Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Airfix 04046 Westland Sea king ASaC.7 [schaal 1:72]
BerichtGeplaatst: do 20. aug 2015, 13:24 

Renéééééééééé een helikopter :D

Een oudje van Airfix, waarvan de mal echt op is. In 2008 nog een kanarie Sea King [stempel 2001 gebouwd, maar die was in zijn pasvorm beter dan deze AscA.7 uit 2010. Veel plamuur nodgig gehad, en cockpit (clearpart) past bijna niet meer op de romp. Heb zo goed mogelijk mijn best erop gedaan, maar beter dan zo kon ik het niet krijgen. Nadeel is dat ik momenteel met mijn handen niet goed kan schuren en polijsten. Maar nog even volhouden in januari 2016 brengt Airfix een geheel nieuwe Sea King uit.

De Royal Navy`s Airborne Early Warning (AEW) capaciteit ging verloren toen de Fairey Gannet samen met Royal Navy vloot vliegdekschepen HMS Ark Royal en HMS Eagle in 1978 buitendienst werden gesteld. Tijdens de Falklandoorlog verloor (of beschadigd) de Britse marine schepen door gebrek aan een AEW platforms. De Royal Air Force Shackleton AEW.2 waren geen optie om de vloot ver van hun basis in Groot Brittannie te beschermen. Twee Sea King HAS.2 helikopters werden in 1982 gemoderniseerd met de Thorn-EMI ARI 5930/3 zoekradar. Die aan de rechte zijkant in een grote grijze bol door middel van een beweegbare arm aan de helikopter bevestigd werd. Tijdens het vliegen hangt de radar onder de helikopter, en bij de landing word hij weer ingetrokken naast de heli.Deze prototypes, die de naam HAS.2(AEW) waren binnen 11 weken operationeel, en werden met No.824 Sqdn ''D'' Flight aan boord van HMS Illustrious richting de Falkland eilanden gestuurd. Ze kwamen bij de Falklands aan toen de vijandelijkheden tussen Engeland en Argentinie al waren gestaakt. Daarna werden zeven HAS.2 omgebouwd naar producitie standaard en AEW.2 genoemd.. Deze werden in 1985 operationeel en werden gestationeerd bij No.849 Naval Air Squadron. Vier Sea King HAS.5s werden later nog omgebouwd voor de AEW rol en werden AEW.5 genoemd. Hierdoor kwm de sterkte van de Britse marine 13 AEW Sea kings.

Een upgrade programma, voor de Sea King AEWs, Project Cerberus genoemd werden de Sea Kings vanaf 2002 uitgerust met vernieuwde Searchwater 2000AEW radar. De naam van de Sea King AEW.2 werd veranderd in AsaC.7 (Airborne Surveillance and Control MK.7). De rol van de Sea King ASaC.7 is het opsporen van laag vliegende aanvalsvliegtuigen, de nieuwe radar kan 400 doelen tegelijk volgen.

De Sea King AsaC.7 blijft in dienst tot de 2e helft van 2018 dan word die vervangen door de Westland Merlin AEW.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Westland Sea king ASaC.7, ''B'' Flight, No.849 NAS Naval Air Squadron, RNAS Culdrose, Uk, July, 2007.

Greetz, Gerald

http://modelkits.jimdo.com/

Laatst bijgewerkt door Gerald43 op do 27. aug 2015, 11:13, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Airfix 04046 Westland Sea king ASaC.7 [schaal 1:72]
BerichtGeplaatst: do 20. aug 2015, 21:42 

Ik heb ooit ook eens een Airfix SeaKing gebouwd, wat een baggerkit.
Het word echt tijd dat ze van die new tool ook een drijverversie gaan uitbrengen.
Petje af dat je er dit van hebt weten te maken hoor.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. aug 2015, 07:37 

Wat een enorme joekel van een radardome Gerald, dat het ding niet uit evenwicht raakt. Verder straalt de ouderdom gewoon van de kit af. Knap dat je die lijntjes op die achterste rotor nog zo strak krijgt trouwens, zijn een boel die dat lang niet zo strak kunnen krijgen, waaronder ik ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. aug 2015, 09:15 

@Markie

Citaat:
Verder straalt de ouderdom gewoon van de kit af

Deze kit heb ik ook gebouwd in 1978, 1979 (beide USN/Apollo), 2008 (RAF) en nu, maar dan kun je zien hoe in de loop der jaren zo`n mal langzamerhand aan het slijten is.

Citaat:
Knap dat je die lijntjes op die achterste rotor nog zo strak krijgt trouwens

Laatste 3 weken vallen mijn handen niet zoveel uit, en dan lukt mij dit nog wel goed. Maar er zijn ook momenten dat dit niet gaat.

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. aug 2015, 10:32 

Plak je die lijntjes af of doe je het op gevoel?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. aug 2015, 11:30 

De ene keer plak ik de lijntje af en de andere keer niet. ligt er helemaal aan hoe ik op dat moment in mijn vel zit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 24. aug 2015, 21:59 

Gerald43 schreef:
Renéééééééééé een helikopter :D

Ik zie het, en wat voor één.

Mooi gemaakt Gerald. Heb je in de kit ook keus om een 'opgeblazen' radome te doen of enigszins 'slap' zoals op onderstaande foto?
Afbeelding

Ik zie op foto's dat het omhulsesl van de radome soms grijs en soms zwart (donker grijs?) is. Persoonlijk vind ik zwart mooier omdat die kleur het grijs wat breekt.

Sinds ik een boek heb gelezen over een SAS-soldaat, die actief is geweest in de Falkland-oorlog (wat in dat boekje duidelijk is omschreven), wilde ik wat meer weten over die oorlog. Ik heb inmiddels een ander boekje gescoord en hoop ook ooit eens een Sea King of een Puma te bouwen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. aug 2015, 20:41 

@Tsjopperbob

Er is maar één optie voor de Radome. Heb ook veel foto`s bekeken van dit type Sea King en sommigen verschillen best veel van elkaar (kleuren van onderdelen).

Voor dit oudje van Airfix komt een hele mooie Sea King HC.4 voor in de plaats.

Citaat:
Falkland-oorlog

Via mijn Britse vriend Andy die in het verleden bij 3 Para heeft gediend heb ik contacten opgebouwd met para`s die daar destijds hebben gevochten. Ook Andy`s broer heeft daar gediend, hierdoor heb ik best veel achtergrond info gekregen van mensen die daar zijn ingezet.

PS. de decals voor de Noor zijn bovenwater, kun je wachten tot november dan zal ik ze meenemen.

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29. aug 2015, 17:47 

Die paar weekjes kunnen er echt nog wel bij. Ik ben op dit moment toch niet echt actief op modelbouwgebied, vanwege huiselijkheden...

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 9 berichten ]