Om te beginnen de J-055.
Zoals al werd opgemerkt door Huib was deze nog niet af. Wel dank voor de complimenten wat betreft spuitwerk.... Nee, deze is nog van de oude stempel toen ik nog niet bezig was met een spuit, dus hij is gekwast. Was in die tijd ook niet bezig met forums en daarom heb ik geen foto’s van de bouw. De zilveren ringen zijn de decals van Syhart. Voor zover ik het nog weet waren ze heel dun maar goed stevig en kropen gewoon de paneellijnen in. Omdat deze al negen jaar in de kast stond is het een wonder dat hij alle verhuizingen ed heeft overleefd. Wat wel verloren is gegaan zijn diverse onderdeeltjes. Heb zo goed als het kon uit een oude Italeri kit nog wat onderdeeltjes kunnen halen maar die passen dus niet op een Revell F-16. Hoezo alle twee F-16 en alle twee 1/72 en niet passen? Tijdens het afmaken diverse foutjes ontdekt en alle vastgelijmde dingen zoals onderstel brak af. Zucht, even doorzetten. Gewoon afmaken. Heb alle resterende decals erop gezet wat wel uiteindelijk een hele mooie silvering gaf. GRRR. Gewoon afmaken. Dus hij is NU “AF”

Ok, Nummer drie,
Een tijdje geleden zat ik mij af te vragen hoe zou een F-16 eruit zien met een F-104 splinter camo? Gezocht naar een geschikt model en naar de kleuren van de camo van de F-104 (Starfighter). Toen kwam ik een boekje tegen van Dutch Decals met bijbehorende decals.

Het boekje Facts & Fiction gaat over de aanschaf van toestellen die het niet geworden zijn. Bv, er is gekeken naar de Mirage III maar door toedoen van een of andere prins is het toch de F-104 geworden. Stel dat het de Mirage III was geworden, met wat voor kleuren schema zou die dan gevlogen hebben. Dus mogelijke aanschaf = Fact, hoe die eruit had gezien = Fictie. Er worden naast de Mirage III nog een tiental toestellen behandel. Zo ook de F-16 met een camo schema wat lijkt op de schema’s van de NF-5. Fact = aanschaf van de F-16, Fictie = het 3 kleuren schema. Er is uiteindelijk voor de standaard 3 kleuren grijs schema gekozen. Nou wou ik een NL F-16 met camo dus.... heel snel het setje, boekje en decals gekocht.
Gelukkig bij Flash Aviation een oude Revell kit gevonden zoals die gebruikt voor de J-055. Zaten alleen geen NL decals bij, had ik ook niet nodig omdat die in de DD set zitten. Scheelde wel de helft van de prijs. Model is standaard uit de doos gebouwd als een A versie.

Onderkantje, licht grijs, bovenkant, iets donkere grijs en tenslotte het camo schema groen. Heb altijd gewerkt met de poster buddies van de Action en die werkten altijd heel goed. Nu wilde ik ze weer gebruiken maar e waren al behoorlijk harder geworden en plakken op het model was er niet meer bij. Niet te gebruiken zeg maar. Aangezien ik niet in de buurt van een Action woon toch maar de veel duurdere Pritt poster buddies gekocht. In pakken van het model ging prima. Groen gespoten en na een uurtje de boel er af gehaald. AAAAAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHHHHHHHHH.

Die dingen moeten niets achter laten, dus wel. Even rustig na gaan denken hoe we dit gaan oplossen. Heb ook gezien dat het schema niet helemaal klopt.
Reimer