Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Blenheim Mk IF
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 11:13 

Dank voor de reacties, heren!

Wolf73 schreef:
Heb je het verlijmd met sec. lijm en dan schuin afgesneden en de randen in vorm geschuurd?

René geeft het juiste antwoord:
Tsjopper Bob schreef:
Normale modelbouwlijm lijkt me voldoende. Goed uit laten harden en dan met beleid in vorm vijlen / schuren. Als laatste met zeer fijne korrel zodat het glaswerk mooi gepolijst wordt.

En Mark heeft ook gelijk:
markie schreef:
secondelijm vormt tenslotte gewoon een laagje aan beide zijden van het plastic die de laagjes met elkaar versmelt, met modelbouwlijm smelt de lijm niet, maar de plastic die je met de lijm probeert te verlijmen, waardoor je een veel sterkere verbinding krijgt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 11:28 

Gunpack

Altijd een mooi moment als je een vliegtuig bouwt:
Afbeelding
De vleugels en stabilos eraan gelijmd. Nu zie je hoe die wordt. Mooi!

Maar voor er geschilderd kan worden moet eerst de mitrailleurgondel er nog onder.
Afbeelding
Zo ziet dat ding er in het echt uit.

Afbeelding
En zo bij Frog. Prima. De mitrailleurlopen moeten uiteraard nog even schoongemaakt en uitgeboord worden.

Afbeelding
De mitrailleurs in de gondel gemonteerd en het interieur even een snel laagje zwart gegeven. Het gaat er vooral om dat het binnen een zwart gat is en je uiteindelijk geen kaal plastic meer kunt zien.

Afbeelding
De gunpack op zijn plek gelijmd. Werkelijk perfecte pasvorm op de licht gebogen onderzijde van de romp. Hulde aan Frog! Onder op de gondel zitten in het echt vier openingen voor het uitwerpen van de lege hulzen. Op dit kleine formaat vier rechthoekige gaatjes maken kan ik niet. Daarom maar vier stukjes teep erop om aan te duiden dat er toch iets zit. (Een soort opliggende paneelijnen, maar dan anders :shock: )

Op de macrofoto zie ik nu pas een klein druppeltje lijm . Nog even weg schuren en dan.....Verven!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 13:00 

Huib, kan je niet een paar gaatjes boren en dan je kleinste rechte vijltje er een paar keer door jassen om een recht gat ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 20. dec 2017, 13:16 

Dank heren :lol: .

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22. dec 2017, 00:03 

Citaat:
Op dit kleine formaat vier rechthoekige gaatjes maken kan ik niet

Wat? Kan ik niet?

Het hele ding wordt gerescribed en een paar kleine sparinkjes maken gaat niet lukken?

Met scriber paar keepjes en tussenruimte met scherp mesje weghalen. Je hoeft niet door het plastic, als alles klaar is een druppie donkere verf in de verlaging en dan lijkt het ook, maar dan heb je wel 'echte' gaten.

Overigens tel ik 6 gaten ipv 4 :titter: En op de zijkant ook nog een kleine. Verder zit er lichte knik in de zijkant, wellicht kun je dit benaderen door er een klein stukje van af te vijlen/schuren.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 22. dec 2017, 14:55 

markie schreef:
Huib, kan je niet een paar gaatjes boren......

Tsjopper Bob schreef:
Wat? Kan ik niet?...Met scriber paar keepjes....

:D :D Jullie zitten me toch niet op te naaien, hè? :behave:

OK, OK, ik doe het al. Maar toch nog even terug naar de referenties. Want die zijn niet eenduidig.

Afbeelding
Dit is de onderzijde van de Duxford Blenheim Mk1F met, zoals René terecht opmerkt, 8 gaten en afgeschuinde zijkanten. Maar dit vliegtuig is gedeeltelijk een replica. En de mitrailleurgondel is niet origineel.

Afbeelding
Dit is een plaatje uit de Squadron/Signal reeks die ik doorgaans hoog heb zitten: Helemaal geen gaten en ook geen afgeschuinde zijkanten.

Afbeelding
In deze sprue zitten de mitrailleurgondels (twee typen) van de new tool Airfix Blenheim: geen gaten en geen afgeschuinde zijkanten.

Afbeelding
En dit is een plaatje van een resin aftermarket mitrailleurgondel voor een Blenheim IV van Airfix. Vier gaten en geen afgeschuinde zijkanten.

Wat nu?

Nou, ik ben eigenlijk op zoek naar een goede foto uit de periode ('38-'41) waar die gondel goed op staat. Want alle referenties hierboven zijn niet uit de periode zelf. Maar goede foto's van de mitrailleurgondel van een Blenheim Mk1F kan ik niet vinden. Dat kreng zit aan de onderkant en daardoor altijd in de schaduw. Wat ik wel kan vinden zijn mooie foto's van zijn opvolger, de Blenheim Mk IVF.

Afbeelding
Kijk, dit is al een mooi plaatje. Alleen, je moet ff goed kijken, dit is een ander type mitraiileurgondel. Deze is dieper. Maar hij heeft wel de openingen aan de zijkant. FDat doet 8 openingen vermoeden, maar dat kun je niet zien. Ook heeft deze geen afgeschuinde zijkanten.

Afbeelding
Ook een mooie foto van een coastal command Blenheim Mk IVF. Deze heeft ook de diepe gondel, maar nu met goed zicht op de onderzijde: 8 gaten en geen afgeschuinde zijkanten.

Afbeelding
Deze heeft de goede, ondiepe uitvoering, maar heeft weer stroomlijn- of stofkappen (Desert Airforce!) over de openingen. Maar wel de openingen aan de zijkant. Dat doet 8 openingen vermoeden.

Tja, weer een heerlijke zoektocht maar nog steeds geen sluitend bewijs, want geen duidelijke foto van een Mk1F. Nou goed, ik doe het ermee: 8 openingen en geen afgeschuinde zijkanten. Dus nu aan de slag.

Afbeelding
Begonnen met de voorgestelde methode van Mark. Maar er gebeurt precies waar ik bang voor was. mijn kleinste vijltjes hebben geen haakse hoeken. In de geboorde gaatjes kom ik alleen met de punt van een vijltje, en daarmee krijg ik het niet strak. Bovendien is een gat scheef geboord omdat de boor afboog op het binnenwerk van de gondel.

Hm, hier ben ik niet tevreden mee. Hoe nu verder? (Dichtplamuren kan altijd weer :cheesygrin: ) Even zitten prakkizeren en onder de douche twee nieuwe methoden bedacht.

Methode 1:
Afbeelding
De gaten weer dichtgeplamuurd en terwijl de plamuur nog zacht was er met een minischroevedraaiertje vier gleufjes in gedrukt.

Afbeelding
Gladschuren, en ja hoor, bingo! Dit resultaat is vele malen beter dan de eerste poging. Hier ben ik wel tevreden mee. Nu nog de andere vier gaten.

Methode 2:
Afbeelding
Hetzelfde schroevendraaiertje heet gemaakt in een kaarsvlam, en de gleufjes in het plastic gesmolten. Daarna weer gladgeschuurd. Het zwart is roet van de kaars.
Hm, deze methode kan ook wel, maar methode 1 geeft nettere gaatjes.

Zo na dit intermezzo weer verder met het schilderwerk. Dank voor de opruiende woorden, Mark en René! :ok: :cheesygrin:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23. dec 2017, 13:15 

Heel vervelend om te maken die sleufjes.
Ik heb er ook nog steeds geen goede methode voor gevonden en laat het vaak ook achterwege.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 23. dec 2017, 23:43 

Citaat:
Zo na dit intermezzo weer verder met het schilderwerk. Dank voor de opruiende woorden, Mark en René!

Graag gedaan Huib :lol:

Goed gelukt, het hoeft maar iets verdiept te zijn, zoals je zegt, het zit aan de onderkant, dus slecht zichtbaar. Afwijkend kleurtje erin en het lijkt.

Maar euh, methode 3 dus niet geprobeerd? Zoals ik omschreven had, met scriber wat lijntjes scriben en tussenruimte verwijderen met scherp mesje. Al vind ik de gevonden methode met de hete schroevendraaier knap gevonden. Zo maakte ik in het begin gaatjes, met een hete naald, probleem was dat het gat vaak groter werd dan de dikte van de naald door de hitte. Het rook wel lekker, dat verschroeide plastic :titter:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. dec 2017, 09:50 

Dank, heren!

Tsjopper Bob schreef:
methode 3 dus niet geprobeerd?

Nee, die gleufjes zijn zo klein (0,5mm x 2,0mm) dat ik er geen vertrouwen in had dat jouw methode mij ging lukken.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 24. dec 2017, 10:01 

Schilderwerk

Het jasje verf zit er op!

Afbeelding
Eerst de bovenzijde in Dark Earth (Humbrol 29).

Afbeelding
Daarna een B scheme camouflagepatroon in Dark Green (Humbrol 118)

Afbeelding
Afplakken voor het schilderen van de onderzijde.

Afbeelding
En een zwarte onderzijde (Revell 9 Antracit)

Afbeelding
Klaar voor glans en decals.

Maar nu eerst het kerstreces!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende