Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 9   [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Tamiya F4U-1 Corsair 'Marines Dream' afgewerkt + eindfot
BerichtGeplaatst: za 21. jan 2017, 11:30 

DannyVM schreef:
Natuurlijk, over smaak valt te twisten

Bennie schreef:
al moet ik zeggen dat ik die post shade wel mooi vind staan.

Ja, precies. Dit is natuurlijk een kwestie van smaak.

DannyVM schreef:
zeg maar dat ik mij er ga proberen uit lullen :lol: :lol: :lol:

Ja, dat dacht ik al ! ;)

Maar die oplossing om de gun ports af te tapen is natuurlijk prima. Overigens zie ik hetzelfde probleempje bij de luchtinlaten in de vleugelwortel. Had nog wel een donkere wash in gemogen of zoiets.

Maar ja, nogmaals, muggezifterij over een prachtig model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 22. jan 2017, 02:17 

Geweldig model geworden, een goede aanwinst voor in je vitrine! :ok:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jan 2017, 01:10 

Bedankt D.J. :ok: :ok:

Ok mensen, de Corsair mag dan wel afgewerkt zijn, het grondwerkje moet nu nog gestart worden. Allereerst heb ik mij bezig gehouden met de palmbomen, die mochten uiteindelijk niet ontbreken want palmbomen waren kenmerkend voor de airstrips in de Pacific.

NU, ik moet eerlijk bekennen dat bomen maken nu niet echt mijn ding is, en dat het mijn eerste keer is dat ik mij aan zoiets waag. Ik heb mij vooral toegespitst op het algemeen uiterlijk van zo'n palmboom, niet echt op de authenticiteit er van. De grote heb ik bepaald a.d.h.v. foto's, en de kokosnoten heb ik in de handen gelegd van de piloot die erbij komt te staan om de grote te bepalen :wink:

Ok we gaan van start. Wat hebben we nodig: Voor de blaadjes ben ik bij Blokker zo van die namaak plantjes gaan kopen, ideaal voor dit soort werk.

Afbeelding

Voor de rest hebben we binddraad, papier tape, keukenpapier, witte houtlijm, secondenlijm en wat balsa nodig.

We beginnen met twaalf stukken binddraad van ongeveer 40 cm lengte en één van 50 cm.

Afbeelding

Die nemen we samen, en onderaan maken we een hoek van 90° en tapen we die samen

Afbeelding

Ik neem nu het langste eind van de binddraad uit de bundel, en begin vanaf onder om die rond de andere draden te wikkelen. Met deze draad bepaal je de lengte van de stam.

Afbeelding

Daarna neem ik een stukje tape en wikkel ik die rond de kruin.

Afbeelding

Nu neem ik een velletje keukenpapier en snij er repen van, breedte speelt geen rol.
Met verdunde witte houtlijm wikkel ik die rond de stam en strijk ze er mee in.

Afbeelding

Afbeelding

Ik neem nu de epoxy putty, en modeleer die rond de voet en de kruin van de stam, zo verkrijg je de typische vorm van een palmboom stam. Als alles droog is ga ik met een penseel alles voorzien van een laagje Mr. Surfacer 500.

Afbeelding

Afbeelding

Meteen heb ik een aantal kokosnoten gemaakt van de epoxy putty, in verschillende maten. Deze zijn nooit mooi rond.

Afbeelding

Nu de bladeren, ik knip deze in een mooie eliptische vorm, en daarna snij ik met een mesje dwars in de blaadjes zodat ik de typische vorm van een palmblad verkrijg.

Afbeelding

Nu beginnen de schilderwerken. Dit is puur persoonlijke smaak, maar ik heb de talloze foto's bestudeert van palmbomen. Dus heb ik besloten van een lichte zandkleur te nemen, daarop een wash te smijten gevolgd door een zandkleurig filter, en dit was het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Ook de kokosnoten worden aangebracht samen met wat dode bladeren gemaakt met wat schaafjes balsa.

Afbeelding

Afbeelding

De kokosnoten worden ook voorzien van een laagje verf, en let hier op, kokosnoten zijn groen als ze aan de boom hangen en niet bruin.

Afbeelding

En als laatste komen de palmbladeren, et voila, je hebt een palmboom.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ziezo, we staan weer een stapje verder.

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jan 2017, 02:37 

Niet alleen dat je hele mooie palmbomen laat zien, maar ook een heel eenvoudige how to. :hail:

Ik ben zelf al heel lang bezig met het idee om een L.R.D.G. dio te maken, maar elke keer liep ik vast met het maken van palmbomen. Heb in tussen heel veel varianten gezien op het grote web maar deze is gewoon geniaal. Simpel en doeltreffend. Echt hele mooie boompjes. :ok:

Ben benieuwd naar de dio.

Reimer

P.S. Is je werkbank altijd zo schoon? :panic:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jan 2017, 08:37 

Goed gelukt die palmbomen, en dat voor een eerste poging. Straks nog een beetje stoffig maken natuurlijk, anders past het weer niet bij je Corsair.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jan 2017, 10:03 

Zo, alle (voor)hoofdholtes zijn weer leeggelopen en niet meer ontstoken, dus eindelijk hier weer eens bijlezen :)
Ik vind het een prachtig resultaat geworden, al ben ik het wel een beetje eens met de mening m.b.t. die donkere strepen als shading. Ik ben daar zelf ook niet zo'n fan van, maar dat is gewoon een persoonlijk iets :ok:

Die bomen zijn prachtig, de wikkeling om de stam is misschien wat aan de grove kant, maar het mooie van deze methode is wel dat je tenminste bomen van een goede lengte kunt maken. Ik heb vroeger een spoortbaantje gehad (en autist die ik in sommige dingen ben) en ergerde met altijd mateloos aan die veel te dure mini-boompjes die amper tot de dakgoot van de huisjes kwamen. Palmbomen kunnen ècht flink hoog worden kan ik uit ervaring vertellen!

Mooi werk, ik ben benieuwd naar de verdere voortgang.

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. jan 2017, 13:21 

Citaat:
Niet alleen dat je hele mooie palmbomen laat zien, maar ook een heel eenvoudige how to. :hail:

Ik ben zelf al heel lang bezig met het idee om een L.R.D.G. dio te maken, maar elke keer liep ik vast met het maken van palmbomen. Heb in tussen heel veel varianten gezien op het grote web maar deze is gewoon geniaal. Simpel en doeltreffend. Echt hele mooie boompjes. :ok:

Ben benieuwd naar de dio.

Reimer

P.S. Is je werkbank altijd zo schoon? :panic:

Beste Reimer, bedankt voor de reactie. :ok:

Je hebt nu geen excuus meer om er niet aan te beginnen :D Als je vragen hebt, just shoot Dit is echt heel simpel om ze te maken, iedereen kan dat hoor, daar ben ik zeker van.

Wat de werkbank betreft, nee, maar ik ruim de zaken nogal snel op, en zo hou ik toch wat overzicht.

Citaat:
Goed gelukt die palmbomen, en dat voor een eerste poging. Straks nog een beetje stoffig maken natuurlijk, anders past het weer niet bij je Corsair.

Dank u Mark :ok:

Ik ga er nog iets met doen, maar of het stoffig gaat zijn weet ik niet. Ik ben met nog wat research bezig aangaande de omgeving van zodra ik dit rond heb laat ik mijn bevindingen zeker weten.

Citaat:
Zo, alle (voor)hoofdholtes zijn weer leeggelopen en niet meer ontstoken, dus eindelijk hier weer eens bijlezen :)
Ik vind het een prachtig resultaat geworden, al ben ik het wel een beetje eens met de mening m.b.t. die donkere strepen als shading. Ik ben daar zelf ook niet zo'n fan van, maar dat is gewoon een persoonlijk iets :ok:

Die bomen zijn prachtig, de wikkeling om de stam is misschien wat aan de grove kant, maar het mooie van deze methode is wel dat je tenminste bomen van een goede lengte kunt maken. Ik heb vroeger een spoortbaantje gehad (en autist die ik in sommige dingen ben) en ergerde met altijd mateloos aan die veel te dure mini-boompjes die amper tot de dakgoot van de huisjes kwamen. Palmbomen kunnen ècht flink hoog worden kan ik uit ervaring vertellen!

Mooi werk, ik ben benieuwd naar de verdere voortgang.

Jeroen

Beste Jeroen, allereerst goed om weten dat je genezen bent. Ten tweede, van harte dank voor je zeer gewaardeerde reactie :ok:

Wat de strepen betreft, inderdaad dat is persoonlijke smaak, en ik begrijp dit ten volste.

Wat de bomen betreft, dit was mijn eerste kennismaking met vegetatie, en die is natuurlijk voor verbetering vatbaar nietwaar. De grove wikkeling kan veel fijner door een fijnere binddraad te gebruiken, natuurlijk het moet in verhouding kloppen, en als ik de bomen bij de Corsair plaats, klopt het plaatje wel. Dus ik weet niet of een fijner resultaat ten goede zou komen op schaal 1/32. Voordeel hier is dat je de bomen in allerlei posities kan plaatsten, en in allerlei lengtes.
Wat ook belangrijk is, deze drie boompjes hebben me in totaal 30€ gekost aan materiaal, dus spot goedkoop zeg maar als je weet dat zo'n boom in deze afmeting (als je ze al vind) snel kan oplopen in prijs. Ik heb er al tegen gekomen van 50 + euro's het stuk.

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25. jan 2017, 00:03 

Geweldig dit... en zo simpel :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25. jan 2017, 18:27 

Jij kunt ook echt alles, hè Danny! Mooi gedaan weer hoor. Het maken van boomstammen van ijzerdraad kende ik al, maar je oplossing voor de bladeren is nieuw voor mij. Ben benieuwd naar het hele diorama.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 25. jan 2017, 18:45 

Bedankt Huib, :ok:

het is gewoon kwestie van experimenteren, en indien niet goed opnieuw beginnen. In dit geval liep het van een leien dakje, maar ik kan je verzekeren dat dit niet altijd het geval is hoor (getuige het Starfighter fiasco). ;)

Ben erg gebrand om aan mijn volgend project te beginnen, dit gaat iets apart worden, dat kan ik al zeggen, maar eerst wil ik dit volledig af hebben.

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 9   [ 82 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende