Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Frog 1/72 Bristol Blenheim Mk IF
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 12:41 

Bristol Blenheim Mk IF

De Britse zakenman Lord Rothermere daagde begin jaren '30 de Bristol Aeroplane Company uit om een klein passagiersvliegtuig te ontwerpen dat het snelste ter wereld zou zijn. Bristol nam de uitdaging aan en bouwde de Bristol 142, een tweemotorige laagdekker voor 6 passagiers, opgebouwd als monocoqueconstructie van voorgespannen aluminium. Dat laatste was zeer innovatief in een tijd van buizenframes bekleed met linnen. Andere nieuwigheden waren een intrekbaar landingsgestel, flaps en variabele pitch propellers. Het toestel vloog voor het eerst in 1935 en bleek sneller dan alle jachtvliegtuigen die de RAF op dat moment in dienst had. Het Britse Air Ministry was zo onder de indruk van de prestaties van de Bristol 142 dat direct 150 exemplaren van een bommenwerpervariant besteld werden, de Bristol 142M, die de bijnaam Blenheim kreeg. In 1937 werd het eerste exemplaar aan de RAF geleverd.

Afbeelding
Bristol 142 verkeersvliegtuig

Het belangrijkste verschil tussen het verkeersvliegtuig en de bommenwerper was dat de vleugel omhoog werd gebracht (van laagdekker tot middendekker) zodat er onder de vleugelbomen ruimte kwam voor een bommenruim. Daarnaast werd plek ingeruimd voor een bommenrichter, en werd een half intrekbare mitrailleurkoepel op de romp geplaatst. Samen met de Fairey Battle vormden de Bristol Blenheims de lichte bommenwerpervloot van de RAF bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Bovendien werd de Blenheim besteld door de luchtmachten van Finland, Yugoslavië en Roemenië. Van de Mk.I versie werden er tot 1939 meer dan 1300 geproduceerd.

Afbeelding
Vlucht Blenheim Mk.I bommenwerpers met markeringen uit de periode 1938-1939

Zo'n 200 Blenheims werden na verloop van tijd aangepast als lange-afstandsjager. Daartoe werd onder het bommenruim een gondel gehangen met vier voorwaarts vurende .303 mirailleurs. Deze versie werd de Blenheim Mk.IF(ighter) genoemd. Een interessant wapenfeitje is wellicht nog dat vier Blenheim Mk.IF jagers op 10 mei 1940 het vliegveld Waalhaven bij Rotterdam gemitrailleerd hebben nadat daar Duitse luchtlandingseenheden geland waren.

De ontwikkeling van de vliegtuigtechnologie ging in deze jaren echter zo snel dat vliegtuigen die in het midden van de jaren '30 nog hypermodern waren, aan het begin van de Tweede Wereldoorlog al hopeloos achterhaald waren. Zo ook de Blenheim. Hoewel het een fijn vliegtuig was om te vliegen was het te langzaam, had slechts een kleine bommenlast en een ontoereikende defensieve bewapening. De Blenheims waren een makkelijke prooi voor de Duitse Messerschmitts. De Blenheim Mk.IF langeafstandjagers waren veel te licht bewapend en kwamen tekort in snelheid en wendbaarheid. Zij boden hooguit een tijdelijk oplossing tot de veel snellere en zwaar bewapende Bristol Beaufighter verscheen. Latere versies van de Blenheim, de Mk.IV en de Mk.V brachten slechts ontoereikende verbeteringen. Wel heeft de Bristol Blenheim Mk.IF de eer de eerste Britse nachtjager te zijn die met radar uitgerust werd. Maar ook daarin werd hij snel opgevolgd door de veel betere Beaufighters en Mosquitos.

Afbeelding
Bristol Blenheim Mk.IF langeafstandsjager. Als je goed kijkt zie je in de schaduw onder de romp de gondel met vier mitrailleurs hangen.

In Engeland is in the Imperial War Museum in Duxford recentelijk een Blenheim Mk IF gereconstrueerd uit een Bolingbrooke (Een in Canada geproduceerde Blenheim Mk IV) en de originele neus van een Mk I die tijdens de oorlog door humorvolle RAF technici tot lokaal transportmiddel werd verbouwd. Het toestel is in vliegende staat, treedt regelmatig op tijdens vliegshows en speelde ook een rol in de film Dunkirk.

Afbeelding
De originele Blenheim Mk.I neus die tijdens de oorlog tot autootje werd omgebouwd.

Afbeelding
De gereconstrueerde Blenheim Mk.IF

Wat een agressief ogend neusje. Maar wel een beetje een schaap in wolfskleren, om het gezegde maar even om te draaien.

Laatst bijgewerkt door Huib op do 25. jan 2018, 11:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Blenheim Mk IF
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 12:53 

Leuk dingetje Huib, waar zijn de foto's van het kitje :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 13:06 

Hierzo: ;)

Frog 1/72 Bristol Blenheim

Oh heerlijk! Weer een oeroud Frog kitje. Uit 1969 maar liefst!

Afbeelding
Ik heb het originele doosje van de eerste uitgave uit 1969. Met een mooie boxart die pijnlijk duidelijk maakt dat Blenheims het afleggen tegen Messerschmitts.

