Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] WnW 1/32 Fokker D.VII (Alb) Jasta 34b Robert Greim
BerichtGeplaatst: zo 4. feb 2018, 22:13 

Dank, Huib!

Inmiddels tussen de bedrijven door weer het één en ander aan de Fokker kunnen doen. Het eerst waar ik me vooral op geconcentreerd heb, was de motor. Alle verbeteringen van de vorige, zoals de gashendel-mechanieken, bougiekabels, luchtleidingen, etc etc heb ik bij deze ook weer gedaan. Door de andere pomp lopen de leidinge iets anders en zijn het er 2 in plaats van 3 -en ik heb dit keer wat dunner draad gebruikt. Om b.v. voedingssnoeren van computers zitten van die bindertjes en ik ben er laatst achtergekomen op het werk dat bij een bepaald type monitor er een soort koper-/messingdraad in zit wat zich na verwarmen super laat buigen. Ik heb inmiddels een hele zak van dat spul liggen, want hoewel de Duitsers veel variatie in vliegtuigtypen, kleuren, en camouflage hadden, zat in zowat al die vliegtuigen dezelfde Daimler-Mercedes D.III motor.
Het inlaatspruitstuk is nog een dryfit, en moet uiteraard nog verder afgemaakt en verweerd worden enzo. Afgelopen week de glanslak gespoten en vanmiddag terwijl de kinderen naar een verjaardag waren de decals erop geplakt uit de andere WNW doos, waar ook het spruetje uit kwam.
Afbeelding

Intussen ook met de rest verder gedaan. Omdat het makkelijker is met afplakken, alvast het bovendekje gemonteerd en tegelijk met de motor ook de motorbeplating in de glans gezet. Na droging heb ik vanmiddag met olieverf (Payne's Grey, is bijna zwart, met wat Raw Umber gemeng) een paar washes in de radiator gezet. Ik denk dat er nog wel 1 of 2 overheen mogen, en omdat de motor zoals beschreven ook nog wat details geverfd had + wat de decals, kan alles zo mooi drogen:
Afbeelding

Hopelijk van de week de motor weer in de glans, samen met de buitenkanten van de motorbeplating. Dan wordt het zoetjesaan tijd om de inmiddels ook geschuurde en strakgemaakte romp (zaten toch meer sinkmarks aan de onderkant als verwacht) in de witte enamelverf te zetten. Dan kan daar weer verwering over, lozengedecals, en dan de rest van de kleuren. Ik heb er zin in dat te doen! :)

Groeten
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. feb 2018, 08:18 

Ik denk dat ik dit nieuwe blokje eigenlijk nog mooier vind dan die vorige.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. feb 2018, 13:25 

Ja, motor nummer 2 is ook heel geslaagd. En ik vind de voorzijde met de radiateur er ook al heel puik uit zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 6. feb 2018, 00:03 

Mooi,mooi, mooi.... kan niet anders zeggen...

Hoop dat ik ooit een keer dapper genoeg ben om een WNW kit te gaan bouwen..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. maart 2018, 00:23 

Thx heren! De motor staat er eigenlijk nog steeds grofweg zo bij, maar ik ben wel verder gekomen met de romp, met zoals bij mij wel gebruikelijk lijkt met spuiten, de nodige ups en downs. :mrgreen: :mrgreen:
Omdat ik een tijden niet echt actief ben geweest maar een extra grote update :)

Omdat ik toch met enamel als primer op de romp ging spuiten, gelijk de machinegeweren meegenomen. Ik was er bang voor dat er niet genoeg verf aan de binnenkant van de koelmantels zou komen en op de loop, maar dat valt zoals te zien alles mee. Het zijn desondanks lastige dingen om te spuiten, want je spuit er snel teveel op waardoor de details (zeker de koelmantel) lomp worden. Gelukkig is dat niet gebeurd:
Afbeelding

Daarna was het de beurt aan de romp, die geprimed is met Revell 5 mat wit en gepolijst met 3000 grit:
Afbeelding
Ik moest overigens vrij veel sink-marks nog schuren en vullen, vooral aan de onderkant en zijkant van de romp, maar ook b.v. midden bovenop de horizontale staartvlakken waar verstevingen of montageranden zitten. Dat was toch wel wat onverwacht.

Omdat het echte ding met de kwast geverf was heb ik wat testjes gedaan en uiteindelijk voor deze techniek gekozen. Met Revell Aqua middengrijs grofweg met een kwast geverfd, en met een stuk spons met grijzen en wit getamponeerd en tot slot gepolijst.
Daarna overgespoten met wit:
Afbeelding
Afbeelding
(beetje slecht te zien, in 't echt valt 't meer op)
En daarna het hele ding zo gedaan, incl. de rode banen:
Afbeelding
Afbeelding

Helaas ging het hier mis. Doordat ik het erg druk had op het werk en dus ook niet echt rust in mijn kop wilde ik hiermee verder, waardoor ik de gekwaste pre-shading te dik opgezet had op het rood, en niet goeg genoeg gepolijst, met als resultaat rode banen die eruit zagen alsof ze letterlijk met dikke verf erop gekwast waren. Bovendien, en dat had ik bij het Jasta 18 duo ook al (toeval? ook die waren rood/wit!) lijkt het alsof de KIP tape wat rafelige randen geeft. En om het af te maken had ik niet achterste voetje van de opstaptrede gebruikt om uit te meten, maar de voorste, waardoor ze 4mm te ver naar voren zaten tegen de cockpitopening aan en ik dus daar de lozenge niet meer kon plaatsen.

Er zat dus na een paar dagen kijken en polijsten uiteindelijk maar 1 ding op: alle grofheid en randen wegschuren, en overnieuw:
Afbeelding
Afbeelding
Ook deze waren niet perfect, maar met nieuwe Tamiya tape (de gewone, en de flexibele "for curves" omdat de romp taps toeloopt) maar nog goe bij te werken. Het enige nadeel is dat verf er nu wat dik op zit, vooral aan de onderkant, waardoor b.v. de stitching aan de onderkant wat minder strak is als gewenst. Maar het alternatief is alles eraf strippen en daar wordt het ook niet mooier van.

En na wat gecompliceerd afplakken glanslak gespoten en verweerd met olieverf, Raw Umber en Payne's Gray, in aparte kleuren en gemengd. Het zit er vrij stevig op, maar anders zie je er straks niks meer van door de lozenge heen:
Afbeelding
Afbeelding

En omdat olieverf langig moet drogen, verder met de vleugels. Preshade met Revell zandbruin, daarna weer overgespoten met wit omdat de kleuren na een testje te geel werden:
Afbeelding

De (lastige) romp-lozenges had ik al gedaan, maar de vleugels moesten nog. Deze Aviattic lozenge is wel op maat getekend, maar geprint op 1 groot vel en moet dus nog uitgesneden (voor- en zijkant van de banen) en geknipt (gegolfde achterkanten) worden. Al met al een avond werk om dit netjes te krijgen!
Afbeelding

Dat was 'm weer even, nu moet er van alles drogen, later weer meer! :)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. maart 2018, 09:37 

Wat een flinke update en wat een werk steek je erin Jeroen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. maart 2018, 13:48 

Prachtig werk Jeroen, ondanks (of dankzij?) de tegenslagen. Wat een gepruts weer met die lozenges. Ik zag laatst iemand die wist ze op een best mooie manier met verf te maken, maar dat was wel in 1/72.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. maart 2018, 23:23 

Citaat:
waardoor ik de gekwaste pre-shading te dik opgezet had op het rood,

Ben je ook bekend met "Black basing" technieken?
https://www.youtube.com/watch?v=SqylDqL6J8k

Wellicht de moeite waard om eens uit te proberen..

( Ik heb het onlangs geprobeerd op een P-51B, waarover later meer ).

Neem je rust, Suc6 :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 21. maart 2018, 08:10 

Zonde van het originele spuitwerk Jeroen. Maar die rode banen zitten er nu in ieder geval strak genoeg op. Is het wat, die tape for curves? Of is het snijden van smalle reepjes gewone tape goed genoeg? Aangezien de markeringen van de duitsers op de romp normaal ook altijd taps toelopen en het afplakwerk dan wat lastig is.
Zie je er nog wat van trouwens, al dat spuitwerk, als die lozenge er zometeen allemaal op zit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 25. maart 2018, 12:31 

@René: thx! :) We gaan vrolijk verder :)
@Huib: deze lozenges hebben wel (althans op de vleugels) het voordeel dat ze al in vorm zijn, dus niet meer zoals bij de 1/72 modelletjes individuele banen knippen/snijden en daarna nog die 10 miljoen ribtapes erop zetten. Dit is 1x uitsnijden, plakken, en de hele vleugel is klaar in een fractie van de tijd. (in theorie, althans!)
@Rudie: ja, wel eens gezien :) Staat op het lijstje om nog eens te proberen, maar ik ben met deze D.VII al een beetje aan het experimenterne geslagen en wil ook niet teveel in 1x proberen. Er zit al zoveel nieuws aan zo'n 1/32 model en het resultaat moet nog wel een beetje aan te zien zijn! :)
@Markie: ja, dat was wel balen... maar uiteindelijk wel weer goed gekomen. Die curves-tape is een soort licht rekbaar vinyl. Het laat zich goed vormen, maar is bijna niet dunner te snijden. Ik heb de 6mm, en de het witte stuk tussen de banen is 5mm. Ik kreeg die ene mm er niet netjes af, die is dus ouderwets met dunne reepjes normale Tamiya tape gedaan. zols je ziet is het resultaat hetzelfde, maar is het wel wat meer werk. :)

En inmiddels lozenges geplakt.
Ik moest van het 2e stuk (zie de foto van de gesneden stukken in de vorige update) naast het midden iets van 0,5mm afsnijden omdat anders de blauwe ribtapes niet meer op de in het plastic aanwezige tapes zouden uitlijnen. Hiervoor was ik via het WW1 aircraft forum gewaarschuwd en na snijden past het een stuk beter (ook de uitsparingen voor de scharnieren van de rolroeren passen anders niet goed)
Afbeelding
De rompdelen overgetrokken vanaf een kopie van de WNW lozenge uit de doos en gesneden. Het lastige bij de zijkanten was de aansluiting op het rood, als ze net te kort zijn zie je een wit streepje, en bij overlap op het rood een donker stukje op het rood omdat de lozenge decals transparant zijn.
Het allerlastigste was het stukje bovenop achter de cockpitopening omdat dat aan alle kanten goed moest passen. Ik heb het 3 keer geprobeerd en desondanks na droging kwam ik er achter dat er toch een heeeeeeel klein beetje overlap op het rood zit. Niks meer aan te doen, behalve met wat verwering camoufleren. Leermomentje :)
Ik had het deel beter in 2 of 3 stukjes kunnen snijden, nu moest ik wel erg veel vlakken uitlijnen op een gekromd oppervlak.
Afbeelding

Staat nu te drogen en setten en sollen, als dat allemaal voor elkaar is weer rood/wit afplakken en bruin getinte vernis over de lozenges spuiten om ze minder opvallend te maken (zoals in het echt ook gedaan werd)

Groeten
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 7   [ 63 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende