Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] En we gaan gewoon verder! (Revell 1:72 Junkers 88A
BerichtGeplaatst: ma 16. okt 2017, 17:45 

Huib schreef:
Misschien ligt het ook aan de foto's maar ik vind het contrast tussen de kleuren wat te groot en de lichte kleur (die donkergroen heet en dat ook is) wat te licht en te grijs. Het begint op het RLM 74/75 patroon te lijken wat later in de oorlog voor jachtvliegtuigen werd toegepast.

Ja, dat klopt ook. Misschien ligt het ook aan de foto's maar ik vind het contrast tussen de kleuren wat te groot en de lichte kleur (die donkergroen heet en dat ook is) wat te licht en te grijs. Het begint op het RLM 74/75 patroon te lijken wat later in de oorlog voor jachtvliegtuigen werd toegepast.

Maarreh, details hoor van een ouwe zeiker. Lekker zo doorgaan! :ok:[/quote][/quote]
Ik snap nu inderdaad wat je bedoelt, en ik vind dat je eigenlijk ook wel een beetje gelijk hebt. De lichte kleur is inderdaad wat aan de lichte kant. Goed om te weten, dan kan ik er de volgende keer rekening mee houden! Bedankt! :ok:

Ik kan het helaas nu niet meer aanpassen, de decals zitten er net op en daar heb ik geen tweede set van ;)

Huib schreef:
Maarreh, details hoor van een ouwe zeiker. Lekker zo doorgaan! :ok:

Och, daar zitten we toch op een forum? Niet alleen voor de oh's en ah's, maar ook om er van te leren! Ik vind het leuk om dit soort commentaren te krijgen en daar discussies over te voeren, dus vooral geen blad voor de mond nemen! ;)

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 16. okt 2017, 21:30 

Feather schreef:
Ik vind het leuk om dit soort commentaren te krijgen en daar discussies over te voeren, dus vooral geen blad voor de mond nemen!

Ah, goed te horen dat je er ook zo in staat. (Dat is wel een beetje de stijl van dit forum) :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 18. okt 2017, 11:18 

Zeuren en commentaar geven, of bedoelde je dat niet Huib ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 31. okt 2017, 23:23 

Hallo!

Zo, dat is alweer een paar weekjes geleden dat ik hier wat voortgang heb laten zien van mijn Ju-88. Het ging eigenlijk allemaal heel goed met het plakken van de decals en het verweren en de matte lak spuiten, totdat ik de ramen ging uitpakken. Ik trok alle verf van de spijlen, en ik weet niet hoe ik dit moet oplossen, en of kan voorkomen voor de volgende keer…

Overigens, kleine sidenote: mijn camera vind het geel van de motoren niet echt leuk om te fotograferen, dus op de fotos komen ze nogal oranje uit de verf terwijl dit in het echt veel geler is (gewoon revell #15). :roll:
__________________________________________________________________________________
De eindsprint!

Maar, laten we beginnen met waar ik was gebleven.

Ik heb eerst met gele/oker olie-verf wat diepte in de verflagen proberen te brengen. Door in het midden van de vakken een beetje verf te smeren (lichter dan de basiskleur) en dit dan te blenden kun je een beetje het effect van post-shading nabootsen met een airbrush. Hier ben ik de foto’s helaas van kwijtgeraakt, dus jullie moeten me maar op mijn woord geloven. Ik heb geen goede camera, dus het (zeer) subtiele effect is ook niet goed zichtbaar op de volgende foto’s… Ik heb deze olieverf wel gesealed door nog een dun laagje glanslak te spuiten.

Maar de Ju-88 stond er redelijk naakt bij zo in z’n glim-jasje, dus ik heb hem maar snel aangekleed met de decals. De decals van de kit zijn van zeer goede kwaliteit, en met wat sol goed aan te brengen. De rivets zijn zelfs nog zichtbaar op de vleugels door de decals heen! :ok:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In dit stadium heb ik ook lichte chipping aangebracht op de vleugel randen met een sponsje. De chips heb ik lichtgrijs gemaakt op de camouflage, en een paar donkergroen op het geel.

Mijn gedachte was hiervoor dat deze kisten (volgens mij) voornamenlijk uit aluminium bestaan. Metaal verf vind ik op deze schaal niet mooi (glinstert te veel), en aluminium oxideert vrij snel waardoor je een licht grijze kleur krijgt. Volgens mij zijn de geel geschilderde vlakken pas na de basislaag aangebracht, dus de groene chips zijn om te simuleren dat hier de verf wat vanaf begint te slijten.

Ook de chips die ik heb aangebracht zijn redelijk subtiel; ik kon vrij weinig foto’s vinden van hevig gechipte ju-88’s, dus heb ik het ook maar een beetje subtiel gehouden.

Afbeelding

Na de decals en chips gesealed te hebben met nog een glans-laag werd het tijd voor het echte werk! Olieverf washes!

En dit vind ik toch altijd wel een beetje een “OH MIJN GOD, WAT DOE JE NU???!!!!!”-moment :titter:

Afbeelding

Maar na flink poetsen zijn alle paneelijnen mooi benadrukt en vormt het allemaal net wat meer een “geheel”.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Helaas komen de rivets nu niet meer zo goed uit de verf. Op sommige plekken zijn ze nog zichtbaar, maar ze zijn heel ondiep. Ik denk dat dit twee oorzaken heeft: 1) de drie verschillende glanslak-lagen zijn te dik waardoor de rivets volgelopen zijn, en 2) de glanslak is te glad waardoor je de olie-verf makkelijker wegpoetst. Misschien toch nog wat meer oefenen dan… ;)

Ik heb verder ook de onderdeeltjes voor de motoren geschilderd. Voor de motor zelf: zwart geschildered en gedrybrusht met metaal kleur. Voor de uitlaten wilde ik ze wel wat geroest hebben, maar niet zo hevig als op tank-modellen. Voor dit effect heb ik ze eerst met Revell #83 (roest) geschilderd, daarna gedrubrusht met metaal, en dan om dit effect wat af te zwakken nog een keer met #83. Nadat alles een washje van donkerbruine olieverf heeft gekregen kon alles gemonteerd worden in de motoren; het begint er zo ondertussen echt wel ergens op te lijken! :D

Afbeelding

Afbeelding

Op de flaps van de vleugels en bij de airbrakes heb ik met olieverf nog een aantal uitlopers gemaakt bij de scharnierpunten (of lekkende hydraulica, of lekkende olie uit de scharnieren). Ook heb ik wat roetsporen aangezet bij de uitlaten.

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ik alle olieverf een nachtje heb laten drogen heb ik het hele model ingespoten met matte lak. Ik gebruik hier een acrylaat vernis uit een spuitbus voor, welke ook wel gebruikt wordt om schilderijen te sealen.

Nadat deze laag droog was (+- 60 minuten) begon ik met het uitpakken van de raampjes, maar toen gebeurde het! Ik trok zo de verf mee van de spijlen! Van de groene en de blauwe verf. Om dit te voorkomen heb ik zelfs geprobeerd om de raampjes “uit te snijden” zodat de verf op de tape los is van de verf op de spijlen, maar dit mocht niet baten helaas. Zelfs hier viel de verf er gewoon vanaf. :panic: :x

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb echt geen idee hoe dit kon gebeuren? De verf blijft wel gewoon netjes zitten op het plastic van het model zelf! Maar op het doorzichtige plastic valt het er gewoon vanaf? :x

Ik weet ook niet hoe ik dit een beetje netjes kan oplossen, zo’n vaste hand heb ik niet om het nog met de hand te schilderen; en om de hele glasbak opnieuw af te gaan plakken heb ik ook niet zo’n zin in… :roll:

Om de misère nog net iets erger te maken brak er ook nog een wiel af... Dit heb ik uiteindelijk wel opgelost door zelf een asje te maken van een stukje koperdraad, maar ontmoedigend is het wel. :(

Afbeelding

Ik heb het model na deze tegenslagen maar even op de kast gezet en het een tijdje laten rusten. Ik heb vandaag de moed bijeen geraapt en alle onderdeeltjes afgemaakt en bevestigd zoals de wielkleppen, propellers, en de bommen. Ook heb ik de antenne-draad bevestigd (gemaakt van visdraad en grijs geschilderd).

De Ju-88 staat er voor nu zo bij:

Afbeelding

Afbeelding

__________________________________________________________________________________

Ik zal binnenkort eens proberen om met een betere camera wat buitenfoto’s te maken waarop de details en de kleuren goed zichtbaar zijn.

Ik heb uiteindelijk dus niks meer gedaan aan de losgetrokken verf. Ik heb mij hier nog niet toe kunnen zetten om dit aan te pakken. Ook weet ik dus eigenlijk gewoon niet zo goed hoe ik het moet aanpakken, of hoe ik het moet voorkomen de volgende keer… Dus als iemand hier nog iets voor weet, ik zou het graag horen!

Misschien moet ik maar gewoon tanks gaan bouwen ofzo, waar geen ramen inzitten… :roll:

Groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. nov 2017, 09:34 

Zou je misschien reepjes tape kunnen snijden en dat kunnen schilderen? Ik heb wel een vermoeden, maar weet niet of het daardoor komt, ik denk namelijk dat hoor door je lagen over het schilderwerk komt, je gooit het ding in de glanslak en dan neem je alles, inclusief de afgeplakte delen mee, daarna doe je nog een paar keer hetzelfde truukje, waardoor je tape onderdeel wordt je van je verflagen. Als je dan de boel los probeert te halen, heb je kans, doordat de verflagen met het met de hand verven dikker wordt dan wanneer je het spuit, dat de hechtingen verkeerd komen en je dus je geschilderde rommel mee trekt met de tape. Misschien is dat ook wel de reden dat veel mensen die met de kwast schilderen pas op het laatst de glasbakken plaatsen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. nov 2017, 14:34 

Het is een prachtig model geworden, Ben. En ik ben onder de indruk van de kwaliteit van je handmatige schilderwerk. Echt heel goed.
Daarom is het probleem met de cockpit des te schrijnender. Dat blijft, vooral voor jezelf, toch uitsteken als een zwerende duim (om maar eens een goed Engels spreekwoord te gebruiken). Je kunt zelf niet meer naar het model kijken zonder dat te zien.

Ik ben natuurlijk ook een kwastschilder, en ik plaats niet, zoals Mark suggereert, het cockpitglas pas op laatst. Dus ook bij mij zitten er vele lak- en vernislagen over elkaar heen. Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad bij een Bristol Blenheim. Zelf denk ik dat het daar kwam omdat ik eerst een laag Klear (vloerwas) acryl glansvernis had aangebracht om het maskeerplakband te sealen. De hechting daarvan is minder dan van Enamel verf.

Even nog een paar controlevragen (die je jezelf waarschijnlijk ook al gesteld hebt):
Wat voor verf heb je gebruikt? (Enamel hecht veel beter dan acryl)
Heb je het cockpitglas goed schoongemaakt/ontvet voor het verven?
Heb je nog andersoortige materialen gebruikt? Rare vernissen? Olieverf op de cockpit?

Laatst bijgewerkt door Huib op wo 1. nov 2017, 14:37, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. nov 2017, 14:36 

En oja, veel bouwers gebruiken reepjes decal, vooraf in de juiste kleur geschilderd, voor de raamstijlen. Dat zou je nu alsnog kunnen doen. Kost je hooguit je antennedraad, maar die kun je wel weer herstellen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 1. nov 2017, 21:50 

Inderdaad zonde van het glaswerk, maar ik zou het inderdaad ook met reepjes decal proberen. Het is wel een heel gepriegel (ooit eens gedaan bij een kit waar amper spijltjes zichtbaar waren) maar het zag er uiteindelijk goed uit. Het model verdient het wel, want het ziet er prachtig uit! Als je niet beter zou weten zou je denken dat het met de airbrush gedaan is! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. nov 2017, 10:57 

Bedankt heren, voor jullie complimenten! Dat geeft de burger toch wel weer wat moed om toch nog wat van de glasbak proberen te maken!

markie schreef:
ik denk namelijk dat hoor door je lagen over het schilderwerk komt, je gooit het ding in de glanslak en dan neem je alles, inclusief de afgeplakte delen mee, daarna doe je nog een paar keer hetzelfde truukje, waardoor je tape onderdeel wordt je van je verflagen. Als je dan de boel los probeert te halen, heb je kans, doordat de verflagen met het met de hand verven dikker wordt dan wanneer je het spuit, dat de hechtingen verkeerd komen en je dus je geschilderde rommel mee trekt met de tape. Misschien is dat ook wel de reden dat veel mensen die met de kwast schilderen pas op het laatst de glasbakken plaatsen?

Ik denk dat hier inderdaad een kern van waarheid in zit, zeker omdat ik verschillende lagen lak gebruik. Het probleem denk ik met de glasbak achteraf plaatsen is dat de spijlen dan een andere kleur krijgen dan de rest van het model; bij een kleine jager die bijvoorbeeld metalen spijlen heeft kan dat goed toegepast worden denk ik, maar bij dit soort aquaria gaat dat denk ik meer opvallen.

Huib schreef:
Daarom is het probleem met de cockpit des te schrijnender. Dat blijft, vooral voor jezelf, toch uitsteken als een zwerende duim (om maar eens een goed Engels spreekwoord te gebruiken). Je kunt zelf niet meer naar het model kijken zonder dat te zien.

dat klopt als een zwerende vinger! :roll:

Huib schreef:
Ik ben natuurlijk ook een kwastschilder, en ik plaats niet, zoals Mark suggereert, het cockpitglas pas op laatst. Dus ook bij mij zitten er vele lak- en vernislagen over elkaar heen. Ik heb ooit hetzelfde probleem gehad bij een Bristol Blenheim. Zelf denk ik dat het daar kwam omdat ik eerst een laag Klear (vloerwas) acryl glansvernis had aangebracht om het maskeerplakband te sealen. De hechting daarvan is minder dan van Enamel verf.

Ik had eigenlijk bedacht dat iets van P+, W5, of Kristal klear juist voor een betere hechting zou zorgen (omdat verf beter op verf hecht dan plastic), maar dit is dus niet zo?

Huib schreef:
Even nog een paar controlevragen (die je jezelf waarschijnlijk ook al gesteld hebt):
Wat voor verf heb je gebruikt? (Enamel hecht veel beter dan acryl)
Heb je het cockpitglas goed schoongemaakt/ontvet voor het verven?
Heb je nog andersoortige materialen gebruikt? Rare vernissen? Olieverf op de cockpit?

Ik heb enamel verf gebruikt (revell).
Ik heb het glas ontvet met wasbenzine, maar misschien dat het vettig is geworden tijdens het afplakken van de vele raampjes?
En ik heb dus 3 lagen acryl glanslak van de Action gebruikt om de verschillende lagen te sealen. Ik heb de laatste laag gespoten met matte lak uit een spuitbus.

Huib schreef:
En oja, veel bouwers gebruiken reepjes decal, vooraf in de juiste kleur geschilderd, voor de raamstijlen.
jeroen_R90S schreef:
Inderdaad zonde van het glaswerk, maar ik zou het inderdaad ook met reepjes decal proberen. Het is wel een heel gepriegel (ooit eens gedaan bij een kit waar amper spijltjes zichtbaar waren) maar het zag er uiteindelijk goed uit.

Deze manier kende ik nog niet, misschien maar eens uitproberen dan! Bedankt! :ok:

En nogmaals bedankt voor de bemoedigende woorden! :ok:

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 2. nov 2017, 12:56 

Feather schreef:
3 lagen acryl glanslak van de Action

Sommige mensen zijn heel enthousiast over de spuitlakken van de Action. En misschien terecht. Maar ik vraag me wel altijd af hoe het kan dat die zo goedkoop zijn.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Volgende