Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/48 Spitfire MK IXc
BerichtGeplaatst: vr 28. dec 2018, 01:00 

Mr.Vdh schreef:
Mooi airbrush werk Pieter, het wordt een keurige Spitfire!

D.J.

Dank je maar moet niet te keurig worden, moet wel wat viezigheid op :mrgreen:
Afbeelding

peppie schreef:
Mag ik vragen welke kleur je voor de wheel wells gaat gebruiken?
Ben aan het zoeken geweest op het web, maar daar zijn best wat discussies over. Zilverkleurig, interior green, andere teint groen, zelfde kleur als onderzijde vleugels....ik weet niet meer....

En ja, ik ben toevallig ook met een Spitfire bezig, :lol: alleen dan de Mk Vb.

Ik weet het eerlijk gezegd ook niet :panic: Er is inderdaad een hele discussie online over wat het nou wel of niet is en de enige conclusie die ik daaruit kan trekken is:allemaal zijn wel mogelijk (afhankelijk van waar/wanneer het vliegtuig gebouwd is, of ie overgespoten is etc. etc...) De Eduard handleiding zegt dat de wheel wells dezelfde kleur hadden als de rest van de onderkant van het vliegtuig, Medium Sea Gray in mijn geval. Over het algemeen zijn de Eduard kits qua kleurenschema's wel redelijk goed onderzocht dus vertrouw ik er maar op dat Medium Sea Gray een veilige keuze is, wat ook helpt is dat ik dan niet de boel hoef af te plakken :cheesygrin: Ik denk dat dezelfde kleur als de onderkant vleugels voor een Mk. Vb ook wel een redelijk veilige keuze is.

Ondertussen zit al het kleine decal grut er ook op en ben ik begonnen met de uitlaten, dit is bruine olieverf op een basis van Vallejo Gunmetal
Afbeelding
Afbeelding

En wat chipping aangebracht bij de wingroots
Afbeelding
Afbeelding

Foto's laten zien dat dat stukje nog wel flink wil slijten
Afbeelding
Afbeelding

Nu komt het leuke stukje, de boel viesmaken

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. dec 2018, 08:40 

Ziet er mooi uit Pieter, ik heb wel een vraagje, waarom zit de ene roundel onder het cockpit raam op de ene manier gedraaid en die andere net ff anders? Hoorde dat zo?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 28. dec 2018, 14:54 

reteip schreef:
De Eduard handleiding zegt dat de wheel wells dezelfde kleur hadden als de rest van de onderkant van het vliegtuig, Medium Sea Gray in mijn geval. Over het algemeen zijn de Eduard kits qua kleurenschema's wel redelijk goed onderzocht dus vertrouw ik er maar op dat Medium Sea Gray een veilige keuze is, wat ook helpt is dat ik dan niet de boel hoef af te plakken

Ik kijk bij twijfel ook vaak op de site van Eduard op hun beschrijvingen inderdaad. Dit keer heb ik echter op het web gezocht en daar vind je echt alle mogelijkheden.
Ik denk dat ik dezelfde keuze maak als jij.... Gemak gaat voor alles... :titter:

Mooie chipping trouwens. Ben nu ook benieuwd naar je verwering..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 31. dec 2018, 10:32 

Ja, de kleur van de wielbakken, dat zijn eindeloze discussies op het web. Daar heb ik ook wel eens naar zitten zoeken. Het voordeel is, als niemand het precies weet valt het ook niet op als je het niet helemaal goed doet. Volgens mij zijn er drie opties: silver dope, interior green en medium sea grey (bij de latere modellen).

Verder mooi werk. Uitlaten zijn mooi gelukt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 6. jan 2019, 21:24 

Erg mooi hoor, de kleuren staan hem goed! Wat zijn dat nou voor killmarks onder die kruizen, zijn die voor V-1 Buzzbombs o.i.d.?
Hoe dat precies zit met die Tsjechische roudel weet ik ook niet precies (meer), was het niet iets met blauw altijd naar voren wijzend o.i.d.? Nou ja, Eduard zal wel weten hoe 't zat vermoed ik zo :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 00:41 

markie schreef:
Ziet er mooi uit Pieter, ik heb wel een vraagje, waarom zit de ene roundel onder het cockpit raam op de ene manier gedraaid en die andere net ff anders? Hoorde dat zo?

Tsjechische vlag
Afbeelding
Vergelijk met de roundel op de staart.
Afbeelding

Op de vleugel hoort het rood aan de binnenzijde te zitten en blauw wijst naar voren.
Afbeelding

Op de zijkant het blauw naar voren en rood aan de onderzijde.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 08:35 

Aah ok, zo leer ik nog eens wat ;) Helder verhaal René.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 8. jan 2019, 02:39 

markie schreef:

jeroen_R90S schreef:
Erg mooi hoor, de kleuren staan hem goed! Wat zijn dat nou voor killmarks onder die kruizen, zijn die voor V-1 Buzzbombs o.i.d.?
Hoe dat precies zit met die Tsjechische roudel weet ik ook niet precies (meer), was het niet iets met blauw altijd naar voren wijzend o.i.d.? Nou ja, Eduard zal wel weten hoe 't zat vermoed ik zo :)

Die Tsjechische roundel zit gewoon ondersteboven hoor, is mijn eigen schuld eventjes niet opgelet :panic: Heb nog geprobeerd hem los te weken om hem om te draaien maar dat wou niet meer echt lukken :oops:
Die Killmarks zijn denk ik idd V-1's volgens wiki heeft Otto Smik op 8 juli 1944 3 V-1's neergehaald in 32 minuten en aangezien hij in dit vliegtuig op 3 september 1944 is neergeschoten is het aannemelijk dat dit diegene zijn.

Als eerste heb ik de rest van de kleine stencil decals en aanverwant grut aangebracht en alles een panel line wash gegeven. Ik kwam er ook achter dat de Gunze GX113 Flat clear die ik gebruik de neiging heeft om verf (vooral grijs tinten) ietsjes donkerder te maken en dat is prima als ie ook alle verf evenredig donker maakt. Wat er helaas gebeurt is dat alles wat onder doorzichtig decal materiaal zit dezelfde kleur blijft, maar alles erbuiten word net ietsjes anders waardoor je heel duidelijk ziet waar alle decals zitten :panic: Dit was even een klote momentje maar goed, doe je niks meer aan, lesje voor de volgende keer (keer experimentje doen om te zien hoe je dit het beste vermijd)
Afbeelding

Na de decals en panelline washes de boel beschermd met GX-113 en nog wat verwering aangebracht op plekjes, hier ben ik helaas vergeten foto's van te nemen, maar je ziet het wel terug in de eindfoto's :titter:
En als laatste nog wat klein grut toevoegen zoals de antenne draad
Afbeelding

En wat lichtjes
Afbeelding

En toen was ie gewoon af :mrgreen: Dus bij deze de eindfoto's van deze Spitifre HF Mk IXc

Afbeelding

Nog een naad tussen de cockpit en de romp :behave:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hier zie je mooi wat ik bedoel met de decals, de verf onder de decals is een paar tinten lichter gebleven.
Afbeelding

Ik vind zelf hier de verwering op de linkerkant van de foto wat minder goed gelukt, komt denk ik omdat ik wou proberen om de vermoerde decals wat te camoufleren met wat verwering en dat was vergeten om goed op te ruimen :panic:
Afbeelding
Afbeelding

Dat was al weer het 4e vlieg ding, gaat hard als je lol hebt :mrgreen: Meeste spul in mijn stash waar ik nog niet aan ben begonnen is vliegtuigen dus ik zou snel door kunnen naar nr. 5, alhoewel ik nog wel een paar tanks heb ik die moet afbouwen :panic:
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] 1/48 Spitfire HF Mk IXc
BerichtGeplaatst: wo 9. jan 2019, 15:15 

Ik vind mooi geworden Pieter. Die Eduard decals liggen er mooi op.
Raar van die clear dat hij je verf donkerder maakt. Dat zou betekenen dat hij reageert met je verf, anders zouden je decals ook donkerder moeten worden lijkt mij en
zie je uiteindelijk geen verschil.
Ik heb sowieso geen goede ervaringen met matte lak die je moet verdunnen, krijg ik altijd frosting. Iets met verkeerde hoeveelheid verdunner of zo.
Voor de veiligheid ga ik altijd voor de Alclad, spuitklaar in de fles.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] 1/48 Spitfire HF Mk IXc
BerichtGeplaatst: wo 9. jan 2019, 18:30 

Mooi geworden, Pieter! Fraai spuitwerk, mooie verwering. Alles ziet er keurig uit. Ik zie en daar nog wel wat randjes van de decals, maar ik zou zelf ook niet weten hoe dat te voorkomen.

Een algemeen puntje van twijfel: Zowel bij jou als bij Peppie's Spitfire zie ik dat er spuitechnieken worden toegepast (z.g. blackbasing en/of preshading in combinatie met aftershading/highlighting die nogal een vlekkerig effect geven. Hoewel technisch knap uitgevoerd door jullie, vind ik het effect een beetje overdreven en ik associeer dat niet met hoe vliegtuigen er in het echt uitzien. Volgens mij mag het nét wat subtieler.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 3 van 4   [ 38 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende