Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] Roden 1/72 Fokker D.VII OAW & Albatros D.Va Jasta 18
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 15:08 

Bij de VW bus staat de boel nu uit te harden, en bleek dat mijn glanszwart als voorbereiding voor de Alclad Chrome uitgedroogd was en ik dus een nieuwe potje moet gaan kopen.

In het kader van de goede voornemens van 2015, het afmaken van de halfbakken en soms al lang liggende projecten, ook de onderstaande dingen weer opgepakt. Bijkomend iets bij deze bouw is dat ik de decalsheets beide voor mijn verjaardagen gekregen heb; de Jasta 18 sheet 2 jaar geleden, en de lozenges afgelopen jaar.
Hoogste tijd dus om daar werk van te maken.

De Kisten
Niet bepaald de meest onbekende kisten in deze bouw: de Fokker D.vII en de Albatros D.Va.
De Albatros D.V was een lichtere doorontwikkeling van de succesvolle Albatros D.III, waarbij de romp bijna geheel opnieuw ontworpen werd. Helaas was had deze gewichtsbesparing nogal wat gevolgen voor de stevigheid van het geheel... de onderste vleugel had bij een te snelle duikvlucht nogal eens de neiging los te laten van de romp, met alle gevolgen van dien.
Verder waren de prestaties nauwelijks beter als de D.III, met als gevolg dat de Duitsers het met de ongeveer gelijk presterende (maar zwaardere en robuustere) Pfalz D.III, de langzame maar wendbare Fokker Dr.I en deze Albatros het op moesten nemen tegen de superieure Sopwith Camels, SE5a's en SPAD XIIIs.
Tot de introductie van de beroemde en geduchte Fokker D.VII moesten de Jasta's het hier mee doen. De D.VII was de beroemdste Duitse jager uit WOI. Hij werd ontworpen door Reinhold Platz, de hoofdontwerper van Fokker, en was zodanig nodig dat hij niet alleen door Fokker zelf, maar ook door Albatros in licentie gebouwd werd. Omdat Albatros, en diens dochteronderneming Ostdeutsche Albatros Werken (O.A.W.) veel beter op massaproductie toegelegd waren, was uiteindelijk meer als 2/3 van alle Fokker D.vIIs geproduceerd door Albatros.
De D.VII had nog een lange na-oorlogse carriere en was uitgerust met de Mercedes D.IIIa (180pk), D.IIIaÜ (200pk, hogere compressie) of de erg gewilde BMW IIIa van 185pk (door de Geallieerden later getest en kwam regelmatig tot 230pk!)

Beide modellen zal ik van het "nieuwe" Jasta 18 maken. Deze rood/witte kisten van het "Jasta Raben" (de commandant heette August Raben) hadden alle een witte neus, de voorste helft van de romp was rood, en de achterkant wit en voorzien van een zwarte raaf. (Raben dus in het Duits). Daarna kwam het persoonlijk insigne van de betreffende piloot.
Jasta 18 werd in eerste instantie aangevoerd door Rudolf Berthold en had de voorste helft van de romp in rood, en de achterste helft in blauw. Omdat Berthold bevorderd werd als commandant van Jagdgeschwader II (Jasta's 12, 13, 15 en 19) moest hij zijn troepen van Jasta 18 verlaten -hij kreeg het voor elkaar dat hij al zijn toestellen en persooneel van Jasta 18 omwisselde met Jasta 15 -waardoor het personeel van Jasta 15 dus uit de prestigieuze Jagdgruppe II gekicked werd! Raben, toen net een paar dagen commandant, smeedde zijn eenheid ondermeer door deze eenheidskleuren -en met succes, want in de maanden hierna scoorden ze tussen de 112 en 126 luchtoverwinningen.

De Kits
Afbeelding
Sja, eigenlijk heb ik ze beide al eens gebouwd... de Roden ALbatros D.V/Va is nauw verwand aan de Poolse D.III die ik laatst gebouwd heb, alleen de romp en wat detail-onderdelen zijn anders.
De Fokker D.vII heb ik ook al gebouwd, zij het dan als Albatros variant. Nu wordt het de OAW versie, maar niet die van de doos om het makkelijk te maken!
De meeste versies op de decalsheet zijn namelijk door Albatros gebouwde versies met andere neuzen, en die heb ik dus niet. (en omdat ik hier al aan begonnen was, ook geen zin om te kopen!). 2 zijn echter OAW versies.
De OAW die ik heb is echter de mid-productieversie, en die is weer net anders. Ook geen zin om te kopen, dus dat wordt aanpassen zoals straks te zien is.
Decal-opties:
Afbeelding
Je kunt dus zoals te zien is ook nog een Dr.I en een Pfalz D.III bouwen. Keuze zat!
De decals heb ik gekocht omdat de Techmod lozenge op de vorige D.VII een drama was, en ook de Roden decals meestal niet best zijn. Met deze beide sets moet het dus goed komen!
Lozenge, van Aviattic:
Afbeelding
De lichtere banen die in het midden en onderaan ziet zijn erg handig, deze kun je aan de binnenkant van de Fokker D.vII gebruiken en zijn zeg maar doorschijnend en gespiegelde Lozenges. Slim!
Voor de D.VII heb ik vierkleuren Lozenge, en voor de D.Va vijf kleuren.

De Bouw
We beginnen maar met de Albatros. Ik kan kiezen uit 4 versies, welke het wordt weet ik nog niet:
Afbeelding
Bij de eerste zijn ook de bovenkanten van de ondervleugels rood, bij de andere alleen de bovenvleugel aan de bovenkant. Optie 3 heeft geen Lozenge op de ondervleugel (en de onderkant van de bovenvleugel) maar paars/groene camouflage en lichtblauw onder, wat me nogal lijkt vloeken met het rood/wit!
We zien het t.z.t. wel...

Afbeelding
De vleugel heb ik op dezelfde manier als de D.III gebouwd, 2 vijlen op zijn kant op de glasplaat getaped, stukken vleugel erop, lineaal aan de voorkant ertegen en wat Extra Thin ertussen, en een paar dagen laten drogen.
De romp was wel erg kaal binnenin, dus maar tussenschotten gemaakt met een techniekje wat ik op internet vond.
Van mijn oudste zoon wat Play-Doh gejat, kledder in de romp, romp dicht drukken en een paar dagen in de vensterbank laten uitdrogen. Dan heb je een mooi afgietsel. Dat zaag je op de goede plek in stukken en die vorm teken je af op Evergreen. Beetje netjes schuren en passen, en voila!
De voorste was helemaal rond, maar ik kwam er achter dat ik een foutje met de vloer gemaakt had en moest er dus weer een stukje uit hakken. (heeeeel voorzichtig!!)
Het grote voordeel van de D.Va t.o.v. de eerdere D.III kit is dat de D.III voor modulairder is. De D.Va is alleen een D.Va, dus geen losse neuzen, cockit-dekjes, staarten en vinnen.
Zoals je de romp hier ziet komt hij uit het rek, afgezien van de schotten natuurlijk, en het staartroer wat ik uitgeslagen heb op dezelfde manier als de D.III (inzagen met fijne JLC zaag, scriben van het "buigende" deel met Tamiya scriber tussen de scharnieren) en stukje ombuigen. Beetje Extra Thin erlangs om te fixeren, en klaar!
Verder inmiddels alles uit de rekjes gehaald en ontbraamd, ook hier is het zaagje onontbeerlijk, zo dun zijn die vleugel- en wielsteunen!
Het gepositioneerde hoogteroer in net iets andere kleur was het experiment van de D.III wat ik nog had (was extra) en precies van toepassing op de D.V, dus die was alvast gedaan. :-)
Verder heeft de D.Va als voordeel dat de motor er in 1x in past, dus voor het eerst bij zo'n Roden kit alle onderdelen voor de motor gebruikt!
Helaas 2 kleppen afgebroken, dus een stukje sprue uitgetrokken en dunne schijfjes afgesneden. Duurt even voor je een paar goede hebt, en het is even prieken voor ze erop zitten, maar uiteindelijk...

De D.VII is daarintegen een heel ander verhaal...
Dat moet deze kist worden:
Afbeelding
(die erboven met doodskop is de andere OAW, maar ik vind die zwarte rouwrandjes niet mooi)

Met alle ervaringen van de vorige in het achterhoofd, hier alle modificaties:
Afbeelding
Motorkap binnen dunner geschuurd en de "plank" waar de motor op komt verbreed.
(achterschot op dezelfde manier gemaakt als de D.va trouwens)

Afbeelding
Aan de buitekant alle OAW-Mid details (koelsleuven, uitlaatgat en luikjes) wat niet van toepassing was verwijderd en van dun folie wat mijn vrouw ooit eens meegenomen had 2 nieuwe luiken gemaakt volgens het zij-aanzicht van de decalinstructie. (het witte stukje Evergreen zat oorsponkelijk de uitlaat)
Ook had deze kist 2 extra koelgaten, dus ook gemaakt. Ook hierover nog een rond gat gemaakt voor de lage uitlaat van deze kist. Het gat zat er niet, de uitlaat zat er gelukkig wel bij.
Wil je deze kist OOB bouwen, Roden heeft ook een OAW Early kit, maar hier zat al teveel werk in om dat allemaal nogmaals te doen.
De achterkant achter de staartski is te lang, hier 2mm afgezaagd en de romp dunner geschuurd. Hij moet ook nog minder hoog worden omdat het richtingsroer anders niet aansluit.
Ook de uitsparing waar de horizontale staart komt dieper gemaakt, anders ligt die bijna bovenop de romp.

Afbeelding
Bij de vorige D.vII gebruikte ik de Roden naamplaatjes om de "vleugel" tussen de wielen te verbreden, maar er zitten er 2 bij, dus kun je net zogoed daar 2 plakjes van 1mm elk afzagen -heb je gelijk weer de wielassen er aan zitten. Moet nog wel een beetje extra geschuurd worden.

Afbeelding
Afbeelding
De grootste fout van deze kit is dat de romp te breed is voor zo goed als alles wat er in of tussen komt.
Zo ook dus de ondervleugel. Ook zit daar een grote bult op op de linkervleugel, dat hebben alle Roden 1/72 D.VIIs die ik gezien heb, dus zal wel een mal-foutje zijn.

Afbeelding
De bananen bovenvleugel moet nog gericht worden, ook hier weer de roeren los gemaakt, ingekrast en omgebogen. Door de dikke vleugel ging dit moeizamer als bij de Albatros!

Afbeelding
Omdat de romp dus breder is, hier het gat aan de voorkant breder gevijld en wederom het roer gepositioneerd.

Afbeelding
En idem voor het richtingsroer.
De groene strepen zitten er overigens als de decals bij. Nu ben ik daar geen fan van, maar het lijkt alsof de Roden D.VII als model gebruikt is, want ze lijken perfect te passen. Ga ze gewoon proberen -spuiten kan altijd nog.

Afbeelding
Bij de motor de nodige onderdelen weggelaten en weggezaagd aan de voor- en onderkant. Links voor de D.VII, rechts de complete motor van de Albatros.

Zo staat de boel er nu een beetje bij, veel werk was al gedaan, maar het scratchen van de onderdelen is recent gebeurd.
Straks kan ik de boel gaan spuiten -veel dingen moeten dezelfde kleuren, daarom bouw ik ze beide tegelijk. Eens kijken hoe dat gaat bevallen?

Groeten Jeroen

Laatst bijgewerkt door jeroen_R90S op wo 27. sep 2017, 14:15, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] Roden 1/72 Fokker D.VII OAW & Albatros D.Va "Jasta
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 18:07 

Qua detaillering zijn ze prachtig, qua pasvorm nog slechter dan Revells van het begin der tijden.
Succes Jeroen, gelukkig heb je vaker met dit bijltje gehakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 26. apr 2015, 21:58 

Citaat:
Qua detaillering zijn ze prachtig, qua pasvorm nog slechter dan Revells van het begin der tijden.
Succes Jeroen, gelukkig heb je vaker met dit bijltje gehakt.
En tog kijk ik met veel plezier terug naar mijn Roden D7 Fokkertje. Weliswaar de 1 op 48 variant.

Heb destijds wel fantastische hulp gehad van éne Jeroen....... :ok:
Dit moet normaal gesproken een appeltje-eitje bouw voor je gaan worden. :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Zijn de Aviattic Lozenge decals ook min of meer doorzichtig?
Want dan kan je nog goed vooraf een schaduw effect aanbrengen op de ondergrond..
Iets wat ik destijds niet heb gedaan en een beetje spijt van heb.
viewtopic.php?f=45&t=2506&start=40

Mooi verhaal en zal het met interesse gaan volgen.
Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. apr 2015, 10:33 

Leuk project hoor. Wellicht eens een groepsbouw voor de toekomst: AFBOUWEN WAAR JE OOIT EENS MEE BEGONNEN BENT.

Begin is al goed. Mocht je niet kunnen kiezen.... Ik voel wel wat voor de meest linkse. Waarom? Wellicht een combinatie van de tekens op de zijkant en de driedubbele streep. Die heeft net iets meer dan die derde met de enkele streep. Die tweede doet me te veel aan een Mercedes denken en die met de doodshoofd vind ik niks. Maar het is jouw project, je moet bouwen en maken welke je zelf mooi vind, ik doe alleen een suggestie.

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 27. apr 2015, 14:30 

Roden is berucht om z'n slechte passing. Heb hier nog een Heinkel 111 liggen...
Maar wel unieke modellen van hele mooie toestellen. En moedig dat je hieraan begint na je niet al te makkelijke Batrack. Niks, even een makkelijk kitje tussendoor. Dat verdient respect en aanmoediging!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. apr 2015, 09:26 

@Markie: dank! Voor 1/72 DVIIs heb je weinig keuze, voor de Albatros is er nog de Eduard kit. Mijn lokale hobbywinkel verkoopt die niet, dus vandaar maar een Roden. Ben inmiddels bedreven aan het raken met dat merk! :mrgreen:

@Rudie: ja, deze lozenge is ook transparant. Het shaden ga ik zeker proberen, op de Poolse Alb heb ik het achteraf gedaan op de dekkende decals en vond het een mooi effect. Ik ga eerst wel eens op een oud model proberen hoe dat gaat!

@Rene: de Mercedes ster klopt, naar verluid was de piloot blij met de betrouwbaarheid van zijn Mercedes motor in zijn Albatros. Ik neig naar de eerste of tweede... We zien het t.z.t. nog wel even :-)

@Huib: de ene Roden is de andere gelukkig niet; ik heb er meerdere gebouwd, en de DVII is de slechtste tot op heden. Zelfs de Gotha was beter! De He111 heb ik nog niet, wel een mooie kist, en eigenlijk zou ik hem wel eens willen maken, puur voor de uitdaging. Die heb ik wel een beetje nodig lijkt het: alle mooi passende kitjes blijven onaangeroerd op de stapel... :roll:

Groeten Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. apr 2015, 10:11 

Ja, en ik moet zeggen dat een beetje scratchen, zagen, plamuren en schuren het leukste is wat er is. Zonder liefhebbers tegen de schenen te willen schoppen: Perfect passende en goed gedetailleerde kits zijn eigenlijk maar saai.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 29. apr 2015, 21:07 

Och, ik weet niet...
Ik vind wat plamuur en schuurwerk op zijn tijd helemaal niet erg en zelfs best leuk, maar ik ben zelf een beetje allergisch voor slecht passende kits.
Voor mij zit de uitdaging altijd in het zo aantrekkelijk.mogelijk in de verf te krijgen. Dat vind ik doorgaans ook leuker dan detailleren.
Ik steek mijn centen dus juist liever in een goede en mooi gedetailleerde kit ;)

Neemt niet weg dat ik graag naar een goed staaltje scratchen mag kijken en dat van jou ziet er prima uit :ok:

Say you'll haunt me!

Stone Sour

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 3. mei 2015, 19:25 

Zo is er voor ieder wat wils -maar voor sommige onderwerpen heb je gewoon weinig keuze. Ik zie Tamiya nog geen 1/72 Albatros D.V uitbrengen, en helaas is Eduard al een tijdje geleden gestopt met nieuwe 1/72 WOI kits. (in 1/48 komt er weer wat leven in, laatst de Siemens-Schuckert en voor 2015 is er een SE5a aangekondigd.)

Ben weer iets verder inmiddels, maar door drukke bereikbaarheidsdienst nog geen gelegenheid om knappe foto's te maken en een lezenswaardige update te pennen...

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 4. mei 2015, 17:09 

Na een bijzonder heftig weekend bereikbaarheidsdienst en vanmorgen om 5:00 uit bed, ben ik door mijn leidinggevende min of meer verzocht om rond de middag op te hoepelen. Na een uurtje of 2 in het zonnetje bijgeslapen te hebben (vrouw en kinderen waren er niet, da's lang geleden, het huis voor mijzelf alleen!) leek het me een mooi moment om aan het airbrushen te slaan.
Eerst maar eens een overzichtje gemaakt van alles om niks te vergeten en de boel per kleur op een stuk tape gezet, en eerst maar eens met Vallejo primer gespoten. Even de föhn erop, en na een uurtje of 2 spuiten (tussendoor nog extra afgeplakt ivm verschillende kleuren op b.v. de rombinnenkant), heb ik een hele verzameling gespoten onderdelen, klaar voor verdere afwerking (o.a. Lozenges plakken en hout maken).
Afbeelding
Afbeelding
Alles gedaan met acryl, Vallejo grijze primer, basiskleuren Revell Aqua (het lichte ondergrondkleurtje voor het hout is een mengsel van zandkleur en wit), behalve het grijs/groen, dat is Lifecolor RLM02, en de uitlaten zijn Lifecolor RAF Dark Earth wat me wel een mooie basiskleur leek voor verdere verwerking.
De motoren zijn Aqua "IJzer" gespoten, details enzo moeten nog gedaan worden.
Eén ding wat helaas vergeten ben, is de spanten van de Fokker met RLM02 te spuiten met iets overspray om de Lozenge-decals aan de binnenkant wat shading mee te geven langs de randen. MAar eens kijken of wat dat nog eens kunnen doen...

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 13   [ 121 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Volgende