Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [PICS] Italeri 098 North American F-100D Super Sabre [1:72]
BerichtGeplaatst: do 19. nov 2015, 17:13 

Deze Sabre is niet helmaal historisch correct, de decals waren van F-100C en heb een F-100D gebruikt. Ook Italeri heeft een behoorlijke fout in deze bouwdoos zitten, in het midden van de canopy zit een spoiler die er niet thuis hoort. Heb ook de Hasegawa F-100 gebouwd en dan kom ik tot de conclusie dat die niet een al te beste kit is. Ook de neus van de Hasegawa F-100 is veel realisticher dan deze van Italeri. Maar waar mij het voornamelijk omgaat, er heb weer een Wolfhound.

De North American F-100 Super Sabre was het eerste militaire vliegtuig dat in horizontale vlucht sneller kon vliegen dan het geluid. Het toestel stelde zijn ontwerpers dan ook voor grote problemen. Er gebeurde ernstige ongevallen tijdens het testprogramma. De Super Sabre werd na de indienststelling een tijd aan de grond gehouden en gedurende lange tijd vonden er vrij veel ongelukken plaats. Toch zijn er duizenden vliegers die met genoegen terugkijken op hun tijd met de ''Hun''. Zoals de meeste geslaagde vliegtuigen, was de F-100 het resultaat van een lange serie voor-ontwerpen en prototypen, in dit geval bij de North American-fabriek te Ingelwood in Californie, tussen 1947 en 1949. Technisch onderdirecteur Ray Rice besteedde weinig tijd aan de vele conventionele vormen die toen in de mode waren en al even weinig aandacht aan alles wat afweek van het concept van een iets grotere en forsere F-86 Sabre. In juni 1948 werd het toestel aangeduid als Sabre 45, waarmee werd aangegeven dat de voorrand van de vleugel een 45 graden pijlstand had.

Na nog een laatste studie van een aantal alternatieven vormen werd in december 1948 bepaald dat het toestel gebouwd zou worden rond Pratt & Whitney`s nieuwe J57 twee-assige straalmotor, die toen nog op de tekentafel lag. De voorspelde 6350kg stuwkracht met werkende naverbrander - destijds nog een geheel nieuwe methode om de stuwkracht te vergroten - wees in de richting van een een afstandscurce die dicht in de buurt kwam van die van een jachtvliegtuig dat vloog met een snelheid van meer dan Mach 1. Toen men dit constateerde, werd het duidelijk dat men een echte supersonische jager zou kunnen bouwen. Die gedachte vervulde het ontwerpteam met enthousiasme. Toch duurde het nog tot november 1951 voordat North American een contract kreeg.

Na de oficiele goedkeuring op 26 augustus 1952 begon men met grote voortvarendheid aan de bouw van twee NA-180 prototypen met de luchtmachtaanduiding YF-100A en de naam Super Sabre. Nadat het eerste prototype over de weg was overgebracht naar de luchtmachtbasis Edwards, was dit toestel op 25 april 1953, twee maanden eerder dan gepland, gereed voor de eerste vlucht. Achter de stuurknuppel zat de chef-invlieger ingenieur Goerge Welch. De verantwoordelijke man voor de proefvluchten, Luitenant-Kolonel ''Pete'' Everest, vloog mee in een F-86D volgvliegtuig. Spoedig nadat een hoogte van 11.000 meter was bereikt, zag Everest een gloeiende staart van vlammen en ruitvormige schokgolven achter de indrukwekkende nieuwe jager verschijnen. In nog geen twee minuten had de F-100 de snelheid van het geluid overschreden. De vorm van de YF-100A was niet ongewoon, maar het vliegtuig was groot voor een jager en er was een groot aantal nieuwe ideen in verwerkt. De luchtinlaat leek op een grote gapende bek met scherpe randen, in tegenstelling tot de ronde randen van alle eerdere supersonische vliegtuigen. De cockpitkap had een prachtige stroomlijn en ging over in een ''rugegraat'' die leidde naar het kielvlak dat, evenals alle andere draag- en roervlakken, uiterst dun en scherp leek. De horizontale staartvlakken bestonden uit één enkel, in zijn geheel beweegbaar vlak, wat destijds een revolutionaire nieuwigheid was. De vleugels hadden neusspleten aan de voorranden en rolroeren in plaats van kleppen. Er waren geen kleppen toegepast, omdat men bang was voor een tegengesteld effect van stuuruitslagen en vervormingen van de vleugel. Een groot deel van de romponderkant werd ingenomen door een forse duikrem, die tegen de luchtstroom van rond Mach 1 uitgeslagen kon worden door de krachtige hydraulische pomp die ooit in een jachtvliegtuig was gebruikt. In de bovenrand van de inlaat zat een radar om de wapens te richten en in het onderste deel van de romp zaten vier moderne 20mm Pontiac M 39 meerloopskanonen.

Op 29 september 1954 werd de 479e dagjagerwing als eerste wing op de luchmachtbasis George met de F-100A operationeel en kort daarna gevolgd door de 450e wing te Forest in Texas. Het meest gebouwe model was de F-100D. Dit toestel had een nieuwe vleugel met intergrale tanks en kleppen en moderne instrumenten waaronder een stuurautomaat. Het D-model kon tevens kernwapens vervoeren. Er zijn 1274 exemplaren van dit type afgeleverd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
North American F-100D Super Sabre, 32th TFS ''wolfhounds'', USAFE, Camp Amsterdam / Soesterberg AB, Holland 1959.

Gerald

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [PICS] Italeri 098 North American F-100D Super Sabre [1:
BerichtGeplaatst: do 19. nov 2015, 20:50 

Tjongejonge, jij hebt weer niet stil gezeten Gerald!

Deze supersabre is een heel mooi en net toestel geworden. Leuk is ook dat het gebruik van de achtergrond perspectivisch goed werkt op de foto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20. nov 2015, 01:39 

Hey, geinig, ik heb hetzelfde registratienummer gemaakt, maar dan in 1/48. Ik heb ook een D moeten aanpassen naar een C.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21. nov 2015, 14:52 

Keurig gemaakt, ik heb deze Italeri kit (en de tweezitter) ook nog liggen.
Wel valt me op dat de decals niet helemaal correct zijn; als ik kijk naar de foto's van het origineel:
Afbeelding
Afbeelding
(bron: http://www.sberg-sixties.nl/SBFoto-PAGE.html)
is te zien dat het serienummer op de staart een andere stijl heeft, en ook dat de USAF tekst op de vleugel in het afgeronde North-American lettertype is wat ook de F-86s gebruikt werd.
Het doet totaal geen afbreuk aan het model, maar dat is dan weer iets wat mij opvalt :roll:

Groeten, Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21. nov 2015, 17:38 

@Huib,

Komt binnenkort nog een Blenheim nachtjager (nieuwe van Airfix) bij, moet alleen nog foto van worden gemaakt.

@Basman,
Ben nu druk met een F-15, alleen weet niet of de decals nog goed zijn, gisteren begonnen met het bouwen van dit toestel (te zien op FB dutch Airfix museum) en de decal voor instrumentenpanel viel uit elkaar. Nu de boel in gesmeerd met Liquid voor een nieuwe film laag.

@Jeroen
Bovenaan staat ook geschreven niet historisch correct, erger vind ik de misser met de camopy.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 21. nov 2015, 22:00 

Hoi Gerald,

Ik dacht eigenlijk dat je daarmee bedoelde dat je de decals voor een F-100C voor op een D kit gebruikt had. Als ik naar de foto's kijk, lijken ze ook voor een C niet correct -de echte kist op de foto's is een C model. (Ik geloof dat Trumpeter in 1/72 een F-100C heeft?)
Misschien van belang als iemand anders een C gaat bouwen, en ook wel gek dat het anders is, als decaltekenaar hoef je niet zo heel lang naar de foto's te kijken denk ik dan?

Die spijl in het cockpitglas is trouwens een rare misser van Italeri, goed om te weten als ik aan de mijne ga beginnen! (ooit...)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]