Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Blenheim Mk IF
BerichtGeplaatst: vr 15. dec 2017, 10:41 

Dat is een strak pitje geworden Huib, mooi hoor. Ik vind alleen de gordeltjes wat aan de dikke kant.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16. dec 2017, 18:38 

Dank, Mark en Barry!

markie schreef:
Ik vind alleen de gordeltjes wat aan de dikke kant.

Hm, ja misschien wel een beetje. Maar zo zie je er tenminste nog wat van door dat dikke cockpitglas.

Wolf73 schreef:
Wat wordt er bedoeld met variabele pitch propellers?

Dat betekent dat de invalshoek van de propellerbladen ten opzichte van de luchtstroom instelbaar is. Zo kan bij verschillende luchtsnelheden de optimale luchtverplaatsing van de propellerbladen ingesteld worden. Mooi voorbeeld: Als je start is de luchtsnelheid 0 km/u (Bij windstil weer). In elke schuine stand zal het propellerblad nu lucht naar achter drukken. Als je echter op topsnelheid vliegt met zo'n 400 km/u kun je bij hetzelfde toerental en dezelfde stand van de propellerbladen hebben dat je zelfs afremt omdat de luchtverplaatsing van de propeller lager is dan de luchtsnelheid. Traditioneel kon je dit oplossen door het toertental van de motor te verhogen. Dat levert echter een ongunstig brandstofverbruik op (Zoals op de snelweg in je derde versnelling rijden). Door nu de invalshoek van de propellorbladen te vergroten gaan deze meer lucht verplaatsen en kun je met lagere toerentallen op hogere snelheid vliegen. Dat spaart brandstof en vergroot dus je actieradius. Of met hetzelfde brandstofverbruik kun je harder vliegen. Variabele pitch propellers zijn dus een hele nuttige innovatie uit de jaren '30.

Afbeelding

Wolf73 schreef:
Mochten de motoren een probleem zijn, dan heb ik er nog wel 2 in de sparebox....oude airfix motoren.

Super aardig van je! Ik heb eerst zelf nog een plan, maar mocht dat falen dan heb ik wel belangstelling

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 16. dec 2017, 19:08 

Cockpitglas

Verder met wat glaswerk, niet alleen aan de cockpit.

Afbeelding
De marconist/boordschutter heeft een eigen toegangsluik, op de rug van het toestel, net voor de geschutskoepel. Hier zie je hem instappen.

Afbeelding
Het is moeilijk om een goede foto van dat luik te vinden. Maar hier kun je het wel redelijk zien. Het is vierkant met afgeronde hoeken en een vierkant raam erin.

Afbeelding
Dat luik wordt door Frog wel aangeduid maar niet uitgewerkt. Eerst dus een luik uitboren en vijlen.

Afbeelding
Daarna van een transparant plaatje een luikje gemaakt. Het raampje alvast afgeplakt voor het schilderwerk.

En dan verder met het cockpitglas.

Afbeelding
Hmm, dat past niet helemaal lekker. Behalve wat flinke kieren hier en daar is het ook ca. 1mm breder dan de romp. (Of de romphelften zijn wat naar binnen verbogen.)

Afbeelding
Om dat probleem op te lossen heb ik een stukje ijzerdraad tussen de romphelften geklemd zodat ze wat uit elkaar gedrukt worden. Dat levert weliswaar een oneigenlijke stang op in de cockpit, maar da's minder erg dan een slecht passend cockpitglas. Natuurlijk heb ik hem nog wel groen geverfd.

Afbeelding
Cockpitglas afplakken. Ik pas dus de methode toe van het op het glas op maat snijden van de tape. (We hadden hier een paar weken geleden een discussie over)

Afbeelding
Eerst interior green op de cockpit, en daarna pas de kiertjes dicht plamuren. Anders zie je later de bijna witte plamuur aan de binnenkant van het glas.

Afbeelding
Zo ziet het er wel netjes uit denk ik. Achter de cockpit zie je nog de twee geleiderails van het schuifdak (standaard accessoire van de Blenheim). Frog levert die wel, maar die waren gesneuveld bij het schuren.

Zo, en nu verder met de vleugels....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. dec 2017, 09:13 

Dat zijn dikke plastic ramen zeg, kon je er nog wat door zien Huib? Netjes afgeplakt allemaal, zag er strak uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. dec 2017, 11:05 

Ja, da's zeker dik glas, Mark. Oud spul van Frog, hè. Je ziet er alleen nog wat vage vormen en kleuren door. Een vacform cockpitje had hier wel meerwaarde gehad.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 18. dec 2017, 11:28 

Vleugels

Verder met de vleugels.

Afbeelding
Frog levert in de wielbakken een robuuste plaat om het landingsgestel op te bevestigen. Stevig, maar heeft niets met de werkelijkheid te maken. Ik heb die plaat dus weggefreesd tot het minimaal benodigde om het landingsgestel te bevestigen. Ook de nokjes in de hoeken van de wielbakken verwijderd.

Afbeelding
Daarna de binnenkant van de motorgondels zwart geverfd. Heb nog even getwijfeld of ik de wielbakken na zou bouwen. Maar, ik heb dat wel eens gedaan, en mijn ervaring is dat het heel veel werk is, waar je later niets van terugziet. Ik heb dus besloten het op dit punt simpel te houden.

Afbeelding
De vleugelhelften aan elkaar verlijmd.

Afbeelding
De motoren kunnen degelijk aan de vleugel gelijmd worden met een stevige rand. Maar dat kan een beetje subtieler.

Afbeelding
Links de opstaande rand van de vleugel geschuurd en de koelflappen van de motorbehuizing dun geschuurd.

Afbeelding
De motorgondels afgedicht met evergreen en halfrond gevijld, zoals in het echt.

Afbeelding
De Blenheim had in de linkervleugel één .303 mitrailleur. Maar in de rechtervleugel van deze Frog Blenheim zit ook een gat. Dichtgemaakt dus met een stuk sprue. Dalijk nog even helemaal glad schuren.

Afbeelding
De landings- en navigatielichten uit de vleugels gezaagd.

Afbeelding
Navigatie lichten gemaakt van doorzichtige sprue. Daarin een klein gaatje geboord en dat gevuld met verf in de juiste kleur (rood, groen, zilver), en daarna aan de vleugels gelijmd. De binnenzijde van de landingslichten bekleed met Evergreen en mooi glad geschuurd.

Afbeelding
De navigatielichten in model geschuurd en daarna gepolijst.

Zo, nu kunnen de vleugels wel zo'n beetje aan de romp gezet worden....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. dec 2017, 12:13 

Ik vind dat erg knap hoe je dat doet met die nav. lichten. Heb het ook geprobeerd, maar telkens....viel het stukje tot grote frustratie :panic: eraf. Heb je het verlijmd met sec. lijm en dan schuin afgesneden en de randen in vorm geschuurd?

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 19. dec 2017, 17:20 

Echt fantastisch scratch werk weer, als er een laagje verf op ziet zie je waarschijnlijk niet eens meer dat het gewoon een kitje uit de jaren 60 is.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 00:56 

Lekker scratchwerk Huib, leuk om dit project weer stapsgewijs te zien groeien.

Wolf73 schreef:
Heb het ook geprobeerd, maar telkens....viel het stukje tot grote frustratie :panic: eraf.

Normale modelbouwlijm lijkt me voldoende. Goed uit laten harden en dan met beleid in vorm vijlen / schuren. Als laatste met zeer fijne korrel zodat het glaswerk mooi gepolijst wordt.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 08:16 

Laten smelten met gewone modelbouwlijm klinkt mij ook logischer in de oren, secondelijm vormt tenslotte gewoon een laagje aan beide zijden van het plastic die de laagjes met elkaar versmelt, met modelbouwlijm smelt de lijm niet, maar de plastic die je met de lijm probeert te verlijmen, waardoor je een veel sterkere verbinding krijgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende