Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 14   [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP] 617 Squadron GB -> Part 5 "Avro Vulcan B2 Blue Steel"
BerichtGeplaatst: ma 20. mei 2013, 22:28 

Target for tonight….is Mohen-dams in germany.

Afbeelding

Afgelopen donderdag-vrijdag. Want precies 70 jaar geleden is ere en hele bijzondere missie gevlogen werd Een van de bekendste missie uit de tweede wereldoorlog.

Op 21 maart 1943 krijgt een jonge piloot een opdracht om een special missie uit te voeren met een special squadron. De vliegtuigen worden verbouwd voor deze missie. De missie zo geheim dat de piloten die de missie uit moeten uitvoeren niet weten wat hij inhoud tot aan de avond van de missie. Zij krijgen 16 mei 1943 te horen wat ze gaan doen: Operatie Chastise

Ze gaan 3 dammen in het Ruhrgebied bomaderen. En niet zo maar bomaderen maar met een special ontwikkelde bom. De Upkeep. De missie slaagt, alleen van de 19 vliegtuigen komen er 8 niet terug. En van de 133 crewleden komen er 53 nooit meer thuis, en 3 worden krijgsgevangen.

De squadron-leader wordt een held, samen met zijn squadron. Deze jongen is natuurlijk Guy Gibson. Het squadron is beter bekent als “The Dambusters”. Dit squadron bestaat nog steeds. En is van bekendste squadrons van de RAF. Ik heb het natuurlijk over het squadron met de 3 bijzondere nummers

6-1-7

Afbeelding

Maar gaat Freddie een Lancaster B1 “Dambuster” bouwen? Ja maar….
ik ga deze Lancaster bouwen, maar er komen er nog ten minsten 15 bij. Wat! Meer dan 15? Ja ik loop al jaren met het idee om het 617 Sqaudron te bouwen. Alle Types waarmee dit squadron heeft gevlogen. Dit zijn er minimaal 15 in totaal. Ik ben een aantal jaren aan het sparen. Ik mis nog minimaal 2 bouwdozen. En er moeten nog 2 resin setjes komen. Maar moet ik even sparen….

Afbeelding

Maar wil er nu aan gaan beginnen. Want dit jaar is het 70 jaar geleden dat de missie is uitgevoerd. En hopelijk met het 75 jaar jubileum is deze groepsbouw klaar.

Afbeelding

Maar om welke vliegtuigen gaat het zoiezo:

Lancaster B1 “Dambuster” (AJ-G/ ED932)
Afbeelding

Lancaster BIII “Grandslam” (YZ-C/ PB996)
Afbeelding

Lancaster BIII “Tallboy” (KC-Z Of KC-A)
Afbeelding

Lancaster MK VII (KC-E/ NX791)
Afbeelding

Lincoln B.2 (KC-A/ RF513)
Afbeelding

Mosquito IV (AJ-N / NT202)
Afbeelding

Mustang III (HB837)
Afbeelding

Canbarra B2 (WH949/WH950/WD955)
Afbeelding

Canbarra B6
Afbeelding

Avro Vulcan B1(XH482/XH499/XH498/XH501
Afbeelding

Avro Vulcan B2 MK2 (XL392)
Afbeelding

Avro Vulcan B2 “Blue Steel” (XL321)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 1 (ZA559)(Niet op de foto)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 1 “Dessert Storm” (AJ-A/ZA460)
Afbeelding

Paniva Tornado Gr 4 (AJ-G/066/ ZA601)
Afbeelding

En dan heeft 617 Squadron blijkbaar ook nog een Tiger Moth gehad. Dit heb ik alleen gelezen in een Flypast van 2003. Dit was blijkbaar T6303. En de Flypast van mei 2013 staat dat 617 Sqdr ook met een Airspeed Oxford heeft gevlogen. Maar hier heb ik helemaal niks over kunnen vinden.

Wie weet hier meer over?

En ik ben nog aan het bekijken of ze ook nog met “Normale” Lancasters hebben gevlogen. Dus alle informatie is welkom
Maar dit is een hele berg! Ik ga ze niet in een keer maken, en niet helemaal op volgorde. Het moet wel leuk blijven. Want de 2 bouwdozen gaan naar de plastische chirurg… De Avro Lincoln en de Avro Vulcan B1. Hier komen 2 setjes van Flightpath bij. Dus hier gaat veel tijd in zitten. Dus voor afleiding kan ik er een andere kist bij maken. En ik zag dat Airfix een nieuwe kit heeft uit gebracht van de Dambuster. Ik ga deze ook kopen.

In mijn hoofd zit nog een paar idee, zoals de Wellington die gebruikt is voor de testvluchten van de bom. Net zoals de Mosquito. En ik wil de tornado bouwen met de Speciale “70 years Dambusters” bouwen. Maar hier zijn nog geen decals van. Oftewel, er komen nog meer kisten bij.

En in de loop der jaren heb ik ook een stapel boeken en tijdschriften over dit onderwerp verzameld:

Afbeelding

But we have four running engines, so we need to go take off. And with the Avro Lancaster BIII “Dambuster” AJ-G:

Ik kan helemaal op de missie in gaan.
Maar die is veel beter beschreven op het Wikipedia: http://nl.wikipedia.org/wiki/Operatie_Chastise

En deze Site:
http://www.strijdbewijs.nl/617/617.htm

En deze kit ga ik gebruiken:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo als het hoort, plakken!

Ik heb even goed kunnen kijken naar de kit, het is een mooie gedetailleerde kit.
Maar ik vind de cockpit een beetje karig:

Afbeelding

Mooie gedetailleerde romp, maar gewoon een kale vloer. Wel jammer, maar gelukkig zie je er dadelijk er niks meer van.

