Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] WnW 1/32 Fokker D.VII (Alb) Jasta 34b Robert Greim
BerichtGeplaatst: zo 25. maart 2018, 16:54 

jeroen_R90S schreef:
bruin getinte vernis over de lozenges spuiten om ze minder opvallend te maken (zoals in het echt ook gedaan werd

En wat heeft dat voor zin, als de rest van je vliegtuig wit met rode strepen is? Ik verbaas me bij militaire vliegtuigen altijd over het spanningsveld tussen, enerzijds, het aanbrengen van camouflagepatronen en anderzijds het aanbrengen van opvallende markeringen voor nationaliteit en eenheid.

Prachtig en super netjes werk weer, Jeroen. Die lozenge zit er ook heel mooi uit. De structuur van het weefsel zit er nota bene in!

Laatst bijgewerkt door Huib op ma 26. maart 2018, 08:43, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 26. maart 2018, 08:09 

Ik ben het helemaal met Huib eens :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 27. maart 2018, 22:27 

Huib schreef:
Ik verbaas me bij militaire vliegtuigen altijd over het spanningsveld tussen, enerzijds, het aanbrengen van camouflagepatronen en anderzijds het aanbrengen van opvallende markeringen voor nationaliteit en eenheid.

Volgens mij wel eens gelezen dat dat tijdens WW1, puur uit ijdelheid was. Zo van "ik verstop me niet, hier ben ik, probeer me maar eens te pakken te krijgen.." Goed voorbeeld daarvan is uiteraard de Rode Baron, die het dan ook weer gebruikte om te intimideren.
Daarentegen de gele vlakken op de duitse toestellen in WW2 snap ik dan weer niets van...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 10:25 

Er werd door de Duitsers een noodzaak tot camoufleren waargenomen omdat die houten en linnen toestellen boven de bruine modderpoel van het front en de groene bossen en velder verderop veel te zichtbaar waren. Het voordeel van deze Lozenge-camouflage is dat het al op het doek gedrukt is, dus vernis erover en klaar. Dat scheelt weer een laag verf, want voordien werden de toestellen geverfd en daarna alsnog gevernist.
In het geval van de lozenges was er geen echte standaard, behalve de lozenge zelf dan... het is niet ongebruikelijk toestellen (af-fabriek!) te zien met 4 en 5 kleuren lozengedoek door elkaar op hetzelfde toestel, of met overgeschilderde lozenge aan de onderkant (vroege door Fokker gebouwde D.VIIs bijvoorbeeld). Sommige fabrikanten (zoals Halberstadt en Siemens-Schuckert) brachten de lozenge op vleugels aan in een hoek van 45 graden, etc etc.
Ook werd de vernis vaak van een bruine tint voorzien om aan de bovenkant de kleuren wat af te zwakken, maar ook niet overal en altijd...

Zo werd een toestel afgeleverd, maar omdat (zeker naar het einde van de oorlog) de Duitsers zwaar in de minderheid waren en eigenlijk alleen aanvielen als ze een (groot) voordeel hadden, was op eenheidniveau camouflage minder belangrijk als herkenning en het "groepsgevoel" dat zo'n groep gelijk geschilderde toestellen meegeeft -waarom zouden voetballers allemaal hetzelfde tuniek hebben? ;-)
Behalve voor communicatie met b.v. artillerie of grondwaarnemers via code door tweezitters waren er nog geen kleine spraakradio's voor communicatie tijdens luchtgevechten, en als je numeriek in de minderheid bent is herkenning/zichtbaarheid een voordeel -nog los van het afschrikkende/uitdagende effect...

In het geval van Greim was zijn kleurenschema zilvergrijs met 2 rode banen op zijn Albatrossen en Fokker driedekker(s), dat schema werd half op de D.VIIs van Jasta 34b overgenomen waarbij het zilver (door schaarste) minder zilver maar wit werd en de banen door de piloot naar keuze gekleurd werden; zo had Greim dus 2 rode, Fw Putz 2 groene, weer een andere een smalle zwarte, brede witte (of gele)en small zwarte, etc.
Ik vind dat het aantrekkelijke van dit schema tegenover een complete fabrieksfinish of compleet overgeschilderde romp, een soort 50/50 verhouding heeft qua originele fabrieksfinish en eenheidskleuren. Dat heb ik altijd al aantrekkelijk gevonden aan dit schema.

Maar goed, nu de romplozenge erop zit maar eens een overzichtje gemaakt:
Afbeelding

Radiator nog een extra wash gegeven (al een tijdje geleden) en nu ook verweerd omdat ik toch met olieverf bezig was:
Afbeelding

De vleugelonderkant is ook klaar, ben ik wat minder tevreden mee, door de lastige romp heb ik deze eerlijk gezegd een beetje onderschat. De ondergrond was denk ik toch net iets te ruw waardoor verplaatsen van die grote lappen lastig was en ze ook nog een beetje rekken her en der. Vooral de voorkant van de vleugel verdient nog wat aandacht. Maar ja, dit soort dingen leer je vooral door het te doen en ik weet nu wat beter te doen, dus de ondervleugel en bovenkant gaan vast beter.
De eindstukjes zitten er inmiddels (best netjes, al zeg ik het zelf!) ook op:
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 10:56 

Ziet er strak uit Jeroen en bedankt voor de uitleg uiteraard :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 18:02 

Mooi, hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. apr 2018, 14:42 

Thx heren!
De ondervleugel is dan maar een leermoment, ik ben de bubbeltjes nog aan het prikken en met sol te behandelen, een saai werkje, maar het is niet anders. De vleugel was toch niet glad genoeg, ik heb als test de ondervleugel nog extra glans gespoten en het zat er toch te dun op, want die glimt veel meer. Daarom ook de bovenkant van de bovenvleugel nog gedaan. Staat nu te drogen... van de week maar weer verder met lozenge plakken. Hopelijk lukt 't dan wat beter. Op de al gedane onderkant zijn de uiteinden door polijsten van de verf beter geworden, en de romp was mooi glad en daar zit het er super netjes op.
Gaat dus wel goed komen :)

Groeten
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 3. apr 2018, 16:58 

Ik kan ook niet meer zeggen dan.....mooi hoor!
Ziet er echt heel goed uit en goede uitleg over het hoe en waarom iets werd gedaan.

Op de middelste foto, achter de cockpit, is dat ook lozenge of heb je een of andere metalachtige verf gebruikt waarmee je een olieachtig gekleurd metaaleffect kunt maken.

Afbeelding

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 3. apr 2018, 20:57 

thx Barry! :)
Dat bovenste stukje is een stukje lozenge decal (WNW geeft de keuze tussen lozenge decal of aluminium, alu was bij een late productie versie waarschijnlijker, maar ik vond dit mooier :) Ik heb hetzelfde gedaan als bij de romp (was een mooi teststukje), wit gespoten, verweerd met olieverf, decal erover (die zijn transparant) en daarna nog wat extra verweerd en matlak erover.

De extra glanslaag had effect, ook hielp het om Daco Medium Sol onder de decal te smeren zoals te zien is:
Afbeelding
Afbeelding
Blij mee -nog een paar stukken en dan is dit klaar.

Helaas zat de snelkoppeling van mijn airbrush vol met olieachtige substantie, de slang ook, dus ik ben bang dat mijn compressor overleden is :(
Ik vond de airbrush de laatste tijd al niet zo fijn meer spuiten, dat kan dit wel verklaren...

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 4. apr 2018, 09:43 

Oei, wat voor compressor heb je Jeroen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 72 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende