Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 5   [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [W.I.P.] Italeri Bf 109 G-6 1/72
BerichtGeplaatst: za 8. apr 2017, 11:57 

Mooi spuitwerk, Barry. En mooi hoe je die duitse kruisen doet.

De binnenkant van de wielkasten is niet groen, maar RLM 02. Da´s een hele lastige kleur die tussen grijs, bruin en groen in zit. Ouderwets stalen (Duits?) kantoormeubilair had ook vaak die kleur

Afbeelding

Hij is moeilijk zelf te mengen, maar veel verfmerken hebben hem wel in hun assortiment. Als je vaker Duitse WO2 vliegtuigen bouwt is het wel de moeite waard een potje aan te schaffen. Alle Duitse vliegtuiginterieurs, landingsgestellen, wielbakken e.d. hebben die kleur.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 8. apr 2017, 16:53 

Heren dank u, dank, dank u :hail: :hail:

RAM schreef:
Jammer dat je van de preshading niets terug ziet.
Had willen zeggen dat de loopen van de guns wat scheef stonden, maar op de laatste foto zitten ze er al helemaal niet op. :weirdo:
Reimer

Ik ga die techniek met die potlood uitproberen. Ja....die lopen....zijn afgebroken :oops: :oops: :oops: . Die komen er zeker weer op.

peppie schreef:
Ik had alleen de decals van die kreuzen niet geplaatst.

Is een persoonlijke keuze die ik heb gemaakt.....ik had het ergens gezien op een BF die ook gebouwd was en vond het wel wat hebben. Vandaar dat ik ze heb gebruikt. Tenslotte zaten ze er ook :) .

Huib schreef:
De binnenkant van de wielkasten is niet groen, maar RLM 02. Da´s een hele lastige kleur die tussen grijs, bruin en groen in zit. Ouderwets stalen (Duits?) kantoormeubilair had ook vaak die kleur.
Hij is moeilijk zelf te mengen, maar veel verfmerken hebben hem wel in hun assortiment. Als je vaker Duitse WO2 vliegtuigen bouwt is het wel de moeite waard een potje aan te schaffen. Alle Duitse vliegtuiginterieurs, landingsgestellen, wielbakken e.d. hebben die kleur.

Je hebt helemaal gelijk Huib het is niet groen. Ik heb ook RLM02 gebruikt. Maar volgens mij ziet die kleur er bij elke fabrikant weer net ff anders uit.
Ik werk vooral met Vallejo Air. Daar wordt aangegeven dat het 044 is (Light Grey Green), dus die heb ik dan ook gebruikt.
Afbeelding

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 9. apr 2017, 15:44 

De RLM02 van Revell komt goed in de richting Barry.
Verder heb je al mijn commentaar al genoemd in je berichtjes, dus dat scheelt mij dan weer :)
Ik zou die luchtbellen doorprikken en daarna toch set erover heen proberen aan te brengen, want hier ga je je aan storen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 27. apr 2017, 16:17 

Inmiddels zijn we weer wat verder met deze Italiaan.

RAM schreef:
Had willen zeggen dat de loopen van de guns wat scheef stonden, maar op de laatste foto zitten ze er al helemaal niet op. :weirdo:

De machine geweren onder de vleugels zijn weer geplaatst......hiervoor heb ik dunne naalden gebruikt van een spuit.

Om toch een beetje het pre shading effect te krijgen heb ik de methode eens geprobeerd, waarvoor Reimer een linkje had geplaatst. Bij de kantoorboekhandel een 4B potlood gekocht en aan de slag dan maar. Iets te enthousiast, want er brak een wiel af :evil: :evil: :panic: :panic:. Een zorgje voor later :cry: .
Afbeelding
Met een wattenstaafje uitpoetsen
Afbeelding
Bij daglicht ziet het er dan zo uit en voor een eerste keer ben ik niet onttevreden.
Afbeelding.

Mottling....dat is iets dat ik moeilijk vind om aan te brengen, heb het eerst geprobeerd uit de hand, maar dat liep uit de hand en dat heb ik dan ook weer verwijderd.
Optie 2 dan maar gebruiken: Ik heb een mottlesjabloon ooit aangeschaft en op de bf 109 toegepast.
Afbeelding
Hier en daar ligt het er te dik op, maar ik ga daar niets meer aan veranderen.
Er is nog een optie 3....die zag ik nadat ik het hele filmpje had gekeken van het preshaden met een potlood.
https://youtu.be/aSfSAqw6Kx0
Wiel er ook weer ondergezet.
Op dit moment staat de BF er zo voor.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Op naar het afwerken van de BF en wellicht een dio erbij maken (maar dat heeft geen brandhaast).

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. apr 2017, 17:09 

Dat wordt mooi Barry. Die preshading met potlood is goed gelukt. Ik had die methode ook nog op m´n lijstje staan om een keer uit te proberen. Mottling ziet er ook prima uit. Het is een beetje hard edge geworden, maar met de Duitse mottling kan in feite alles want ze deden zelf ook maar wat.

Heb je geen fijne nozzle, dat een eerdere poging met de spuit niet lukte?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. apr 2017, 18:45 

Ik heb wel een fijne nozzle 0,15 :oops: , maar steeds vervelende overspray..... Toen begon het ongeduld de overhand te krijgen en dat is nooit goed :behave: :behave: .
Daarom de kant en klare mask gebruikt. Wist niet dat het eigenlijk niet uitmaakt hard- of soft edge. Mooi om te weten. De softedge vind ik wel mooier, maar laat mijn model zoals het nu is.

Ik denk dat de methode met de potlood ook goed werkt als je het model eerst in een grondlaag zet en dan pas gaat werken met de werkelijke kleuren. Dan heb je ook geen last van de verschillende camokleuren en eventuelele aangebrachte decals achteraf.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29. apr 2017, 17:12 

Wolf73 schreef:
IWist niet dat het eigenlijk niet uitmaakt hard- of soft edge.

Nou ja, die mottles zijn vaak in het veld aangebracht. Daarbij werd vaak uit het vrije handje de verfspuit gebruikt en krijg je dus soft edge patronen. Maar soms werd er ook heel netjes gespoten, met sjablonen geverfd of zelfs met kwasten bezems en rollers gewerkt. Dat betekent dat van alles in het echt voor kwam.
Afbeelding
Dit is bijvoorbeeld met de verfspuit gedaan, maar wordt in 1/72 tamelijk hard edge.

Afbeelding
Deze mottle ziet er ook tamelijk hard edge uit.

Afbeelding
En dit lijkt tamponeerwerk met een ouwe kwast. Kijk maar naar het repetitieve patroon.

Afbeelding
Soft edge met de verfspuit

Dus d´r kan van alles.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29. apr 2017, 21:52 

En wat voor resultaat zou je krijgen als je de template 1 of 2 mm van je model af houdt? Bijvoorbeeld door er een stukje opgerold tape achterop te plakken.

Ik zou zeggen, probeer het eens op een blanko A4-tje.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 29. apr 2017, 23:45 

Daar heb ik ook idd aan zitten te denken :hail: . Maar ipv tape prittprutt. Zonde van de tape :mrgreen: .

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 15. jun 2017, 15:26 

Beste mensen, heb ik toch mijn belofte moeten breken dat ik wat actiever aanwezig zou zijn.
Reden, mijn dochter Famke is genezen van leukemie :hail: :hail: . Dit geeft een enorme boost, maar daarna begint de verwerking van de afgelopen periode.......kan je vertellen dat is heftig. Maar genoeg daarover....dit gaat forum is voor modelbouw.

Na het mottelen ben ik gewoon heeeeeeeeeeeeeel rustig doorgegaan met de Messer (en ook met een ander model....daar later meer over).
Ik heb de decals aangebracht. Ondanks dat ik er 2/3 glimlagen heb aangebracht bleef er silvering optreden bij de roundels. Gaatjes geprikt in de decals....werkte ook niet. Nou dan niet, verder zo gelaten. Vervolgens de panellines ingevuld met panelliner van AK. Best leuk spul. Is alles goed gegaan.....tuurlijk niet. Door hier en daar te enthousiast te hebben geschuurd en ietsiepietsie teveel vernis in de panelline...loopt het niet vloeiend door. Ondanks dat toch tevreden. Daarna het hele vliegtuigje beviezerikt.

Verder heb ik de grote kanonnen onder de vleugels vervangen door dunne injectienaalden. De originele waren afgebroken. Eigenlijk helemaal niet erg. Dit is veel mooier.

Kan het beter.....oh zeker wel
Ben je tevreden....Ja (dit vliegtuigje heeft toch een speciale betekenis voor me)
Leuke kit om te maken.....Ja en nee. Italeri is heel bewerkelijk. Denk dat die van AZ models/Academy en Hasegawa beduidend beter zijn).
Dit is het eerste midel sinds 1,5 jaar dat af is :oops: :oops: :woot: :mrgreen:

Hierbij de foto's.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is nog niet klaar. Ik ga er nog een klein dio bij maken.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 5   [ 43 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende