Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Blenheim Mk IF
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 22:16 

Echt erg mooi, Huib! Je zou bijna denken het dat de nieuwe Airfix kit is. :)
Voor wat betreft de verf, ik heb bij mijn Fokker en Albatros duo toendertijd na een tip van iemand met een koffiefilter gepolijst, beetje vochtig maken en dat poetste eventuele oneffenheden (met airbrushen in de schuur heb je dat ook gewoon...) er super uit. Ik doe het je echt niet na met de kwast, maar wellicht een idee om eens op een stukje te proberen?

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 14:06 

Dank jullie wel, Jeroen en Mark!

Landingsgestel

Het landingsgestel dat Frog levert is helemaal niet slecht, maar natuurlijk wel wat versimpeld. En bovendien zijn de wielen te klein.

Afbeelding
Links het originele Frog wiel. Rechts mijn zelfgemaakte wielen in het juiste formaat. Dat scheelt nogal!

Afbeelding
Ook de velgen van de Frog wielen lijken nergens op, dus zelf maar velgen gemaakt die het origineel wat benaderen. Het blijft overigens heel moeilijk om met de hand alles exact rond en gecentreerd te krijgen. Is dan ook niet helemaal gelukt, maar het kan ermee dor.

Afbeelding
Hier een plaatje van echte Blenheimwielen, ter vergelijking.

Afbeelding
De wielen na een verfje.

Afbeelding
Het hoofdlandingsgestel ook verder gedetailleerd. Grijs plastic is van Frog. Wit plastic en metaaldraad is van mij.

Afbeelding
Landingsgestel in de verf.

Afbeelding
De deuren die de wielbakken afsluiten zijn bij Frog bijna 1mm dik (lees 7 cm op schaal: een flinke pantserplaat) In het echt zijn ze natuurlijk van dunne aluminium plaat. Ik heb ze dus gekopieerd in 0,3mm evergreen plaat. en nog een beetje gedetailleerd met een watergootje. Dat ziet er meteen een stuk beter uit.

Afbeelding
Alles klaar voor montage.

Afbeelding
Op z'n plek gelijmd.

Afbeelding
Ook nog een staartwieltje.

Afbeelding
Op z'n pootjes!

Nu verder met wat lampen en antennes, enzo.....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 14:24 

jeroen_R90S schreef:
een tip: polijsten met een koffiefilter

Hé, da's een mooie tip. Dat ga ik eens proberen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 17:50 

Zo, petje af ook voor jouw gepriegel hoor.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19. jan 2018, 14:31 

Dank, René!

Wat details

Ja, nu gaan we toch wel op weg naar de laatste loodjes. Eerst de landingslichten:

Afbeelding
Van een reststukje acetaat twee lampspiegels gemaakt.

Afbeelding
In de vleugel gelijmd.

Afbeelding
Afdekken met een stukje doorzichtige folie.

Afbeelding
En klaar. Ook de tape van de navigatielichten verwijderd.

Afbeelding
Tja, en toen kwam ik erachter dat de antennemast niet midden op de romp staat, zoals Frog wil, maar aan de zijkant. Niet fijn om nog te moeten plamuren en schuren op een bijna af model. Maar ja, als je zo ver gaat met allerlei details dan moet dit ook correct. Dus een nieuw gat geboord op de goede plek en het oude gat gedicht met een stuk sprue.

Afbeelding
Toch nog ff naplamuren.

Afbeelding
Nou, mooi opgelost. Antennemast op z'n plek en geen zichtbare sporen van het plamuren. Ook het tape van de cockpit verwijderd.

Afbeelding
Hm, dat valt een beetje tegen. Toch veel fijnstof achter het glas. In het echt zie je het niet zo, maar op foto's des te beter. Kan ook bijna niet anders, omdat de romp bij de geschutskoepel en bij de kleine raampjes achter de cockpit de hele tijd nog open geweest is. De kleine raampjes achter de cockpit heb ik inmiddels ook van glas voorzien, mbv Clearfix.

Afbeelding
Van de onderzijde. Ook de pitotbuis hier geplaatst.

Nou, en dan nog de geschutskoepel. Da's altijd een mooie aandachttrekker, dus daar ga ik wat werk van maken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 13:41 

Geschutskoepel

De Blenheim Mk1 was uitgerust met de Bristol Type B1 Mk.I geschutskoepel, uitgerust met één 0.303 inch Lewis of Vickers K machinegeweer.

Afbeelding
Deze Bristol koepel was in 1937 een echte innovatie. Het was de eerste hydraulisch aandreven geschutskoepel bij de RAF. (Eerdere koepels moesten met de hand gedraaid worden.) Een ander nieuwigheidje was dat de koepel half ingetrokken kon worden om de stroomlijn van het toestel te verbeteren.

Afbeelding
Één en ander mag er dan wel stoer uitzien op deze propagandafoto's, een beetje Messerschmitt piloot was niet onder de indruk van deze proppenschieter. De vuurkracht uit een enkele loop met een kaliber van 7.92mm was zeer beperkt en de schutter moest na elke 100 schoten zijn trommelmagazijn handmatig verwisselen. De latere Blenheim Mk.IV werd dan ook uitgerust met een verbeterde versie van deze koepel met twee bandgevoede Browning mitrailleurs, maar ook dat bleek in de praktijk niet afdoende. Maar dat neemt niet weg dat dit wel een mooie en elegante geschutskoepel is.

En wat maakt Frog daarvan?

Afbeelding
Dit is wat Frog maakt van de Bristol Type B1 Mk.I koepel. Ach ik vind het heel niet slecht. Er hoort bij Frog ook nog een mannetje in. Wat me vooral stoort is dat de Frog koepel conisch toeloopt. Dat is nodig om hem in het spuitgietproces uit één stuk te kunnen maken. Maar daardoor oogt hij veel kleiner dan hij is. En natuurlijk bij een kitje van deze leeftijd, is het glaswerk aan de dikke kant. Daarom ga ik maar eens helemaal overnieuw beginnen.

Afbeelding
Uit een stukje rondhout heb ik een mal gemaakt met de juiste vorm van de koepel. Je ziet dat hij veel verticalere zijkanten en een plattere bovenzijde krijgt dan de Frog koepel.

Afbeelding
Over die mal heb ik verwarmde acetaat getrokken. Hopelijk krijg ik zo een mooie koepel.

Afbeelding
Ik heb er vier gemaakt en daar de beste van uitgekozen. Op zich werkt het prima. Het enige probleem is dat de vouwen in het acetaat soms te hoog doorlopen. Daarom was er uiteindelijk maar één geschikt.

Afbeelding
Ik heb alle raamstijlen een voor een gemaskeerd met dunne reepjes tape en een voor een geschilderd. Een langdurig proces met een doorlooptijd van wel twee weken. (Alles twee lagen, lange droogtijd van de enamel, en de onderzijde ook nog met Interior Green als eerste laag, en daarna Dark Earth aan de buitenzijde.)

Afbeelding
Dan het interieur van de toren. Eigenlijk heel simpel: een kolom aan de voorzijde waar de mitrailleur en het zadel van de schutter aan bevestigd zijn, en twee kolommen aan beide zijden waar de perspex koepel op rust. Het geheel draait onderin op een centrale spil. Leuk weetje is dat het zadel van de schutter mee omhoog en omlaag beweegt bij het veranderen van de elevatie van de mitrailleur. Zo blijft zijn gezicht altijd in lijn met het vizier.

Afbeelding
Het binnenwerk van de toren in versimpelde vorm nagemaakt. (Dit is al meer dan je later nog kunt zien.)

Afbeelding
Van de andere kant.

Afbeelding
De Bristol Type B1 koepels waren uitgerust met één luchtgekoelde Lewis of Vickers K mitrailleur, allebei met een cirkelvormig trommelmagazijn voor 100 schoten. Bij de Frog kit zit een Lewis. Dit is in principe hetzelfde wapen als de lichte mitrailleur van het Nederlandse leger in 1940. Alleen de bij vliegtuigversie ontbreekt de opvallende dikke koelmantel om de loop die de Lewis zo karakteristiek maakt.

Afbeelding
De Frog Lewis opgeleukt met allerlei details.

Afbeelding
Alle koepelonderdelen in de verf, en klaar voor montage.

Afbeelding
Het binnenwerk en de mitrailleur geplaatst.

Afbeelding
En de perspex koepel eroverheen.

Afbeelding
In vergelijking met de echte.

Zo, nu bijna klaar!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 14:12 

:plonk:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 16:14 

:plonk: Huib, het is weer geweldig, van het resin motortje tot de handgemaakte turret, het ziet er weer super uit.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 20:37 

Wauw...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 21. jan 2018, 14:23 

:) Dank, jongens!

De laatste details

Alleen nog de puntjes op i.

Afbeelding
Een antennedraad met isolatoren.

Afbeelding
Propellers in de verf.

Afbeelding
Propellers gemonteerd.

Afbeelding
En als klap op de vuurpijl een rood stukje tape over de mitrailleuropening. (Dat voorkomt dat er stof en vuil de mitrailleur ingeperst werd. Bovendien konden de armourers dan zien of de mitrailleur afgeschoten was en dus opnieuw geladen moest worden.)

Klaar! Binnenkort eindfoto's.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 6 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende