Verander lettergrootte
Het is nu vr 14. dec 2018, 23:25

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: Camouflage versus herkenbaarheid: militaire vliegtuigen
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 17:33 

Ik trek deze discussie even hiernaartoe, om Jeroen zijn bouwverslag niet teveel te vervuilen:

Jeroen bouwt een WnW 1/32 Fokker D.VII. De ene helft van het toestel is gecamouflerd met lozenge stof. De andere helft is wit geschilderd met rode strepen.
jeroen_R90S schreef:
bruin getinte vernis over de lozenges spuiten om ze minder opvallend te maken (zoals in het echt ook gedaan werd

Huib schreef:
En wat heeft dat voor zin, als de rest van je vliegtuig wit met rode strepen is? Ik verbaas me bij militaire vliegtuigen altijd over het spanningsveld tussen, enerzijds, het aanbrengen van camouflagepatronen en anderzijds het aanbrengen van opvallende markeringen voor nationaliteit en eenheid.

peppie schreef:
Volgens mij wel eens gelezen dat dat tijdens WW1, puur uit ijdelheid was. Zo van "ik verstop me niet, hier ben ik, probeer me maar eens te pakken te krijgen.." Goed voorbeeld daarvan is uiteraard de Rode Baron, die het dan ook weer gebruikte om te intimideren.
Daarentegen de gele vlakken op de duitse toestellen in WW2 snap ik dan weer niets van...

jeroen_R90S schreef:
Er werd door de Duitsers een noodzaak tot camoufleren waargenomen omdat die houten en linnen toestellen boven de bruine modderpoel van het front en de groene bossen en velder verderop veel te zichtbaar waren. Het voordeel van deze Lozenge-camouflage is dat het al op het doek gedrukt is, dus vernis erover en klaar. Dat scheelt weer een laag verf, want voordien werden de toestellen geverfd en daarna alsnog gevernist.
In het geval van de lozenges was er geen echte standaard, behalve de lozenge zelf dan... het is niet ongebruikelijk toestellen (af-fabriek!) te zien met 4 en 5 kleuren lozengedoek door elkaar op hetzelfde toestel, of met overgeschilderde lozenge aan de onderkant (vroege door Fokker gebouwde D.VIIs bijvoorbeeld). Sommige fabrikanten (zoals Halberstadt en Siemens-Schuckert) brachten de lozenge op vleugels aan in een hoek van 45 graden, etc etc.
Ook werd de vernis vaak van een bruine tint voorzien om aan de bovenkant de kleuren wat af te zwakken, maar ook niet overal en altijd...

Zo werd een toestel afgeleverd, maar omdat (zeker naar het einde van de oorlog) de Duitsers zwaar in de minderheid waren en eigenlijk alleen aanvielen als ze een (groot) voordeel hadden, was op eenheidniveau camouflage minder belangrijk als herkenning en het "groepsgevoel" dat zo'n groep gelijk geschilderde toestellen meegeeft -waarom zouden voetballers allemaal hetzelfde tuniek hebben? ;-)
Behalve voor communicatie met b.v. artillerie of grondwaarnemers via code door tweezitters waren er nog geen kleine spraakradio's voor communicatie tijdens luchtgevechten, en als je numeriek in de minderheid bent is herkenning/zichtbaarheid een voordeel -nog los van het afschrikkende/uitdagende effect...

In het geval van Greim was zijn kleurenschema zilvergrijs met 2 rode banen op zijn Albatrossen en Fokker driedekker(s), dat schema werd half op de D.VIIs van Jasta 34b overgenomen waarbij het zilver (door schaarste) minder zilver maar wit werd en de banen door de piloot naar keuze gekleurd werden; zo had Greim dus 2 rode, Fw Putz 2 groene, weer een andere een smalle zwarte, brede witte (of gele)en small zwarte, etc.
Ik vind dat het aantrekkelijke van dit schema tegenover een complete fabrieksfinish of compleet overgeschilderde romp, een soort 50/50 verhouding heeft qua originele fabrieksfinish en eenheidskleuren. Dat heb ik altijd al aantrekkelijk gevonden aan dit schema.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: Camouflage versus herkenbaarheid: militaire vliegtuigen
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 17:58 

Een ander mooi voorbeeld zijn de invasiestrepen op geallieerde toestellen vanaf juni '44. Bedoeld om niet door de eigen luchtafweer en jagers beschoten te worden. Maar de meeste piloten wilden er snel weer vanaf, want voor de Duitse kanonniers was het ook wel makkelijk.

Peppie noemt ook al de gele vlakken op de Duitse toestellen. Ook om vergissing bij de luchtafweer te voorkomen.

Maar ik vind ook de Duitse ontwikkelingen tijdens de Slag om Engeland interessant: Enerzijds verhogen de Duitsers de demarcatielijn tussen de lichtblauwe onderzijde en het donkergroene splinterpatroon op de bovenzijde van het toestel.

Afbeelding
Van dit....

Afbeelding
Naar dit....
Doel is om tijdens luchtgevechten minder af te steken tegen de lucht. Maar tegelijkertijd gaan ze gekleurde neuzen en staartvlakken invoeren om vriend beter van vijand te kunnen onderscheiden.

Afbeelding
Zoals dit.
Het is steeds worstelen met tegengestelde belangen.

Ook interessant is hoe de Britten tussen 1938 en 1942 achter elkaar zes varianten van nationale kentekens voorschrijven in een steeds evoluerend proces om een evenwicht te vinden tussen camouflage en herkenbaarheid. Kijk maar:

Afbeelding
1935

Afbeelding
1938

Afbeelding
1939

Afbeelding
December 1939

Afbeelding
Mei 1940

Afbeelding
1942

Kortom, ze komen er eigenlijk niet uit. Fascinerend, hoor!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 18:38 

En zullen dan de luchtblauwe vlekken die ik straks op mijn heinkel moet maken juist op de bovenzijde zitten omdat het een nachtvliegtuig is die juist overdag niet moet opvallen als hij stilstaat op de grond?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 28. maart 2018, 20:01 

Citaat:
Het is steeds worstelen met tegengestelde belangen.
Daar sla je de spijker op z'n kop!

Aan de ene kant zijn er (standaard) camouflage instructies opgesteld door centrale organen.
En netjes uitgevoerd door fabrikanten en leveranciers.

Aan de andere zijde de gebruikers in het veld.
Waarbij moreel verhogende kleuren en afbeeldingen, (h)erkenning of competitie tussen squadrons en bemanningen een rol spelen.

En vergeet bovendien niet de noodzaak om herkend te worden door je eigen strijdkrachten.
Dat betekend toepassing van zichtbare tekens om niet door eigen vuur beschoten te worden.

Tegenstrijdige omstandigheden en daardoor ogenschijnlijk onlogisch kleurgebruik in de praktijk.
Gelukkig maar voor ons modelbouwers.
Een sprekend voorbeeld voor deze theorie is lozenge. Zoals toegelicht op Wiki:
https://en.wikipedia.org/wiki/Lozenge_camouflage

Een paar teksten hieruit die deze visie onderstrepen:
Citaat:
As with all camouflage, the need to hide or obscure the aircraft from the enemy was counterbalanced by the need to have friendly forces recognize the aircraft. Bold black and white Iron Cross or Balkenkreuz markings provided a way to quickly identify the aircraft and at the same time, such national markings' high contrast elements detracted from the effect of the camouflage. Further, individual pilots often added their own personal coloration to aircraft that they flew regularly.[8] An individual might paint the nose and tail in bright, unique colors to distinguish him in the air from his squadron mates. All of these practices rendered the lozenge camouflage less effective.

Citaat:
During the early stages of the Great War, the Germans were looking for a way to effectively camouflage the aircraft of the Luftstreitkräfte to inhibit enemy observation of the aircraft while it was airborne and when on the ground. Large, irregular blotches with two or three colors were used on the upper surfaces of the wing[1] which led to the development of the Buntfarbenanstrich, the lozenge camouflage[2] made up of repeating patterns of irregularly shaped four-, five- or six-sided polygons. Because painting such a pattern was very time consuming, and the paint added considerably to the weight of the aircraft, the patterns were printed on fabric, and the fabric was then used to cover the aircraft.[3]

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 30. maart 2018, 12:48 

Grover schreef:
Gelukkig maar voor ons modelbouwers.

Ja zeker. Het levert kleurige modellen en interessante varianten op.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 2. apr 2018, 14:52 

Dat is één ding wat zeker is! Al ben ik zelf niet zo'n fan van die enorme exotische schema's zoals deze:
Afbeelding
(deze is van Pheon, maar hij zit ook in die Jasta 5 doos ik gekocht heb)
Voor veel van mijn Duitse WOI toestellen heb ik schema's in gedachten die althans gedeeltelijk nog hun fabrieksfinish hebben. :)

Overigens, omdat de Geallieerden later in de oorlog veel meer grondaanvalsmissies vlogen op lage hoogte en (vooral) de roundels van boven erg zichtbaar waren, werden deze soms ook gecamoufleerd. Dit gebeurde vooral op Camels, maar was ook te zien op SE5a's of Sopwith Dolphins.
Bij deze 148th Aero Squadron (USAS, United States Air Service) Camel (onder Engels commando, vandaar het squadron insigne (witte driehoek) en de Engelse Roundels waren ook zo te zien de bovenkanten van vleugels en romp voorzien van een afwijkende matte verfkleur:
Afbeelding
Deze wil ik dus maken van mijn Camel :)

Gr Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 6 berichten ]