Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Mikro Mir (AMP) 1:72 Fairey ULH [WIP]
BerichtGeplaatst: wo 17. jan 2018, 22:18 

Wat een schattig ding! Heb op de ESM bij een Poolse verkoper een Mikro Mir 1/32 Fokker E.V gezien, zag er ook goed uit, maar ben geen liefhebber genoeg van dat toestel om 'm te kopen. Prijs was niet eens zo gek ook.
En weer wat geleerd over heli's op de koop toe! :)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 17:56 

Gister bezorgd, een mooi naslagwerk. Harde kaft, A-4 formaat, 275 pagina's vol met tekst, oude foto's, tekeningen etc. Staat wel niks in over de Fairey ULH, maar wel over die glider/gyrocopter.
Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 19:16 

Zit nu ziek thuis (griep) en had de eerste 2 dagen geen zin om iets te doen. Vandaag voelde ik me iets beter, maar niet top, toch heb ik geprobeerd om progressie te boeken.

De middenconsole aangebracht, waar het instrumentenpaneel nog aan bevestigd moet worden en de iets grof uitgevallen stuurknuppel. Deze wordt als resin onderdeeltje geleverd, maar er staat nergens dat je hem moet plaatsen. Aangezien de echte ULH toch bestuurd moest worden, toch de 'cyclic' maar aangebracht. Het is wel passen, meten en smokkelen, aangezien het glaswerk nog gemonteerd moet worden. Zodoende plaats ik eerst één helft van het glaswerk, kijk dan of het onderdeel (in dit geval de middenconsole met een klein driehoekig bakje er aan vastgelijmd) wel past. Op zich wel, maar dan moest ik wel iets van het 'glaswerk' verwijderen (aan de onderzijde), omdat anders het 'glaswerk' tegen de voorste poten van de middenconsole aan zou komen. Kwestie van een stukje van 1,5 x 3 mm 'glaswerk' verwijderen. Ik zal ook nog even kijken of er nog ruimte is om een 'collective' aan te brengen (voor beweging van de heli naar boven of naar beneden).

Afbeelding

Ook moet ik de eerste kleurtjes aanbrengen (interieur). De handleiding geeft aan dat veel van het interieur aluminium moet, wat ik een beetje vreemd vind. Ik laat me dan ook leiden door het museumstuk, lichtgrijs als basis. Het instrumentenpaneel iets donkerder (terwijl de handleiding zwart aangeeft). Zwart vind ik te donker, er zit een mooi velletje met klokjes bij wat ik achter het PE-paneeltje moet lijmen, ik ben bang dat je dan helemaal niks meer van de klokjes ziet. Zwarte klokjes steken iets meer af tegen (donker)grijs dan zwart. De luchtcompressorbuis kan dan mooi een zilver/aluminium kleur hebben.

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 20:41 

Lekker priegelen René, de pe is er mooi in terecht gekomen.
Blijkbaar werkt het toch echt, zo'n buigblokje, misschien toch ook maar eens kopen dan.
Het lijkt inderdaad mooi lichtgrijs, maar of het origineel ook zo'n kleur heeft? Zijn weinig tot geen plaatjes van te vinden en die er zijn, heb je zelf al wel als voorbeeld gebruikt zo te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 18. jan 2018, 21:37 

Dit lijkt me een foto van voor de restauratie, lijkt me ook geen aluminium.
Afbeelding

... ach, en anders een beetje dichterlijke vrijheid.

Met beetje fantasie iets gemaakt wat op een collective lijkt. En in deze schaal is mijn motto: Als het lijkt, dan het is.
Afbeelding

Afbeelding

@DJ, dat is ook een beetje wat ik dacht, de NHI Kolibri (helemaal met een foto-tje als voorbeeld). Wat is de status van jou UFO?

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 19. jan 2018, 03:14 

Ik heb een setje floats liggen, er zijn proeven uitgevoerd met waterlandingen zoals je weet dus die heb ik al gemaakt. Daarnaast heb ik een deel van t landingsgestel. Op het moment lijkt mijn kolibrie dus meer op een catamaran dan op een helikopter. :titter:

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 14:07 

Progressie...

Het is me al wel duidelijk dat dit niet een kit voor beginners is. Een paar onderdeeltjes zijn niet in de bouwbeschrijving weergegeven waar ze moeten komen en het is ook een beetje zoeken onder welke hoek je de compressorbuis moet plaatsen. Voorwaarde blijft dat alles binnen het glaswerk moet passen. Dus één glashelft aangebracht, vervolgens vastlijmen en dan met de andere glashelft kijken of het nog past. Op basis van onderstaande foto heb ik de compressorbuis voorzien van wat ribbels (koperdraad) en reliëf (dun styreen) en zie je dat de buis van bovenaf meteen een knik maakt om bij de staartboom nog weer een klein knikje te maken. En toen begon er een lichtje te branden. Het onderdeel wat ik als stuurknuppel had herkend, bleek geen stuurknuppel te zijn, maar dat laaste stukje gebogen compressorbuis. Goed de sprue bekeken en bleek dat er een ander onderdeel is, wat niet op de handleiding staat (in de handleiding staat helemaal niks over besturingshendels). Dit leek ook heel er veel op een stuurknuppel, dus de foute eraf, de goede erin en toen kon de compressor aangesloten worden. In het uiteinde van de motor zit nog een punt (geen idee wat voor functie die heeft), die heb ik van een stukje styreenstaaf, voorzien van een punt) ook aangebracht. Bij het plaatsen van de motor had ik niet zo veel speling, daar ook deze moet passen binnen het glaswerk. Ben al lang blij dat het begint te lijken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de rotorkop nog een verdikking gemaakt, vanwaar stangetjes gaan om de pitch van de bladen te veranderen (waardoor de heli omhoog of omlaag kan). De hydraulische slangen wil ik ook nog aanbrengen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 15:39 

Haha, waar je een stuurknuppel al niet voor kunt gebruiken!

Maareh, mooi werk René! Knap dat je dit ongelooflijke gepriegel zo netjes voor elkaar krijgt. Het begint er allemaal heel mooi gedetailleerd en interessant uit te zien.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 16:17 

Ziet er goed uit René, strak werk met zo'n klein ding. Ik vraag mij wel af hoe het is om in zo'n ding te vliegen want dat ding ziet eruit alsof ie bij het eerste briesje met de wind mee vliegt :panic:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 20. jan 2018, 21:12 

leuk filmpje op joeptjoep

De ULH op ca. 1:20 (en nog een aantal oude, nostalgische vliegtuigen en helikoptoren.
en nog een

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 2 van 5   [ 42 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende