Verander lettergrootte


Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Hasegawa F-111F Aardsvark [scale 1:72]
BerichtGeplaatst: do 6. aug 2015, 15:28 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 4. jul 2010, 15:57
Berichten: 1523
Woonplaats: Almelo
Omdat ik bij de FB-111 al een stukje geschiedenis heb geschreven over de F-111. Heb ik hier bij de F-111F een klein stukje geschiedenis van de F-111F beschreven hoe die bij de 48e TFW is beland. En heb een stukje geschreven wat de F-111 destijds zo uniek maakte.

e belangrijkste eenheid van de 3 e Luchtmacht [USAFE] was de 48e Tactical Fighter Wing op RAF Lakenheath, uitgerust met de moderne lange-afstandsjachtbommenwerper voor alle weergesteldheden F-111F, totaal niet minder dan 100 toestellen, verdeeld over 4 Squadrons, het 492e, 493e, 494e en 495e TFS, waarvan het laatste in 1977 werd toegevoegd. Daarmee was Lakenheath de grootste tachtische vliegbasis van de USAFE geworden wat aantallen vliegtuigen betreft. De heruitrusting van de 48e TFW in 1977 met de F-111F viel samen met die van de 36e TFW op Bitburg AB [Duitsland] met de F-15, zodat door beide moderniseringsprogramma`s in één jaar tijds de Amerikaanse Luchtmacht in Europa aanzielijk versterkt. De eerste drie F-111F`s kwamen op 1 maart 1977 op RAF lakenheath aan, terwijl de eerste grote serie van 32 toestellen op 1 en 3 juni arriveerde. De overige 65 toestellen kwamen daarna in groepen van drie tot zes druppelgewijs naar Engeland., waarvan eind 1977 de 48e Statue of liberty Wing geheel op de F-111F was overgeschakeld ]hiervoor opereerde het met de F-4D Phantom II]. De hele operatie, inclusief de luchtbrug van terugkerende Phantoms naar Nellis AFB, stond bekend als operatie Creek Swing, die zelf weer een onderdeel was van de grootste hergroepering van USAF wings sinds de oorlog in Zuidoost Azie: operatie Ready Switch. Die massale verhuizing omvatte behalve de luchtbrug van alle beschikbare F-111F`s [van de 118 gebouwde exemplaren waren er opdat moment 8 neergestort] van de 366e TFW op Moutain Home AFB, Idaho, naar RAF Lakenheath, ook de oververplaatsing van de F-111A`s van Nellis naar Cannon AFB in New Mexico naar Mountain Home, evenals de terugkeer van de Phantoms uit Lakenheath naar Nellis, waarmee de kring gesloten was. De laatse 16 Phantoms verlieten Lakenheath reeds op 22 april, waarmee aan een Phantom periode van vijf jaar een einde kwam.

De F-111 werd in die tijd als de enige lange afstandsjachtbommenwerper voor alle weergesteldheden beschouwd. Dank zij de terreinvolgradar waarmee het toestel was uitgerust. Daarbij werd zeer laag op boomtophoogte en bij snelheden rondom het geluid [tot Mach 1.2] automatisch, over bergen en dalen, bij nacht en dag, de contouren van de aardbodem gevolgd. TFR [terrain followingradar] zendt signalen naar de automatische piloot, die zodra er met het systeem iets mis mocht gaan, het vliegtuig onmiddellijk in een steile klim naar grotere hoogte brengt. Door de terreinvolgradar kan de F-111 onder de vijandelijke zoekradar door vliegen en onopgemerkt diep in vijandelijk gebied doordringen, dit alles onder ongunstige weersomstandigheden, waarbij ook nog gebruik kan worden gemaakt van een uitgebreide scala aan actieve en passieve elktronische afweerapparatuur [ECM en ECCM]. Andere unieke eigenschappen van het toestel waren: de van 16 tot 72,5 graden verstelbare vleugel, die bij elke willekeurige vliegsnelheid automatisch de daarbij behorende optimale pijlstand inneemt, met de mogelijkheid van manual override, wat betekent dat de vlieger het automatisme ook kan uitschakelen en zelf de gewenste vleugelstand kan kiezen. Dit gebeurt doorgaans tijdens starts en landingen: de ontsnappingscapsule van de bemanning [crew escape module], waarbij de gehele cockpitsectie van de rest van het vliegtuig wordt losgemaakt door middel van explosieve bouten: het bijzondere landingspaneel met lagedrukbanden voor ongeprepareerde startbanen; het zeer grote vliegbereik: 4600km alleen op interne brandstof, dus zonder extra tanks onder de vleugels. Dit laatse bleek duidelijk tijdens de aankomstceremonie van de eerste F-111F`s op Lakenheath. Tegen de verwachting in hadden deze toestellen na hun 9000 km lange non-stopvlucht vanaf Mountain Home in plaats van extra brandstoftanks, bommenrekken onder de vleugels, terwijl voor het laatse brandstof was toegediend even ten oosten van het eiland Gander bij de Amerikaanse oostkust. Een Phantom zou waarschijnlijk nog twee extra.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
General Dynimics F-111F Aardsvark, 48e TFW ''Commanders aircraft'', RAF Lakenheath, Groot Brittannie.

Afbeelding
De F-111E en F samen.

Ouwe


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 1 bericht ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

phpBB.nl Vertaling