Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] En we gaan gewoon verder! (Revell 1:72 Junkers 88A
BerichtGeplaatst: wo 27. sep 2017, 23:35 

Bedankt heren! :ok:

markie schreef:
Voor wat betreft het geleiden van die rivetter, is dat handig, met die lettertape?
Zou een flexibele stalen liniaal niet een optie kunnen zijn? Want ik denk dat je met die rivetter over de lettertape begint heen te lopen op een gegeven ogenblik.

Tsjopper Bob schreef:
Ik denk dat dat wel wat meevalt, tape lijkt me dik genoeg.

Ik denk inderdaad dat een probleem met de tape kan zijn dat hij niet dik genoeg is en je er gewoon overeen rolt. Het probleem met de lineaal of een andere niet plakkende geleider is dat hij makkelijker wegschuift, dus dat je dan voor elke rij rivets de geleider vast moet plakken. De tape plak je 1 in 1 keer goed. Misschien wel dat je dit proces even in de vingers moet krijgen en dat het uiteindelijk wel mee valt?

Huib schreef:
Ik had inderdaad hetzelfde probleem. Ik heb een stukje van het zwarte plastic van de rivetter afgezaagd zodat ik het wieltje beter kan zien.

Tsjopper Bob schreef:
Wel eerder kans dat je wiel wegknikt en daardoor krom wordt?

Dat is inderdaad een goeie tip! Ga ik toepassen. Ik denk dat het wel meevalt met het krombuigen van de schijfjes; sommige rivet-makers hebben geen eens deze zijkanten.

Bedankt iedereen voor de reacties en tips! Ik ga zeker nog wat testjes uitvoeren, en dan eventueel op een volgend model uitproberen! Ik heb hier nog een leuke 1:72 P38 liggen (waarvan in real life de rivets zeker zichtbaar zijn) wat mijn volgende test-subject gaat zijn! :D

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 28. sep 2017, 11:38 

Overigens is de lettertape volgens mij bij de Aldi in de aanbieding.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. okt 2017, 00:00 

Hallo!

Ik heb de afgelopen paar dagen weer wat verder gewerkt aan de Ju88. Hij begint eindelijk zijn jasje aan te krijgen!
__________________________________________________________________________________
De onderkant

Ik heb eerst de spijlen van de ramen met dezelfde kleur geschilderd als de binnenkant van de cockpit. Hierna hebben de motoren een vlakken op de staart een aantal laagjes (5!!) met geel gekregen (Geel is echt geen leuke kleur om te schilderen!). De wingtips aan de onderkant heb ik ook al wit gemaakt.

Verder zag ik dat op de decalsheet een witte band is meegeleverd die later op de achterkant van de romp zou moeten komen. Nu ben ik echter bang omdat deze decal gedeeltelijk op een lichte en gedeeltelijk op een donkere achtergrond moet komen dat deze kleuren “doorschijnen” op de decal. Om dit te omzeilen heb ik besloten om deze marking ook maar gewoon te schilderen. Hiervoor heb ik de plaats waar de band ongeveer moet komen ook wit gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik vind dat het wit er misschien een beetje dik opzit, waardoor de rivets niet zo goed zichtbaar meer zijn. Ik denk dat het geel dun genoeg is.

Na dit alles een paar nachtjes goed laten uitharden heb de wingtips, staart-flaps, en de motor-gondels afgeplakt ter voorbereiding voor het schilderen van de onderkant.

Als kleur voor de onderkant heb ik als basis Revell nr. 49 gebruikt. Deze vond ik echter net iets te gesatureerd (te helder) dus ik heb het wat afgezwakt door wat wit er door heen te mengen.

Afbeelding

Nadat alles dekkend geschilderd was heb ik de tape van de wingtips er af gehaald om te kijken of het allemaal een beetje netjes is gebeurd, en om de vleugels beter te kunnen afplakken voor de volgende laag verf.

Volgens mij had dat slechter kunnen uitpakken ;)

Afbeelding

En zo staat de Ju88 momenteel op de werkbank, netjes ingepakt te wachten op de volgende ronde kleurtjes. (Dat paarse is trouwens maskol van Humbrol, wat ik gebruik om mogelijke kiertjes tussen verschillende reepjes tape te dichten)

Afbeelding

__________________________________________________________________________________

Omdat ik met enamel verf werk en verdun met een mengsel van 50/50 wasbenzine en terpentine duurt het redelijk lang voordat de verf droog is en er een volgende laag geschilderd kan worden (ondanks dat ik een haardroger gebruik om de verf te drogen) heb ik er overigens maar een ander kitje bij gepakt zodat m’n uurtjes waarin ik kan bouwen niet verloren gaan ;)

Groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. okt 2017, 11:22 

Ziet er netjes uit hoor. Geel en wit zijn idd lastige kleuren om ze goed dekkend op je model te krijgen.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 1. okt 2017, 22:41 

Keurige vorderingen.
Geel (en ook oranje) zijn (waren) de moeilijkst dekkende kleuren.
Alhoewel de nieuwere generatie (airbrush) lakken er geen moeite meer mee hebben.

Wat me opvalt is het vele gebruik van tape.
Je lijkt Grover wel :mrgreen: :mrgreen: .

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. okt 2017, 07:17 

Zoveel afplakken en dan nog met de hand schilderen, dat is wel heel overdreven hoor :) Maar je verf zit er, helemaal voor kwastwerk, wel superstrak op. Succes met de verdere afronding.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. okt 2017, 12:16 

Bedankt! :ok:

Ik ben inderdaad misschien wel een beetje doorgeslagen met de tape :titter:

Er zit echter toch wel iets van een redenatie achter; Ik ben zelf toch altijd wel bang dat er toch iets van verf druppels komen op plekken waar dat niet hoort, en zeker met die lichte kleuren is dat moeilijk om bij te werken als het niet meteen opgemerkt wordt. En daarbij werkt het ook als bescherming tegen vieze vingers tijdens het oppakken ;)

groeten, Ben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. okt 2017, 17:03 

Haha, ja ik vroeg me dat ook al af met die tape. Maar, veel tape of weinig tape, dat is niet de vraag. Maar wel of er hier goed werk geleverd wordt. En dat lijkt me wel. Keurig schilderwerk met het kwastje. En een goede keuze om de RLM 65 wat met wit te mengen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. okt 2017, 22:42 

Ben je niet bang dat je bij het uitpakken de tape verf meeneemt?

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 3. okt 2017, 12:31 

Ziet er goed uit Ben....

Om toch wat tape te besparen kun je ook de grote delen afdekken met op vorm geknipte aluminiumfolie en de randen plakken met tape.

Huib schreef:
Maar, veel tape of weinig tape, dat is niet de vraag. Maar wel of er hier goed werk geleverd wordt.
Juist ja.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 7   [ 68 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende