Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Hasegawa 04036 F-111E Aardsvark [1:72]
BerichtGeplaatst: do 6. aug 2015, 15:17 

Omdat ik bij de FB-111 al een stukje geschiedenis heb geschreven over de F-111. Heb ik hier bij de F-111E een klein stukje geschiedenis van de F-111E beschreven hoe die bij de 20e TFW is beland. En heb een stukje geschreven wat de F-111 destijds zo uniek maakte.

De 20e TFW op RAF Upper Heyford, niet ver vanOxford, die vliegt met de F-111E-versie van de Aardsvark of Swinger, zoals het toestel door de vliegers wordt genoemd vanwege zijn lange neus en draaibare vleugels. De 20e TFW, bestond uit 55e, 77e en 79e Tactical Fighter Squadron, beschikte over zo`n 75 van de 94 F-111E`s die waren gebouwd. Van deze drie squadrons was het 79e TFS het bekende Tiger Squadron. De eerste F-111E`s van de 20e TFW kwamen reeds op 12 september 1970 op RAF Upper Heyford, nadat de wing in april van dat jaar van RAF Westerfield was overgeplaatst, waar hij tot de komst van de F-111 dertien jaar lang met F-100 Super Sabres had gevlogen.

De F-111 werd in die tijd als de enige lange afstandsjachtbommenwerper voor alle weergesteldheden beschouwd. Dank zij de terreinvolgradar waarmee het toestel was uitgerust. Daarbij werd zeer laag op boomtophoogte en bij snelheden rondom het geluid [tot Mach 1.2] automatisch, over bergen en dalen, bij nacht en dag, de contouren van de aardbodem gevolgd. TFR [terrain followingradar] zendt signalen naar de automatische piloot, die zodra er met het systeem iets mis mocht gaan, het vliegtuig onmiddellijk in een steile klim naar grotere hoogte brengt. Door de terreinvolgradar kan de F-111 onder de vijandelijke zoekradar door vliegen en onopgemerkt diep in vijandelijk gebied doordringen, dit alles onder ongunstige weersomstandigheden, waarbij ook nog gebruik kan worden gemaakt van een uitgebreide scala aan actieve en passieve elktronische afweerapparatuur [ECM en ECCM]. Andere unieke eigenschappen van het toestel waren: de van 16 tot 72,5 graden verstelbare vleugel, die bij elke willekeurige vliegsnelheid automatisch de daarbij behorende optimale pijlstand inneemt, met de mogelijkheid van manual override, wat betekent dat de vlieger het automatisme ook kan uitschakelen en zelf de gewenste vleugelstand kan kiezen. Dit gebeurt doorgaans tijdens starts en landingen: de ontsnappingscapsule van de bemanning [crew escape module], waarbij de gehele cockpitsectie van de rest van het vliegtuig wordt losgemaakt door middel van explosieve bouten: het bijzondere landingspaneel met lagedrukbanden voor ongeprepareerde startbanen; het zeer grote vliegbereik: 4600km alleen op interne brandstof, dus zonder extra tanks onder de vleugels. Dit laatse bleek duidelijk tijdens de aankomstceremonie van de eerste F-111F`s op Lakenheath. Tegen de verwachting in hadden deze toestellen na hun 9000 km lange non-stopvlucht vanaf Mountain Home in plaats van extra brandstoftanks, bommenrekken onder de vleugels, terwijl voor het laatse brandstof was toegediend even ten oosten van het eiland Gander bij de Amerikaanse oostkust. Een Phantom zou waarschijnlijk nog twee extra brandstoftoedieningen nodig hebben gehad.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
General Dynimics F-111E Aardsvark, 77e TFS, 20e TFW, RAF Upper Heyford, Groot Brittannie. uitgerust met CBU755 Cluster bommen.

Hier de vier Aardsvarks samen;
Afbeelding

Ouwe

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Hasegawa 04036 F-111E Aardsvark [1:72]
BerichtGeplaatst: di 6. okt 2015, 09:49 

Toch wel mooi dit toestel. Vliegen ze nog?

Model ziet er ook weer goed uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. okt 2015, 21:40 

Ja,.... ik blijf vol bewondering kijken omdat ik weet dat jij je modellen met de hand schilderd.
Een heel mooi model geworden. :ok:

Nooit geweten dat die dingen zo'n groot vliegbereik hadden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 8. okt 2015, 15:00 

@Looney

Ze vliegen niet meer. DE USAF heeft de Aarsvark in 1994 en 1995 uit actieve dienst terug getroken en de EF-111 Raven in 1999. De Aussie`s hebben tot 2010 met de F-111`s gevlogen.

Maar volgens mij zouden ze nog steeds goed hun mannetje staan.

@Grover

Citaat:
Nooit geweten dat die dingen zo'n groot vliegbereik hadden.

In operatie El Dorado Canyon, de aanval op Libie vlogen de F-111F`s en EF-111A`s 5500 mijl in 14 uur en werden 4 keer in de lucht bij getankt (de F-111E en F vlogen niet met uitwendige fueltanks). Dit met volle bewapenig.

Twaalf F-111Fs waren uitgerust met 36× GBU-10 (2000lb) LGB en zes F-111Fs met 72× MK 82 bommen (500lbs).

Duurt niet lang meer dan begin ik met een F-4E van 32th TFS te bouwen, ook deze ga ik met de handschilderen. Een hele uitdaging

Binnenkort zal ik hier nog de nieuwe Airfix Blenheim en Hawker Demon plaatsen. Wanneer dan foto`s komen?...want heb veel problemen met mijn camera. Eerst memorycard kapot, dit is nu opgelost gaat de acculader stuk :(

http://modelkits.jimdo.com/

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 10. okt 2015, 20:55 

Dikke bak Gerald, maarrrrr de roundel op de vleugen zit verkeerd om.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12. okt 2015, 09:56 

@Dave the doctor

Zou het ook andersom kunnen zijn, hebben die Amerikanen de roundels niet zelf ooit verkeerd op hun kisten geschilderd :titter:, waardoor wij de schuld krijgen dat ze nu verkeerd op onze modellen zitten :)

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23. okt 2015, 11:55 

Brute kist is dit altijd, ik heb ooit nog eens de EF-111 Raven gemaakt. Die "dikke" bommen onder deze staan hem goed! :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 7 berichten ]