markie schreef:
Ik moet zeggen, het boek ziet er wel heel erg gaaf uit, het is, ondanks dat ik veel oude kitjes bouw, wel heel erg buiten mijn interesse qua merk (Frog) kan me namelijk niet herinneren dat ik er ooit een kitje van gebouwd heb, of het moet een in het verleden door een van de andere kitleveranciers overgenomen zijn en de enige die ik naar mijn weten in het bezit heb, is de oude Whitley.
Ik hoop echter wel dat je veel boeken zult verkopen, heel erg veel succes en wie weet verdiep ik me er in de toekomst wel zo erg in, dat ik het boek toch nog eens aan zal schaffen.
Hallo Markie,
Bedankt voor je reactie... Veel van de oude FROG mallen zijn inderdaad door andere merken overgenomen na 1976/77, oa. Revell, NOVO en diverse Russische merken. Er zijn al aardig wat jaren voorbij gegaan inderdaad en vele andere merken (en modellen) zijn inmiddels verschenen - dus de keuze is inmiddels enorm geworden...
Ik ben van 1963, dus die alleroudste Penguin dozen zijn ook van vóór mijn tijd! Maar het boek gaat ook vooral over de begintijd van onze hobby en, ook doordat ze verschenen rondom de Tweede Wereldoorlog, is het een zeer interessante geschiedenis. Ook dramatisch, door de manier waarop de FROG afscheid moest nemen van hun drie directeuren/stichters, Joe Mansour en de broers Charles en John Wilmot... Het boek legt vele lijnen naar andere merken en hoe de Penguin reeks van invloed daarop is geweest. Beslist geen boek met lange lijsten van data, enz. maar zeer goed leesbaar en ook persoonlijk, doordat ik vele herinneringen van modelbouwers uit die tijd aan het woord laat - nu ergens in de 80 of 90... Daarnaast heeft de dochter van Charles en de zoon van Joe meegeholpen aan het boek, waarin vele van hun herinneringen zijn opgenomen. Daarnaast heeft Richard Lines, schrijver van het boek FROG Modelaircraft 1932-1976 (ook inmiddels 89...) er aan meegeholpen.
Prachtig tijdverdrijf wanneer je moet wachten tot de verf op je model is gedroogd...