Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 7   [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Arado Ar234B-2 Blitz
BerichtGeplaatst: za 17. jun 2017, 09:32 

Olieverf bestaat uit twee hoofdcomponenenten: olie (vaak lijnolie) en pigment. Om te drogen moet de olie verdampen. Kun je nagaan hoe lang dat duurt. Zelfs bij 17e eeuwse schilderijen is het uithardingsproces nog niet helemaal voltooid. Wel wordt de olieverf op een gegeven moment, na dagen, zo hard dat je hem niet meer kunt verwerken. Uiteindelijk werkt terpentine ook niet meer. Maar zoals René zegt, een dag kan het makkelijk hebben, zelfs wel twee of drie.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 17. jun 2017, 09:46 

Cockpitglas (2)

De volgende stap wordt het ontmaskeren van het cockpitglas. Altijd spannend hoe het er onderuit komt!

Afbeelding
Zo stond ie d'r bij.

Afbeelding
En nu de tape eraf. Nou, dat valt niet tegen. Mooi glanzend transparant kapje geworden. Ondanks de vertekening door het dikke plastic valt er nog heel wat van de cockpit te zien. Op de foto ligt er wat stof op, maar dat zit gelukkig aan de buitenkant.

Afbeelding
Toen de opzichtige schroeven/rivetten aangebracht waarmee de perspex cockpitdelen op het frame zijn geschroeft. Dat heb ik gedaan met een zilvekleurige gel-pen. Jeweetwel, zo'n pen waarmee meisjes in hun poeziealbum schrijven. :cheesygrin:

Afbeelding
Ter vergelijking een plaatje van het echie.

En nu verder met het landingsgestel....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 18. jun 2017, 08:27 

Landingsgestel

Verder met het landingsgestel.

Afbeelding
Het echte landingsgestel.

Afbeelding
De onderdelen van de kit zijn nogal versimpeld, dus die heb ik een beetje opgeleukt met details. De velgen zijn wat meer gedetailleerd en hebben remleidingen gekregen. De poten van het landingsgestel hebben knikgewrichten gekregen en ook remleidingen. Het neuswiel heb ik losgezaagd en in gedraaide stand weer vastgelijmd.

Afbeelding
Na wat laagjes verf, een wash en een drybrush.

Afbeelding
De wieldeuren van de kit zijn ongekend dik. Omgerekend wel 10cm! :shock: En zonder enig detail. Mijn eerste plan was om ze dun te schuren, maar al snel bedacht ik me dat het makkelijker en mooier zou zijn om gewoon nieuwe te scratchen van dunne plastic kaart

Afbeelding
De wieldeuren in de verf.

Afbeelding
Landingsgestel en wieldeuren vastgelijmd.

Afbeelding
Nog een plaatje.

Zo, de Arodo kan op z´n hoeven staan. Nu een bom, d´ronder!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 08:49 

Zo deze dame is ook weer heel snel gegaan zeg. Mooi splinterschema, hoewel ik erg moet wennen aan de grijze mottle.

De details in het aquarium zijn goed zeg, zeker geen onnodig werk geweest. De wieldeuren zijn ook geslaagd. Beetje nat vingerwerk, hoe het zou moeten uitzien of....en hoe heb het zo licht gebogen gekregen? Door te buigen om het oude exemplaar?

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 09:16 

Dank je Barry!

Wolf73 schreef:
hoewel ik erg moet wennen aan de grijze mottle.

Vind je het niet mooi (dat mag) of vind je het raar staan?

Wolf73 schreef:
Beetje nat vingerwerk?

Ja, het model van de deuren klopt natuurlijk wel, maar het frame aan de binnenzijde heb ik zelf verzonnen.

Wolf73 schreef:
hoe heb het zo licht gebogen gekregen?

Buigen om iets ronds met de juiste diameter: een pen, schroevendraaier, handvat van een hobbymesje, etc

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 09:23 

Bommen en ophangpunten

De Arado 234B-2 (de bommenwerpervariant) had een maximale bommenlast van 1500 kg. De bommen werden extern vervoerd aan drie ophangpunten, één midden onder de romp, en één onder elke motorgondel. Aan de buitenste ophangpunten kon de Arado ook brandstoftanks meevoeren om de actieradius te vergroten.

Afbeelding
Ar 234B-2 met een SC1000 bom.

De Arado kun dus uitgerust worden met bijvoorbeeld drie bommen van 500kg, of één bom van 500 kg en twee droptanks. Een veel voorkomende configuratie was één SC1000 bom. Deze bom woog meer dan 1000kg en was zo zwaar dat de Arado daarnaast geen andere bommen of droptanks kon vervoeren. De illustratie op de doos is wat dat betreft niet juist.

Afbeelding
Even een tukkie doen op een 1000kg bom.

De SC1000 bom was de standaard zware bom van de Luftwaffe. Vanwege zijn omvang had hij de bijnaam "Hermann" naar de hoofd van de Duitse Luftwaffe, Hermann Göring, die ook niet al te slank was. Het was een dunwandige bom die vooral schade aanrichtte door de drukgolf van de explosie, en was daarmee geschikt voor het bombarderen van steden en andere zachte doelen. In Engeland worden ze nog regelmatig opgegraven. Om de explosie niet in de aarde te smoren moest de bom boven de grond ontploffen. De ring om de neus van de bom diende er dan ook voor om te zorgen dat de bom zich niet in zachte grond zou boren zonder dat de ontsteker zou afgaan.

Afbeelding
Nog een SC1000 onder een Ar 234.

Afbeelding
De SC1000 van Frog was nogal lomp van vorm. maar toevallig had ik nog een SC1000 kiggen van Italeri, en die is een stuk subtieler. Ik heb er een ijzerdraadje ingelijmd om hem later aan het toestel te kunnen bevestigen.

Afbeelding
Verf, decals (de gele strepen) en een wash.

Afbeelding
Zo, Hermann hangt er onder.

Afbeelding
Wat zijn dit?
Omdat Hermann er onder hangt met zijn dikke 1000kg blijven de andere twee ophangpunten leeg. Maar het is wel mooi die ophangpunten dan een beetje te detailleren. Dus dit zijn de klemmetjes die de bommen of tanks stabiliseren onder de ophangpunten.

Afbeelding
De ophangpunten onder de motorgondels.

Afbeelding
Motoren op z'n plek.

En nu de raketmotoren....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 12:41 

Het meer de manier van verdeling van het patroon......dunner/ meer uitelkaar/ breder over de romp verdeeld ipv een "slangpatroon", of hoe je het ook wilt noemen.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jun 2017, 10:49 

Ja, dit is een weer ander soort mottle dan de vlekken, zoals bij jouw Bf109, of de spaghetti van de Wellenmüster camouflage. Ik heb toch wat foto's van het origineel gevonden:

Afbeelding

Afbeelding

Da's modelbouwtechnisch leuk bij die Duitsers: het aantal variaties in camouflage is eindeloos

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jun 2017, 11:42 

Ik zie het , ja blijft apart

Huib schreef:
Da's modelbouwtechnisch leuk bij die Duitsers: het aantal variaties in camouflage is eindeloos

Het waren creatieve mannetjes, waarschijnlijk door AH's artistieke achtergrond :titter:

Onderkant vind ik zeer geslaagd, wash mooi in de panel lines:ok:.
Dan zie je ook meteen dat inliggende panel lines toch meerwaarde toevoegen dan opliggende.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jun 2017, 12:00 

Raketstart: raketaangedreven hulpstartmotoren

De eerste straalvliegtuigen, waaronder de Arado 234, waren natuurlijk een enorme innovatie. Maar tegelijkertijd kampten ze ook nog met allerlei kinderziekten. De Jumo 004 straalmotoren van de Ar234 hadden talloze problemen. Ze hadden voortdurend last van flameouts, hadden na tien vlieguren al groot onderhoud nodig en hadden bij lage snelheden maar heel weinig stuwkracht. Dat laatste was een probleem bij het opstijgen, zeker met een volle bommenlast. De Ar234's hadden een hele lange baan nodig om van de grond te komen. Dat leidde tot ongelukken, en beperkte ook de operationele inzet tot vliegvelden met een hele lange baan. Bij gebrek aan beter werd voor een wat omslachtige maar wel effectieve oplossing gekozen: De Ar234's wrden geschikt gemaakt voor het gebruik van raketaangedreven hulpstartmotoren van het type Walter HWK 109-500 Starthilfe.

Afbeelding
Walter HWK 109-500 Starthilfe

De HWK starthilfe raketmotoren bestonden al en werden gebruikt om zwaar beladen bommenwepers en transportvliegtuigen (Me 323 Gigant) een extra zetje te geven bij de start. Ze werkten op vloeibare waterstofperoxide en gaven 30 seconden stuwkracht. Na de start werden ze afgeworpen en daalden aan een voorop bevestigde parachute naar beneden. Eenmaal op de grond werden ze geborgen door een speciaal Luftwaffe team, dat de raketten weer voor hergebruik gereed maakte.

Afbeelding
Arado 234B stijgt op met behulp van startraketten.

Afbeelding
Na de start worden de raketten aan parachutes afgeworpen.

https://www.youtube.com/watch?v=0eElcG3YgoY
Mooi kort filmpje over de HWK Starthilfe raketten, inclusief preparatie, het opstijgen van een Ar234A en een Ar234B, en het afwerpen van de hulpraketten aan de parachutes.

Afbeelding
De Starthilfde motoren van Frog zijn een beetje lomp. Het frame waarmee ze aan de vleugel hangen is massief mee gegoten. Dat kan natuurlijk niet. Dus eerst maar het frame eraf gezaagd, het gat gedicht met een plaatje styreen, en daarna plamuren en schuren.

Afbeelding
Teruggebracht tot de basisvorm.

Afbeelding
Daarna het detail weer opbouwen: een nieuw ophangframe, paneellijnen.

Afbeelding
Parachutes aangebracht en strak in lak.

Afbeelding
Klinknagels en een wash aangebracht.

Afbeelding
De raketmotoren hangen aan de vleugels. Ook de statische lijn nagemaakt die de parachute na het afwerpen doet ontvouwen.

Afbeelding
Nog een plaatje.

En nu resten nog wat kleine details....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 7   [ 64 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende