Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [WIP]F8F-1 Bearcat Revell 1:72
BerichtGeplaatst: ma 10. apr 2017, 20:11 

Afbeelding
De Grumman F8F Bearcat is één van de vele vliegdektoestellen die de firma Grumman in de jaren gebouwd heeft, het gaat hier om het laatste zuigermotor aangedreven vliegtuig die de firma Grumman ontwikkeld heeft. Het betreft een vrij gedrongen vliegtuig met een behoorlijke propeller die iets langzamer was dan zijn concurrent, de corsair, maar veel wendbaarder. Hij was ook vele malen wendbaarder dan zijn grote broer, de Hellcat. Het toestel was namelijk 20 % lichter, kon veel beter klimmen en liep 80 km/h sneller dan de Hellcat. Waarom vervingen ze de Hellcat dan niet door de Bearcat zou je zeggen, dit had te maken met de grootte van de tanks, de Hellcat kon namelijk veel meer brandstof meenemen dan de vrij kleine Bearcat.

Afbeelding

Het eerste toestel werd in dienst genomen in februari 1945 en heeft dus weinig actie meer meegemaakt in de tweede wereldoorlog.

Het toestel is voornamelijk ingezet tijdens de Koreaanse oorlog en de Franse Indochina oorlog. Gedurende de Koreaanse oorlog werden de Bearcats op grote schaal vervangen door Panthers en Banshee's en was het tijdperk van de propeller aangedreven cats voorbij.

Nutteloze info:
Lengte:8,61 m.
Breedte: 10,92 m.
Hoogte: 4,21 m.
Veleugeloppervlak:22.67 m²
Leeggewicht: 3.207 kg.
Geladen gewicht: 4.354 kg.
Maximaal gewicht: 5.873 kg.
Motor: 1 Pratt & Whitney R-2800-34W "Double Wasp" 2,300 pk. 1.715 kW.

Maximum snelheid: 678 km/h
Maximum range: 1.778 km.
Maximum hoogte: 11.796 m.
Klimsmelheid: 23.2 m/s

Mitrailleurs: 4 × 0.50 in (12.7 mm) Browning M2 machine guns
Raketten: 4 × 5 in (127 mm) ongestuurde raketten
Bommen: 1,000 lb (454 kg) bommen

Afbeelding

Ik ga in dit geval de Revell kit bouwen, eigenlijk de oude Monogram kit, alleen dan met goede Revell decals.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo te zien is het gietwerk netjes, helaas her en der wel wat extra vlees, maar op zich is dat niet gek voor een Monogram van 1976 zoals zo mooi op een onlogische plek gegoten staat. Het kitje is wel uitgevoerd met een echte ouderwetse standaard, dus ook deze ga ik, in navolging van mijn Alcione vliegend bouwen. Ik zal hem ook wel vliegend moeten bouwen, want de vleugels zijn niet inklapbaar bij de kit zonder heel veel extra aanpassingen.

We gaan het meemaken, nu de start van de bouw.

START

Ondertussen de vleugel verlijmd en geschuurd voor zover mogelijk:
Afbeelding

Afbeelding

Daarna het volgens de handleiding te mengen kleurtje gemaakt en de sproeier gevuld met sproeisap:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Meestal doe ik nog wel iets met verschillende kleurtjes in een cockpit, maar in dit geval ga je er zo verschrikkelijk weinig meer van terug zien dat ik dat waarschijnlijk achterwege laat. Overigens heb ik het kleine haartje, zichtbaar op de foto al verwijderd met de pincet. Het schuurwerk zal nog wel even gebeuren wanneer de verf goed uit gehard is. Dan zal ik toch nog iets moeten spuiten, maar dat komt dan wel weer goed.
Afbeelding

Ook de overal van meneer de vliegenier van de USS Anacostia gespoten, de redt van het schilderwerk volgt uiteraard. Dit poppetje ziet er in ieder geval een stuk beter uit dan de poppetjes van generatiegenoot Supermodel.
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP]F8F-1 Bearcat Revell 1:72
BerichtGeplaatst: ma 10. apr 2017, 23:14 

Wat een verschrikkelijk vliegtuig, ik heb er helemaal niks mee. Gelukkig maar dat smaken verschillen. Modelbouwtechnisch kun je je natuurlijk wel uitleven, succes met de bouw.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12. apr 2017, 09:03 

En Markie pakt gelijk door! :ok:

Leuk oud kitje. Daar valt wel wat van te maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 12. apr 2017, 11:40 

Nu heb ik de gang te pakken Huib, dat moeten we volhouden, anders wordt het niets meer. Het is voor zo'n oud kitje een hele mooie, de Supermodel en deze zijn van origine ongeveer even oud, maar het verschil in detail is een verschil tussen hemel en aarde.

@René, wat vind je er niet mooi aan dan? Alle Amerikaanse Cats zijn niet jou straatje?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 13. apr 2017, 09:38 

Onderstaand een plaatje van alle katten op een rij. Alleen de Tom Cat vind ik mooi om te zien. Die anderen heb ik niks mee.

Afbeelding

En waarom....? Gewoon niet mooi. Hutspot laat ik ook liever staan als er een alternatief is.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16. apr 2017, 19:07 

Ondertussen zijn we alweer een stukje verder en bedenk ik me net dat ik geen gordeltjes heb ingelijmd, maar dat lossen we nog wel weer op, is op zich tenslotte wel te doen, eerst de romp maar even goed dicht lijmen en dan zien we wel weer hoe en wat.

Eerst even het poppetje, dit keer heb ik er dit van gemaakt, de kleuren voornamelijk conform de bouwomschrijving:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is de macro killing he ;)

Afbeelding
Ook het motortje is al gespoten en op zijn plek gelijmd.

En daarna ging, zoals ik al eerder zei, de romp dicht:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor een antieke kit die waarschijnlijk al honderden keren is uitgebracht zijn de mallen blijkbaar nog behoorlijk goed, want het paste, na het wegschuren van enkele nokjes, behoorlijk goed en met een paar knijpertjes her en der moeten we een heel eind kunnen komen. De beide vleugels zitten nog niet verlijmd, aangezien ik de kit vliegend wil bouwen en de luiken voor de wheelbays wel goed passend wil hebben, zodoende lijm ik die straks eerst op hun plek en verlijm ik daarna de vleugels pas. En dan hebben we zo op het eerste gezicht een vrij goed passend stukje antiek.
Eigenlijk te goed voor mijn doen, dus moet maar snel weer een airfix lostrekken...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 16. apr 2017, 21:07 

En gelijk door...

Een voor mij volledig onbekend, maar absoluut stoer vliegtuig :ok:
Leuk dat je weer voor een lekker uitdagende kit gaat, al lijkt de pasvorm tot nu toe niet verkeerd.
Wat mij dan wel zou wegjagen van deze kit, is de opliggende panellines....brrrrr.
Menneke ziet er al goed uit in ieder geval.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18. apr 2017, 11:33 

markie schreef:
Wat is de macro killing he ;)

Nou, dat valt wel mee toch? Ik zie hier een keurig geschilderd en verweerd pilootje.

Ben wel benieuwd hoe je naad in de romp gaat wegwerken zonder teveel van de opliggende paneellijnen te verliezen. Dat lijkt me wel een uitdaging bij deze.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 18. apr 2017, 15:51 

Mijn vijfde poppetje ooit haha. Bedankt voor het compliment en op je pm kom ik nog terug, beetje te druk op het werk gehad vandaag.
Die naad gaat spannend worden inderdaad met al dat opliggende maar mooie detail. Voordeel is wel dat er weinig geplamuurd hoeft te worden.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 21. apr 2017, 12:36 

Mooie vorderingen Mark.

markie schreef:
Die naad gaat spannend worden inderdaad met al dat opliggende maar mooie detail.

Voorzichtig met een kleine mesje over de naad schrapen?

Loopjes zijn weer messingbuisjes zo te zien? Moet ik toch ook eens aanschaffen.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende