Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 3   [ 28 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] 1/48 deHavilland Mosquito B Mk. IV
BerichtGeplaatst: wo 13. dec 2017, 02:28 

Even snel zo'n vaag ding met vleugels en propellers tussen de gebruikelijke panzers door :P

De deHavilland Mosquito was een Brits tweemotorig gevechtsvliegtuig wat tijdens de 2e wereldoorlog onder andere dienst deed als snelle bommenwerper, jachtbommenwerper, verkenningsvliegtuig, nachtjager, onderzeebootbestrijdingsvliegtuig (galgje) en snel transport vliegtuig. De Mosquito bommenwerpers hadden in tegenstelling tot veel andere bommenwerpers in die tijd geen machine geweren ter zelfverdediging, het idee achter de Mosquito was een gestroomlijnde lichtgewicht bommenwerper die simpelweg sneller was dan de jagers die hem moesten proberen te onderscheppen. Natuurlijk werken dingen in de praktijk vaak anders dan in theorie (zie Boulton Paul Defiant) maar de Mosquito wist dankzij zijn Rolls Royce Merlin motoren het gros van de jagers van de Luftwaffe achter zich te laten toen hij werd geïntroduceerd en konden ze redelijk ongemoeid hun doelen bombarderen. Zelfs latere, snellere Duitse jagers hadden moeite met het onderscheppen van de Mosquito omdat de RAF natuurlijk ook niet stil bleef zitten en steeds krachtigere varianten van de Rolls Royce Merlin motoren ging produceren waardoor latere varianten nog sneller waren (topsnelheid B. Mk XVI: 668 km/h op 8500 m). De Mosquito week nog verder af van andere bommenwerpers van zijn tijd doordat hij grotendeels van hout was gemaakt, dit bespaarde een klein beetje gewicht (hout is lichter dan metaal maar je hebt meer hout nodig anders word je vliegtuig rap een wolkje schroot) maar belangrijker dit zorgde ervoor dat de Mosquito minder strategische grondstoffen verbruikte en de productie kon grotendeels plaatsvinden in bijvoorbeeld meubelfabrieken waardoor en in de andere fabrieken meer capaciteit overbleef voor metalen vliegtuigen zoals de Spitfire en Lancaster.

De kit die ik ga bouwen (naja heb hem grotendeels al gebouwd) is Tamiya's 1:48 Mosquito B Mk. IV/PR Mk IV uit 1999, dit is op zich een prima kit waar ook aardig wat aftermarket voor te vinden is maar daar ga ik hier geen gebruik van maken omwille de tijd en geld (dank u ESM :panic: )
Afbeelding

Tamiya geeft je decals voor drie toestellen: 1 dag bommenwerper, 1 nacht bommenwerper en 1 verkenningsvliegtuig. Ik ga de dag bommenwerper bouwen die is gewoon in de standaard RAF kleuren: Medium Sea Grey aan de onderkant met camouflage patroon van Dark Green en Ocean Grey op de bovenkant.
Afbeelding

Dus ook maar gelijk wat vallejo RAF kleurtjes meegenomen op de ESM
Afbeelding

Ik ga deze kit bouwen voor de verjaardag van een vriend die echt gek is van de Mosquito, op de middelbare school hebben we een meerdaagse discussie (ook nog na school via skype) gehad over of de Mosquito nou wel of niet het beste vliegtuig is van de 2e wereld oorlog, uiteindelijk zijn we het eens geworden dat we het daar niet eens over gaan worden :P Zelfs nu 5 jaar of zo later hoef je het woord Mosquito maar te zeggen en hij begint met een heel verhaal over nacht bombardementen, brandstof capaciteiten en koekjes. Normaal krijgt hij games voor zijn verjaardag dit keer is word het (een ietwat groter dan gepland) vliegtuig :cheesygrin:

In tegenstelling tot de meeste verslagen beginnen we niet met de cockpit want die is nu helemaal ingepakt en ik ben vergeten om foto's te nemen en ik heb niet heel veel zin om hem nu uit te pakken voor een paar foto's waarna ik hem toch weer in pak. Dit is hoe hij er nu bij ligt, alle kieren en naden opgevuld en vlak geschuurd klaar voor wat primer.
Afbeelding
Afbeelding

Qua pasvorm zou dit logo op zich wel genoeg moeten zeggen :P
Afbeelding

Ik had alleen wat plamuur nodig op de plaats waar de vleugels bij de romp komen en op wat plekjes waar ik wat slordig was met het schuren van de 2 romp helften, ik heb voor de zekerheid toch wat Mr. Surfacer op naad tussen de 2 romphelften geklad en daarnaar weer vlak geschuurd dan weet ik zeker dat minuscule kiertjes worden opgevuld.
Ik heb ook het landingsgestel in elkaar gezet en geverfd, hiervoor heb ik Vallejo Metal Colour Semi Matte Aluminium gebruikt voor het frame, Vallejo Model Colour Black Grey voor de banden en Mission Models Red Oxide voor de olietanks.
Afbeelding

Dit is pas mijn 3e vliegmachine en tot nu toe gaat het best goed, nog geen problemen gehad met dit kitje :cheesygrin:
Ik heb wel een mask set van Eduard bestelt omdat ik gek word van dat handmatig afplakken van het glaswerk, ik was er wel dapper aan begonnen maar heb het rap opgegeven, geef mij maar een bultje tracks om in elkaar te prutsen dan blijf ik mentaal nog een beetje intact :weirdo: (overigens wel respect voor mensen die dat zo netjes zelf doen)

Laatst bijgewerkt door reteip op za 30. dec 2017, 19:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: 1/48 deHavilland Mosquito B Mk. IV
BerichtGeplaatst: wo 13. dec 2017, 10:22 

Dat is niet zo gek met een Tamiya kit :) Dat je nog geen problemen hebt gehad.
Het zal er allemaal vast goed uit zien, maar we zien nog niet veel. Onderstelletje ziet er in ieder geval al goed uit. Er zit alleen nog wat zilverkleurige verf op je rechter tankje.
Ben je kwaster of een spuiter?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. dec 2017, 13:14 

Goeie start, Pieter. Net werk!
reteip schreef:
Dit is pas mijn 3e vliegmachine

Ik vind dat het grootste verschil tussen voertuigen en vliegtuigen zit in de beschildering en de verwering. Bij vliegtuigen is de verwering heel subtiel, bij voertuigen kun je lekker lomp chippen en met modder smijten, met hele andere technieken. En verder komt het plamuren en schuren bij vliegtuigen wat nauwer. ´t Moet er allemaal wat strakker uitzien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 13. dec 2017, 15:27 

Netjes tot nu toe :ok:

Die Mat aluminium ziet er goed uit zeg. Liep me al tijden af te vragen waarom er geen matte metallic verfjes zijn.
Helemaal aluminium, dat zie je in het echte leven ook zelden glimmend.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. dec 2017, 01:19 

markie schreef:
Dat is niet zo gek met een Tamiya kit :) Dat je nog geen problemen hebt gehad.
Het zal er allemaal vast goed uit zien, maar we zien nog niet veel. Onderstelletje ziet er in ieder geval al goed uit. Er zit alleen nog wat zilverkleurige verf op je rechter tankje.
Ben je kwaster of een spuiter?

Het liefst spuit ik onderdelen, geeft voor mij sneller een mooier resultaat alhoewel ik soms alsnog de kwast erbij moet pakken maar dat is geen ramp. Het zilverkleurige hoort daar te zitten (naja niet precies daar) de olietanks zitten vast met wat banden waarvan Tamiya wil dat je die aluminium verft ;) echter bij het verfen heb ik een klein beetje gemorst op de zijkant maar die tanks die zitten komen straks in de wielkasten en dan zie je er als het goed is niks meer van (anders even aanstippen met een kwastje)

Huib schreef:
Goeie start, Pieter. Net werk!
reteip schreef:
Dit is pas mijn 3e vliegmachine

Ik vind dat het grootste verschil tussen voertuigen en vliegtuigen zit in de beschildering en de verwering. Bij vliegtuigen is de verwering heel subtiel, bij voertuigen kun je lekker lomp chippen en met modder smijten, met hele andere technieken. En verder komt het plamuren en schuren bij vliegtuigen wat nauwer. ´t Moet er allemaal wat strakker uitzien.

Dat klopt waar je bij tanks wat kleine foutjes best kan verbergen onder een laagje modder/stof of chips (willekeurige klodder seconde lijm op een loopwiel bijvoorbeeld :oops: ) gaat dat bij vliegtuigen wat minder (tenzij dat je doel is) Ook is de volgorde bij vliegtuigen heel anders, bij tanks kan ik rustig de hele tank zonder tracks in elkaar prutsen voordat ik überhaupt over verf hoef na te denken (tenzij je een interieur bouwt) terwijl je bij vliegtuigen meestal gelijk de cockpit mag verven en verweren voordat je verder kan.
Ik heb had het hele model gister al in de grijze Mig Oneshot primer gezet daar kwamen toch weer wat aandachtspuntjes naar boven die wat bij geschuurd moesten worden, daarna de geschuurde plekjes opnieuw in de primer gezet en nu ziet alles er voor zover ik kan zien prima uit dus heb ik ook gelijk maar wat preshading geprobeerd met wat Model Air Black
Afbeelding
Afbeelding

Morgen maar wat medium sea gray er op spuiten :cheesygrin: Ik moet wel even uitzoeken wat de kleur van de spinner moet zijn, op schildering van de doos zijn ze zwart maar in de handleiding lijken ze juist niet zwart te zijn en is Tamiya dan weer niet zo handig dat ze ook een kleur voor de spinner aangeven :weirdo:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 14. dec 2017, 08:15 

http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=8&t=2971&start=40
Mijn handleiding van de Hasegawa muskiet gaf de kleur aan zoals ik deze op het 1:72 modelletje gespoten heb.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 15. dec 2017, 10:23 

Zo dat gaat lekker hard zeg....mooie kist...heb het broertje 1/72 gebouwd van Tamiya....(Ja mark...ik weet het, moet nog eindfoto's hiervan maken).

Welke kleurnummer is de groene kleur van Vallejo?

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. dec 2017, 03:39 

Wolf73 schreef:
Zo dat gaat lekker hard zeg....mooie kist...heb het broertje 1/72 gebouwd van Tamiya....(Ja mark...ik weet het, moet nog eindfoto's hiervan maken).

Welke kleurnummer is de groene kleur van Vallejo?

Barry

Die Tamiya mossies zijn mooie kits in alle schalen, heb laatst een verslag gelezen van hun 1/32 Mosquito FB Mk. VI, man man man wat een pracht ding is dat. Het groen voor de camouflage is Vallejo Model Air 71.324 BS Dark Green :ok:

Weer wat verf weten te kwakken op deze mug.
Eerst de onderkant gespoten met Model Air Medium Sea Gray
Afbeelding

Toen de scheiding tussen de bovenkant en de onderzijde afgeplakt en een laag Ocean Gray op de bovenkant gespoten.
Afbeelding

Dankzij markie en wat google geleerd dat de spinners ook Ocean Gray horen te zijn dus die ook maar gelijk mee genomen.
Afbeelding

En toen was het al weer tijd voor de camouflage. Ik heb randen van de vlekken afgeplakt met Blu-Tack en daarna de vlakken die Ocean Gray moesten blijven ingevuld met tape.
Afbeelding

Toepasselijk muziekje erbij gezocht: https://www.youtube.com/watch?v=igxqp1QvxGc
en de Dark Green vakjes ingekleurd. Het leuke van het spuiten van dit soort camouflage is dat het uitpakken net een soort Sinterklaas is met een verassing verstopt onder al die tape en Blu-Tack. In dit geval is het een beetje een gemengde verassing want de tape heeft helaas wel een stuk Ocean Gray mee genomen, dit is wel redelijk makkelijk te repareren maar het is toch jammer. De rest van de camouflage ben ik heel erg tevreden mee, dit is mijn 1e vliegtuig camouflage en de 1e keer dat ik een camouflage patroon heb afgeplakt en afgezien van de schade van de tape ziet het er naar mijn mening best strak uit. Ook de overgang van de Medium Sea Gray en de boven camouflage bij de nacelles en vleugels ben ik erg blij mee :cheesygrin:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En zoals beloofd ook wat plaatjes van de cockpit (bommenvizier moet er nog in).
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Draadjes zijn van het messing draad wat je bij Friul tracks krijgt, eerst verhit met een gasvlam en daarna laten afkoelen zodat het draad een stuk makkelijker buigt en dan simpelweg op zijn plek lijmen met wat secondelijm. Ik heb ook van die klemmetjes(of bandjes) die de draden in het echt bij elkaar houden gemaakt van dunne stripjes aluminium folie om de draden gelijmd maar daar zie je op de foto's weinig van terug. Als de verf weer gerepareerd is kan er een laagje glans op gevolgd door een bultje decals.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. dec 2017, 10:00 

Zo voor een eerste vliegtuigje, moet ik zeggen.....dat ziet er verdomd netjes en goed uit. Jammer van de schade bij het uitpakken.

Een mooie verzorgde woonkamer. Zelf had ik er voor gekozen om de riemen zelf te maken...maar zoals gezegd.....mooi gedaan.

Aaah de rustgevende muziek van Sabaton.....ken wel wat nummers van ze, maar deze nog niet :) .

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. dec 2017, 22:53 

Schade is al weer gerepareerd :cheesygrin:
Afbeelding

En ook gelijk maar even de propellers afgemaakt en hem op zijn wielen gezet
Afbeelding

Het begint zowaar op een vliegtuig te lijken :cheesygrin:

Profiel