Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] En we gaan gewoon verder! (Revell 1:72 Junkers 88A
BerichtGeplaatst: di 19. sep 2017, 18:55 

Met en donkere, of juist een lichte wash, kun je de klinknagels nog beter laten uitkomen als je dat wilt.

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. sep 2017, 19:40 

Huib schreef:
Met en donkere, of juist een lichte wash, kun je de klinknagels nog beter laten uitkomen als je dat wilt.

Afbeelding

Sterker nog, er zit dus al een wash (sludge-olie-wash) overheen. Ik denk eigenlijk zelf dat de puntjes gewoon niet zo diep zijn, waardoor je de verf er gewoon weer uitveegt.

Ik vind deze kleur overigens wel te donker, dus er gaat uiteindelijk een lichtere kleur op mijn model komen.

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22. sep 2017, 07:39 

Met wat voor rivetmaker heb je dit gedaan? Ik heb ook een paar van deze dingen, maar dit resultaat zit er wel goed op. En hoe heb je die lijnen zo strak gekregen?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22. sep 2017, 09:51 

Deze van Trumpeter:

Afbeelding

De rechte lijnen zijn van de vaste hand. Maar zo recht zijn ze niet overal, hoor. Ik heb een gunstige foto uitgezocht. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22. sep 2017, 10:17 

Die heb ik inderdaad ook ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 26. sep 2017, 22:40 

Een goedenavond!

Na alle adviezen van iedereen gehoord te hebben (waar voor nogmaals min dank, ook voor het referentie materiaal), foto’s kijken, test-stukjes maken, en een aantal nachtjes er goed over slapen (hier worden er in bed ’s nachts echt heel veel modellen mentaal in elkaar gezet voor het slapen gaan…) heb ik toch besloten om wel klinknagels toe te voegen.

Zoals ik eerder schreef vind ik de look die je hier van krijgt erg mooi en ook het effect wat ik op mijn test-stukje kreeg zag er enig sinds acceptabel uit en benaderde voor mijn gevoel de werkelijkheid (van veraf niks zichtbaar, maar als je inzoomt wel). En eigenlijk wilde ik het ook gewoon eens een keertje proberen. Dat ook ;)

__________________________________________________________________________________
Klinknagelkoorts

Ik had dus uiteindelijk best veel referentie materiaal gevonden, o.a. tekeningen maar ook fotos. Ook de walkaround waar ik op gewezen werd van een Ju88D kwam zeer goed van pas.

Hierdoor was het uitzetten van lijntjes waar de rivets moesten komen dus redelijk eenvoudig. Volgens mij is het patroon representatief naar de werkelijkheid, alhoewel ik wel op sommige plekken wat dichterlijke vrijheden heb genomen (omdat ik nog niet zo goed ben met rivetten dat ik twee rijen rivets op 0.2 mm afstand van elkaar kan zetten).

Ik ben begonnen met de vleugels:

Afbeelding

En als je dan de rivets een klein beetje schuurt en de potloodlijnen weggumt ziet dat er zo uit (foto met flits omdat de rivets anders niet zichtbaar zijn)

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens lijntjes op de romp gezet..

Afbeelding

… wat met een paar banen van de rivetter er uiteindelijk zo uit ziet:

Afbeelding

En nog een totaal plaatje:

Afbeelding

Hier is dus op te zien hoe slecht zichtbaar ze dus eigenlijk zijn (de streepen die je ziet lopen zijn dus van nog restanten potlood).

__________________________________________________________________________________

Voor het rivitten heb ik ook de rivet tool van Trumpeter gebruikt met de kleinste rivet schijf (schijfje A). Het nadeel van deze rivet-maker vind ik dat het moeilijk te zien is waar het blad zich precies bevind omdat hier dus plastic om heen zit. Hierdoor zat ik er af en toe wel een beetje naast waar de lijn uiteindelijk zou moeten lopen. Ook ga ik de volgende keer kijken of ik een soort van geleider kan fabriceren (met bijvoorbeeld lettertape welke ook wel gebruikt voor het re-scriben). Ik merkte dat de rivet-maker toch af en toe nog wel wat uit koers ging. Verder vind ik het blad nog redelijk groot, waardoor ik niet in alle hoekjes kon komen (zeker bij de verbinding tussen de vleugel en de romp is dit zichtbaar).

Ik denk wel dat ik het misschien net iets netter had kunnen doen, maar ik ben uiteindelijk niet heel ontevreden voor een eerste keer rivetten. Ik heb er toch wel weer een avondje plezier aan gehad ;)

En nu er voor zorgen dat alles na het schilderen ook nog zichtbaar is…

Groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. sep 2017, 08:23 

Missende rivets op een model zet ik vaak met een naald, waarmee je dus beter in de hoekjes komt. Om hele toestellen met die rivetmaker te doen heb ik nog nooit aangedurfd. Het geeft op deze manier wel een mooi resultaat in ieder geval.
Het voordeel bij deze kit is dat je in ieder geval een strakke basis hebt.
Voor wat betreft het geleiden van die rivetter, is dat handig, met die lettertape?
Zou een flexibele stalen liniaal niet een optie kunnen zijn? Want ik denk dat je met die rivetter over de lettertape begint heen te lopen op een gegeven ogenblik.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. sep 2017, 10:11 

Zo hé! Mooi werk hoor, Ben!

Feather schreef:
Het nadeel van deze rivet-maker vind ik dat het moeilijk te zien is waar het blad zich precies bevind omdat hier dus plastic om heen zit.

Ik had inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb een stukje van het zwarte plastic van de rivetter afgezaagd zodat ik het wieltje beter kan zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. sep 2017, 13:19 

Knap gedaan...ook al zie je het niet van veraf, maar jij straks wel als ie in de vitrinekast staat.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 27. sep 2017, 21:01 

markie schreef:
Voor wat betreft het geleiden van die rivetter, is dat handig, met die lettertape? Zou een flexibele stalen liniaal niet een optie kunnen zijn? Want ik denk dat je met die rivetter over de lettertape begint heen te lopen op een gegeven ogenblik.

Ik denk dat dat wel wat meevalt, tape lijkt me dik genoeg. Tip van Huib lijkt me wel handig, om het wieltje iets zichtbaarder te maken. Wel eerder kans dat je wiel wegknikt en daardoor krom wordt?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende