Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 13   [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Frog 1/72 Bristol Beaufort
BerichtGeplaatst: wo 31. jan 2018, 23:57 

Lekker old school modelbouw zoals alleen een evergreen addict dat kan. :titter:

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 2. feb 2018, 13:56 

Mooi werk Huib.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 4. feb 2018, 22:01 

Echt (weer) heel mooi gedaan, Huib. Maar wat het echt afmaakt is dat leeslampje!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. feb 2018, 13:38 

Dank heren, voor alle leuke reacties!

Vleugels

Verder met de vleugels, waar ook het één en ander aan geklust moet worden.

Afbeelding
Eerst de flaps eraf gesneden.

Afbeelding
Dan lekker verbouwen: binnenzijde van de flaps gedetailleerd, voorzijde motorgondels afgesloten met een plaat styreen, luchtinlaten in de vleugels verlengd met een rondje styreen. En de vleugeltips afgezaagd en vervangen door brokken transparante kunsstof met navigatielichten in rood en groen.

Afbeelding
Het navigatielicht links op de foto al in model geschuurd en gepolijst. De rechter moet nog.

Afbeelding
De landingslichten in de vleugel: Een blokje transparant plastic op maat geschuurd, Aan de achterzijde twee ondiepe gaten in geboord en die gevuld met zilververf.
Ook de luchtinlaat is in model geschuurd en opnieuw uitgeboord. De witte verlenging is goed zichtbaar.

Afbeelding
De linker vleugel klaar: motorgondel in model geschuurd, landingslichten gladgeschuurd en gepolijst.

De volgende stappen worden de flaps, wat interieur voor de wielbakken en de motoren.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 5. feb 2018, 23:57 

Ligt het aan mij of ga je met elke nieuwe bouw meer scratchen... :woot:

Huib schreef:
markie schreef:
Maar als ik op jou referentiefoto's kijk, zie ik helemaal geen panellines lopen, alleen maar vijfhonderdmiljoen klinknagels, wanneer ga je die erop verlijmen?

Nou, ik ben al een tijdje bezig om speciaal daarvoor een kabouter uit Lapland te importeren, maar dat wil niet erg vlotten.

Kabouter gevonden...http://www.archertransfers.com/AR88014.html

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. feb 2018, 12:12 

peppie schreef:
Ligt het aan mij of ga je met elke nieuwe bouw meer scratchen... :woot:

Weet niet. Ligt ook erg aan de kit. Deze kan wel wat scratchwerk gebruiken. Bij een volgend model misschien weer veel minder. Net wat wat ik nodig vind en waar ik zijn in heb.

En resin klinknagels op decalvel, wow, daar had ik nog nooit van gehoord.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. feb 2018, 12:54 

Motoren

Verder met de motoren van de Bristol Beaufort. Eerst een stukje geschiedenis:

De eerste Beauforts, de Mk.I's, waren uitgerust met Bristol Taurus motoren. Deze hebben de karakteristiek Bristol motorkappen, met de metaalkleurige uitlaatring voorop en een prominente uitlaat aan de zijkant.

Afbeelding
Beaufort Mk. I met Bristol Taurus motoren, herkenbaar aan de metaalkleurige uitlaatring voor op de motorkap, en de uitlaat op de zijkant van de motorkap.

De eerste uitvoeringen van de Taurus motor hadden echter veel kinderziekten, en bleken daardoor onbetrouwbaar. Das was des te erger omdat de Beaufort aanvankelijk niet op één motor in de lucht kon blijven. Daarom werd een alternatief gevonden in Amerikaanse Pratt & Whitney Twin Wasp motoren. Dit was de meest geproduceerde vliegtuigmotor uit WO2 die onder andere ook in de Dakota, de B-17 en de B-24 gebruikt werd. De Beauforts met Twin Wasp motoren werden Mk.II gedoopt. In Engeland werden er bijna 200 van gebouwd. De in Australië gebouwde Beauforts, de Mk. V t/m VIII waren ook allemaal uitgerust met Amerikaanse Twin Wasp motoren.

Afbeelding
Australische Beauforts met Twin Wasp motoren. Deze zijn herkenbaar door het ontbreken van de uitlaatring, en het ontbreken van de uitlaat op de zijkant van de motorkap. Bij deze motoren zit de uitlaatring aan de achterzijden van de motor, onder de motorkap. De uitlaat komt achter de motorkap naar buiten en zit aan de zijkant van de motorgondel.

De aanvoer van voldoende Twin Wasp motoren kon echter niet gegarandeerd worden door Amerikaanse prioriteiten en de duikbootoorlog. Bovendien was de Bristol Taurus motor na doorontwikkeling sterk verbeterd. Daarom werd de bouw van Beaufort Mk. II's niet gecontinueerd. De nieuwe bouwserie met betere Bristol Taurus motoren wordt Mk. Ia genoemd.

En wat doet Frog met de motoren?
Volgens het opschrift van de eerste doosjes uit 1963 betreft het in de Frog kit een Mk.II, met Twin Wasp motoren dus.
In het doosje zit echter dit:

Afbeelding
:shock: :( Wat een armoe! Schamele motoren die niet echt ergens op lijken, en een motorkap met een conische vorm. Dat heeft meer te maken met de vereisten van het spuitgietproces, dan met iets wat op een Beaufort lijkt. Maar wat de motorkappen wél hebben is een uitlaat aan de zijkant. Dat wijst er toch echt op dat het een Mk. I moet voorstellen.
Nou goed. Van deze motoren is misschien nog wel iets te maken, maar van die motorkappen helemaal niet.

Afbeelding
Maar wat vond ik nog in de sparebox? Kijk eens aan, complete motoren van een Wellington Mk.IV van MPM. En wat had een Wellington Mk. IV voor motoren? Juist, Pratt & Whitney Twin Wasps. En aangezien ik die Wellington ooit had verbouwd tot een Mk.I, heb ik deze motoren nog over. Mooi zo!

Afbeelding
Keurig setje: motorblok, motorkap en koelflappen.

Afbeelding
Maar toch ben ik over deze motorkappen ook niet helemaal tevreden, om dezelfde reden: ze lopen conisch toe. In het echt zijn ze helemaal recht.

Afbeelding
Toen herinnerde ik me een briljante tip van internet: Iemand had een Frog Beaufort gebouwd en van Labello lippentroepverpakking motorkappen gemaakt. Even tussen de toiletspullen rommelen, en ja, hoor gevonden.

Afbeelding
Op maat zagen, uitboren.....

Afbeelding
....en ff scriben. Ongelooflijk hoe goed dat past!!!

Afbeelding
De motoren nog even in de verf. De binnenkant van de koelflappen dun geschuurd en zwart geverfd.

Afbeelding
Zo, twee motoren klaar voor montage.

Nu verder met de uitlaten....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. feb 2018, 13:17 

Tja wat moet ik zeggen :asleep: :asleep: :plonk:
Weer een prachtig stukje inventiviteit. Ik zie het er nog eens van komen.....dat je een compleet vliegtuig van evergreen, huistuinenkeukenmateriaal gaat maken omdat de mallen niet kloppen :lol: :titter: :P

En je vrouw zoekt zich rot :behave: nu naar haar lippenbalsem .
Cheerz :ok:

Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. feb 2018, 14:21 

Nee hoor, die droogt alleen maar uit nu, verder is er niets aan de hand met die lippenbalsem :) Mooi werk Huib, strak gegoten motoren hoor, die frogs :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 7. feb 2018, 14:33 

markie schreef:
die droogt alleen maar uit nu

Mijn vrouw?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 4 van 13   [ 123 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 13  Volgende