Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [W.I.P.] Italeri Bf 109 G-6 1/72
BerichtGeplaatst: wo 25. jan 2017, 13:15 

Hallo allemaal,

Het is een tijd geleden dat ik echt acties ben geweest op dit forum. Reden hiervoor is dat er medio oktober een drastische gebeurtenis in ons dagelijks leven heeft plaatsgevonden. Er is bij mijn oudste dochter(15) een diagnose AML (acute leukemie) vastgesteld. Ons wereldje stortte in elkaar. Zin voor wat dan ook verdween ter plekke. Om toch mijn zinnen te verzetten UFO's gelaten voor wat ze zijn en deze kit uit de stapel getrokken (aan een nwe kit beginnen is toch altijd het leukst).

Ik twijfelde tussen een BF 110 en de 109. De 110 heb ik onlangs van de hand gedaan en dan kom je automatisch uit bij deze. Bij de buren doe mee aan een groepsbouw van Italiaanse kisten.

Geschiedenis van de BF 109 kennen we allemaal, en ben ook niet geneigd om hier een mooi gedetailleerd stukje geschiedenis te schrijven uit diverse naslagwerken, maar hierbij een korte opfriscursus, ordinair geplukt van Wiki.

De Messerschmitt Bf 109 was een Duits jachtvliegtuig. Het werd voor het eerst ingezet tijdens de Spaanse Burgeroorlog, en was tijdens de Tweede Wereldoorlog in gebruik bij de Duitse Luftwaffe en haar bondgenoten. Bf is een afkorting van Bayerische Flugzeugwerke waar de door Willy Messerschmitt ontworpen toestellen werden gebouwd. De kwaliteiten van dit toestel waren te vergelijken met de Spitfire van de RAF, zijn tegenstander in onder meer de Slag om Engeland. De Bf 109 vereiste hard werken bij een duikaanval, er was flink wat spierkracht nodig om het doel in het vizier te krijgen.
De vleugels vormden een zwak onderdeel en de staart was nog zwakker. Messerschmitt was wel verplicht zijn toestellen licht, aerodynamisch efficiënt en klein te bouwen, omdat hij de beperkingen van de Duitse motoren kende. In 1936 leverde de Engelse Merlin-motor 900 pk terwijl de Duitse Jumo amper 670 pk kon leveren. Het smalle landingsgestel van de Messerschmitt maakte het opstijgen en landen tot een lastige klus, vooral voor onervaren piloten. De cockpit was bovendien nogal krap bemeten. Een ander zwakpunt was het vliegbereik. De 109 kon wel bommenwerpers begeleiden naar de UK, maar de terugkeer was niet gegarandeerd.

Het toestel had een draaicirkel van amper 225 meter (de Spitfire 265 en de Hurricane 240 meter). Dit kon tijdens luchtgevechten van vitaal belang zijn.

In februari 1943 werd de G-6 in gebruik genomen.

Ik ga deze Messi :lol: OOB bouwen. Misschien historisch niet 100% correct, maar wel lekker om zo te werk te gaan(hoop ik).

Nu was ik enigszins begonnen in mijn enthousiasme en derhalve geen foto's genomen van de doos en sprue's.
Deze ook weer ordinair van het www geplukt.

Ik heb deze doos, maar heb de decals van de Italeri 6802
Afbeelding
Bron: Scalemates
Afbeelding
Bron: http://www.delcampe.net
Afbeelding
Bron: http://www.delcampe.net

De onderste decals ga ik uiteraard gebruiken
Afbeelding
Bron: thumbs.picclick.com

Een echte start aan de Bf 109 gemaakt. Wat voorbereidende dingen. Zoals de uitlaten uitboren (uiteraard ook de Mg's).
Afbeelding

Vleugeltjes plakken.....Het lijkt wel of de linkervleugel (op beeldscherm) een extra behandeling nodig heeft. Vast boven een druppeltje lijm oid gehangen grrmbl :x .
Afbeelding

Cockpit van de juiste kleur voorzien (eerste dun laagje). Staartdeel geplakt. Werkelijk geen idee welke grappenmaker bij Italeri zo een staartconstructie in een bouwdoos verwerkt. Het staartdeel was net als de vleugels al een zwak punt bij de BF 109's.....waarschijnlijk ook in een bouwdoos....zal niet goed passen ben ik bang voor.
Afbeelding

Toch niet helemaal OOB. Ik wil deze met de canopy open bouwen. Er zit dan een nogal opvallende hele gele brandstofleiding. Eerst gewerkt met een fiberdraad van een kapotte fiberlamp van dochterlief. Werkte toch niet helemaal zoals ik wilde....brak af als ik de deze een beetje boog (kwam waarschijnlijk door de verf.
Afbeelding
Op mijn vismolen heb ik gevlochten gele draad bedacht ik me later...een stukje afknippen (en dat valt niet mee met gevlochten visdraad kan ik jullie verzekeren).
Afbeelding

Zoals eerder gezegd, had ik het vermoeden dat het staartdeel niet mooi zou passen en ook niet het achterroer.
Het staartdeel heb ik al redelijk kunnen bewerken met schuurpapier. Op het achterroer zal ik putty moet verwerken.
De romp en vleugels passen ook niet geweldig. Leuk joh :roll: :roll: :roll:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Inmiddels ben ik verder dan bovenstaand....maar dat is voor correctiewerkzaamheden die goed uitpakken, maar dat zie je pas goed als er een dun laagje verf op zit.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [W.I.P.] Italeri Bf 109 G-6 1/72
BerichtGeplaatst: wo 25. jan 2017, 18:22 

Wat een afschuwelijk verhaal Barry. Ik wens je dochter beterschap en jullie gezin veel sterkte. Hopelijk kan de modelbouw af en toe de zinnen wat verzetten.

En dat spleetje bij het richtingsroer, kun je daar niet beter een stripje plastic in lijmen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. jan 2017, 01:54 

Ontzettend veel sterkte met je dochter.

Het is altijd leuk om aan een nieuw model te beginnen, heb ik ook na een matige bouwdip met mijn F16. Deze Italeri is wel een zeer spartaans kitje met weining cockpit details. Leuk dat je er voor kiest om toch wat meer details aan te brengen. Als je de cockpitraam open laat staan zul je er vast wel iets van terug zien. :ok:

Reimer

PS. nooit geweten dat de italiaanen ook met me109 vlogen. :shock:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 26. jan 2017, 20:20 

Mooie toevoegingen en een netjes geverfd begin aan het interieur.
Goed om te horen dat je door modelbouw wat positieve afleiding krijgt.
Bij deze een aanmoediging om vooral lekker door te gaan.

Ik duim voor een goede behandeling en een voorspoedig herstel van de gezondheid van je dochter :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jan 2017, 00:58 

Ik sluit me aan bij de woorden van Rudie.

Leuk kitje om weer mee te beginnen :mrgreen: Wat een heerlijke passing en detaillering. De nieuwe kits van Italeri zien er toch beter uit. Maar ach, we zijn modelbouwers, van alles is wel wat te maken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jan 2017, 01:03 

Wat een ontzettend triest verhaal zeg, heel veel sterkte en beterschap toegewenst.

Hopelijk kan je hobby je helpen door deze tijd heen te komen.

D.J.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. feb 2017, 18:05 

Dank voor jullie bemoedigende woorden Gents. Volgens de artsen zitten we op de goede weg. Chemo's hebben er tot dusverre toe geleid dat de leukemiecellen zo goed als verdwenen zijn.

BTTT
Ik heb niet stil gezeten....maar om te zeggen....goh wat ben ik me toch even opgeschoten zeg........nee.
Een hoop vullen en schuren.......
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het voelt allemaal glad en passend aan....straks met wat verf erop om te kijken of het dan ook echt wel zo is :roll: :? :D

Het begint al op een BF 109 te lijken i.i.g.
Afbeelding

Nu zijn afbeeldingen van een Italiaanse BF 109 met 2x de MG151/20 mm kanonnen spaarzaam op het www. Ik vind het eigenlijk wel stoer...dus ik ga ze er wel onder plaatsen.
Afbeelding

RAM schreef:
PS. nooit geweten dat de italiaanen ook met me109 vlogen. :shock:

Weer wat geleerd :cheesygrin:

Huib schreef:
En dat spleetje bij het richtingsroer, kun je daar niet beter een stripje plastic in lijmen?

Dat was inderdaad een goed oplossing geweest ipv plamuur wat ik nu heb gedaan. Puntje voor de volgende keer.
En als het plamuur het alsnog begeeft om welke reden dan ook, pas ik het puntje meteen toe.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. feb 2017, 21:31 

Ik ben blij dat je ons het goede nieuws mededeelt.

De Bf is een beetje een doorbijtertje zie ik. Maar je bent op de goede weg. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. feb 2017, 22:55 

Goed nieuws Barry.

Naadjes opvullen met stukjes plastic scheel een hele hoop geschuur, waarme je ook panellines wegschuurd, en het gaat sneller. Het begint in ieder geval al iets op een vliegtuig.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. feb 2017, 23:07 

Heel goed te horen dat de therapie is aangeslagen. Nog veel sterkte de komende tijd..
Modelbouw is wat dat betreft wel perfect om je gedachten even te verzetten.

Beetje jammer alleen, dat de kit dan wat tegen valt. Is echt een bijzonder slechte passing zeg.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 43 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende