Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 6   [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Yokosuka K5y1 Willow, 1-48 Otaki.
BerichtGeplaatst: za 12. maart 2016, 22:48 

Als je nauwkeurig wilt werken dan moet je het toerental juist zo hoog mogelijk zetten. Alleen zorgen dat je niet uitschiet.

http://modelfishingships.blogspot.nl/

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. maart 2016, 15:32 

Ga ik de volgende keer proberen Kees. Ik heb ze nu redelijk en wil er eigenlijk niet meer aan komen.

Andere vraag; aangezien het een met doek bespannen vliegtuig is, wil ik het trucje met de tape op de ribbels gaan gebruiken. Ik bedoel dan: lichtere kleur spuiten, dunne strookjes tape op de ribbels van de vleugels, donkere versie van de kleur spuiten. Dit zodat je het effect krijgt van de zogenaamde tape die ter hoogte van de ribben erd geplakt, en gelijk wat diepte creerd.
Dit heb ik inmiddels op de bovenvleugel gedaan.
Nu was mijn vraag: zat deze tape alleen op de vleugels of ook op de romp? M.a.w., ga ik hetzelfde geintje uithalen op de romp?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. maart 2016, 19:10 

Kees de Mol schreef:
Als je nauwkeurig wilt werken dan moet je het toerental juist zo hoog mogelijk zetten.

Dat is in principe waar, maar bij plastic moet je opletten. Door de warmte die ontstaat bij hoge toerentallen smelt je freesje snel in het plastic. Dat werkt niet alleen niet lekker, het kan ook je freesje en je object slopen. Daarom werk ik in plastic juist met lage toerentallen (2000-5000tmp) en laat het zaakje regelmatig even afkoelen. Dus je moet maar even experimenteren wat lekker werkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. maart 2016, 20:39 

peppie schreef:
Nu was mijn vraag: zat deze tape alleen op de vleugels of ook op de romp? M.a.w., ga ik hetzelfde geintje uithalen op de romp?

Deze tapes werden, net als bij een tent, gebruikt om de naden af te dichten waar de stiksels zitten. Bij b.v. een Fokker DVII bestaat de romp uit 5 delen; 1 boven, 2 onder, en linker en rechter zijkant.
Bij sommige DVIIs werden de hoeken met rib-tapes afgeplakt, bij andere niet. Op de zij- en onderribben van de romp zit geen tape, omdat het doek daar niet vast aan zit, maar enkel strak over gespannen. (best wel raar idee, eigenlijk!)
Voor de dieptewerking zou je de diepere delen kunnen pre-shaden op de romp, bij mijn DVII heb ik dat wel gedaan. Het is meer artistiek als realistisch, maar ik vond het gewoon leuk om eens gedaan te hebben... :mrgreen: :mrgreen:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 15. maart 2016, 22:13 

Huib schreef:
Door de warmte die ontstaat bij hoge toerentallen smelt je freesje snel in het plastic. Dat werkt niet alleen niet lekker, het kan ook je freesje en je object slopen

Daar heb je wel een punt ja. Ik ben ook eigenlijk geen fan van electrisch gereedschap in deze hobby. Mis je toch vaak wel een beetje het gevoel wat je met handgereedschap wel hebt.

jeroen_R90S schreef:
Deze tapes werden, net als bij een tent, gebruikt om de naden af te dichten waar de stiksels zitten. Bij b.v. een Fokker DVII bestaat de romp uit 5 delen; 1 boven, 2 onder, en linker en rechter zijkant.
Bij sommige DVIIs werden de hoeken met rib-tapes afgeplakt, bij andere niet. Op de zij- en onderribben van de romp zit geen tape, omdat het doek daar niet vast aan zit, maar enkel strak over gespannen. (best wel raar idee, eigenlijk!)

Helemaal duidelijk. Inmiddels ook wat foto's opgesnort van een Dr.1, weliswaar een replica, en daar zag ik ook geen tape op de romp zitten.

jeroen_R90S schreef:
Voor de dieptewerking zou je de diepere delen kunnen pre-shaden op de romp, bij mijn DVII heb ik dat wel gedaan. Het is meer artistiek als realistisch, maar ik vond het gewoon leuk om eens gedaan te hebben... :mrgreen: :mrgreen:

Dat idee had ik ook, alleen met een andere uitvoering. Ik heb nu de romp in een lichtere kleur gespoten en wil straks de dieper gelegen delen met de wat donkerder kleur spuiten. Een soort omgekeerd highlighten zeg maar.
Ff kijken of ik zo netjes kan spuiten.... ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19. maart 2016, 18:58 

Zo he, 2 hele pagina's met alleen maar bla bla en geen foto's / update.
Dat is niet helemaal de bedoeling. :P

Dus, deel 2.

De vorige keer stond de romp in elkaar gelijmd te drogen.
Toen dat een beetje droog was, kon ik wat aan het exterieur gaan doen. Waaronder de hierboven reeds
beschreven halve maan instapgaten.
De onderste was uiteindelijk redelijk gelukt mbv de dremel en een 0.5mm boortje, bij de bovenste ging
het allemaal net ff te hard, met als gevolg een te groot gat. :weirdo:
Rechthoekig plaatje aan de binnenkant gelijmd en netjes zwart geverfd (extra radio?) en daarna het gat
enigzins gedicht.
Afbeelding
Waarbij het gat links boven er niet bij hoort. Die was er al in gemaakt door dhr.Otaki tbv de rigging.
Na droging opnieuw een gaatje "gefreesd" en voor het idee even gevuld met een donker kleurtje.
Afbeelding
Dus.... Ziet er niet echt mooi uit, maar ik durfde niet verder te gaan met frezen....
Weer wat geleerd, doen we volgende keer anders (of niet). :|

Zoals je misschien al had gezien, had ik ook al de onderste vleugels gemonteerd. Passing is wederom echt
niet verkeerd.
Afbeelding
Links zie je nog net het plaatje in de cabine, voor schilderen uiteraard.
Aan de kont heb ik iets meer tijd besteed om het allemaal net iets levendiger te maken.
Om te beginnen heb ik de (kijkt op de tekening van Bob :ok: ) hoogteroeren los gesneden van de stabilo
Afbeelding
Zodat ik deze later onder een hoek er weer aan kan zetten. De rest van de stabilo alvast aan de romp gelijmd.
Toen mijn aandacht maar eens naar de staart verlegd, want daar is toch iets fout gegaan in de productie.
Afbeelding
Behoorlijk fout.... :woot:
Om te beginnen de onderkant van het kielvlak recht gemaakt en het richtingsroer los gehaald.
Afbeelding
Zo gaat het hem niet worden. Het roer steekt onder de romp uit, de ribben komen niet meer overeen en het kielvlak
steekt niet ver genoeg op de romp.
Zoiets zal het moeten gaan worden.
Afbeelding
Stukje eronder dus.... Zeg maar stuk. :panic:
Was niet eenvoudig vanwege de vorm van het kielvlak, maar ik denk dat het me aardig gelukt is.
Afbeelding
En daarna het roer er weer aan gezet, onder een hoek uiteraard.
Afbeelding
Het ziet er redelijk uit zo, maar dat kan je pas goed zien met een laagje primer.
De hoogteroeren erop.
Afbeelding
En de stokken eronder.
Afbeelding
Waarbij je gelijk de hoek van de roeren een beetje kunt zien.
Even een totaalplaatje tot nu toe, inclusief de radiator, exclusief de twee heren die besloten dat het toch wel
erg stoffig werd allemaal en vroegtijdig hun zitplaatsen verlieten.. :roll:
Afbeelding

Had ik het een tijdje geleden met Bob over zelf onderdelen moeten maken, en tadaa...
Afbeelding
Zelf een buis maken dus (al hebben ze wel het materiaal mee geleverd..).
Spreken zij over solderen, maar dat heb ik niet, dus lijmen.
Afbeelding
Moet nog wel wat schuren zie ik..
En zoals hij dan moet komen.
Afbeelding
Geen idee wat het is / moet voorstellen, lijkt ook vrij groot, maar de maat klopt echt zo.
En zoals je kon zien, het onderstel gemonteerd.

T.b.v. de rigging besloten het maar eens op een (voor mij) andere manier te proberen.
Hiervoor de gaten in de bovenvleugel door geboord.
Afbeelding
In dit geval ga ik gebruik maken van 0.15mm vislijn, omdat ik de ez-line met geen mogelijkheid
door 2 op elkaar geplakte vleugel-helften krijg.
Maar hier later meer over.

Om de juiste hoek te bepalen van de struts, de struts en de bovenvleugel dmv plakband e.d. boven
op de ondervleugel gefriemeld en toen ik tevreden was met de stand, de struts vast gelijmd in / aan de
ondervleugel.
Ok, het schrijven van deze zin duurde ongeveer 30 seconden. Hetgene wat ik er in beschrijf iets meer als
een uur.... Wat een gekl##t zeg :behave: :weirdo: . Niets wilde op zijn plek blijven zitten, zelfs niet de secondenlijm.
Maar goed, uiteindelijk had ik toen dit.
Afbeelding

Nog wat los spul schoon gemaakt, en eerst maar eens wat primer gesproeid.
Afbeelding
Afbeelding
Waarna, zoals verwacht, nog wel wat werk te voorschijn kwam.
Afbeelding
En na het schoon maken en opruimen van de ab, kom je dan nog een klein onderdeeltje tegen die toch
ook wel even in de primer moet..... :oops:
Afbeelding
Wat ouderwets pre-shaden met wat grijs.
Afbeelding
Expres niet te dik want ik verwacht dat oranje niet zo'n lekker dekkende kleur is.

De kleurtjes.
Omdat oranje uit een flesje vaak wel erg fel is, zelf maar eens wat aan het mengen gegaan en een in mijn
ogen mooie kleur gefreubeld. Besloten eerst maar eens op de onderzijde van de bovenvleugel te proberen.
Te beginnen met een dun laagje.
Afbeelding
Dunne reepjes tape over de ribben en toen nog een laagje.
Afbeelding
Waarbij de ribben wel erg fel uit steken.
Dus, het oranje gemengd met wat wit en dit erover geneveld.
Afbeelding
En als laatste stap het middendeel dmv wat post-its afgeplakt en de randen weer met wat oranje gespoten.
Afbeelding
Dit om een verschil tussen het doek van de vleugels en het metalen middendeel te accentueren.
Wellicht een beetje te licht op de vleugels :| . Voorlopig laat ik het even zo en ga ik eerst verder met de
andere delen. Ik kan er altijd nog weer wat oranje over nevelen.

De motor in wat Alclad Aluminium.
Afbeelding
Bloemetje..
Afbeelding
In bloei..
Afbeelding
Afbeelding
Nu alleen nog de "gaten" in de afdekplaat zo mooi mogelijk zwart schilderen... :o

Verder nog wat andere kleine onderdelen gespoten, maar ff vergeten op de foto te zetten. Maar dat komt nog wel.

Uiteindelijk verder gaan met het spuiten van de romp, en toen begon de ellende....
Het was me al eerder opgevallen dat de compressor het niet meer zo braaf deed. Moeite met op druk komen en zo.
En toen in 1 keer een klein plofje en lucht uit alle kanten behalve de juiste.... sh*t... en nu... :panic: :panic:
Er staan genoeg winkels / bedrijven in mijn favorieten lijstje, die compressoren e.d. verkopen. Maar repareren
ho maar. En mijn compressor was een Sil Air en die gaan toch al gauw voor een kleine 400 euro over de toonbank,
en dat gaat nu helaas even niet.
Maar eens even rond gegoogled en uit gekomen bij Tech-Air in Nieuwegein, hier iets meer als een half uur vandaan.
Zijn zat bedrijven die compressoren repareren, maar dan vaak alleen van die grote en dit is dan toch weer net ff
anders.
Maar goed, naar N'gein gereden en daar bleek al snel dat een reparatie toch al snel zo'n 150 euro ging kosten.
Pffff, oke... heb je geen nieuwe voor, maar deze is al van 1990.. In mijn ogen een beetje te gek. :weirdo:
Wilde ik net weg gaan met mijn ongerepareerd apparaat, zegt die monteur: "misschien is dit iets voor je? Is geen nieuwe,
maar hij is net helemaal nagekeken door mijn collega en hij werkt perfect, was onze huis-compressor"
Lang verhaal kort (te laat?), ik kwam hier mee thuis.
Afbeelding
2e hands? Ik zie het er niet aan af. :mrgreen:
Fluisterstil (koelkast), flinke tank, waterafscheider, de hele rattenplan en dat alles voor zo'n beetje de reparatie-
kosten van die andere.
Echt een heerlijk ding waar ik heel blij mee ben. En sterk genoeg om de rest van mijn leven mee te gaan denk ik..

Een gelukkie bij een ongelukkie zeg maar.. :hail:

Oh ja, het spuitwerk..
Beetje de balen in over het overlijden van mijn luchtpomp, dus toen geen foto's gemaakt van de romp, sorry.
Inmiddels weer happy, dus ik zal ze de volgende keer maken.

Nu eerst ff mijn buro verbouwen voor de nieuwe pomp. :titter:

Bedankt voor het kijken.
Commentaar? Graag zelfs, goed of slecht.

Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 19. maart 2016, 22:34 

Mooie vorderingen aan dit dingetje.
Ik zei al dat die otaki kits goed te pruimen zijn ;)
Het oranje zou ik nog wel een stuk feller maken als ik jou was hoor.
Ik vind het persoonlijk wel erg vaal zo.
En met zo'n knalkleurtje springt ie er wel lekker uit tussen je andere modellen als ie klaar is :cheesygrin:
Mooi dealtje met die compressor ook trouwens!

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20. maart 2016, 00:48 

Lekker bezig. Leuk hè, je eigen onderdeeltjes maken :mrgreen: Gaat ook jou wel goed af zo te zien. Is dat buisje niet een soort afvoer van condensvocht uit de motor of zo?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20. maart 2016, 12:59 

Bennie schreef:
Ik vind het persoonlijk wel erg vaal zo.

Ik ook....

Tsjopper Bob schreef:
Lekker bezig. Leuk hè, je eigen onderdeeltjes maken :mrgreen: Gaat ook jou wel goed af zo te zien. Is dat buisje niet een soort afvoer van condensvocht uit de motor of zo?

Dank je.
Afvoer van condensvocht lijkt mij niet aangezien de motor niet echt ingebouwd is, er zit alleen een soort van ring omheen. Plus hij komt uit de oliekoeler...... hmm... echt geen idee :|

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 20. maart 2016, 21:51 

Mooi opgelost met de staart!

En verder wordt ie ook mooi.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 6   [ 58 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende