Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: DONE Sopwith 1,5 Strutter 1:72 Toko
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 00:22 

Wel hier en daar reageren, maar niet bouwen? Ja en nee. Ik bouw niet zo veel, maar heb voor 1 september (dead-line op Brouwers) wel een kitje weten af te ronden.

Voor wie me kennen: Geen helikopter? Nee, geen helikopter, een leuk houtje-toutje vliegtuig wat ik een keer voor weinig doekoes heb aangeschaft.

Voor het complete bouwverslag moet ik jullie verwijzen naar Brouwers: verslag

Inspiratiefoto(s):
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Rolroeren losgezaagd en onder een kleine hoek weer vastgelijmd.
Afbeelding

Mal om de ondervleugels haaks op de romp te kunnen lijmen.
Afbeelding

Meegegoten controlhorns vervangen door iets langere, zelf gemaakt van styreen.
Afbeelding

Voorbereiding voor de rigging.
Afbeelding

De eerste kleurtjes. Het doped linnen was pas goed na een 2e of 3e spuitsessie (was eerst te wit).
Afbeelding

Zelf struts maken, want de kit-struts zijn te kort.
Afbeelding

De eerste draadjes. Besturingsdraadjes van Uschi elastisch, 'fine' (0,02 mm).
Afbeelding

Tussenfase...
Afbeelding

Eindfoto's...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn wat minpuntjes te vinden, dat weet ik. Maar het bouwen is bij mij wat op de achtergrond geraakt en de laatste loodjes moesten wat snel. Al met al ben ik wel tevreden en gelukkig bouw ik voor mijzelf en niet voor anderen. Ik vind het leuk om goedkope kitjes leuk en op een aparte manier of uitvoering te maken.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: DONE Sopwith 1,5 Strutter 1:72 Toko
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 16:13 

Leuk, René. Vooral mooi werk met de span- en bedieningsdraden. Ook het weergeven van het gepolijste aluminium op de motorkap heb je mooi opgelost.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 1. sep 2017, 21:07 

Grappig modelletje; mooi gespoten en netjes in elkaar gezet! Ziet er erg iel en fragiel uit :weirdo: :ok:

Ik vind de rigging ook erg goed gelukt. Heeft precies de juiste dikte voor deze schaal. Ik ben zelf opzoek naar fatsoenlijk materiaal voor rigging. Ik heb gehoord van EZ-line, maar dat kun je volgens mij alleen in de US krijgen (of 20 rollen per bestelling, wat ik zelf wat veel vind :roll: ). En ik vind dat dit er ook wel goed uitziet, dus waar kun je dat krijgen?

Ik vind het overigens wel nog wat nadrukkelijk aanwezig (maar misschien komt dat door de fotos omdat je er zo met je gezicht op wordt gedrukt). Misschien de volgende keer met wat grijzigs/lichters beschilderen i.p.v. zwart? (of is het antraciet?)

Is dat gepolijste metaal een decal, of is dat geschilderd?

groeten, Ben

p.s. Leuk zo'n muntje! Laat goed de schaal en het gepriegel zien! :cheesygrin: :titter:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 2. sep 2017, 08:32 

Het model is op zich redelijk stevig. Ik heb alleen nogal wat moeite gehad om de hoofdstruts op de juiste lengte te krijgen. De ' W ' - vormige steun (kenmerkend voor de Strutter) boven op de neus is van de kit. De ondervleugels moet je op gevoel tegen de romp lijmen, daar zijn geen paspennetjes voor (die heb ik overigens voor de stevigheid wel aangebracht (styreen-staaf)). Dit alles zorgde ervoor dat de lengte van de hoofdstruts iets te kort waren (2 mm). Om te voorkomen dat er teveel spanning op het geheel zou komen door de vleugeltips geforceerd op de struts te lijmen, heb ik dus nieuwe gemaakt uit styreen-strip.

Voor de rigging heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van elastische draad van Uschi, ik had er nog geen ervaring mee. Deze kun je in 3 dikte krijgen (0,01 mm - 0,02 mm - 0,03 mm). Ik heb voor de besturingsdraden de 0,02 mm gebruikt (omdat ik die dikte eens had aangeschaft via een collega-bouwer, waar dit verkrijgbaar is...?). Volgens mij is EZ-line hetzelfde, maar van een andere leverancier.

Het aanbrengen van een 0,02 mm dikke elastische draad in een gaatje van 0,5 mm is nog redelijk te doen. Ik wilde eigenlijk voorboren met 0,3 mm, maar ik had per ongeluk het verkeerde boortje. Het ging mis bij enkele draden op de neus, daar moesten 2 draadjes in één gat. Als je dan 1,5 uur bezig bent voor 4 draadjes en het zit ook nog niet goed, dat heeft me wel wat zweet en vloekwoorden gekost. Ik ben toen maar geswitcht naar 0,08 mm visdraad. Dat heb ik zwart geschilderd en dat is wellicht een te groot contrast, ben ik met je eens. Een metaalkleur had wellicht beter geweest. Het lijmen van de elastische draad met secondelijm ging wel heel erg goed, beetje spanning door de draad iets aan te trekken, klein drupje secondelijm op het uiteinde van een dun koperdraadje (uit een bundel elektriciteitskabel) en het zit eigenlijk in één keer vast. De hechting bij de visdraad is ook goed, maar duurt iets langer voordat het vast zit.

De metaalkleurige neus is als metaalkleur geschilderd (met de kwast) en vervolgens heb ik met aluminium stipjes gezet met een iets afgeplatte cocktailprikker om gepolijst aluminium na te bootsen. Het rood op de staart is ook met de kwast geschilderd. De struts, prop en wielsteunen zijn houtkleurig geverfd, waarbij de prop nog een lichte wash heeft gekregen met olieverf (burnt umber). De rest van het vliegtuig is gespoten met een eigen mix van veel wit/drupje oker/drupje desert sand om 'doped linnen' te simuleren.

Dank voor de belangstelling.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. sep 2017, 00:39 

Heel mooi geworden René. :ok: vooral de rigging vindt ik heel strak, lift zo'n klein simpel modelletje echt naar een hoger nivo. :hail:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. sep 2017, 10:14 

Keurig model René :ok:

Wat een werk heb je van de rigging gemaakt. Ik bedoel 1/72, oef!
Op de foto's. Ik zeg bewust op de foto's moet ik zelf ff wennen aan de stippeltjes op de metalen neus.

Citaat:
Ik vind het leuk om goedkope kitjes leuk en op een aparte manier of uitvoering te maken
Inderdaad die ervaring ervaring heb ik ook . Ondanks dat ik ook veel dure kits heb gebouwd blijken juist de goedkopere kitjes je ongedwongen en veel bouwplezier te kunnen geven.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. sep 2017, 17:55 

Hij is leuk geworden René, ziet er keurig uit, wat heb je nu op de planning?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 12. sep 2017, 22:00 

Rustig aan.

Er zijn nog wat klusjes in huis. Sport neemt weer meer tijd in beslag en school is weer begonnen, dus weer voorbereiden. Al kan ik nu putten uit wat ik vorig jaar heb moeten bedenken, dus iets minder werk. Mocht ik weer wat bouwen, dan heb ik nog wel wat UFO's (UnFinished Objects) op de plank.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. sep 2017, 07:16 

Gister ook voor het eerst sinds twee maanden de spuit weer aan gehad en toen kwam ik erachter dat ik beter eerst mijn werkplek ff stofvrij had kunnen maken :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. sep 2017, 13:48 

Mooi resultaat René....De sobere kleurstelling heeft wel wat. De rigging vind ik erg strak....dat lukt me niet (vandaar dat ik Markie, mijn WO1 kitjes heb gegeven.....ooit krijg ik ze gebouwd terug :cheesygrin:, hoop ik)

Wist overigens niet dat de Russen, na onttrekking aan WO I de rode ster al gebruikten.

Mocht je er een dio bij gaan/willen bedenken, heb ik nog evt. nog pilootjes en dan niet de standaard gegoten stijve harken maar uit deze serie.

Afbeelding
Bron:www.plasticsoldierreview.com

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 11 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende