Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] En we gaan gewoon verder! (Revell 1:72 Junkers 88A
BerichtGeplaatst: wo 13. sep 2017, 22:01 

Feather schreef:
Volgens mij zijn dit trouwens wel de Jumo motoren, en niet de BMW motoren als ik de eerste foto vergelijk met de onderdeeltjes van de motoren?

Klopt. De Ju88A4 heeft Jumo 211F of J motoren met turbo en intercooler. Dat laatste is extern duidelijk zichtbaar door de windtunnels onder de motorgondels die naar de intercooler leiden.

Feather schreef:
Dus mijn vraag: Weet iemand hoe dit onderdeel heet, en hoe het precies moet zitten?

Dit zijn de antennes van het FuBL 1 of 2 (Funk Blind Lande) systeem. Hiermee kon de piloot zijn toestel 's nachts of bij slecht weer in de juiste koers brengen voor de landingsbaan. Later maakte deze antennes ook deel uit van het Knickebein navigatiesysteem, waarmee 's nachts de juiste afwerpplaats voor de bommen bepaald kon worden. Het systeem maakt gebruik van zogenaamde Lorenz radiostralen.

Het betreft inderdaad twee antennes. Bij jouw A4 valt de kleine ruimte tussen de twee antennes inderdaad ongeveer gelijk met de verticale balk van het rompkruis. Bij andere versies kan het verschillen. Het is vaak ook vrij goed te zien op dit soort tekeningen:

Afbeelding
Daar zie je ook dat de antennes net iets excentrisch onder de romp horen te zitten. Maar het is maar hoever je wilt gaan. Niemand die het ziet. :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. sep 2017, 22:41 

Zucht…. Ik was net zo lekker bezig, gebeurt er dit:

Afbeelding

Ik was bezig met het schilderen van een aantal kleinere onderdeeltjes, zoals de propellers, en leg de Ju88 dus even weg. Wil ik hem dus even terug pakken, zie ik dus dat een van de turrets mist. Echt het hele huis doorgezocht, overal op de vloer gekeken (en hoger)… Echt helemaal nergens te bekennen.

Het probleem met dit onderdeeltje is dat het echt ontiegelijk klein is, van clear plastic is, en het een best wel in het oog springend onderdeel is. Dat geweer moet met een beetje knutselwerk wel te doen zijn, maar ik ik denk dus niet dat ik het raampje enigszins overtuigend kan namaken. K*t met een hoofdletter K dus…

Ik heb wel Revell een mailtje gestuurd met de vraag of ze de onderdelen kunnen naleveren, dus daar is nu mijn hoop op gevestigd…

Citaat:
Het betreft inderdaad twee antennes. Bij jouw A4 valt de kleine ruimte tussen de twee antennes inderdaad ongeveer gelijk met de verticale balk van het rompkruis.

Bedankt voor de info Huib! Dat moet nu wel goedkomen. Eens kijken of ik iets van koperdraad kan fabrieken :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. sep 2017, 16:20 

Hm ja, da´s net wel een lullig onderdeeltje om kwijt te raken. Je zult zien dat je het terug vindt nadat je het probleem al anders opgelost hebt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. sep 2017, 23:41 

Is het niet in het model gevallen / gedrukt?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16. sep 2017, 14:13 

Hallo,

Ik ben weer helemaal blij! Het raampje was niet in de cockpit gevallen, maar toch ergens op de grond; ik heb het inderdaad toch nog gevonden in het grote tapijt monster bij ons in de kamer. Hoe het daar komt, geen idee, maar vraag niet hoe het kan maar profiteer er van!

Ik heb overigens ook al een response van Revell dat het onderdeel naar mij wordt opgestuurd, kosteloos! Supergoede service van Revell dus! Nu dus maar even een mailtje die kant op om die bestelling nog te cancelen als dat nog gaat...

__________________________________________________________________________________
Radiohoogtemeter

De beugels aan de onderkant van de romp is dus een radiohoogtemeter en hoort op dit model. Ik had besloten om de plastic onderdeeltjes te vervangen met iets van koperdraad. Zeker omdat dit een onderdeel waar de romp vast wel eens een stootje krijgt, en dan is zo’n plastic onderdeeltje wel erg fragiel. Koperdraad it is dus!

Hiervoor heb ik eerst de bestaande gaatjes gevuld met secondelijm, en dit vervolgens glad geschuurd (het is nog niet glad op de foto).

Afbeelding

Ik geloof dat Revell redelijk goed zijn werk heeft gedaan met de afmetingen van hun plastic onderdeeltje (als je het vergelijkt met verschillende tekeningen), dus ik heb dit onderdeel gebruikt voor de maatvoering. Met een beetje koperdraad en wat secondelijm later had ik dan toch echt wel deze twee onderdeeltjes op m’n snijmat liggen. Ik heb uiteindelijk de overtollige secondelijm wel nog weggeschuurd (maar even geen foto van gemaakt).

Ik vind dat de diameter eigenlijk nog net iets te dik is, maar ik had helaas geen dunner koper- of ijzerdraad liggen. Het zei zo…

Afbeelding

En toen de twee beugeltjes gemonteerd waren zag het er zo uit:

Afbeelding

Ik heb hiervoor met potlood een lijn gezet aan de onderkant van de romp en vervolgens gaatjes geboord met een handboor. Op verschillende fotos heb ik gezien dat de hoogtemeter iets uit het midden staat, dus dit heb ik ook toegepast. Dit gaat waarschijnlijk niemand meer opvallen als het model klaar is, maar ach, het houd je van de straat zullen we maar zeggen!

__________________________________________________________________________________
wel of geen klinknagels?

Ik heb vrij recentelijk een rivetmaker gekocht en ik ben aan het twijfelen of ik ze op dit model zou voegen (ik vind dat eigenlijk wel altijd een mooi detail). De meeste WW2 vliegtuigen zitten vol met klinknagels, maar ik kan echter geen foto vinden waarbij ik ze zie zitten op de Ju88 (of op een Duits vliegtuig fort hat matter). Ik heb wel een aantal schematische tekeningen gevonden (waaronder onderstaande tekening) waarop ze staan aangegeven, maar als je dan naar fotos kijkt van het origneel, dan zie je er geen meer.

Linkje naar tekening van de staart omdat de foto op Photobucket staat…

Afbeelding

Afbeelding

Terwijl je ze op deze P47 wel ziet zitten:

Afbeelding

Heeft dit misschien er mee te maken dat de duitsers een soort van filler gebruikte op hun vliegtuigen om ze meer aerodynamisch te maken? Dit is te zien op onderstaande foto( volgens mij een me-262, dus wel wat later in de oorlog). Ik kan hier zelf verder niks over vinden?

Afbeelding

Groeten, Ben

Laatst bijgewerkt door Feather op ma 18. sep 2017, 22:59, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. sep 2017, 11:22 

Ah, mooi dat je dat raampje toch nog gevonden hebt. En leuk dat zo met referentiemateriaal bezig bent om het allemaal goed te krijgen. Dat vind ik ook altijd leuk.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. sep 2017, 22:00 

Hoewel je de 'rivets' van een afstandje eigenlijk niet ziet....
Afbeelding

... zijn ze er wel.
Afbeelding

Forgive me als het niet de juiste Ju-88 is, maar het gaat om het principe.

Bij 1:72 aangebracht wel een leuke toevoeging, maar wellicht net iets te veel? Mocht je ze aanbrengen, ik denk dat ik het wel leuk zou vinden, maar qua schaaleffect zou je ze weg kunnen laten. Stel de 'rivets' zijn in het echt 2 á 3 mm diep (aangaande op de 2e foto), omgerekend naar 1:72 komt dat neer op puntjes van 3 / 72 = 0,04 mm.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. sep 2017, 22:45 

De Me-262 is aerodynamisch gemaakt. De klinknagels werden geplamuurd.

Referentie vergelijkbaar met de Ju 88A, een Heinkel 111 uit 1939.
Afbeelding

Eigen foto van een Heinkel 115 van het "Flyhistorisk Museum Sola"Stavanger Noorwegen.
http://heinkel115.com/?lang=en

Afbeelding

m.v.g.
Rudie

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. sep 2017, 01:20 

Als je naar een oude B-17 kijk met zijn klinknagels....
Afbeelding
dan is het net de Titanic. :titter:

Bij de duitse toestellen zien de klinknagels er heel anders uit...

Afbeelding

Afbeelding

Die zie je bijna niet. Toch denk ik dat ze op een andere, slimmere, manier de klinknagels gebruikt hebben en misschien wel met dicht smeren, om zo minder luchtweerstand te krijgen.

Dus, mijn mening; geen klinknagels aanbrengen. :behave:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. sep 2017, 16:02 

Bedankt iedereen voor de feedback/input. Ik vind het een interessante discussie. Goed om te weten dat ze er dus WEL zijn, maar heel slecht zichtbaar zijn. Er is dus inderdaad toch wel een groot vershil tussen amerikaanse en duitse kisten qua klinknagels. Misschien dat de Duitsers verzonken klinknagels gebruikte?

Ik ben er nog niet uit of ik ze ga toevoegen. Ik heb een test uitgevoerd door over een rest stukje styreen waarin ik rivets heb gemaakt te schilderen met een van de kleuren (3 laagjes) en vervolgens te verweren (olieverf sludge-wash).

Ik vind dat het eigenlijk wel een heel subtiel effect is. Hoe subtiel? Nou zo subtiel:

Afbeelding

Het is dus gewoon een groen stukje plastic :weirdo: Als je op een normale afstand kijkt zijn de rivets bijna niet te onderscheiden.

Als je dan in zoomt dan begin je ze te zien:

Afbeelding

Met deze techniek boots ik dus wel het effect na wat René beschrijft: dichtbij zie je ze, maar van een afstandje niet meer :titter:

Citaat:
Stel de 'rivets' zijn in het echt 2 á 3 mm diep (aangaande op de 2e foto), omgerekend naar 1:72 komt dat neer op puntjes van 3 / 72 = 0,04 mm.

Ik denk eigenlijk dat met deze techniek ik aardig in de buurt kom van deze maat. Het zijn echt hele kleine puntjes :cry:

groeten, Ben

p.s. iedereen bedankt voor de goede reference foto's! Deze had ik nog niet en gaan dus direct de reference map in :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 25 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende