Verander lettergrootte


Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: zo 14. jan 2018, 19:43 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 3. jul 2010, 10:32
Berichten: 3022
Woonplaats: Hurdegaryp
Op brouwers ben ik begonnen met een nieuw project, wat ik hier ga delen. Deze helikopter doet mee aan een groepsbouw 'Genera; aviation'.

Eind vorig jaar werd in de nieuwsbrief van de Aviation Megastore een klein helikoptertje aangeboden. Na één dag bedenktijd, toch maar besloten om het aan te schaffen. Helaas, uitverkocht. Dus het kitje aangeklikt met de bedoeling om het te bestellen zodra het er wel weer was. En dat was dus halverwege december. Snel besteld en nog even gewacht met verzenden, omdat ik nog wat uit wilde zoeken. Begin januari kreeg ik dan het pakketje met daarin o.a. deze helikopter.

Sinds lange tijd dan weer eens een helikopter, na wat uitstapjes naar het houtje-touwtje vlieggebeuren en wat pantserspul. Verder nog teveel UFO's op de plank (UnFinished Objects) welke aandacht behoeven, maar toch maar besloten om deze in de strijd te gooien.

Klein stukje geschiedenis: De Fairey Ultra Light Helicopter was een kleine Britse (militaire) helikopter, bedoeld voor verkenning en gewonden vervoer. Het ontwerp is van de begin 50er jaren (vorige eeuw). De helikopter heeft geen staartrotor, omdat de rotortips worden aangedreven door zgn. ramjets. Toen Fairey doorhad dat er teveel concurrentie was, probeerden ze het nog voor de civiel markt, maar door het uitblijven van orders, is het project stopgezet. Hieropvolgend zijn ze verder gegaan met het ontwikkelen van de veel grotere en zwaardere Fairey Rotodyne.

Verdere info staat op:
wikipedia
aviastar

Hieronder de beide versies (G-APJJ) die te maken zijn van het kitje:
Civiel
Afbeelding

Militair
Afbeelding

Vergelijkbare heli's met ramjets zijn:
NHI Kolibri (hangt in het Aviodrome te Lelystad)
Afbeelding

SNCASO Djinn
Afbeelding

Hiller Hornet
Afbeelding

De grotere Fairey Jet Gyrodyne
Afbeelding

En de nog grotere Fairey Rotodyne
Afbeelding

klik hier voor nog meer voorbeelden van andere ramjet-helikopters

Dan het model.
Het kitje is van Mikro Mir uit Oekraïne.
Afbeelding

Het komt met een leuk instructie vel (A4, dubbelzijdig bedrukt)
Afbeelding

Afbeelding

De inhoud oogt uitdagend:
Afbeelding

1 sprue met de hoofdonderdelen
1 transparante sprue voor het glaswerk
1 fretje PE
1 blokje resin met de motor en iets wat lijkt op de stuurknuppel
1 stukje film met het instrumentenpaneel
1 velletje decals (2 x 4 cm)
1 maskingsetje voor de ramen

Eerlijk, zie ik er wel een beetje tegen op. Maar ik heb bewust voor deze kleine helikopter gekozen, vanwege het formaat.

René

_________________
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt
(GWeijers)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: zo 14. jan 2018, 19:45 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 3. jul 2010, 10:32
Berichten: 3022
Woonplaats: Hurdegaryp
Ondertussen dus al begonnen. Aangezien ik geen ervaring met dit merk of deze heli heb, maar gewoon begonnen bij stap 1: De bovenplaat waarop de stoelen moeten komen. Aan de zijkant komen schotjes en vervolgens aan de onderzijde ook nog een plaat met daaraan uitsteeksels voor het landingsgestel. Op de sprue's staan geen nummers, gelukkig dat er in de handleiding een afbeelding van de sprues staan, met daarop de nummers. De 2 zijschotjes lijken iets anders dan op papier. Voordat ik het teveel aan materiaal weghaal, eerst maar even goed droogpassen en dan blijkt dat dat extra materiaal er wel (!) hoort te zitten. Het lijmen gaat op zich wel goed, al ontbreken paspuntjes, dus het moet een beetje op het oog.

De staartboom bestaat uit 2 helften en is nog erg fragiel. Het uiteinde loopt taps uit tot een dikte van zo'n halve milimeter, pas na het verlijmen van beide helften is het wat steviger. Bij het verwijderen uit de sprue, brak bijna één helft van de staartboom. Ik heb het met een tangetje gedaan, beter is het om het met een zaagje te doen. Door het knippen, duw je als het ware het onderdeel iets weg, waardoor er wat spanning op kan komen te staan, gelukkig ging het goed. Er zitten wat gaatjes in de staartboom (zitten ook in de staartboom van de echte heli), die loop ik nog even na om ze allemaal uit te boren. Het alleen wel de vraag of je ze gaat zien, aangezien ze binnen in de 'zeepbel' komen.

Afbeelding

Verder heb ik al even een dry-fit gedaan met de glazen 'zeepbel'. Die hoef ik pas bij stap 9 aan te brengen.

Afbeelding

René

_________________
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt
(GWeijers)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: zo 14. jan 2018, 19:49 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 3. jul 2010, 10:32
Berichten: 3022
Woonplaats: Hurdegaryp
En weer wat verder, voordeel van dit kleine kitje is dat je aan 20 x 20 cm werkruimte genoeg hebt :lol:

Plaatje 3 geeft aan dat de vloerplaat voor de stoelen aangebracht moet worden. Een aantal onderdelen van PE. Vorig jaar in Lingen (Dld) heb ik een PE-buigapparaat aangeschaft die nu voor het eerst gebruikt is, wat een handig hulpmiddel zeg.
Afbeelding

Op beide onderstaande foto's is één van de zijschotten nog iets verbogen, dit is inmiddels verholpen.
Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens heb ik stap 4 en 5 even overgeslagen om het kwetsbare PE even te kunnen laten drogen. Plaatje 6 is de montage van het staartstuk. Aan de achterzijde zit een vleugel met aan weerszijden een verticaal vinnetje. Allemaal mooi dus (0,5 mm). Aan de onderzijde van de staartboom zit een verticale vin welke bestuurbaar is om een as om zodoende de straal uit de uitlaat enigszins af te kunnen buigen zodat de heli om zijn verticale as kan draaien (eigenlijk wat de staartrotor doet bij een conventionele helikopter). Een uitsnede laat een en ander zijn van de G-APJJ welke in een museum staat.
Afbeelding

Wat opvalt is dat de vin aan de onderzijde van blank metaal is (op deze foto dan). De weinige kleurenfoto's die ik heb, zijn van het gerestaureerde museum-model, echter op de zwart-wit foto's lijkt dit ook zo te zijn. Een leuk detail om later aan te brengen, breekt ook mooi de kleur een beetje. Overigens ga ik niet meer voor de gele versie, maar ga ik voor de blauwe (dark sea blue). Op de foto is duidelijk de as van de vin aan de onderzijde van de staartboom te zien. Die heb ik nagemaakt uit 0,4 mm messing-draad. De vin ga ik iets onder een hoek plaatsen tov de as van staartboom. Ook is duidelijk te zien dat de achterste vleugel op staafjes rust op de staartboom. Ook dit ga ik met staaf doen, echter nu met styreen omdat de vleugel zo dun is, dat ik denk dat styreen op plastic beter hecht (met normale modelbouwlijm) dan messing op kunststof en secondelijm.
Afbeelding

Plaatje 4 van de handleiding is de montage van een kistje met daaraan een horizontale staaf, waaraan op de bestuurderszijde de voetpedalen zijn aangebracht. Hieronder de benodigde onderdeeltjes.
Afbeelding

2 uurtjes later en de nodige zweetdruppels verspild, ziet het er dan zo uit.
Afbeelding

Afbeelding

René

_________________
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt
(GWeijers)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 17:17 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 17. feb 2015, 18:32
Berichten: 1677
Zo hé!
Dat is klein! En dat met jouw grote handen. Knap werk hoor.
En een lekker obscuur helicoptertje van een lekker obscuur merk. Leuk!

Maar één ding snap ik niet goed: Die Kolibri en de de Hiller Hornet hebben duidelijk zichtbare ramjets aan de uiteinden van de rotorbladen. Deze Fairey heeft dat niet, maar wel een soort straalmotor achter de cockpit, die schijnbaar via het richtingsroer de besturing verzorgt. Maar hoe wordt de rotor dan aangedreven? En, aangezien ramjets alleen werken bij hoge luchtsnelheid, hoe werkt dan de motor achter de cockpit? Oftewel, waar zit die ramjet eigenlijk bij dit toestel?


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 18:10 

Geregistreerd: vr 18. maart 2011, 13:34
Berichten: 3157
Mooi kitje Ren;e, ik ken het merk ook niet echt, weet alleen dat ze wel kits van behoorlijke kwaliteit maken en dat ze op de esm verkocht werden bij de stand van die Tsjechen.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 19:29 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 3. jul 2010, 10:32
Berichten: 3022
Woonplaats: Hurdegaryp
Van wat ik heb begrepen had deze machine zogenaamde 'cold tip-jets'. De motor van dit machientje had een 'oversized' compressor welke perslucht naar de 'tip-jets' op de rotorbladen pompte, waardoor de rotor ging draaien. Een variant op dit systeem was uitgerust met brandstofinjectie en ontsteking bij de tip jets, wat dus een tip-jet burner of een hot tip-jet genoemd wordt.

Van wiki:
Citaat:
The Fairey Ultra-light Helicopter emerged as a compact side-by-side two-seater, powered by a single Turbomeca Palouste turbojet engine, which was produced under licence by Blackburn. It was mounted semi-externally at floor level, behind the seats. The engine was furnished with an oversized compressor for the purpose of providing air to the tip-burners at 40 psi (275 kPa); this arrangement eliminated the necessity for a tail rotor in order to counteract torque, which was not a factor with the tip jet configuration adopted. The Palouste engine was by far the most costly element of the Ultra-light, reportedly comprising in excess of 50 per cent of the craft's purchase cost.

The Ultra-light was constructed around a light alloy box that placed the rubber-mounted rotor pylon at the centre of the upper surface; a tip-driven twin-blade teetering rotor unit was set upon the rotor pylon. The rotor diameter was 28 ft 3.5 inches, while the overall weight of the Ultra-light was only 1,800 lb. Fuel was housed within a single crash-proof fuel tank set within the box.

The alloy box structure was attached to and carried a box girder tail boom on which the engine, a horizontal tailplane and vertical stabilizer and rudder surfaces were mounted. The rudder projected beneath the boom into the jet efflux and provided effective yaw control even when the aircraft was stationary. The undercarriage was a simple pair of tubular steel skids directly attached to the box structure, porter bars could be attached to the skids to allow the rotorcraft to be carried by hand


Ik heb de Tsjechen niet gezien, had wellicht iets goedkoper geweest (al was deze niet zo duur, €9,95). Ze hebben nog een paar leuke heli's in hun programma.
O.a. de Focke-Achgelis Fa225. Ik heb deze nog niet, maar zal m wel aanschaffen als deze op mijn pad komt:
Afbeelding

René

_________________
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt
(GWeijers)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 21:33 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: di 17. feb 2015, 18:32
Berichten: 1677
He, die ken ik! Dat is deze, maar dan zonder vleugels:

Afbeelding
De Duitse DFS 230 glider, die o.a. gebruikt werd bij de aanval op fort Eben Emael en de bevrijding van Mussolini van Gran Sasso.

Ennuh, dank voor de toelichting over de aandrijving van de Fairey. Wat een systeem!


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: ma 15. jan 2018, 21:47 

Geregistreerd: di 14. jan 2014, 17:08
Berichten: 1263
Woonplaats: Boskoop
Allemachtig Rene wat klein.... :shock:
Knap dat je dat allemaal zo netjes gebogen en op zijn plek krijgt.

Is een mooie kit trouwens, zo met die pe en een afplakset, en dat voor die prijs.

En bedankt voor de uitleg, ik kende ook het hele principe niet.


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: di 16. jan 2018, 14:07 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: za 3. jul 2010, 10:32
Berichten: 3022
Woonplaats: Hurdegaryp
peppie schreef:
Knap dat je dat allemaal zo netjes gebogen en op zijn plek krijgt.


Daar zag ik ook tegen op, maar vaak is het toch 'gewoon doen'. Met beleid, geduld kom je een heel eind.

@Huib:
Wederom van wiki
Citaat:
The Focke-Achgelis Fa 225 was an experimental single-seat rotary wing glider built in Nazi Germany by Focke-Achgelis in 1942. Only a single example was constructed.

In the first half of the Second World War, the DFS 230B assault glider was used primarily to land troops and supplies, but was found of limited capability as it needed a relatively large landing area. The Fa 225 was conceived to marry the rotor of the Focke-Achgelis Fa 223 with the fuselage of the DFS 230B, allowing the glider to land in 18m or less. The rotor was mounted on a framework of struts above the centre of gravity and strengthened long stroke undercarriage units were fitted either side and at the tail.

Towed behind a Junkers Ju 52/3m, Carl Bode piloted the Fa 225 on its first flight in 1943. Construction of the aircraft only took seven weeks, but series production was not proceeded with due to the relatively slow aero-towing speed and changes in operational doctrine.


Ik zie dat dus nu als een soort autogyro. Het zweefvliegtuig gebruikt de lift van de draaiende rotor om in korte afstand (18 m) te kunnen landen. Ik kan niks vinden over een motor, dus net als een zweefvliegtuig, gecontroleerd naar beneden.

René

_________________
Leven is makkelijker dan je denkt, maar moeilijker als je denkt
(GWeijers)


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 17:40 
Avatar gebruiker

Geregistreerd: zo 29. apr 2012, 15:14
Berichten: 946
Wat een leuk helikoptertje! :ok:

Dit ding doet mij denken aan mijn kolibrie scratchbuild die al jaren stil ligt.

Succes!



D.J.

_________________
Bezig met:
- OV-10A/D Bronco 'Operation Desert Storm'
- CVR(T)'s: FV-107 Scimitar 'Operation Granby'
- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama


Omhoog
 Profiel  
Antwoord met een citaat  
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar:  
cron


Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
610nm Style by Daniel St. Jules of Gamexe.net

phpBB.nl Vertaling