Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] WnW 1/32 Fokker D.VII (Alb) Jasta 34b Robert Greim
BerichtGeplaatst: zo 24. dec 2017, 13:06 

De stoel en het binnenwerk (lozenge doek) ziet er erg geslaagd uit.
Die bodemplaat (van hout) lijkt nog een leuke (olieverf) behandeling te moeten ondergaan.

Vakwerk verder :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. dec 2017, 13:09 

Dank je! De bodem (en het instrumentenpaneel) heeft die al gehad, maar door de niet al te beste foto en het vrij subtiele houtnerfje is het niet meer te zien... Ik zal proberen wat betere foto's van het geheel te maken als alles in elkaar zit! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. dec 2017, 22:24 

Prachtwerk Jeroen, ik had wel gehoord dat die Wingut kits mooi zijn maar met dat scratch werk breng je het toch weer tot nieuwe hoogtes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16. jan 2018, 22:41 

Thx! Is ook leuk om te doen, anders wordt het allemaal wel erg makkelijk ;) Eén van de nadelen van het feit dat die WnW kits zo mooi en compleet zijn is dat je wel een beetje op kunt passen dat het model wel een beetje uniek wordt -zeker bij die kisten met lozenge zien ze er al snel allemaal hetzelfde uit. Dit soort details vind ik dan een leuk verschil maken, en gewoon leuk om te doen natuurlijk.

Iets minder leuk was de constatering dat bij de laatste dryfit of ik echt niks vergeten was, het erop leek dat Greim's DVII niet voorzien was van de al compleet gebouwde en geweatherde Mercedes D.IIIaü 200pk motor, maar van de 180pk D.IIIa. Nu kan ik jullie vervelen met alle verschillen, maar Wingnut Wings legt dat prima uit op deze pagina in de instructies:
Afbeelding
In kort dus het inlaatspruitstuk, de rode banden om de cylinders en de compressorpomp voorop de motor. Nu heb ik dus mijn motor met normale lijm in elkaar gezet en die krijg ik dus nooit meer uit elkaar...
En ik weet echt bijna wel zeker dat het om de 180pk versie gaat als ik naar deze foto kijk:
Afbeelding
Het gaat dus om de bult die je bij de vleugelstijl ziet, die lijkt erg op de compressorpomp van de 180pk versie...
Na er nog een nachtje over geslapen te hebben heb ik gekozen om een Mercedes uit een andere WnW doos te jatten die wel de 200pk versie nodig heeft, en de al gebouwde motor in die doos te stoppen. Dus ik mag nog een motor bouwen -geen straf, en ik heb al gemerkt dat nummer 2 een stuk makkelijker en sneller is als je er al 1 gedaan hebt.

Maar goed, ook de rest gaat vrolijk verder; laatste details gemaakt (o.a. spandraden tussen de rompframes, verf, lak, glanslak op de instrumenten, etc, etc etc) en stukje bij beetje de boel met veel dryfitten in elkaar gelijmd. Ik heb de motorbeplating en romphelften gebruikt bij de uitlijning. Voor de motorruimte heb ik wederom romp en motorbeplating gebruikt, maar ook de motor. Het is vrij essentieel dat e.e.a. spanningloos in elkaar gaat, omdat als de romp niet goed past en je hem dichtdrukt, de spanning op de dunne rompframes voor gaat zitten de motorbeplating, motor en het allerbelangrijkste, de voorste vleugelstijlen niet goed meer passen straks.
Na een paar avonden lijmen, drogen, passen, verf schrapen, etc etc heb je dan zoiets:
Afbeelding
Daarna de rolroer-besturingskabels door de romp gevoerd, de cockpitmodule zover mogelijk naar achter geschoven, en aan 1 helft vastgelijmd; hierna ook de onderste hoogteroerkabels aan het stuk sprue gelijmd:
Afbeelding
en daarna, eindelijk:
Afbeelding
en inmiddels staat ook de onderkant te drogen en ben ik bezig met motor nummer 2 :)

Groeten Jeroen (die hoognodig hier weer eens moet meelezen en commentarieren!)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 09:22 

Dat was balen van die motor, maar je hebt nu wel kunnen oefenen :)
Nu wel goed doen natuurlijk, of heb je nog meer motoren over ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 14:21 

Maar was het nu een foutje in de WNW instructies of had jij je vergist? Maar mooi dat je nog een andere motor had liggen. Verder weer prachtig werk, Jeroen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 22:26 

@Mark: hahaha, is wel de bedoeling ja! En over was de motor die ik nu aan het bouwen ben (helaas) niet; ik heb er een andere WNW kit (de Roland DVIa) voor moeten plunderen. Dat is één van de weinige toestellen die ook met de 200pk versie vloog. Dus de motor die ik nu heb gaat in die doos, gebouwd en al, en het sproetje heb ik geroofd (en gaat straks ook weer terug voor de propellers, spiegels, seinpistolen etc).
Het enige nadeel, buiten 2x hetzelfde te moeten doen, is dat het de keuze voor de DVIa beperkt tot 3 van de 6 versies. Nou ja, dat zien we dan wel weer.

@Huib: thx! Ja, stond inderdaad zo in de instructies, maar toen ik de complete mock-up gedaan had viel het me op de voorbeeldfoto op dat er een bobbel zat bij die stijl die ik niet op mijn model had : :roll: Dus de foto gedownload en ingezoomd, toen was die pomp duidelijk te zien helaas.
Nou ja, de DVIa is er blij mee, en de DVII romp moet nu toch eerst goed doorharden voor ik ga schuren (plamuur komt er zo te zien amper aan te pas), dus een mooi klusje om de motor op te bouwen.

En eigenlijk schuif ik zo ook het plakken van die grote lappen lozenge op de vleugels voor me uit... :roll: ;-)

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 16:38 

Mooi werk Jeroen, knap dat je dat zag van die motor, had ik zelf nooit opgemerkt :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21. jan 2018, 18:49 

Thx! Sja, dat lijkt mijn afwijking wel... in films zie ik ook altijd van die dingen. "Meet me in 5 minutes" -midden in de jungle en niemand heeft een horloge om, dat soort dingen ;)

Inmiddels weer wat verder gegaan nadat de romp goed droog was. Er lag nog een hele berg onderdelen te wachten op verf, dus daar maar weer eens verder naar gekeken. Wat me bij de 1/72 DVII goed bevallen was, was het alvast in elkaar zetten van het landingsgestel. Geen kleurverschillen en kans op lijmvlekken enzo... dus dryfitje gedaan, drupje Extra Thin op de voeten en een nachtje op zijn kop laten staan:
Afbeelding

Daarna nog bezig geweest met iets waarvan ik twijfelde of ik het moest doen... De onderkant van de neus-panelen is namelijk wat breder als de radiator, om ruimte te maken voor de bovenste motorkappen. Als je die dus weglaat heb je een kier op een nogal zichtbare en prominente plek... Dus ik heb een strookje tape geplakt waar hij bij af moest en daarna voorzichtig taps gevijld (als je de achterkant te smal vijlt, zit je met hetzelfde probleem, maar dan achter)
Afbeelding
Helaas geen "voor" foto gemaakt, dus het verschil is lastig te zien, maar in het echt valt het echt wel op. En dunner durfde ik niet, want het is nu al flinterdun aan de voorkant!

Ik was er ook niet niet helemaal uit welke kleur ik voor die neusplaten zou nemen. De in de instructies aangegeven Humbrol 30 vond ik niet erg mooi. Dus maar wat divere groenen uit de voorraad getrokken en iets gezocht wat in de buurt kwam van het profiel van Richard Kraut's DVII in in de instructies, een soort olijvig-groen, maar meer groen als olijf.
Ik heb de tabjes van de rekjes in de Vallejo primer gezet en van elke kleur 2 laagjes geverf, daarna drooggeblazen met de föhn. Toen had ik dit:
Afbeelding
De kleuren zijn Revell 39 (RLM71, wel erg lichtgroen ondanks de naam), Lifecolour UA502 (onderin, ook RLM71, veel donkerder en bruiner als Revell), Lifecolour UA520 (RAF WWII groen), en de "dubbelkleuren" zijn Lifecolour UA001 (FS34079) en UA002 (FS34102), beide kleuren zijn eigen USAF kleuren van het Vietnam camouflageschema.
De UA001 vond k het mooiste, en nadat vrouw en kinderen vanmorgen het huis verlaten hadden een uurtje of 2 tijd om rustig te airbrushen:
Afbeelding
Overigens geeft WNW in hun laatste recente DVII uitgave als groen aan.... FS34079! De oudere kits zoals die ik heb hebben nog een FS nummers aangegeven. Grappig...
De rest is Revell 59 (Sky met wat 57 grijs erdoor, eigenlijk een WWII RAF kleur), Revell Antraciet en Aluminium voor de motoronderdelen en het groen zoals gezegd Lifecolour UA001. Helaas is de camera van mijn nieuwe telefoon niet zo best en dat het zonnetje scheen en de boel nog wat nat was doet de rest om een slechte foto te maken... :roll:

Hopelijk van de week wat tijd voor glanslak en het strak maken van de romp, kan die ook in de kleuren!

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24. jan 2018, 10:49 

Mooie voortgang, Jeroen!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende