Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 9   [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Revell 1:72 H-222 F-16 Speciaal schema
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2019, 16:20 

Op Brouwers loopt een groepsbouw F-16, in het kader van 40 jaar F-16 in Europa. Ik wilde ook wel eens een F-16 te bouwen. Waarom? Omdat ik onder de rook van Leeuwarden woon en ze regelmatig boven me heb hangen. Dit vliegtuig verdient een plaatsje in mijn vitrine-kast. Normaal bouw ik dus helikopters, maar daarnaast ook andere dingen die ik leuk vind of waarvan ik vind dat ze belangrijk zijn (geweest).

Ik heb ooit het oude kitje van Revell (H-222) weten te scoren. Het model is van 1976, dus toen waren de F-16's nog niet eens operationeel. Dus of het een accuraat model is? Hetzelfde heb je nu eigenlijk met de F-35 die als model al verkrijgbaar is (die van Italeri heb ik volgens mij al 1 of 2 jaar in de stash).
Afbeelding

Ik ga hem RUDD (Recht Uit De Doos) bouwen, zonder poespas en extra's. Gewoon, what you see is what you get. Ik ga wel voor het opvallende rood-wit-blauw (en een beetje zwarte) schema. Echter, kan ik alleen kiezen uit 2 Amerikaanse schema's. Ik werd echter getipt door een collega bouwer of ik niet liever de Nederlandse uitvoering wilde maken? Uiteraard wil ik dat, maar daarvoor mist één belangrijk element, de decals. Hij heeft echter aangeboden om die voor mij te gaan ontwerpen, top-aktie, of niet ?!?! Ik moet echter nog wel een paar weekjes geduld hebben, maar dat heb ik er wel voor over.

Allereerst wat algemene info (dankzij IPMS), ondanks dat de meesten de F-16 wel kennen:
Als opvolger van F-104 en F-5 werd de F-16 het standaard jachtvliegtuig en bommenwerper van de KLu. Diverse NATO landen kozen voor de F-16 en de Nederlandse Regering besloot op 27 mei 1975 in eerste instantie tot aanschaf van 84 stuks met 18 opties (want een Europees vliegtuig was nog niet uitgesloten). Er volgden diverse contracten voor verdere samenwerking (en Fokker onderdelen licentiebouw en bouw door andere Europese fabrieken).

Ik vond onderstaande foto nog op A-4 formaat in mijn analoge voorraad, met als onderschrift 'Maiden flight of the first Royal Netherlands Air Force F-16 on may 3, 1979. Op de achterzijde allemaal statistieken.
Afbeelding
(planken.org)
Afbeelding
(cybercomm.nl)
Afbeelding
(nimh-beeldbank-defensie.nl)

De eerste 12 F-16A kisten waren van het zgn. Block 1, met het kleine stabilo en zwarte neus. Voorzien van de Pratt and Whitney F100 motor hebben de KLu kisten de standaard variant luchtinlaat (latere moderne F-16's zouden een grotere inlaat krijgen voor de General Electric motor maar niet die van de KLu). Deze Block 1 kisten werden later aangepast naar de latere Blocks en voorzien van o.a het vergrootte standaard F-16 horizontale stabilo.

En nog een linkje naar een leuke site: http://www.strijdbewijs.nl/top/o/f-16.HTM

Maar ik wil dus graag een opvallende kist maken. Een prototype liet zich al eerder zien:
Afbeelding

Ik probeer dus de J-229 in het rood-wit-blauw te bouwen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Deze oude kit bevat 3 witte sprues met heel veel onderdelen en een clear-sprue voor de canopy. Of ik de gehele load-out ga gebruiken? Gewoon een cleane demo-kist doet het beter zonder extra's. Al is een volgehangen bak ook wel vet.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een boekje met informatie en een karige handleiding.
Afbeelding

Verder nog een leuke sticker en de decals (ietwat vergeeld).
Afbeelding

De onderdelen hebben in een sopje gelegen en liggen nu te drogen.

Fotoreferentie: F-16.net / jetphotos.com / vanwageningen.net / wp.scu.nu

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Revell 1:72 H-222 F-16 Speciaal schema
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2019, 18:12 

Oh! Gaaf joh! Precies deze kit kreeg ik van Sinterklaas toen ik een jaar of 9 à 10 was! Ik wilde toen ook graag een F-16 (nu niet meer :cheesygrin: ). Er zit een hele voorraad bommen, droptanks en andere lading bij. Vond ik toen erg gaaf. Ik heb 'm helemaal volgehangen. Het was dan ook een propagandakitje mmv General Dynamics natuurlijk.

Nou, leuk hoor. Ben benieuwd wat je ervan maakt. Die strakke kleurige schema's zijn moeilijker dan de gemiddelde camo.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2019, 18:17 

Nooit geweten dat er ook een Nederlandse versie van die rood-wit-blauwe bestond.

Mooi onderwerp.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 4. jan 2019, 22:45 

Weer eens wat anders dan een Spitfire.

Huib schreef:
Precies deze kit kreeg ik van Sinterklaas toen ik een jaar of 9 à 10 was! ... Ik heb 'm helemaal volgehangen.

Heb je hem nog?

Ik heb uit mijn jeugd nog 1 model overgehouden (die hadden mijn ouders bewaard). Een 1:72 Phantom, waarvan ik altijd heb gedacht dat deze mooi geverfd was, tot ik hem weer terug kreeg van mijn ouders :roll:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 5. jan 2019, 01:50 

Wow, 4 januari en nu al de verrassing van 2019 haha. Wel een gave uitvoering, maak er wat moois van!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 6. jan 2019, 02:17 

Echt een gaaf oud kitje zeg. Nooit geweten dat er een Nederlands rood, wit, blauw schema heeft bestaan maar wel een heel mooi schema en dat er nog de decals voor je gemaakt worden is helemaal top. (mocht hij een setje over hebben dan hou ik mij aanbevolen :hail: )

Ben benieuwd hoe deze oude kit in elkaar valt. Heb hem als klein manneke ook gebouwd, tja wie niet.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 00:25 

Nog even 2 foto's die ik vond in een oud boek (75 jaar KLu), de aankomst van 01567 op Volkel op 19-6-1975. Best wel druk.
Afbeelding

Afbeelding

Ik ben los.

De beide helft-delen voor de inlaat zijn gelijmd, enkele overige onderdelen zijn erbij geplaatst. Zonder geweld gaat dit niet lukken. De onderste vleugels die in de bovenste gelijmd moeten worden staan krom en ook de neussectie staat krom (onderste en bovenste deel lijken elkaar wel af te stoten.
Afbeelding

Inlaatcorrectie, voor:
Afbeelding
Na:
Afbeelding

Deel van de inlaat verlijmd met het model. De lijmnaad en een sinkhole ingesmeerd met zwarte verf.
Afbeelding

Zwarte verf weggeschuurd, in de gaten blijft zwarte verf achter, plamuur is dus nodig.
Afbeelding

Plamuur ligt nu te drogen voor verdere behandeling.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 00:26 

Vraag voor de kenners:
Het landingsgestel lijkt niet juist te zijn. Wie bouwt (of heeft gebouwd) een vroege versie en gebruikt het landingsgestel niet? Die zou ik wel willen overnemen.

Ik kan uit 2 verschillende uitlaten kiezen, één met een smalle opening en één met een brede opening. Maakt het uit welke ik plaats? Volgens de handleiding moet de smalle op het model en de brede op de los erbij geleverde motor.

Dit lijkt me wel wat, een brede uitlaatopening en de remkleppen open.
Afbeelding

Hoogteroer wilde ik iets laten kantelen.
Afbeelding

Rolroeren wil ik beide ook iets laten kantelen (verminderde oliedruk).
Afbeelding

en de leading-edge wil ik ook iets verstellen om het wat dynamischer te laten lijken.
Afbeelding

Rudder (richtinsgroer) wil ik ook iets draaien, en daarmee ook het voorste wiel iets gedraaid op zijn poot.
Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 11:13 

Tsjopper Bob schreef:
Vraag voor de kenners:
Het landingsgestel lijkt niet juist te zijn.

Wat ik kan zien op je foto van de sprue is dat er geen landingslichten op de achter poten zitten. Die hadden er juist wel moeten zitten.

Afbeelding

Bij latere versie’s zijn ze verplaat naar het voorwiel. Heb nog wel twee landingslichtjes liggen, die kun je er zo oplakken. Als je een PB’tje stuurt met adres dan komen ze jou kant op.

Tsjopper Bob schreef:
Ik kan uit 2 verschillende uitlaten kiezen, één met een smalle opening en één met een brede opening. Maakt het uit welke ik plaats? Volgens de handleiding moet de smalle op het model en de brede op de los erbij geleverde motor.

Heb nog niet kunnen ontdekken wat nu het verschil is maar op vele foto’s hebben ze op de grond meestal een brede uitlaat en in vlucht vaak een kleine samen geknepen uitlaat. Op vele filmpjes kun je zien dat ze bij de strart van dicht naar open gaan, met afterburner denk ik dan. Dat ze op de grond dan weer open staan is denk ik makelijker voor inspectie. Gewoon de brede doen, hebben de drie van mij ook.

Reimer

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 7. jan 2019, 17:13 

Tsjopper Bob schreef:
Afbeelding

Wauw..... goeie uitdaging Rene...
Zo te zien ook nog van dat keiharde witte plastic.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 9   [ 85 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Volgende