Frog 1/72 Bristol BeaufortDe Bristol Beaufort is een beetje een obscuur toestel, overschaduwd door de Bristol Beaufighter en de Mosquito. Hij is slecht vertegenwoordigd in modelbouwland. Behalve de Frog Beaufort bestaan er in 1/72 alleen modellen van de short run bedrijven Hi Planes en Special Hobby.

Het illustere modelbouwmerk Frog, dat wel meer onbekende toestellen in zijn collectie had, bracht in 1963 een model van de Beaufort uit.

Dat mooie oude doosje heb ik ook in mijn collectie. Maar oh, oh. Heel raar brokkelig lichtblauw plastic en gare decals. Meer een collectors item dan een model om te bouwen. Ik durf er niet goed aan te beginnen.

Gelukkig heb ik deze ook nog liggen. Dezelfde kit, maar dan een uitgave uit 1970. Het belangrijkste verschil: het plastic ziet er nog behoorlijk uit en voelt goed aan.

De decals zijn echter totaal gaar. Nooit wat geweest. Uit register, bobbelig en vergeeld. Hier ga ik terugvallen op de sparebox.

De bedoeling is dat je er deze twee versies van kunt maken. Links een Australische DAP Beaufort, rechts een Britse Coastal Command Beaufort. Aangezien ik de kit decals toch niet wil gebruiken, ga ik net wat anders doen.

Verder twee romphelften....

..vier vleugelhelften....

....en een hoop kleine onderdelen die er niet al te best uitzien aan wat rommelige sprues.
Nou, dit is echt wel een verschil in kwaliteit met de Blenheim die ik gebouwd heb. Dit lijkt me één van de slechtere kits van Frog en er komt een hoop werk bij kijken om hier wat aardigs van te maken. Maar ja, dat is nou net de uitdaging!
Aan de slag....