Afbeelding
De achterzijde van het doosje toont drie kleurige varianten die meteen duidelijk maken dat de Blenheim eind jaren '30 een succesvol Brits exportproduct was. Ze leverden notabene aan de latere vijand! (Roemenië en in zekere zin Finland ook)
1. Een Roemeense bommenwerper
2. Een Finse bommenwerper op ski's
3. Een Britse lange afstandsjager uit voorjaar 1940 (248. Squadron RAF)
Die laatste ga ik maken.

En wat zit er in het doosje?

Afbeelding
Romphelften, motoren en landingsgestellen.

Afbeelding
Veel vleugels.

Afbeelding
De rest van de onderdelen waaronder, linksonder, de gunpack met vier losse mitrailleurs.

Afbeelding
De transparante onderdelen.

Afbeelding
En een mooi velletje decals. Ze zijn een beetje vergeeld, maar ze hangen inmiddels achter mijn raam in de winterzon (ahum! Sneeuwgrijze lucht) te bleken.

Afbeelding
Oh, en dan is er nog een probleempje. Één of andere onverlaat is ooit aan dit kitje begonnen en heeft een motorgondel in elkaar gelijmd met een heel lelijke motor uit een andere kitje. Blijkbaar was de originele motor al kwijt. Eens kijken hoe we dit gaan herstellen.

Nou, hier kunnen we wel wat moois van maken, denk ik ik zo. En bovendien heb ik ervaring. Ik heb dit kitje een paar jaar geleden al eens gebouwd in een heruitgave van Revell. Het is een eenvoudig maar wel heel mooi model met een heel goede pasvorm. Echt zo'n perfect oud Frog model. In 1969 een topproduct!
Aan de slag.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 13:17 

Lekker scriben

Het werk aan oude vliegtuigmodelletjes begint meestal met een lekker rustgevend potje scriben!

Afbeelding
De bovenste vleugel is origineel met een paar opliggende paneellijnen. De onderste vleugel is opnieuw gescribed. Zoals je kunt zien heb ik een heleboel extra lijnen toegevoegd, gebaseerd op tekeningen van het toestel.

Afbeelding
Ook nog wat tankdoppen toegevoegd.

Afbeelding
Vleugels gedaan.

Afbeelding
Staartvleugels ook gedaan.

Nu de romp nog. (Altijd het lastigste vanwege de sterke kromming.)
Binnenkort verder....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 13:30 

Dat ziet er goed uit Huib, mooi scribewerk, ben benieuwd of je de decals nog weer werkend krijgt :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 16:16 

Een Blenheim gaaf! Echt één van die vliegtuigen die in de schaduw van zijn opvolgers staat en daardoor een beetje vergeten word desondanks dat hij voor zijn tijd best vooruitstrevend was. Ik ben benieuwd of die decals na 40-50 jaar nog wat doen, sowieso lijkt mij dit wel een uitdagend kitje, ik heb redelijk wat horror verhalen gelezen van oude Frog kits (of was dat toch Lindberg?) dus ben benieuwd wat je er van gaat maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 11. dec 2017, 22:44 

Net scribe werk zeg, zeker die rondjes zijn niet eenvoudig... :hail:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. dec 2017, 10:51 

Dank, heren!

markie schreef:
ben benieuwd of je de decals nog weer werkend krijgt

Tot nu toe heb ik geen slechte ervaringen met oude Frog decals (afkloppen!). We zullen het zien.

reteip schreef:
ik heb redelijk wat horror verhalen gelezen van oude Frog kits (of was dat toch Lindberg?)

Ik denk Lindberg. Ik heb tot nu toe goede ervaringen met Frog kits. Natuurlijk zijn ze simpel en primitief, maar de pasvorm is doorgaans erg goed. De accuratesse laat soms wat te wensen over, maar dat verschilt erg per model.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. dec 2017, 17:03 

Cockpit interieur

De volgende stap is de cockpit.

Afbeelding
Dit is wat Frog levert voor het interieur. Helemaal niet slecht, maar wel een beetje simpel. Het instrumentenpaneel is heel accuraat. Dus ik ga het een beetje opleuken.

Afbeelding
Maar daarvoor moet ik eerst een beetje ruimte maken. De inkepingen waar de vleugels in vallen komen heel ver naar binnen. Dat zit het interieur in de weg. Dus het voorste gedeelte daarvan frees ik weg, zoals je bij de bovenste romphelft kunt zien.

Afbeelding
Allebei de romphelften klaar.

Afbeelding
Daarna het bestaande interieur verder uitgebouwd met evergreen.

Afbeelding
Het interieur op z'n plek.

Afbeelding
Even droogpassen.

Afbeelding
Het interieur in de verf. Ook nog wat veiligheidsriemen toegevoegd.

Afbeelding
Een ander perspectief.

Afbeelding
De romp dichtgelijmd.

Afbeelding
De pasvorm is goed. Geen kieren. Toch hier en daar nog een klein likje plamuur om het helemaal strak af te werken.

Nu verder met het cockpitglas....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15. dec 2017, 09:39 

Een mooie Brit Huib.....Ook weer heerlijke scratsch modificaties in de cockpit.

Wat wordt er bedoeld met variabele pitch propellers?

Mochten de motoren een probleem zijn, dan heb ik er nog wel 2 in de sparebox....oude airfix motoren.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende