Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Frog 1/72 Bristol Beaufort
BerichtGeplaatst: za 13. jan 2018, 18:45 

Door de lange droogtijden tijdens het verven en verweren van de Blenheim duurt het allemaal erg lang. Daarom maar het volgende kitje van de stapel gepakt. En ja, eigenlijk een logisch vervolg op de Blenheim: de minder bekende Bristol Beaufort.

Bristol Beaufort torpedobommenwerper

In 1935 vaardigde het Britse Air Ministry specificaties uit voor een nieuwe torpedobommenwerper als opvolger van de Vickers Vildebeest dubbeldekkers. Bristol schreef in op de aanbesteding en ontwikkelde op basis van de Blenheim lichte bommerwerper de Beaufort. De romp werd verbreed en verdiept om een vierde bemanningslid en een torpedo te kunnen meevoeren. Om het extra gewicht in de lucht te houden werd de spanwijdte vergroot, en om voldoende snelheid te verkrijgen werden zwaardere Bristol Taurus motoren ingebouwd.

Afbeelding
Het prototype van de Beaufort (hier op de foto) vloog in 1938. Na uitgebreide testen en aanpassingen werd het toestel begin 1940 operationeel bij Coastal Command. De taken van de Beaufort waren langeafstands patrouilles boven zee, het leggen van magnetische mijnen en het het bombarderen en torpederen van Duitse scheepvaart. Onder andere de Duitse slagkruisers Scharnhorst, Gneisenau en Prinz Eugen raakten door aanvallen van Beauforts beschadigd.

Afbeelding
Later in 1940 werden Beauforts op grote schaal ingezet boven de Middellandse zee, onder andere bij de slag om Malta. De belangrijkste taak was het verstoren van de scheepvaartroutes die de Duitse en Italiaanse legers in Noord-Afrika bevoorraden. Ook werden 700 Beauforts in Australië in licentie gebouwd, de zogenaamde DAP Beauforts. Deze werden tot het einde van de oorlog tegen Japanse scheepvaart ingezet.

Afbeelding
De Bristol Beaufort raakte echter, net als de Blenheim, snel verouderd. Zijn snelheid was te laag en zijn bewapening te zwak om het met enige kans tegen Duitse vliegtuigen op te nemen. Bovendien ontwierp Bristol op basis van de Beaufort een veel succesvoller vliegtuig: de Bristol Beaufighter. Deze razendsnelle en zwaarbewapende tweemotorige jager, die gebruik maakte van de vleugels, het landingsgestel en de staart van de Beaufort, nam vanaf 1942 de gevechtstaken van de Beaufort over. De productie van de Beaufort werd in 1942 stopgezet. De nog operationele toestellen werden opgebruikt als trainer of vrachtvliegtuig.

Laatst bijgewerkt door Huib op za 7. apr 2018, 10:43, in totaal 2 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Beaufort
BerichtGeplaatst: za 13. jan 2018, 19:26 

Frog 1/72 Bristol Beaufort

De Bristol Beaufort is een beetje een obscuur toestel, overschaduwd door de Bristol Beaufighter en de Mosquito. Hij is slecht vertegenwoordigd in modelbouwland. Behalve de Frog Beaufort bestaan er in 1/72 alleen modellen van de short run bedrijven Hi Planes en Special Hobby.

Afbeelding
Het illustere modelbouwmerk Frog, dat wel meer onbekende toestellen in zijn collectie had, bracht in 1963 een model van de Beaufort uit.

Afbeelding
Dat mooie oude doosje heb ik ook in mijn collectie. Maar oh, oh. Heel raar brokkelig lichtblauw plastic en gare decals. Meer een collectors item dan een model om te bouwen. Ik durf er niet goed aan te beginnen.

Afbeelding
Gelukkig heb ik deze ook nog liggen. Dezelfde kit, maar dan een uitgave uit 1970. Het belangrijkste verschil: het plastic ziet er nog behoorlijk uit en voelt goed aan.

Afbeelding
De decals zijn echter totaal gaar. Nooit wat geweest. Uit register, bobbelig en vergeeld. Hier ga ik terugvallen op de sparebox.

Afbeelding
De bedoeling is dat je er deze twee versies van kunt maken. Links een Australische DAP Beaufort, rechts een Britse Coastal Command Beaufort. Aangezien ik de kit decals toch niet wil gebruiken, ga ik net wat anders doen.

Afbeelding
Verder twee romphelften....

Afbeelding
..vier vleugelhelften....

Afbeelding
....en een hoop kleine onderdelen die er niet al te best uitzien aan wat rommelige sprues.

Nou, dit is echt wel een verschil in kwaliteit met de Blenheim die ik gebouwd heb. Dit lijkt me één van de slechtere kits van Frog en er komt een hoop werk bij kijken om hier wat aardigs van te maken. Maar ja, dat is nou net de uitdaging!

Aan de slag....

Laatst bijgewerkt door Huib op za 13. jan 2018, 19:36, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 13. jan 2018, 19:29 

En ja, ik ben al begonnen.

Afbeelding
Voor de Plakkers-etiquette: Al één vleugelhelft gescribed! En de luchtgeleiders aan de achterkant van de motorgondels weg gevijld. Deze zijn in de kit bijna 1mm dik, en moeten natuurlijk flinterdun zijn. Ik ga ze vervangen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 14. jan 2018, 19:36 

Tja, schoonheid zit van binnen. Heb niks met dit vliegtuig. Modelbouwtechnisch zou ik zeggen, leef je uit. Wat ga je er van maken?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 17:11 

Tsjopper Bob schreef:
Heb niks met dit vliegtuig.

Ach, het is net als bij hele goede wijn: die moet je langzaam leren drinken. ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 18:08 

Ik heb dit toestel ook, alleen dan in de uitvoering van een of ander obscuur merk, genaamd encore models ;)
Dat is dezelfde kit als deze, alleen dan met nieuwe rompen, die zo mogelijk nog slechter van kwaliteit zijn en wat bijkomende extraatjes, geloof pe en resin, maar weet het niet zeker.
Succes met deze homp plastic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 21:29 

Ja, Encore, dat is idd een heruitgave van de Frog kit. Welke heb je, de Mk II of de Mk VIII?
En ga je 'm nog ooit maken? (Anders wil ik 'm wel overnemen ;) )

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 21:52 

En al weer op naar de volgende... :hail:
Weer een lekkere uitdaging Huib, succes :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 22:21 

Geen idee Huib, moet ik hem ff opzoeken binnenkort

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 22:36 

Ik heb een mk II Huib, en ik maak toch alles ooit ;)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 123 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende