MotorenAl een tijdje in voorbereiding, maar nu klaar: de motoren van de Blenheim.

Ik had jullie al laten zien dat er twee verschillende motoren in het doosje zaten. De linker motor hoor niet bij de kit en is bovendien veel lelijker. Hij zat bovendien al verlijmd in de motorkap, die ik daarvoor open moest slopen. Valt wel weer te herstellen.

Om de goede motor te reproduceren maar weer eens een potje harsgieten. Simpel malletje gemaakt met siliconenkit en maizena.

Kunsthars erin gegoten en even laten drogen.

Hm, heel niet slecht.

Nog een tweede poging gedaan, en die is net wat strakker.

Nog een close-upje. Wat je mist bij deze kunsthars kopie is de doorkijk tussen de cylinders. Dat ligt aan mijn methode om maar een halve mal te gebruiken. Maar ik denk dat je daar straks niets meer van ziet. En het front van de twee motoren is nu wel mooi identiek.

Verven, washen en drybrushen.

En een plaatje vaneen echte Bristol Mercury motor.

Dan de motorkappen. De uitlaten van Frog lijken nergens op. Ik heb eerst het uiteinde van alle vier de uitlaten uit de motorkappen gezaagd.

De motorkappen aan elkaar gelijmd met de motoren erin. De bruine verf is om te controleren of de lijmnaad mooi weggewerkt is.

Nieuwe uitlaten erin gelijmd en uitgeboord.

De motorkappen in de verf.

Van gietraam luchtinlaten voor de carburateurs gemaakt.

De luchtinlaten geplaatst. En ophangstangen van de uitlaatring gemaakt van ijzerdraad. Nu de linkermotor nog.

Ter vergelijking: De Bristol Mercury motor van een Blenheim MkIV.
Zo, nu de motoren nog monteren en dan verweren.