Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 10   [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] WnW 1/32 Fokker D.VII (Alb) Jasta 34b Robert Greim
BerichtGeplaatst: di 16. okt 2018, 07:22 

Ligt Hurderyp nou zoveel hoger dan Wieringerwerf?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 16. okt 2018, 21:41 

Hemelsbreed toch een dikke 70 km. Via Afsluitdijk (die eigenlijk Afsluitdam hoort te heten, een dijk keert water aan één zijde en een dam doet dat aan twee zijden) een dikke 120 km.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 24. okt 2018, 20:45 

Alleen woon ik al 11 jaar in Enkuizen... :mrgreen: :mrgreen:
Hoe dan ook, ik ben d'r bij, afgelopen week alle decals geplakt (zoveel waren het er eigenlijk ook niet) en zojuist alles verzegeld met een laagje glanslak. Hopelijk van het weekend nog wat verwering doen, misschien als dat goed droog is na een week kan ik idd verder in Hurdegaryp. :)

Zal hopelijk van de week nog even wat foto's plaatsen :)

Groeten,
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 2. nov 2018, 21:50 

Het duurde wel wat langer als gedacht, maar daarom wat extra foto's van extra werkzaamheden.
Eerst de spelfout in de gewichtstabel:
Afbeelding
Gefixt met een extra "t" uit een andere optie, maar wel raar en onverwacht.

Vervolgens wat lichte verwering met olieverf, en een dryfit hoe het er allemaal tezamen uitziet incl. propeller (als die af is zal ik er van a tot z een post van maken tzt):
Afbeelding

Ik vond het toch nog een beetje tam vergeleken met de referentiefoto's die ik heb, dus wat zwaarder aangezet. Ook de decals wat extra meegenomen, daar ging het er toch net iets makkelijker af en ze staken teveel af met de rest. Zo ziet het er nu uit:
Afbeelding
Afbeelding
Het is hier niet helemaal 100% droog en ik heb de foto's zo genomen dat het goed te zien, dus op de foto's ziet het er wat heftiger uit als in het echt.

Voor degenen die ook naar FRL afreizen, tot morgen!

Groeten, Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 2. nov 2018, 22:31 

Mooi, hoor!
Tot morgen. Neem j'm mee?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 3. nov 2018, 15:02 

Oh gaaf zeg die verwering. Zelfs van zo dichtbij.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. nov 2018, 09:17 

Gaaf Jeroen, had het nog niet gezien, liep wat achter met forum enzo ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 8. nov 2018, 00:49 

Ziet er heel goed uit. Ben benieuwd naar het totaalplaatje.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 16. nov 2018, 01:06 

Prachtig mooi smerig vliegtuig, zulk soort verwering met vernis die bruin wordt zie je op modernere vliegtuigen niet, maakt het wel interessant :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 6. jan 2019, 21:31 

Sorry mannen, ik ben er zelfs niet aan toe gekomen om te reageren op jullie posts... ik check hier af en toe nog wel even snel, maar de schaarse bouwtijd heb ik geprobeerd te besteden om dit ding voor 31-12 af te krijgen zonder hem af te raffelen.
Ik blijf proberen tot het eind alle onderdelen evenveel aandacht qua verf- en verweringswerk te geven en dat valt soms niet mee, soms wil je ook gewoon eens lekker wat in elkaar plakken, maar zover is het nog net niet.
Ik kan alvast verklappen dat afmaken voor 31-12 niet is gelukt, maar ik ben nu al een uur of 2 bezig met een update in elkaar te zetten van alle voortgang.

Aldus....

Propeller
Omdat dit best een bewerkelijk ding is, zal ik even proberen uit te leggen hoe ik tot dit resultaat gekomen ben...
Er is (zoals altijd!) nog wat verbetering mogelijk, vooral de Lifecolor Dark Earth is nogal dun en slecht dekkend waardoor er wat randjes tegen de tape aan gekomen zijn die ik niet meer wegkreeg omdat de Lifecolor erg kwetsbaar is en amper te polijsten.

Eerst de propeller in de lichte kleur gezet (dat had ik al gedaan met de rest van het houtwerk, mengsel van 9:1 wit met zandkleur)
Na het goed bestuderen van Niendorf propellers afgeplakt...:
Afbeelding
(wat een @$ klus)
Overigens is het het makkelijkste om in het midden te beginnen en van daar uit de laagjes aan te brengen. Het voordeel van deze Niendorf is dat hij aan de achterkant (dus motorzijde) vlak is, waardoor je een referentie hebt voor wat "recht" is en waar de krommingen komen. Hoewel het gek klinkt, als het ding er van de zijkant goed uit zit, volgt de vorm van de voorkant bijna automatisch!

Afgeplakt en alle "gaten" met Revell vloeibaar maskeermiddel ingesmeerd, ideaal spul voor dit werk, zeker als je het met een dunner penseel opbrengt i.p.v. het stugge kwastje wat erbij zit:
Afbeelding

Lifecolor Dark Earth gespoten en uitgepakt, daar zat nog wel wat retoucheerwerk aan...:
Afbeelding

Daarna met olieverf maak je vanuit het midden de "strepen" als houtnerfmotief, ik heb een kleur gemengt met Raw Umber en wat Humbrol zandkleur, die zie je goed op het lichte deel, maar het donkere deel krijgt er een wat warmere tint van. De nerf is daarop niet zo goed zichtbaar, wat op zich geen probleem is. (heb er geen specifieke foto van). Als de olieverf goed droog is na een paar dagen alles met Tamiya glanslak verzegeld.
Vervolgens met mijn nieuwe "speeltje" (gekregen voor kerst -kost wat, maar is een topding!) een cirkelmal gesneden om de metalen plaat te spuiten:
Opmeten:
Afbeelding
Instellen:
Afbeelding
Afplakken:
Afbeelding

Voor de decals een zeer geavanceerde mal gemaakt zodat ze beide in het midden zitten:
Afbeelding

Na het aanbrengen van de decals, en wash in de metaadelen en satijnlak... klaar!
Afbeelding
Afbeelding

Motor
De motor is ook verder afgewerkt, eigenlijk precies zoals die 200pk versie die ik eerder gemaakt heb. Na de verwering is hij afgewerkt met satijnlak.
Hij is nu klaar voor montage:
Afbeelding
Afbeelding

Romp en de rest
Hier zitten heel wat uurtjes in van washes, chipping, filtering met olieverf, etc etc... en alle foto's die ik ervan heb geven de effecten door het donkere weer amper weer, dus moeten jullie het maar met resultaat doen:
Afbeelding
Het al eerder satijn gespoten donkergroene (metalen) deel voor de cockpit afgeplakt als voorbereiding voor de matlak:
Afbeelding
Fancy nieuwe cirkelsnijder bewijst wederom goede diensten bij het mat spuiten van de banden (de wielkappen zijn satijn, die waren van aluminium) -meten, delen door 2, instellen, snijden en plakken maar, letterlijk 2 minuten werk:
Afbeelding

De romp en vleugels staan er nu zo bij, als de lak goed gehard is, klaar voor verdere montage en dan gaat het zowaar richting de eindstreep!
Afbeelding
Afbeelding
(het verweren van het wit was nog een hele toer!)
Kruizen meegenomen op de ondervleugel (en uiteraard die van boven ook...):
Afbeelding
Samen met de romplozenge is dit waarom ik zo blij word van die transparante Aviattic lozenge: dit is bijna allemaal van te voren (onder de lozenge) opgezet:
Afbeelding

Als alles goed droog is kunnen er hopelijk binnenkort eens wat onderdelen geplakt worden -intussen ben ik stiekem gestart met de volgende (WNW Sopwith Camel).

Groeten,
Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 8 van 10   [ 100 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende