Verander lettergrootte
Het is nu vr 14. dec 2018, 03:01

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [How to]airbrush cleaning
BerichtGeplaatst: di 18. jan 2011, 23:45 

Het gaat erom dat iets duidelijk wordt voor een ander toch?? Niet de manier waarop.
Joost stelde de vraag hoe je airbrush schoon te maken.. Weust stelde daarbij de verfsoort ook in acht te nemen.

Ik werk met acrylics (vallejo, gunze, revell aqua) Dat houdt in.. Schoonmaken met water is een goeie optie..
Ik denk, dat wanneer je met enamels werkt, je schoonmaakt met thinners, spirits en noem maar op.. Dus denk ik dat je spirits in kan vullen waar ik water noem.

Ik heb veel ge-youtube'd toen ik mijn infinity in huis haalde. "Hoe kan ik het beste dit en dat doen" en ging zoeken op o.a. youtube.
hierbij kwam ik op dit filmpje. het betreft een dame die met make up bezig is, maar wel op waterbasis.. en ja, dan maakt het schoonmaken niet veel uit.

Tsjek het filmpje en je bent heel wat wijzer.

Wat hier niet getoond wordt is iets wat ik ook regelmatig doe.. Met de luchtstroom mee de naald een paar keer van achter naar voor helemaal doorsteken.

Wat ik dan aan het eind van de dag nog doe is de nozzle doorsteken met mn naald. Inderdaad.. de naald in en uit de nozzle steken, soms komt er een soort 'drolletje' uit. opgedroogde verf wat je langs de binnenwanden van je nozzle schraapt en naar buiten drukt. dit is alleen maar goed. Wanneer je daarna door je nozzle kijkt en je ziet een mooi rond gaatje (van groot naar klein/met luchtstroom mee) kijkt dan is je nozzle schoon genoeg om langdurig weg te leggen.
Evt kan je aan het einde nog wat water spuiten zodat alle residu weggespoten wordt

zo af en toe iets grondiger onderhoud aan je airbrush is ook goed om te doen. eens in de week alle onderdelen uit elkaar halen. Bedenk hierbij dat er eigenlijk geen verf komt achter je trigger.. Dus verf, voor de trigger en verder. Ik olie het onderdeeltje dat de luchtstroom afsluit (klein pennetje onder je trigger) ook zo af en toe in. eens in de maand moet hierbij voldoende zijn.

Hoe je airbrush in en uit elkaar moet/steekt staat als het goed is in het boekje dat je bij je spuit hebt gekregen. Bekijk dit eens, je wordt er een stuk wijzer van. Je brush kan verder uit elkaar dan je denkt.

Vragen?? Stel ze gerust.. En Joost, ik wil het straks in Sneek wel even voor je voordoen

Laatst bijgewerkt door darka op wo 19. jan 2011, 17:04, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: airbrush cleaning
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 00:07 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Dank voor deze uitleg. Erg duidelijk.

Enamels ging mij prima af met schoonmaken, het acryl op water basis is waar ik ellende mee heb met schoonmaken. Juggernaut(dacht ik) rade mij al aan om water+spiritus te gebruiken.
Moet ik nog doen.

Wat ik ook steeds doe/deed is na iedere verfbeurt het hele ding uit elkaar halen en schoonmaken.
Dat lijkt dus ook niet echt nodig te zijn als ik het zo zie/lees.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 00:21 

Zo pak ik het ook grotendeels aan, alleen het doorsteken van de nozzle met de naald ben ik een beetje huiverig voor (ook mede vanwege het feit dat de mensen van ASA me het wel als methode bij verstopping uitgelegd hebben, maar daarbij wel aangegeven dat je er ERG voorzichtig mee moet zijn). Ben bang dat ik de naald dan wel de nozzle op een of andere manier beschadig, dus wat ik dan wel eens doe is de naald (van m'n EVO 2-in-1) even naar achter trekken zodat ik de luchtkop met nozzle er af kan schroeven.

Dan pak ik een dunne tissue waarvan ik een hoekje in een puntje draai. Die bevochtig ik dan ietsje met bijv. revell aqua cleaner, spiritus of alcohol (uitgaande van de acryclics die ik 9 vd 10 keer gebruik of bij bijv. Alclad met de Alclad cleaner o.i.d.) en die draai ik dan voorzichtig in de nozzle totdat het puntje er uit komt. Dan een paar rondjes draaien zodat alle vuiligheid los komt en in de bevochtigde tissue gaat zitten. Evt. nog een paar keer herhalen met een nieuw in een puntje gedraaid hoekje tissue totdat er geen vuiligheid meer uit komt (op de tissue). Op die manier kan ik een nozzle van 0.2mm brand schoon krijgen.

Op deze wijze maak ik sinds ik airbrush m'n nozzle schoon en toen ik het toevallig eens door ASA kon laten controleren was daar niets op aan te merken. Super schoon en geen beschadigingen.

Laatst bijgewerkt door creeping death op wo 19. jan 2011, 08:28, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 01:09 

Goede "How-to".:!: Ik begon me soms ook al af te vragen of ik het nu juist deed of niet.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 11:52 

@ weust. Wanneer je je spuitdag goed plant en je spuit van licht naar donker, hoef je niet na iedere verbeurt/kleur dat ding uit elkaar te halen. Wanneer je spuit schoon genoeg is (doorspuiten met cleaner/spirit/water) en daarna de nieuwe kleur er in is voldoende. Je merkt vanzelf wanneer je spuit niet meer lekker spuit, meestal is dat een kwestie van een dichtgeslibde nozzle.
Denk er wel even om dat je gedurende de dag dezelfde verfmerken gebruikt. Ik merk direct problemen wanneer ik eerst gunze spuit en daarna overga op vallejo..

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 13:29 

Woonplaats: Den Haag, Zuid-Holland, Nederland, Europa, Aarde, Melkweg, Universum
Zal het dit weekend eens proberen. Ben van plan de Avia in het zilver te zetten aan de onderkant, en de F16 in iets donkers. Bedenk me alleen dat dat twee verschillende merken en soorten zijn. Do'h!

Nou ja, kan iig het schoonmaken proberen.
Meerkleurige verfsessies komen er nog wel. Heb al verf voor de F22 en Bf110 liggen.
En ook voor de Do 24T trouwens, maar dat is enamel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 16:20 

Ha Arjen,

Helemaal super dat je deze how to hebt gemaakt.
Ik zal hem uitprinten en meenemen naar zolder, dan heb ik altijd iets om op terug te vallen :D
Ze hebben bij ASA me overigens perfect gedemonstreerd hoe je hem schoon moet maken, maar je vergeet dan toch weer een deel...
Bedankt!!!!

ook de logische tip om van licht naar donker te werken ga ik zeker gebruiken!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [How to]airbrush cleaning
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 18:07 

miep gaat trouwens niet echt voorzichtig met die naald om......., maar goed, wel een duidelijk stukkie film :-)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: wo 19. jan 2011, 19:15 

Heb nog even verder gezocht naar cleaning filmpjes, maar eigenlijk was deze het prettigst om naar te kijken..
Je kan die anderen wel bekijken, zeker wanneer het om je eigen type spuit gaat, maar ik vond het de moeite niet om dat hier te posten..
Misschien zelf maar een flimpje knutselen..

Miep is inderdaad niet erg voorzichtig met de naald, maar volgens mij ben ik net zo. Zo wordt je wel een beetje wanneer je wat langer met je spuit omgaat.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 20. jan 2011, 20:31 

En nog ff een neuzeltip voor degenen met een airbrush met een losse zijbeker -zoals mijn Badger 150. Dat ding is verrekte lastig schoon te krijgen, het bekertje zelf gaat nog wel, maar het kanaaltje naar de brush is lastiger.

Ik zuig nu wat terpentine (werk voornamelijk met enamels, maar water of spiritus met acryl mag uiteraard ook...) op met een pipet, die past er precies in, en knijpen maar. Paar keer herhalen (gewoon met dezelfde vloeistof), nog even zo'n klein dun tandenborsteltje van de kruidvat erdoor, en brandjeschoon is ie weer.

Jeroen

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 14 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende