak geschutstoren)onder in de romp aangebracht, zoals ook bij sommige vroege versies van de Vickers Wellington gebeurde.

Afbeelding

Dustbin turret onder een Whitley in ingetrokken en uitgeschoven toestand.

Deze Dustbin turrets werden in normale toestand met een mechanisme helemaal opgetrokken in de romp. Bij dreiging van vijandelijke jagers liet men de toren zakken. De twee browning mitrailleurs met patroonbandvoeding konden dan rondom onder het vliegtuig vuur afgeven. Hoewel dit de defensieve bewapening van de Whitley aanzienlijk (maar onvoldoende) verbeterde, veroorzaakte de omlaaggedraaide toren zoveel extra luchtweerstand dat de snelheid van het toestel flink afnam. Dat kwam de veiligheid weer niet ten goede. Dit resulteerde uiteindelijk in de Whitley Mk V, de finale en meest gebouwde versie van het toestel. (Latere versies waren varianten op de Mk V). Hier was de Dustbin-turret verwijderd en vervangen door een grote Nash &Thompsongeschutskoepel achter in de romp met vier browning mitrailleurs. Deze koepel werd ook toegepast in latere versies van de Vickers Wellington en in de Avro Lancaster. Ook waren bij de Mk V de radiaalmotoren vervangen door sterkere en meer gestroomlijnde lijnmotoren. Hierdoor heeft de MkV een heel eigen uiterlijk, vergeleken met de Mk I t/m III.

Een bijzonder interessant toestel dus, en lelijk als de nacht. Misschien is dat de reden dat er in de loop der jaren niet veel modellen van verschenen zijn. Binnenkort echter verschijnt een gloednieuwe tooling van de Mk V van Airfix. Terecht, het werd tijd. Al vanaf de jaren zestig was er echter de Whitley mk V van het goede oude Frog. Later ook nog uitgegeven door Novo en nog wat vage merken. Tegenwoordig is he een collectors item.

Afbeelding
De Frog Whitley (Ja, ik heb hem hier liggen!) Hele mooie boxart, trouwens.

Van de Frog Whitley is een mooi model te maken, maar daar moet je wel je best voor doen. Het model heeft veel problemen. Zie bijvoorbeeld: http://www.ipmsstockholm.org/magazine/2005/11/stuff_eng_davies_whitley_01.htm

Ook het Tsjechische short run merk Fly kwam een aantal jaren geleden met een Mk V en een Mk VIII (onderzeebootbestrijder) op de markt. Mooi, maar die versies hadden we al van Frog. Tot mijn grote vreugde kwam Fly afgelopen jaar met kits van de Whitley mk I en de Whitly mk III op de markt. Van deze vroege versies van de Whitley was nog nooit een model verschenen!

Afbeelding

De Mk III heb afgelopen winter gebouwd. En het leuke is, ik heb van deze kit nog geen enkel bouwverslag of eindfoto's op internet gezien. Dus als ik al niet de eerste ben die hem überhaupt gebouwd heeft, dan ben ik zeker de eerste die hierover publiceert. Een primeurtje dus!

Hieronder volgen binnenkort wat foto's van de kit, de bouw en het eindresultaat.

Laatst bijgewerkt door Huib op za 30. mei 2015, 15:25, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Fly Armstrong Whitworth Whitley mk III 1/72
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 14:36 

Fly is een echt short run merk. Dat merk je ook wel tijdens de bouw van het model: onduidelijke handleiding, slechte passing, onduidelijke positionering van onderdelen, etc. Niet voor beginners dus, maar om te bouwen extra leuk. Hieronder foto's van de doos en de inhoud:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is een zogenaamde multimedia kit: sprues met injectiononderdelen, een minifretje photo etch, een zakje resinonderdelen en een decalvel. De onderdelen zijn mooi gedetailleerd. Decals zien er goed uit, met de mogelijkheid van vier verschillende versies.

Aan de slag dus.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 14:56 

Afbeelding

Het interieur is spaarzaam, maar wat er is, is wel mooi gedaan. Ik heb me bij deze kit niet uitgeleefd op het interieur, en het zo gelaten. Het tafeltje en de stoelen zijn van resin. Dat resulteert in mooie meegegoten veiligheidsriemen.

Afbeelding

De wielbakken zijn ook van resin. Het vraagt wat aandacht om ze precies goed in de motorgondels te krijgen door het totale ontbreken van richeltjes of andere aanhechtingspunten. Ik zelf een wig gemaakt van evergreen om ze precies te kunnen stellen.

Afbeelding

De passing van veel onderdelen was tamelijk slecht, dus er moest flink geplamuurd en geschuurd worden. Altijd leuk!

Afbeelding

Maar niets wat niet opgelost kon worden. De paneellijnen waren zo ondiep dat ik ze zelf nog uitgekrast heb. Ook het landingslicht is hier al in voorbereiding. Dat moest gescratched worden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor alle grote naden was plamuur nodig. Maar niets wat niet met wat zorg opgelost kon worden. Na het schuren zag het er goed uit. De passing vroeg veel aandacht, want er waren nergens locatiepinnetjes o.i.d. aangebracht. Voor de bevestiging van de vleugels was ook niets voorzien, behalve gewoon er tegenaan lijmen. Daarom heb ik zelf een grote vleugelspar gemaakt van 2mm evergreen. Hiermee kon ik de vleugel zowel stevigheid geven als de dehidral precies stellen (door het bijschuren van de spar).

Afbeelding

Plamuur aan de vleugelwortels.

Afbeelding

De geschutskoepels in voorbereiding. De doorzichtige delen waren overigens niet erg helder. Een beetje bobbelig.

Tot zover de bouw. Nu het eindresultaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 15:22 

Eindfoto's

Afbeelding

Het is een mooi en net model geworden, vind ik. De wash op de mooie resin propellernaven geeft een goed effect.

Afbeelding

Afbeelding

Het is een joekel van een ding overigens. Bijna net zo groot als een Lancaster! En dat met maar twee motoren.

Afbeelding

Ik houd erg van deze vroege Britse camouflage en markeringen uit 1938. De dark green en dark earth tot onder aan de rompzijkanten, de blauw-rode roundels, en de grote witte codes op de onderzijde.

Afbeelding

Detail van de onderzijde met goed zicht op de Dustbin turret. Die heb ik uiteraard in uitgeschoven stand gebouwd, want dat maakt deze Mk III bijzonder. Voor de Dustbin was foutief een enkele Vickers K mitrailleur bijgeleverd. Ik heb twee Duitse mitrailleurlopen uit mijn sparebox gevist en die erop gelijmd.

Afbeelding

Hier nog meer zicht op de Dustbin. Hier zie je ook het enige punt waar ik echt niet tevreden over ben bij dit model. Een aantal raampjes in de romp moest ik zelf uitboren en vijlen, en dat kreeg ik niet strak. Daar moet ik nog op oefenen. Op zich een kleinigheid, maar toch zichtbaar en ontsierend voor het geheel.

Afbeelding

Een fantastische, primitief aandoende staartpartij. En dan die geschutskoepels! Hier zie je dat de Whitley echt een ontwerp uit de vroege jaren dertig is. Heel mooi vind ik dat.

Afbeelding

Deze laatste foto vooral gemaakt voor de goedgelukte navigatielichten. Gemaakt van doorzichtige sprue. Ik zie wel een slordig randje aan de vleugel nu.

Deze Fly Whitley is geen model voor beginners. Maar als je lol hebt in passen en meten, plamuren en schuren, is hier een heel mooi en uniek model van te maken. Een model dat door geen enkel ander merk gebracht wordt, en waar je als modelbouwer meer eer en bevrediging uithaalt dan uit de ongetwijfeld perfect passende Airfix Whitley die binnenkort verschijnt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 17:47 

'Heel erg gaaf ding geworden, eigenlijk ish et jammer dat er nog geen grotere fabrikanten zich over dit mooie model hebben gebogen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 30. mei 2015, 20:03 

Nou das toevallig... http://www.airfix.com/uk-en/aircraft/1-72-scale-military-aircraft/armstrong-whitworth-whitley-mk-v.html airfix! :ok:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. mei 2015, 09:31 

Dat is gaaf Reimer, stuk goedkoper dan een dergelijke kit en waarschijnlijk een stuk eenvoudiger om te bouwen.
Airfix is goed bezig met hun ontwikkelpoot tegenwoordig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. mei 2015, 11:42 

Dat is inderdaad een lelijkerd zeg :shock:
Maar, zoals je al zegt, maakt dat ze juist interessanter.

Duidelijk en interessant verhaal mbt de historie. Ik had nog nooit van deze gehoord.
Mooi eind resultaat, jammer van de silvering.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. mei 2015, 13:05 

Aparte modellen Huib die je hier laat zien. Mooi.

Betreffende die raampjes, als je vaker tegen dat probleem aanloopt, zou ik investeren in een setje met hele kleine vijltjes. Ik heb laatst een setje aangeschaft bij iemand die ze hier aanbood en ik heb er geen spijt van. Ik moest sparingen uitboren waar overheen een PE-rooster gelijmd moest worden.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 31. mei 2015, 15:25 

Prachtig model geworden.
Maar zeker ook mooi gefotografeerd! Een ware presentatie zo :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 13 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende