Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 6   [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 4 Juli 1989, Russian MIG 23MF Flogger-B crash in Belgie.
BerichtGeplaatst: do 26. jan 2017, 17:47 

Beste mensen,

nu mijn kleine Corsair diorama dichtbij het einde nadert, is het tijd om jullie mijn volgend project voor te stellen.

4th of Juli, 1989, is de dag dat Europa kennis maakte met een onbemande MIG 23 Flogger die op hol was geslagen. Deze crashte uiteindelijk op een huis in Kortrijk, België. Ik denk wel dat velen onder jullie dit verhaal wel kennen, maar voor zij die het niet kenden is hier het hele verhaal.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Vliegtuigongeluk_bij_Kortrijk

Ik weet dat het een MIG 23MF Flogger-B was, dat ingedeeld was bij het 871e Fighter Regiment, op de vliegbasis van Kolobrezg in Polen. Wat ik ook weet is, dat het nummer onder de cockpit 29 was. Dit kon je afleiden uit de gesprekken van de twee F-15 piloten die het toestel onderschepten. Wat er niet gezegd is geweest, is welke kleur dit nummer had. Zeg maar probleem n° 1 :lol: Ik heb ondertussen contact gehad met iemand hier op het forum die op die dag de BANDBOX installatie bemande in Nederland. Van hem heb ik ondertussen al heel wat interessante informatie mogen ontvangen die me kan helpen in dit project, waarvoor mijn dank. Ik denk dat ik hem vlug hier mag verwelkomen in dit topic van zodra hij dit leest :brouw: Maar ik ga de eer aan hemzelf laten om hier verder over uit te breiden, indien hij dat wenst.

Dit project gaat gedeeltijk een what-if project worden, omdat er niet veel geweten is van de toenmalige jet die neergestort is. In die dagen zaten we volop in de koude oorlog, en informatie was toen heel schaars. Daar kwam nog eens bij dat van het gecrashte toestel niet veel meer dan de staartsectie overschoot. Dus het gaat was gis werk worden.

Mijn uiteindelijke doel is om het toestel te laten zien, op de dag, voor het opsteeg voor de ramp-zalige vlucht. een klein detail, ik ga namelijk een brokstuk toevoegen aan het geheel van de gecrashte MIG 23 dat afkomstig is uit de cockpit.

Afbeelding

Voor mijn project heb ik volgende goodies gekocht.

Afbeelding

Het bestaat uit een Aires Cockpit, Aires exhaust en Aires wheelbay's.

Afbeelding

Linden Hill decals, Eduard pe weapons set en Eduard pe cockpit.

Afbeelding

Master pitot tube, Quickboost air scoops, Profimodeler Static electricity poles, Montex minimask en een Aerobonus Sovjet Pilot.

Afbeelding

De enige detail set die ik nog mis, zijn de Zactomodels splitter plates, maar die zijn onderweg.

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 4 Juli 1989, Russian MIG 23MF Flogger-B crash in Belgie.
BerichtGeplaatst: do 26. jan 2017, 21:05 

Gaaf Danny, het verhaal is natuurlijk verschrikkelijk, maar de kit en alle goodies zijn prachtig.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jan 2017, 00:59 

Ken je het boek Heldere Hemel van Tom Lanoye? Ik heb hem een tijd geleden gelezen en het was best een aardig boek. Geen idee maar wellicht lijkt het je leuk om te lezen.

Interessant onderwerp in ieder geval!

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 27. jan 2017, 21:02 

Citaat:
Ken je het boek Heldere Hemel van Tom Lanoye? Ik heb hem een tijd geleden gelezen en het was best een aardig boek. Geen idee maar wellicht lijkt het je leuk om te lezen.

Interessant onderwerp in ieder geval!

Ja ik ken dat boek, maar ik moet toegeven dat ik verre van boeken lees. Ik hou me enkel bezig met boeken als het gaat om referentie of geschiedenis. Toch bedankt om het even met me te delen :ok:

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. jan 2017, 17:56 

Ik ben zelf ook geen boekenwurm hoor, sterker nog, de enige boeken die ik de laatst tijd lees zijn studieboeken haha. :cry:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 11:53 

Ja, dat kan ik me nog herinneren, dat uiterst bizarre ongeluk. Maar hoe kom je aan dat brokstuk, in typisch Russisch cockpitgroen?

En verder is de Mig 25 natuurlijk een mooi toestel. En er zijn interessante en voor jou nuttige kleurenfoto's van de rampplek, zoals deze:
Afbeelding
Maar die ken je natuurlijk al.

Veel succes en plezier met deze. Mooi project, vooral vanwege het verhaal wat er achter zit en het brokstuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 13:08 

Citaat:
Ja, dat kan ik me nog herinneren, dat uiterst bizarre ongeluk. Maar hoe kom je aan dat brokstuk, in typisch Russisch cockpitgroen?

En verder is de Mig 25 natuurlijk een mooi toestel. En er zijn interessante en voor jou nuttige kleurenfoto's van de rampplek, zoals deze:
Afbeelding
Maar die ken je natuurlijk al.

Veel succes en plezier met deze. Mooi project, vooral vanwege het verhaal wat er achter zit en het brokstuk.

Beste Huib,

ik heb ooit een klant gehad die bij de berging van de MIG aanwezig was. Hoe hij aan dit brokstuk geraakt is laten we in het midden, maar toen hij hoorde dat ik modelbouwer was, vond hij dat ik met dit stuk veel beter af was dan hij en zo is dit in mijn bezit gekomen.

Wat de foto's betreft heb ik nog andere niet gepubliceerde foto's, die ik ten gepaste tijde zal laten zien aan jullie, weliswaar met watermerk.

Het was een MIG 23 Huib, de MIG 25 is een helemaal ander toestel :titter:

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 14:37 

DannyVM schreef:
Het was een MIG 23 Huib, de MIG 25 is een helemaal ander toestel

Ja, natuurlijk! Vergist in het cijfertje, maar niet in het toestel. Dank voor de correctie, Danny.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 30. jan 2017, 18:01 

Leuk om te zien dat je voor een kist met een verhaal gaat.
Super gaaf dat je zelfs een onderdeel van dit vliegtuig hebt, kan je mooi gecombineerd presenteren straks.

Aan de hoeveelheid spullen kan het alvast niet liggen Danny. :titter:

Succes en veel plezier met de bouw, ik zit er al klaar voor. :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31. jan 2017, 15:08 

Beste mensen,

Nu stand van zaken aangaande mijn project, en ik moet eerlijk bekennen dat de zaken er toch niet zo best voor staan.
Zoals we wel weten zijn er een paar zaken die niet echt realistisch zijn aan deze kit. B.v. de splitter plates en luchtinlaten zijn één van de boosdoeners. Dit word wel opgelost door een correctie resin set dat ik heb aangeschaft, maar erger is het gesteld met de neuskegel van de MIG 23. Deze is namelijk volledig verkeerd in vorm en afmeting, je kan spreken van een Pinocchio neus :wink:
Voor dit probleem bestaat er geen correctie set!! :oops:

Nu gaat Trumpeter nog een stapje verder :

Ooit heeft Trumpeter ook de MIG 29 serie op schaal 1/32 uitgebracht, en raad, die neus klopt ook voor geen kant en is dus onbruikbaar voor een MIG 29, maar.............raar maar waar, nu blijkt die MIG 29 neus wel geschikt te zijn voor de MIG 23 ?????? Kunnen jullie nog volgen :shock: :shock: :shock:
Voor de MIG 29 neus is er wel een oplossing, Zactomodels heeft deze neus in resin gecast, blijkbaar bedoeld voor de Revell kit maar ook geschikt voor de Trumpeter kit. Alleen, je moet de volledige update set kopen en die kost zo'n slordige 140€ slik slik slik :roll:

Om even het één en ander duidelijk te maken zie je hier een profiel van de MIG 23 neus, de rode lijn vertegenwoordigd de Trumpeter kit neus sectie, het profiel zelf is de juiste neus.

Afbeelding

De enige oplossing is om een Trumpeter MIG 29 neus te casten in resin, zodat deze kan gebruikt worden voor de MIG 23. Ik ga proberen om er aan eentje te geraken, maar ik vrees als dit niet lukt dat ik dit project voorlopig ga moeten opbergen totdat ik een oplossing heb.

Ondertussen heb ik natuurlijk niet stil gezeten. Ik heb de Aires cockpit onder handen genomen en ik was verrast door de pasvorm in de romp, eigenlijk gaf dit bijna geen problemen.

Aires is en blijft prachtspul.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die schietstoel is ook een pareltje.

Afbeelding

Afbeelding

Met de gordels word het geheel nog imposanter, alleen, dit is echt wel gekkenwerk wat betreft de riemen van de schietstoel, en de handleiding van Aires maakt het er niet makkelijker op.

Afbeelding

Afbeelding

Maar eens alles in de cockpit zit, zie je dat het harde werk zijn vruchten afwerpt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MVG

Danny

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 6   [ 52 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende