Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie
BerichtGeplaatst: wo 29. maart 2017, 23:14 

Goed... We schrijven begin van dit jaar. Ergens tussen de regels van een berichtje van een collega bouwer (wie, dat laat ik nog even in het midden, dat mag die persoon zelf kenbaar maken :mrgreen: ) las ik dat ook hij wel geïnteresseerd was om eens wat anders te bouwen.

Waar ik me voornamelijk houdt aan het bouwen van helikopters, is deze persoon actiever op het pantsergebeuren. Verandering van spijs doet eten, dus we zijn beide de uitdaging aan gegaan om eens een echt 'houtje-touwtje' toestel te gaan bouwen.

Waarom dit model voor mij?
Voornamelijk bouw ik dus helikopters. Zo nu en dan een uitstapje naar wat anders om het bouwen leuk te houden. In 2014 is een beetje de liefde begonnen voor het 'houtje-touwtje' gebeuren dank zij een 1e Wereldoorlog groepsbouw. Ook door het enthousiasme van Rob Haman (Fokker vliegtuigen etc.) ben ik die kleine vliegtuigjes gaan waarderen en bewonderen. Ik heb al eens een kit gescoord van een Bristol Boxkite (1909). Ook wil ik van een aantal belangrijke vliegtuigen in de geschiedenis (in mijn ogen) een modelletje hebben. Dan mag deze uiteraard niet ontbreken.

Zoals redelijk normaal, beginnen we met een korte inleiding, bron wiki: Op 17 december 1903 maakten de gebroeders Wright de eerste geslaagde vlucht met hun Wright Flyer. De Wright Flyer was daarmee het eerste gemotoriseerde vliegtuig dat echt van de grond kwam. Dat gebeurde bij het dorp Kitty Hawk, in de Amerikaanse staat North Carolina. Het toestel bleef de eerste keer 12 seconden in de lucht en legde een afstand van 120 voet (= 36,6 meter) af. Later op de dag kwam het vliegtuigje tot 853 voet (260 meter) in 59 seconden (bron: het Smithsonian Institution). Die 260 meter zijn dus met een gemiddelde snelheid van bijna 16 km/u afgelegd. De motor, een 4-cilinder van 25 pk, werd ontworpen door Charles Taylor.

Afmetingen: Lengte: 6,4 m / Spanwijdte: 12,3 m / Hoogte vleugels: 2,5 m / Hoogte propellers: 2,8 m / Koorde: 2 m
Stijghoek: 2 tot 25 graden
Toestelgewicht: 274,7 kg / Motorgewicht: 69 kg

Afbeelding

Het schaalmodel (foto's van www):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ergens in het museum:
Afbeelding

We hebben afgesproken dat we vanaf 1 april mogen beginnen met bouwen, dus progressie duurt nog even. Ik ben benieuwd.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell 1:39 Wright Flyer, duobouw als TBS therapie
BerichtGeplaatst: wo 29. maart 2017, 23:52 

Hoi,
Bedankt voor het starten , Rene.
Ergens in et begin van dit jaar.... Rest zie boven. En ik ga dan maar uit de modelbouwdoos komen en bekend maken dat ik de tweede ben van de duo-bouw.
Ik zat/zit in een kleine dip. Altijd weer tracks en wielen is het ook niet, ja ik doe nog bustes , maar daar valt weinig te bouwen.
Voor mij heeft deze kit nog iets speciaal. Ons bedrijf is een paar maanden geleden overgenomen door een Amerikaans bedrijf dat uit Dayton , Ohio komt. En dat is de plaats waar de Gebroeders Wright vandaan komen en ook hun fabriek stond ( Nog staat wordt net verbouwd tot musea). In Dayton is ook het USAAF Museum http://www.nationalmuseum.af.mil/
Deze heb ik bezocht bij mijn trip naar Dayton in November 2016.
Indrukwekkend Museum en heel groot. Met een bordje bij de ingang dat je geen wapens mee naar binnen mag nemen.
Mijn Wright Flyer heb ik ook in dat Museum gekocht.
Foto's komen nog..zit momenteel in Engeland.
Gr
Helge

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. maart 2017, 10:15 

Leuk, een duobouw! En niet het makkelijkste model, lijkt me. Een gammele constructie met heel veel touwtjes. :shock:
Succes! Ik verheug me op een mooi duobouwverslag. En leuk dat je ook weer mee doet, Helge.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. maart 2017, 15:57 

Huib schreef:
En leuk dat je ook weer mee doet, Helge.

Gebouwd heb ik wel , maar buiten Fora. Maar ik dacht me iemand moet de rare Hollanders in de gaten houden, dus ..... :titter:

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. maart 2017, 18:27 

tbs schreef:
Maar ik dacht me iemand moet de rare Hollanders in de gaten houden, dus ..... :titter:

Hm ja, er zijn wel eens eerder Duitsers geweest die die rare Hollanders in de gaten kwamen houden, maar da's uiteindelijk slecht afgelopen!
(Bij jou mag ik wel foute grappen maken, he Helge?) :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. maart 2017, 18:39 

Huib schreef:
tbs schreef:
Maar ik dacht me iemand moet de rare Hollanders in de gaten houden, dus ..... :titter:

Hm ja, er zijn wel eens eerder Duitsers geweest die die rare Hollanders in de gaten kwamen houden, maar da's uiteindelijk slecht afgelopen!
(Bij jou mag ik wel foute grappen maken, he Helge?) :titter:

:ok:

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 30. maart 2017, 20:34 

Hee leuk ding zeg, veel succes René en Helge, ik neem aan dat we in Hurdegaryp straks twee van deze toestellen gaan zien?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 2. apr 2017, 22:59 

Wie weet...? We doen ons best.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 2. apr 2017, 23:03 

Zaterdag was wel de dag dat Helge en ik hadden afgesproken om te beginnen (geen 1 april grap), maar vanwege een wandeltocht van 40 km en bardienst in het MFC bij een (klein)rock-festival, kon ik niet beginnen, dus ben ik vanmorgen begonnen.

Oud kitje hoor, zo'n rebox...
Afbeelding

Model heeft wel last van sinkmarks. Hier een detailfoto van een stukje van de hoofdvleugel. Daar zit genoeg werk in. Ik heb eerst de scherpe randjes weggeschraapt met een mesje en ga ze binnenkort vullen met plamuur. Dit is een precies werkje, aangezien er allemaal detail op de vleugel is meegegoten: ribben, naainaden. bevestigingspunten voor de struts etc.
Afbeelding

Daarnaast heeft het overige plastic prachtig meegegoten (of meegespoten) extra plastic (alle aangegoten rondjes) wat volgens mij allemaal verwijderd mag / kan worden.
Afbeelding

Afbeelding

In de doos zit ook nog een velletje met tips en aanwijzingen om je model iets realistischer te maken (in mijn doos in ieder geval wel). Die zal ik ook proberen om zoveel mogelijk aan te houden.

Wat mij verder opviel, de hoofdvleugels en de kleine vleugels aan de voorzijde, hebben mooie scherpe vleugelranden. De beide verticale delen van het richtingsroer zijn van zo'n 2 mm dik plastic en hebben haakse randen. Gelukkig is er zo'n 3 mm ruimte tot de eerste 'naainaad', dus met de vijl het randje wat scherper gemaakt, zodat het in ieder geval het een beetje earodynamisch lijkt. Door het houten framewerk loopt het natuurlijk niet precies uit op nul, maar het oogt wat beter. Links het bewerkte onderdeel, rechts nog onbewerkt.
Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 3. apr 2017, 07:23 

Hoi,
Goede Start Rene, ik had maar 25km wandelen vandaag

bij mij waren de sinkholes niet echt diep , dus met heel erg voorzichtig schuren waren de meeste te verwijderen ( plus nat schuren, duurde ca 3,5 uur).
Maar ik heb al de eerste onderdelen even in elkaar gezet ( nog niet gemonteerde, ik wil ook he bijgelegde How-to volgen.
Maar de onderdelen lijken goed in elkaar te passen.
Ik denk dat ik nu eerst alle vleugel toestanden glad maak en dan deze ga werven.

Maar hier een impressie van de dryfit:
Afbeelding

Afbeelding

Maar van een kit van bijna 50 jaar oud....best leuk en ook wat old school uitdagend . De nieuwe kits vallen alle bijna in elkaar...

Gr
Helge
( Even een goed kleur voor doek zoeken)

Dark Dudes

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 41 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende