Verander lettergrootte
Het is nu wo 21. nov 2018, 10:18

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: [DONE] VW T1 Panel van, Revell 1:24
BerichtGeplaatst: vr 27. apr 2018, 23:33 

Prachtig! Je hebt deze ook weer super verweerd, subtiel maar genoeg dat je het wel ziet :ok: Ik vind ze zo ook het mooist, net zo als je ze op straat tegenkomt. Opgepoetste 'showroom modellen' vind ik wel knap gedaan maar word er niet warm of koud van.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: za 28. apr 2018, 08:18 

reteip schreef:
Opgepoetste 'showroom modellen' vind ik wel knap gedaan maar word er niet warm of koud van.

Precies zoals ik er over denk.
Ik weet hoe moeilijk het is om zo'n model superstrak en hoogglans te krijgen, maar het is zo saaaaaaaaaai.
Is in feite "uit de doos" en ik vind het veel te leuk om mijn eigen ideeen toe te voegen.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 29. apr 2018, 20:42 

Prachtig model geworden! :ok:

Dit inspireert mij om ook eens zo'n old timer te maken, zo'n oude amerikaanse pick up bijvoorbeeld.

D.J.

- Bushmaster - 1/72 Scratch Build

Afgerond:
- Death Waits in the Dark' ~ Diorama

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 3. mei 2018, 08:52 

Mooie realistische weergave van deze bus.

Ook hoe je de laadbak hebt gestyled vind ik goed gedaan, als een echte interieurdesigner :titter: en dat krantje en die koffiekan op de voorbank, oog voor detail :ok:

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 3. mei 2018, 21:31 

Vind ik nog steeds het leukste van de hele bouw

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. okt 2018, 18:02 

Heeft even geduurd, sorry, maar hier dan toch de dio voor de bus.

Was eerst van plan om pas een verslag te schrijven wanneer hij klaar was, maar aangezien het
allemaal wat langzaam gaat vanwege motivatie en blah blah blah.. :roll: , toch maar besloten alvast
een begin te maken met het verslag. Anders weet ik straks niet meer wat en hoe ik het gedaan heb.. :D

Oke, na wat overpeinzingen (Nederlands?) besloten om een huis met een werkplaatsje te maken.
Het verhaal wordt dan, dat hij thuis is, zijn bus gaat laden / lossen en ook even zijn oliepijl
gaat checken (of zoiets... ;) ).
Het huis en dergelijke, ga ik volledig scratchen, losjes gebaseerd op wat foto's van het internet.
Als materiaal zal ik voornamelijk gebruik maken van blauwe schuimplaat, aangevuld met wat ik al
in huis heb, te weten styreen plaat en een setje (diverse maten) balsahout.
Ik weet dat balsa-foam een perfect materiaal is voor het bouwen van huizen e.d., maar met prijzen
van 12 euro voor 1 plaatje is me dat te gek :behave: .

Laten we maar eens beginnen.
Als basis heb ik een 3 cm dikke plaat gebruikt (bouwmarkt) en deze op een naar mijn idee mooie maat gesneden.
Daarop heb ik een dunner strookje plaat geplakt, met daar weer tegenaan, reepjes als zijnde stoepranden.
Afbeelding
Zoals je ziet heb ik er gelijk stoeptegels in "gesneden" mbv een cocktailprikker.
Tevens heb ik de stoepranden iets laten zakken, en enkele tegels gebroken, op de plek waar later
de deuren van de werkplaats komen.
Afbeelding
Gevelplaat gesneden.
Afbeelding
en daaruit de deur- en raamopeningen gesneden.
Afbeelding
Besloten een gestucte gevel te maken met hier en daar wat "slijtage" zeg maar.
Afbeelding

Volgende stap, de kozijnen.
Te beginnen met de betonnen randen onder de raamkozijnen. Gemaakt van Balsa.
Afbeelding
Daarboven de kozijnen.
Afbeelding
Afbeelding
Aangezien ik een plaatje voor de gevel heb gebruikt van baksteendikte, kon ik de kozijnen op
deze wijze maken.
Afbeelding
Alle kozijnen erin. Onderin de grote sparing een afgeronde dorpel gemaakt die ik in betonkleur
zal spuiten.
Afbeelding
Afbeelding
Voordeurkozijn met bovenraampje.
Afbeelding
Onderdorpel voordeur ietsje schuin geplaatst voor de "oude" look.

Dit moet allemaal even drogen, dus verder met de straat / stoep. Om te beginnen een put gemaakt.
Afbeelding
Afbeelding
En geplaatst.
Afbeelding
Afbeelding
En een deksel voor in het wegdek.
Afbeelding
Goedkope kwast genomen, de haren eruit getrokken en het pijpje met een tang enigzins vierkant
geknepen.
Afbeelding
Zodat ik hem als gereedschap kan gebruiken voor dit.
Afbeelding
Eerst de stenen langs de stoep gelegd, en vervolgens haaks op de stoep 1 rijtje gelegd.
Van daaruit verder gegaan, niet te netjes en regelmatig het pijpje draaien aangezien hij niet helemaal
vierkant is en je daardoor variatie krijgt.
Afbeelding
Op deze manier krijg je een leuk kinderkopjes straatje. Echter iets te netjes naar mijn zin.
Dit heb ik als volgt aangepakt.
Afbeelding
Yep, dmv lijm enkele steentjes laten verdwijnen :twisted: .
Afbeelding
Hiermee kon ik gelijk wat deukjes en sneetjes verwijderen, die al in mijn plaatje zaten (was
een oud plaatje).
Vervolgens wat nieuwe steentjes gemaakt en deze er wat scheef en uitstekend in gelijmd.
Afbeelding
Afbeelding
En als laatste de kieren rondom weer opgevuld met Vallejo plamuur, wat met je met een vochtig (water)
wattenstaafje kan glad strijken.
Zelfde gedaan bij de stoep.
Afbeelding
Oh, en toch maar even de putdeksel verzonken. Lag er wel erg op vond ik.
Afbeelding
Is de straat voor zover even klaar.

Verder met de gevel.
Van de balsa twee deuren gemaakt voor de werkplaats.
Afbeelding
Voorzien van scharnieren, kruk, slotgat en slot.
Afbeelding
En zo komen ze erin te hangen.
Afbeelding
Een deur dicht, eentje op een kier. Op deze manier hoef ik niet een compleet interieur te
maken en ziet het er toch net iet interessanter uit.
Later nog oogjes aangebracht tbv die haken waarmee je je deur open vast kan zetten. De haken
komen dan aan de gevel.
En een redelijk simpele voordeur.
Afbeelding
Is tenslotte een arbeiderswoning.
Schuiframen met spijlen aangebracht. Opgebouwd uit losse reepjes styreen om het zoveel mogelijk
op echte ramen te laten lijken. Voorzien van weldorpels onder en zo gemaakt dat ik later het
glas van achter er in kan plaatsen. Middelste raam ietsje open, ook weer voor de dynamiek. :geek:
Afbeelding

Toen zag ik dat ik iets doms gedaan had.... Op de foto hierboven kan je zien dat ik met potlood
uitgetekend had waar de openingen en zo moesten komen. Helaas was me daarbij niet opgevallen
dat het schuim zo zacht is dat er gelijk lijnen in komen... krassen zeg maar... :woot: :panic:
Was me niet eerder opgevallen, maar nu toch te laat. Besloten dan maar een stuclaag met vakverdeling
te maken. Iets wat vroeger nog wel werd gedaan om een soort van nepblokken te maken.
Afbeelding
Gelukkig kwam ik redelijk uit qua afstanden tussen de lijnen...
Deze lijnen uitgezet met een stiftje in plaats van een potlood.... duh... :weirdo:
Je ziet op dezelfde foto ook gelijk het begin van de opbouw van de goot en boeideel. En zo ging het
verder.
Afbeelding
Opgebouwd uit korte stroken styreen, net als in het echt, en de ronde vormen opgebouwd met styreen
staaf.
Afbeelding
Afbeelding
En het bovenste deel een zinken dekstuk met kraal.
Afbeelding
De zijkant wordt nog afgedekt met een plaatje.

Inmiddels een achter- en twee zijkanten gemaakt en alles in elkaar gepast.
Afbeelding
Voorzijde los gelaten zodat ik het glas nog kan aanbrengen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De regenpijp. Gemaakt van rietjes die ik voorzichtig verwarmde zodat ik ze iets in elkaar kon schuiven.
Hierdoor krijg je gelijk de verdikking bij de koppeling.
Afbeelding
Beugels gemaakt alutape met aan de achterkant een ijzerdraadje die ik zo on de gevel kon prikken.
Afbeelding
Lukte me echter niet om er bovenaan een bocht in te maken, heb hem nu dus schuin naar de goot laten lopen.
Zint me niet en weet dus niet of dit zo gaat blijven... :?

Stukje gebogen dik ijzerdraad, kever wieldop met een dopje erop, plaatje styreen en een stukje
doorzichtige sprue..
Afbeelding
Geeft bij elkaar...
Afbeelding
Beetje scheef nu nog, omdat ik de diverse onderdelen los van elkaar wil spuiten.

En stroken schuurpapier overlappend op het dak geplakt als zijnde bitumen.
Afbeelding

Komen nog meer "onderdelen" op het huis, maar eerst maar eens wat verfwerk.
Te beginnen met de straat.
Wegdek in grijze grondverf, en interieur alvast zwart gemaakt.
Afbeelding
Niet helemaal dekkend, maar genoeg.
Vervolgens een laag tyre black over de straat en daarna met ik denk zo'n 7 verschillende tinten
grijs, wat variatie aangebracht.
Afbeelding
Afbeelding
En nog wat sterk verdunde bruin en groen tinten.
Afbeelding
De stoep wat diverse lichtgrijzen gegeven.
Afbeelding
En de putten eerst heel donker bruin geverfd en daarna met een lichtere tint in de vakjes, wat
opgeleukt.
Afbeelding

En tot zover ben ik nu gekomen.
Heb nog geprobeerd de breuken in de tegels iets op te lichten, maar de ondergrond is zo zuigend dat
je daar niets meer van ziet. Er zal dus eerst een afsluitende glanslaag op moeten. Daarna kan
ik ook met washes e.d. aan de gang.
Echter zag ik bij het gronden, dat de verf er ook bij mijn trigger uit kwam. :o Ik zal dus eerst een
seal moeten vervangen bij mijn airbrush (ik heb een aparte voor het wat grovere werk).
Ik hoop deze zaterdag in Gorinchem te scoren.

Lijkt erop dat ik de gang weer een beetje heb gevonden, zou dus niet lang moeten duren voor ik met de
volgende update kom. :ok:

Bedankt voor het kijken.

Tot de volgende..

Peter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. okt 2018, 18:33 

Gaan we Peter dan aanstaande zaterdag ontmoeten. Je hebt er toch een heel leuk iets van gemaakt. Een puntje van kritiek, het is geen put maar een trottoirkolk haha. En de scharnieren van de grote deuren zitten normaal wat versprongen ivm de verdeling van de krachten op de scharnieren.
Verder ziet het er helemaal top uit, vooral de kleurtjes van de kinderkopjes zijn goed gelukt. Wat voor kleur stukwerk? Wit?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. okt 2018, 20:13 

Echt fantastisch, kan bijna niet wachten om te zien hoe het er in het geheel uitziet als het af is, super gaaf.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 2. okt 2018, 22:06 

Gaaf en duidelijke how-to. Dit nodigt eigenlijk uit om zelfs eens te proberen, maar ik moet eerst nodig het bouwen weer eens oppakken. Motivatie is ver te zoeken, zoveel afleiding en andere dingen om rekening mee te houden.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 3. okt 2018, 09:31 

Bedankt heren :ok:

Heb vaak moeite om op gang te komen met een dio, maar als ik de smaak te pakken heb gaat het allemaal steeds "makkelijker". Ideeen komen sneller en daardoor word ik ook weer gemotiveerder om wat te doen enz enz.

markie schreef:
de scharnieren van de grote deuren zitten normaal wat versprongen ivm de verdeling van de krachten op de scharnieren.
Verder ziet het er helemaal top uit, vooral de kleurtjes van de kinderkopjes zijn goed gelukt. Wat voor kleur stukwerk? Wit?

Ik ben timmerman van beroep, met als specialiteit kozijnen, ramen en deuren, maar dat van die scharnieren heb ik echt nog nooit gehoord.... Zou kunnen hoor, maar zegt mij niets.
Kleur van het stucwerk heb ik nog niet bepaald, maar het zal wel iets van vervuild wit worden.

reteip schreef:
Echt fantastisch, kan bijna niet wachten om te zien hoe het er in het geheel uitziet als het af is, super gaaf.

Ik ook niet. Heb momenteel meer ideeen dan ik kwijt kan :D

Tsjopper Bob schreef:
Gaaf en duidelijke how-to. Dit nodigt eigenlijk uit om zelfs eens te proberen, maar ik moet eerst nodig het bouwen weer eens oppakken. Motivatie is ver te zoeken, zoveel afleiding en andere dingen om rekening mee te houden.

Gebeurd ons allemaal Rene, kijk maar hoe lang ik hier over gedaan heb... Komt vanzelf weer.
Ben nu weer zo ver dat ik niet kan wachten om verder te gaan. Zit alleen ff met een "kapotte" airbrush op een verkeerd moment....

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 5 van 8   [ 74 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende