Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] 1:100 Revell AH-64A 'Chief Geronimo'
BerichtGeplaatst: zo 11. mei 2014, 18:46 

De groepsbouw is al even voorbij, maar ergens sudderde toch nog dit idee. Naast Skipper (met opgevouwen vleugels), Rochelle en een zelfgefabriekte Rus (Yak 15 á lá Boris Blue) heb ik het ook eens gehad om een helikopter te bouwen. Net als Boris Blue, komt deze heli niet voor in de film, maar door mijn voorliefde voor heli's wilde ik een heli bouwen.

Resumé betreffende de film: Een aantal vliegtuigen mag rond de wereld racen waarbij Dusty vlak voor de finishlijn Ripslinger weet in te halen. Wat hoort er bij de finish te staan, inderdaad, iemand met een finishvlag. Het idee was geboren. Ik weet niet meer of ik de naam verzonnen heb of Peter, maar Geronimo viel. Geronimo was ook de codenaam voor Osama Bin Laden tijdens de actie waarbij OBL is omgekomen. Geronimo klinkt ook wel wat Indiaans en Chief Geronimo klinkt dus wel lekker voor een Apache (heli).

Als basis dient Revell's (04089) 1:100 AH-64A Apache. Ik had het kitje eens goedkoop overgenomen van iemand die er reeds aan begonnen was. Gezien mijn plannen met de heli, kon het gehele interieur achterwege blijven. De body had ik op zich rap in elkaar. Vervolgens was daar de ESM en stokte de bouw. Ik liep vast op hoe ik het aan de buitenzijde wilde hebben. De afgelopen weken ben ik (tussendoor) bezig geweest om deze af te ronden. Qua kleur wilde ik eerst de heli aan de voorzijde zwart hebben, halverwege overgaand naar wit met zwart-wit geblokte staart. Qua schaal (1:100) zag ik hier wat tegen op en is het van lichtgrijs naar zwart geworden, overgaand in wit met zwart-wit geblokte decals op de staart. Verder is het nog wat opgeleukt met leftover-decals.

Het achterwiel ontbrak bij de kit dus moest er iets aangebracht worden uit de spare-bak. Dat is door een ongelukje er weer afgebroken (en kon ik niet weer vinden), dus moest er voor de 2e keer iets uit de spare-bak gevonden worden om aan te brengen. De mond aan de onderzijde is gemaakt door een klein stukje styreen in 'halve maan'-vorm te snijden en aan te brengen. Staartrotor ontbrak en is uit 0,5 mm styreen en strip gefabriekt (inclusief een fatsoenlijk profiel), hier was ik op zich wel tevreden over.

Typerend bij Apachepiloten vind ik de hoed die ze ophebben als ze niet 'in functie' zijn (zie hieronder). Tja, hoe maak je die. Na een rondje langs speelgoedwinkels, kwam ik uit bij een cowboy-figuurtje van Playmobil. Perfecte maat. Er moest wel wat hak en breekwerk aan gebeuren om hem aan te brengen, maar het is gelukt. Een klein goudkleurige (geel?) decal en een gouden draad maken de hoed af.

De constructie van de hoofdrotor moest ook iets aangepast worden, anders komen de rotorbladen tegen de hoed aan. Als laatste heb ik gister een finishvlag als decal geprint en op een stukje plastic geplakt.

Het model staat nu bij de anderen in de kast. Weer een Apache erbij. Ik en de kids zijn blij.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [DONE] 1:100 Revell AH-64A 'Chief Geronimo'
BerichtGeplaatst: zo 11. mei 2014, 19:02 

Leuk bedacht zo René, komen er nog meer van jou hand of was dit het?
Ik vind hem in ieder geval leuk geworden en ik vind de fading van grijs, naar zwart en dan naar wit toch behoorlijk goed gelukt, hoe heb je dit nu gedaan?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11. mei 2014, 21:46 

Leuk gedaan hoor Rene.

Dave

Einstein

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11. mei 2014, 21:58 

markie schreef:
...en ik vind de fading van grijs, naar zwart en dan naar wit toch behoorlijk goed gelukt, hoe heb je dit nu gedaan?

Als eerste het achtereind geheel dekkend wit gespoten, witte Action primer (spuitbus) waarover 2 laagjes wit (Vallejo air). Toen begonnen aan de voorzijde met de lichtste grijs die ik had. Vervolgens telkens een tint donkerder (5x) naar achteren als laatste het zwart. Ik spoot op 0,9 bar. Door het geringe kleurverschil, lage spuitdruk en heel dicht op het model, krijg je een zeer mooie vloeiende overgang (vrij groffe soft-edge), waarbij de overgang van zwart naar wit uiteraard het duidelijkst is qua overspray omdat daar het contrast het grootst is. Ik vond het wel een leuk effect. Vervolgens 2 dunne laagjes Action glanslak (spuitbus) en dit goed laten drogen. Decals aangebracht met SET en geheel afgelakt met matte lak (Vallejo).

Qua Planes heb ik niks meer in de planning.

Ga binnenkort bezig met de PKZ-2 (en heb nog iets als verrassing).

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: zo 11. mei 2014, 22:56 

Leuke bouw :ok:

De naam is (onbewust?) werkelijk 'spot on' gekozen. Chief Geronimo klinkt namelijk niet alleen indiaans, hij heeft zelfs echt bestaan en was een bekend leider van een Apache-stam (LINKJE).

Grtz,
BigBear

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12. mei 2014, 07:06 

Ben benieuwd naar de verrassing.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 12. mei 2014, 12:54 

BigBear schreef:
De naam is (onbewust?) werkelijk 'spot on' gekozen. Chief Geronimo klinkt namelijk niet alleen indiaans, hij heeft zelfs echt bestaan en was een bekend leider van een Apache-stam

De naam is bewust gekozen (vanwege de OBL-operatie). Dat deze meneer werkelijk bestaan heeft en dan ook nog een Apache-indiaan was, maakt het alleen maar leuker. Dank je wel, dat wist ik dus nog niet.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13. mei 2014, 07:21 

Erg leuk Rene! We hadden het er onlangs in Franeker nog even over, en ben blij dat je hem afgerond hebt!
Ik denk dat je hier een leuk karakter voor Planes 2 ontwikkeld hebt. Ik zou de studio eens aanschrijven met een paar plaatjes, misschien verwerken ze hem er nog echt in ook ( als er een Planes 2 komt natuurlijk,....)

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13. mei 2014, 07:49 

Joost schreef:
Ik denk dat je hier een leuk karakter voor Planes 2 ontwikkeld hebt. Ik zou de studio eens aanschrijven met een paar plaatjes, misschien verwerken ze hem er nog echt in ook ( als er een Planes 2 komt natuurlijk,....)

Voor Planes 2 is dit te laat, die komt binnenkort in de bioscoop: http://filmbioscoop.com/film/planes-2/

Wat het model betreft, ik vind hem erg leuk gedaan en mooi uitgevoerd, alleen de hoed is naar mijn idee iets te grof waardoor hij toch wat afbreuk doet aan het geheel.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 13. mei 2014, 12:50 

Die hoed baarde me wel zorgen inderdaad. Na een zoektocht bij verscheidene speelgoedwinkels, bleef dit over (een cowboyhoed van Playmobil). Het ging me wat te ver om er zelf een te maken. In het echt valt het wel mee. Duidelijk is in ieder geval dat hij zo'n kenmerkende hoed op heeft en die mag best wel iets opvallen. Dat is gelukt dus.

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 1   [ 10 berichten ]