De speciale Upkeep houder past mooi, misschien een kleine aanpassing:
Afbeelding

Maar ik had wat geplakt, de cockpit onderdelen die gespoten kunnen worden:
Afbeelding

Afbeelding

Dus we gaan lekker plakken. En ik ben opzoek naar foto’s van Canberra’s, Avro Lincoln B2 en de Avro Vulcan in dienst van het 617 squadron. En alle ander foto’s van het 617 natuurlijk ook!

Freddie

Laatst bijgewerkt door Freddie op za 28. apr 2018, 12:16, in totaal 5 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 617 Squadron GB -> Part 1: Avro Lancaster BIII "Da
BerichtGeplaatst: di 21. mei 2013, 07:19 

Het houdt je bezig zo Freddie, doe je best en laat ons wat moois zien. Het is in ieder geval een hele verzameling kitjes zo bij elkaar en ze zijn lang niet allemaal even makkelijk en gedetailleerd. Het lijkt mij een mooi streven om dit allemaal in 5 jaar af te ronden en ik hoop dan ook dat je ons veel op de hoogte zult houden van de vorderingen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 617 Squadron GB -> Part 1: Avro Lancaster BIII "Da
BerichtGeplaatst: wo 22. mei 2013, 09:04 

Geweldig mooi onderwerp, legendarisch squadron hoor.
Ben benieuwd naar deze revell lanc , heb er zelf 1 liggen dus hoop op flink wat updates over je lanc :).

Wat betreft de lancasters in 617..
Ik heb het boek van Guy Gibson letterlijk kapot gelezen. (uitgeverij jaar 1946)

Ik kan hier s even in kijken of ik wat info over de normale lancs vinden kan voor je!.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 617 Squadron GB -> Part 1: Avro Lancaster "Dambust
BerichtGeplaatst: do 23. mei 2013, 09:13 

Hey Mirko,

Thanks! Ik heb van de week nog een oude Flypast gelezen.
Daar stond ook iets van een normale Lancasters. Ga ik nog even veder uitzoeken.

Freddie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. mei 2013, 09:15 

@ Markie: Ik moet wel realistisch zijn he! 5 jaar is een mooi streven. Dat ik van elke type een versie minimaal af heb.
Ik ga voor de Vulcans nog een up-date setje kopen.
Maar je moet niet altijd de gemakkelijk weg kiezen, zo blijf ik leren.

Freddie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. mei 2013, 09:46 

Ik moet nog even zoeken naar de " standaard" lancaster
Maar guy gibson heet tijdens tests achter de testpiloot aangevlogen
Mutt summers heeft de bouncing bomb gestest in een Vickers Wellington.
En guy gibson vloog er achter aan tijdens 1 van deze tests (later) in een lancaster (niet gemodificeerd)

grappig stukje van Sir Wallis die een wellington nodig had voor zijn tests:

Ministry Official: You say you need a Wellington Bomber for test drops. They're worth their weight in gold. Do you really think the authorities will lend you one? What possible argument could I put forward to get you a Wellington?
Barnes Wallis: Well, if you told them I designed it, do you think that might help?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 23. mei 2013, 12:43 

Mooi project Freddie! Ben benieuwd naar je vorderingen! Houd ons regelmatig op de hoogte van je werk!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 1. jun 2013, 09:43 

Zondagavond om 18:00 uur is er een documentaire over de Dambusters op BBC2 :ok: .

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 9. jun 2013, 11:13 

Ambitieus is hier het goede woord, denk ik! Succes in elk geval :)

Deze vond ik nog op internet:
http://www.bbc.co.uk/news/uk-22544567

Mooi gemaakt... Ik heb deze Revell kit ook nog liggen. Misschien ga ik er één van de boven Noord-Nederland gecrashte toestellen mee maken t.z.t. (over een jaar of veel)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. jun 2013, 14:44 

Goedenavond plakkers!

Even een Update in dit mega-project. Ik heb niet zo veel laten horen tijdens het bouwen. Er was even wat belangrijkste dan updates schrijven… tentamens. Gelukkig nu vakantie. Dus een Update!

Wat heb ik gedaan? Vleugels in elkaar gezet. Dit is niet zo spannend. Ik moet wel zeggen, de heren en dames van revell hebben een mooi landing gear-bay geleverd. Veel onderdelen. Maar daardoor moest ik wel veel passen en meten. En bij vijlen, om het passend te maken. Maar het is gelukt. Jammer genoeg heb ik hier geen foto’s van gemaakt. Vergeten…

En natuurlijk bezig geweest met de cockpit. Ik ben afentoe in een bui om dingen erin te gaan brouwen. Tijdens het bouwen had ik het nog niet. Wilde wel het klapstoeltje van de Flight Engineer maken. Maar tijdens het het zoeken naar een foto hoe deze er uit zag kwam ik deze tegen:
Afbeelding

Mooi uit geklapt! Dus heb ik gisteren avond even wat gemaakt. Is nog niet af, maar wel leuk om te laten zien:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Twijfel alleen over de kleur van de stoel... volgens revell moet dit..Lekker handig dit voor een Kleurenblinden als ik....

En zo ziet de Lanc er nu uit! Blijft een mooi kist! Hopelijk zie ik de BBMF Lanc op Legends weer vliegen.

Afbeelding

En hebben mensen ervaring met Maskol van Humbroll? Want ik wil dit gaan gebruiken bij de kleine rampjes. Maar kan ik dit langer dan 3 dagen op het glaswerk laten zitten? Want dit staat op potje…

Gr Freddie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 14   [ 136 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende