Verander lettergrootte
Het is nu vr 14. dec 2018, 04:33

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [WIP] Hasegawa 1/24 VW Transporter T1 Pickup
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 09:02 

Jammer dat ze geen los onderdeel van het embleem hebben gemaakt. Had toch vrij eenvoudig gekund zou ik zeggen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 20:25 

Zou je inderdaad ook zeggen, bij de Revell kit is dit wel zo -maar daar heb je weer een body uit veel losse stukken, en bij deze Hasegawa kit is de body zo goed als uit 1 stuk, wat ook wel weer zo zijn voordelen heeft...? (Zei hij als n00b-autobouwer! :titter: )

Maar goed, nu we het toch over het embleem hebben, hier is hoe ik dat gedaan heb -misschien handig voor iemand anders?

Afbeelding
Zoals gezegd zat er dus een decal bij voor het embleem, die wel redelijk de goede maat heeft, maar niet groot genoeg is om ook over de randen heen te vouwen heb ik gemerkt door de breedtes op te meten.
Maar daardoor zijn de "gaten" die dus blauw moeten blijven wel goed van maat, dus velletje in een zakje gedaan, stukje tape op het zakje over de decal:
Afbeelding

Daarna overtrekken en op de snijmat plakken:
Afbeelding
Afbeelding

Insnijden en plakken maar!
Afbeelding

En klaar!
Afbeelding
De ronding aan de buitenkant heb ik overigens gedaan door een stukje Tamiya tape op 0,5mm breedte af te snijden en dat met een pincet en cocktailprikker rondom tegen de rand te duwen en met de cocktailprikker aan te duwen.
Dan heb je dus maar een dun randje, maar nog wel het overgebleven rondje van het embleem-masker, dus dat iets groter uitgesneden en in 2 helften ertegen geplakt. Kleine gaatjes gevuld en grote lappen erlangs -klaar voor de spuit!

En ook alle laatste kleine grut afgebraamd en ontchroomd:
Afbeelding

Hopelijk morgenavond of van het weekend nog even de tijd om e.e.a. te spuiten! :-)

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 20:31 

Hmm, slim bedacht, alhoewel ik jet verhaal van de buitenkant nog niet een twee drie strak zie gebeuren, hier zie ik in ieder geval nog stukjes van de body. Ben benieuwd of het goed gaat komen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 16. apr 2015, 22:51 

Wat misschien makkelijker was geweest hier, is een maskeer vloeistof van bijvoorbeeld humbrol of vallejo. Dit is opzich best wel troep als het om het verwijderen gaat uit naadjes en kleine hoekjes, maar ik denk dat het hier wel gewerkt had (weet niet precies hoe groot het embleem is).
Ik ben in ieder geval benieuwd hoe dit uitpakt ;)

Gerben

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 17. apr 2015, 13:01 

Niks mis mee toch om het zo te doen. Lijkt heel erg op het afplakken van een canopy.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 15:44 

@Markie: de buitenkant is keurig geworden! Binnenin helaas net iets minder strak. Omdat ik het blauw ook nog een extra laagje moest geven is de kap nog niet droog, dus ik heb er nog geen foto van...

@Gerben: is dat spul een beetje dun? Dan zou het wel wat kunnen zijn, vooral in die buitenste hoekjes (dus tussen de ring en de buitenste poten van de W) is het niet zo mooi geworden. Dat is gewoon zo'n gekke hoek...

@Rene: in feite wel, maar deze heeft wel veel meer relief, waardoor het eigenlijk ook weer lastiger is als een canopy. Een andere overeenkomst is wel dat het enorm opvalt als het niet strak gedaan is! :mrgreen:

We hebben er dus nog wat aan te doen straks... Het glanszwart wat ik trouwens als ondergrond voor het Alclad chroom gebruikt had is trouwens lelijk opgedroogd, was al een erg oud blikje. Toch maar even een nieuwe halen, want hoewel er niet veel chroom aan zit, ziet dit er niet uit...

Groeten Jeroen

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. mei 2015, 19:51 

Met alle tips uit DIT topic ben ik nadat de body goed doorgehard was vanmiddag terwijl iedereen lag te slapen aan het polijsten/schuren gegaan. Er zit hier nog geen blanke lak overheen, dit is puur nog de verf.
Het idee is om hierna een blanke lak te spuiten, wederom goed te laten drogen, decals erop, en na een extra laagje blanke lak om de decals te beschermen dan weer polijsten/schuren tegen de stofjes en met polijstmiddel en een poetsdoek de boel weer (hopelijk) glimmend te krijgen.

Nadat je zo'n relatief mooie glimmende body had, is dit na het schuren met korrel 2500 en 3500 toch wel even schrikken... :roll:
Afbeelding
Ik ben hier aardig wat uurtjes mee zoet geweest, zo'n hobbelige en ribbelige body is niet de eenvoudigste om mee te beginnen... Gelukkig voorzichtig gedaan en maar op 1 klein hoekje door de lak geschuurd. Hij ziet er nu dof uit, maar voelt wel super glad en strak aan.
Na een glanslaag en meer schuur-/polijstwerk komt het helemaal goed (hopen we dan maar!) :mrgreen:

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 17. mei 2015, 20:27 

jeroen_R90S schreef:
vanmiddag terwijl iedereen lag te slapen....

Hoe weet jij dat :shock: :titter:

Ben benieuwd Jeroen, zal vast wel goed komen...... toch.......

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 23. okt 2015, 11:51 

Sja, en op vakantie de VW body meegenomen nadat ik eerst nog polijstpasta en een microvezeldoek gekocht had om de body mooi te krijgen.
Na een paar uurtjes poetsen had ik dus uiteindelijk dit:
Afbeelding
Afbeelding
Hij glimt nu wel erg mooi, maar tevreden was ik er niet mee. Teveel oneffenheden, op sommige plekjes door de verf en lag geschuurd en daar zag je grijze primer, en gewoon niet naar het zin... Het ergste stoorde me nog dat ik de sinkmarks in de kleppen niet eerder gezien had, en deze pas na het polijsten als doffere plekken te zien waren (verzonken randjes, dus daar kom je niet zo goed bij)

Dus na een rondje ovenreiniger en veel poetsen met MrColor thinner om de ergste randjes MrSurfacer primer weg te krijgen, ziet hij er nu weer zo uit:
Afbeelding
Afbeelding

Verder had ik voor een 1e poetsproject denk ik beter een gladde racewagen kunnen nemen, door alle randjes en richels is deze body echt een, hoe zullen we het zeggen, uitdagend dingetje om te poetsen! Vooral op de randjes poets je er zo doorheen.
Van de week hopelijk nog even schuren en dan weer in de primer, ik heb al weer nieuwe Xtracolor verf gehaald want het blikje wat ik had was bijna op. Ik vind het nog steeds rotverf, maar de wieldoppen en het interieur zijn er nu al mee gedaan, en anders krijg je weer kleurverschil.

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 24. okt 2015, 10:32 

Precies de reden waarom ik me niet waag aan strak gespoten auto modellen.
Lukt mij nooit om ze zo strak te krijgen als ik wil. Ook zie ik vaak modellen die wel heel mooi gespoten zijn, maar vervolgens zijn afgewerkt met een glanslaag die in mijn ogen veel te dik / glanzend is.

Respect dat je hem weer kaal gemaakt hebt en weer overnieuw begint. :hail:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 3   [ 22 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende