Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [Klaar] Revell 1/144 F-14A Black Tomcat
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 14:50 

Aangezien de BF op een dio na helemaal klaar is, was ik ook al begonnen aan de TomCat . In eerste instantie wilde ik een D versie maken, maar heb toch gekozen voor een A versie.

De geschiedenis van deze supersonische jager is wel bekend bij de jet liefhebbers.

Heel kort de algemene dingen.

De Tomcat kwam als vervanging voor de legendarische F-4 Phantom. Echter voordat de F-14 in beeld kwam, heeft de NAVY eerst geëxperimenteerd met de F-111B. Echter dit was niet het vliegtuig waar de NAVY naar zocht en zo kwamen ze uit bij de Tomcat. De F-14 A is uitgerust met een geavanceerd radar, met dit radar kan de Tomcat 24 los van elkaar staande doelen traceren, waarvan hij er 6 kan aanvallen met de AIM 54 Phoenix raketten. Behalve de Aim 54, kan/is hij ook bewapend met AIM-7 Sparrows en Aim-9 Sidewinder A2A raketten. Tenslotte heeft hij nog een 20 mm kanon, waarmee hij wat gaatjes kan schieten. De F-14A is voorzien van een tweetal Pratt&Whitney TF30-P414 A Turbofans, elk 9480 kg zwaar. Met gebruik van de afterburner behaalt de Tomcat een topsnelheid van 2.485 km p/u

De versie die ik ga bouwen is de Grummann F-14A Tomcat "Vandy One" (Air Test and Evaluation Sqn VX-4). Deze staat beter bekend als de Black Tomcat met het bekende witte konijntje op de staartvleugels.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het is een bekend konijntje. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Afbeelding

Dit zwarte sqn stond gelegerd op NAS Point Mugu in California.

De VX 4 heeft tot taak om de waarde te beoordelen van aanvallen van in de lucht afgevuurde geleidde raketten in opdracht van "the Commander, Operational Test and Evaluation Force. In de 1960 had dit sqn niet alleen bovengenoemde taak. Er waren ook projecten, geen idee hoe ik dit in begrijpbaar Nederlands zeg, dus even de Engelse vaktermen:

-operational test and terrain clearance radar
-Doppler navigation systems
-air-to-air distance measuring equipment were included in the squadron’s tasks.

De F-14A zag het levenslicht in de jaren 70, het VX sqn ontving ook een F-14A plus oftewel de later bekende F14-B. De F-14B bestond echter al als een prototype van de single seat. Maar omdat A+ op de een of andere manier niet door de computers van de Navy kon worden herkend, heeft men het de F-14 plus genoemd. Later is alles op een hoop gegooid plus en F-14b en is het F-14B gebleven. In 1990 werd de F-14D Super Tomcat in gebruik genomen. Het sqn gebruikte de F-14 om de (luchtdoel)raketten AIM-7M Sparrow, AIM-9M Sidewinder, and AIM-54C Phoenix te testen evenals radarwaarschuwings apparatuur en "self protection jammers". Op 30 september 1994 werd de VX-4 sqn ontbonden en werden de taken toebedeeld aan VX-9 Sqn (Vampires).

De laatste bunny ( in orginele kleuren) vloog op 2 juli 2004. Deze laatste Bunny is overgeschilderd in de Jolly Rogers kleuren. De resterende Bunny's op de staart zijn verwijderd ivm de politieke verandering binnen de NAVY. Tja... hypocriete preutsheid???? Zeg het maar. Alle overgebleven zwarte jets die niet meer gebruikt worden, staan nu op het woestijnkerkhof van de Davis Mothan AFB in Arizona, waar ze eventueel zullen worden vernietigd.

De kit dan:

De doos
Afbeelding

Deze bestaat uit een vijftal sprue's: 4 zwarte en een transparante
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Een velletje met mooie duidelijke decals
Afbeelding

De bekende instructies van Revell
Afbeelding

Laatst bijgewerkt door Wolf73 op di 5. sep 2017, 09:14, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Revell 1/144 F-14A Black Tomcat
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 15:05 

Lekker begonnen met de cockpit. Wat is het klein zeg...
Afbeelding

De stoeltjes
Afbeelding
Afbeelding

Waarom ik nou die zitting eraf heb gehaald?....Ik heb via een 3d print service pilootjes laten printen.
Afbeelding
Helaas moesten de beentjes worden geamputeerd :( , anders zouden ze niet passen in de cockpit.
Halve stoel, halve piloot gemaakt door een halve zool :titter: :titter:

Toen bedacht ik een leuke aankleding voor in de cockpit.....de zwart gele handles boven de stoel...
Wat heb ik daar voor nodig:
Een speld
Een heel dun koperdraadje
En veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel geduld :panic: :panic: .

Het koperdraadje wikkel je om de speld zodat het mooi rond wordt en niet te groot.
Afbeelding
Afbeelding

Met weer veel geduld bevestig je ze op de stoel en voorzie je ze van zwart en gele verf
Afbeelding
Afbeelding

Weer met heeeeeeeeeeeeeeel Veeeeeeeeeeeeeel geduld :panic: :panic: en veel gevloek zet je volgens het doosje Capt. Rick Ludwig "Wigs" en Radm Ansaldo "Golden" op hun plekkie.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wat is Macro toch killing :? .

Op naar het volgende. Dat ging gelukkig wat makkelijker.
Afbeelding
Afbeelding

Na een tijdje op bovenstaand punt gebleven te zijn, de draad weer opgepakt.De TC valt tot nu toe zonder noemenswaardige problemen redelijk goed in elkaar.
Mocht je later nou wel deze 1/144 TC willen bouwen dan is de staartsectie....in mijn geval dan wel een puntje voor plamuur en eveneens de aanhechting van de cockpit.
Afbeelding
Afbeelding

Zo ligt de TC er nu bij in dryfit toestand.
Afbeelding

Canopy afplakken en deze straks plaatsen.
Afbeelding

Daarna zal hij een mooie glossy zwarte laklaag krijgen Is het dan ook nodig aan te raden om nog een extra glanslaag aan te brengen mbt de decals?

Ik heb eens gekeken naar de bewapening van de TC. Over het algemeen het saaie grijs. Naar wat speurwerk (bij deze versie is plaatjes zoeken makkelijk) vond ik dit wel leuk om het zwart te breken.

De AIM 54 Phoenix gaat wit worden
Afbeelding
DeAim 7 Sparrow gaat wordt mooi blauw met één grijs staartstuk
Afbeelding
En tenslotte de AIM-9 sidewinde een combi van kop: gunmetal, mid sectie: donkerblauw en de staart wit.
Afbeelding

We gaan weer rustig verder.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 19. jun 2017, 18:27 

Gave bak zeg. Ga je voor de 'bunny'-versie?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jun 2017, 10:43 

Da's een kleintje! Wel leuk hoeveel detail je daar nog uit weet te persen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 20. jun 2017, 11:15 

Tsjopper Bob schreef:
Gave bak zeg. Ga je voor de 'bunny'-versie?

Thanks...dat vind ik ook. Gezien de intro en de geplaatste foto's, ga ik wel degelijk voor de bunny versie.
Er schijnt ook een 1/72 versie te zijn. Als ik die eens een keer op een beurs oid tegenkom, neem ik deze wellicht mee.

The vandy's waren ook de enige vliegtuigen die de bunny droegen.
Afbeelding

Huib schreef:
Da's een kleintje! Wel leuk hoeveel detail je daar nog uit weet te persen.

Qua grootte is deze F-14 net zo groot als de Bf109 die ik gemaakt heb. (zal hiervan binnenkort wel een foto plaatsen.
Op elke schaal kun je wel aanpassingen doen....maar het vergt geduld (maar dat hoef ik jou niet te vertellen :titter: ).
Op de de cockpit na is er weinig toe te voegen denk ik, het is een vrij goed gedetailleerd kitje.

Omdat de f-14 toch wel een mooie kist is, even een paar mooie plaatjes.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 25. jul 2017, 12:52 

Tijd om weer eens wat van me te laten horen.....

De TC is inmiddels voorzien van een mooi glimmend jasje, de burners en de lange zijde van de grote vleugels bewerkt met Alclad...dat is mooi spul....
Dat was wel overigens veel afplakwerk voor hooguit 1 minuut spuiten :panic: :panic:

Afbeelding
Afbeelding

Bijna de mist ingegaan met de bovenkant van de TC. Op onderstaande referentiefoto zag ik ook een zilverkleurig vlak, terwijl dit niet op de bouwtekening staat vermeld.
Afbeelding
Dus ook netjes afgeplakt.
Afbeelding
Op de een of andere manier vertrouwde ik het toch niet. Verder gaan speuren. Nu blijkt dat het zilveren vlak bij VX-9 hoort en niet bij mijn versie VX-4. Tape weer snel verwijderd.

Uiteindelijk is dit het resultaat geworden.
Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens lekker aan de slag gegaan met het betere smijtwerk....Ook deze voorzien van een uitlaat en kleur.
Afbeelding
Afbeelding

Het ophangmechanisme voor de Aim-54
Afbeelding

De grappenmakers van Revell hadden bedacht om de raketten te voorzien van markering (wat wel een mooi detail is). Eerst nog geprobeerd af te plakken en te verven, maar daar heb ik snel van afgezien. Met het plaatsen van deze kleine decals ben ik, denk ik twee uurtjes mee zoet geweest. Vervolgens heb ik de Aim-54 geplaatst waar ze horen te komen.
Afbeelding

Hier en daar toch wat doffe plekjes zwart dus deze nog wat bijwerken en dan kunnen de Aim-7 en 9 en de landing hook ook onder de TC worden gehangen.
Afbeelding

Als dat eenmaal klaar is, kunnen de plakkertjes erop en is deze zwarte poes klaar.

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. jul 2017, 07:36 

Hee weer wat leven op het forum :) Ik ben van alles van plan, maar moet eerst in real life dingen schilderen, anders kan ik volgend jaar door mijn kozijnen heen prikken...
Ziet er goed uit Barry, volgens mij heb je nu eindelijk de goede maat gevonden :) 1:144, dat is het.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. jul 2017, 16:22 

markie schreef:
Ik ben van alles van plan, maar moet eerst in real life dingen schilderen, anders kan ik volgend jaar door mijn kozijnen heen prikken...

Heb ik afgelopen week laten doen door de buurman....kost wat, maar, het resultaat mag er wezen. Onderhoud van de kozijnen is echt verdomd belangrijk.....

markie schreef:
Ziet er goed uit Barry, volgens mij heb je nu eindelijk de goede maat gevonden :) 1:144, dat is het.

Thanks mate :ok: . Zou je denken?
Na de TC, ga ik hoogst waarschijnlijk deze kit bouwen. 1/72 blijft toch ook leuk en is stukken handzamer, maar meerdere 1/144 zullen wel volgen.
Afbeelding

Nu de glimglim (enamel) goed moet drogen, ben ik alvast begonnen met de panellines te rescriben. Deze Marauder heeft hele fijne opliggende panel lines (en heeeeeeeel veel panel lines :panic: ), maar toch.....en nee maak je niet druk, het zijn geen grand canyon's, zoals op dat Poolse vliegtuigje :cheesygrin:

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. jul 2017, 19:56 

Mijn kozijnen zijn her en der heel slecht, dus ben momenteel stevig aan het plamuren in reallife...
Spuitwerk ziet er wel een keertje netjes uit. Dus zou het lekker bij die kleine schaal houden ;)

Oh dat is een vreselijke kit :) Succes.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 26. jul 2017, 23:29 

Mooi spuitwerk Barry. :ok:
Gezien hoe klein de raketjes zijn zien ze er heel strak uit.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 4   [ 31 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende