Prachtige kit Ed....en wat een werk heb je er al van gemaakt. Ik heb de Tirpitz ook, maar dan de helft kleiner 1:700 en slechts 206 onderdelen (naar mijn mening best veel voor deze maatvoering). Om accryl verf te verwijderen van onderdelen gebruik ik zelf gele "Dasty" insprayen, even wachten en dan met een tandenborstel (liefst die van je partner, anders krijg jij die zeepsmaak in je mond

) oid eraf poetsen.
Een aanvulling op je intro mbt de vernietiging (vind ik zelf leuk om te vermelden).
Het verhaal waarom de Bitten er gebrand op waren om de Tirpitz onschadelijk te maken is zeer interessant.
De Tirpitz is inderdaad uiteindelijk vernietigd door de RAF, alleen is dit door een geniaal plan van de Britse marine gelukt.
Doordat de Tirpitz zo goed verborgen lag in de fjorden en de aanvliegroute voor welk vliegtuig dan ook zo goed als onmogelijk was, door de vele fjorden en het afweergeschut dat aan weerskanten van de fjorden stond opgesteld, bedachten de Britten een andere manier om de Tirpitz onschadelijk te maken. Dit hebben ze gedaan door het ontwikkelen van dwergonderzeeboten, De X-5, X6 en X7. Uiteindelijk is het de X-6 en X-7 gelukt om zware springladingen met een tijdsmechanisme onder en nabij de Tirpitz te plaatsen en tot ontploffing te brengen. Echter omdat de X-6 en 7 (De X-5 was al eerder gezonken met bemanning) noodgedwongen waren om naar de oppervlakte te komen werd de bemanning van de Tirpitz op tijd gewaarschuwd, dat er stront aan de knikker was. Met man en macht probeerden de Duitsers de Tirpitz van de ligplaats weg te manoeuvreren, echter door de grootte van het schip ging dat niet een, twee, drie en er werden die dag onderhoudswerkzaamheden gepleegd aan de Tirpitz.
Het lukte de Duitsers de Tirpitz enigzins van haar ligplaats te manoeuvreren, waardoor de springladingen niet 100% succes hadden
echter het schip werd dusdanig door deze springladingen beschadigd, dat zij niet meer operationeel kon worden ingezet om de konvooien naar de USSR te dwarsbomen.
In april 1944 (kleine 5 maanden na de aanval van de x-boten) lukte het de Duitsers de Tirpitz van haar ankerplaats(Kaafjord) naar het Altafjord te varen. In oktober 1944 stoomde ze heel langzaam zuidwaarts richting Trömso. De Duitsers wilden haar gaan gebruiken als een soort fort langs de Noorse kust. En inderdaad op 12 november 1944 kreeg ze haar genadeslag en kapseisde de Tirpitz. De piloten die deelnamen aan deze raid, zagen de "wond" die de x-boten hadden toegebracht.
Alle x-boten zijn tijdens hun aanval op de Tirpitz vernietigd. De bemanning van de X-5 is omgekomen. De bemanning (6 man sterk) van de X-6 en 7 zijn krijgsgevangen genomen. Zij waren ten tijde van de ontploffingen aan boord van de Tirpitz.
Cheerz
Barry