Verander lettergrootte

Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: [DONE] 1/72 Nakajima B5N2
BerichtGeplaatst: ma 16. apr 2018, 23:11 

Toch even iets anders tussendoor :P

De Nakajima B5N2 was de principiële torpedobommenwerper van de Japanse marine voor het grootste gedeelte van de 2e wereldoorlog. De B5N2 was aan het begin van de oorlog een stuk sneller dan zijn geallieerde tegenhangers zoals de Douglas TBD Devastator en de Fairey Swordfish en Albacore, desondanks dit voordeel was de B5N2 tegen de tijd van Pearl Harbor eigenlijk al verouderd, echter de ontwikkeling van de opvolger van de B5N2 liep zo moeizaam dat de B5N2 pas in 1944 kon worden vervangen door de B6N. B5N2's van de Japanse marine waren verantwoordelijk voor het zinken van de slagschepen Arizona, Oklahoma, West Virginia en California tijdens de aanval op Pearl Harbor. Bij deze aanval werden niet alleen torpedo's gebruikt maar ook speciale pantser doorborende bommen gemaakt van omgebouwde 410 mm granaten, één van dat soort bommen wist het voorste magazijn van de Arizona te penetreren waardoor zij explodeerde en huldigde daarmee in één klap het einde van het slagschip tijdperk in. Na Pearl Harbor had de B5N2 ook nog succes bij de slag in de Koraalzee en bij de slag om Midway met het zinken van de vliegdekschepen Lexington en Yorktown.

De kit
De kit is een moderne kit van Airfix (2015) Airfix staat erom bekend om hun licht wat overdreven panel lines en deze kit heeft daar ook wat last van. De kit is voor de rest wel goed gedetailleerd en er zitten genoeg wapens bij: 6 lichte bommen, 2 middelzware bommen, 1 omgebouwde 410 mm granaat en 1 torpedo. Ik heb er destijds ook een PE en mask setje van Eduard bij gehaald. Ik moet nog even zien hoeveel ik van het Eduard setje gebruik, sommige onderdelen zijn eigenlijk de moeite niet waard om te vervangen dus er bestaat een redelijke kans dat ik alleen het instrumenten paneel vervang aangezien Airfix je daar alleen een kale plaat en wat decals voor geeft.
Afbeelding

Ik heb zelf 0 ervaring met Airfix kits dus ik hoop dat deze een beetje redelijk in elkaar gaat maar aangezien hij uit 2015 komt zal het allemaal wel een beetje mee vallen.

Laatst bijgewerkt door reteip op do 23. aug 2018, 02:21, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
 Berichttitel: Re: [WIP] 1/72 Nakajima B5N2
BerichtGeplaatst: di 17. apr 2018, 09:56 

Leuk, Pieter. Die nieuwe Airfix kits zijn heel gedetailleerd, knap ge-engineerd, en passen doorgaans perfect. En niet duur ook. Het enige jammere eraan vind ik zelf altijd dat er niet zoveel aan te verbeteren valt. Maar daarom wel weer heel geschikt als relaxed tussendoortje.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17. apr 2018, 15:03 

Leuke kit deze torpedowerper.

Ach die panellines, als dat het enige "nadeel" is....

De new tool is een hele verbetering tov de oude kits (pasvorm als detaillering).
Decals zijn over het algemeen ook erg goed.
Enige jammere is dat ze niet meer de service bieden zoals Revell dat nog wel doet.

Maak er wat moois van....dat moet lukken.

Cheerz :ok:
Barry

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 17. apr 2018, 20:48 

Héy is Kate ook geen meisjesnaam?
Het nieuwe Arfix plastic (gegoten ergens india) is over het algemeen wat zachter.

(Historisch gezien heeft de samenwerking tussen Airfix en Rudie, ehu... veel momenten van onbegrip gekend.
Menig model is naar de eeuwige kamikaze-velden verbannen. Inclusief een new tool Harrier.
Een enkele uitzondering was er nog wel.
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=8&t=2763
http://www.plakkers-inc.nl/viewtopic.php?f=10&t=2963)

Al goed. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ik je mijn Airfix-hypochondrie aanpraat. :mrgreen: "

Wel nieuwsgierig wat je ervan gaat maken.
Suc6 :ok:

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: do 19. apr 2018, 22:16 

Kate is 100% een meisjesnaam. Pieter is welkom met zijn model in Hurdegaryp. Moet hij zich nog wel even opgeven :ok:

René

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20. apr 2018, 12:45 

Hee dat is leuk, ik ben een weekje weg en opeens staat er weer een 1:72 kitje op. Wist helemaal niet dat dit een Nee tool kitje was. Leuk toestel in ieder geval, ik ben benieuwd wat je ervan maakt.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: vr 20. apr 2018, 22:29 

Grover schreef:
Héy is Kate ook geen meisjesnaam?

Tsjopper Bob schreef:
Kate is 100% een meisjesnaam. Pieter is welkom met zijn model in Hurdegaryp. Moet hij zich nog wel even opgeven :ok:

René

Ik had nog niet eens door dat deze eigenlijk ook daar voor mee telt :titter: Ik ga er over na denken, Hurdegaryp is dichtbij genoeg dat dat in ieder geval geen probleem is :ok:

Wolf73 schreef:
Leuke kit deze torpedowerper.

Ach die panellines, als dat het enige "nadeel" is....

Helaas ben ik al wat meer mankementjes tegengekomen :panic:
Het begint al met de wand waar de stoel van de piloot aan komt, daar zitten twee beste ejector pin marks op. Het domme is dat de achterkant van dat wandje praktisch onzichtbaar is omdat daar nog een paneel tegen aan komt te staan dus zou je zeggen dat dat de beste plek is voor pin marks.
Afbeelding

Gelukkig zijn die makkelijk opgevuld met wat opgelost polystyreen en Mr. Surfacer.
Afbeelding

Volgende probleem puntje die ik tegenkwam zijn deze uitsteeksels op de vleugels.
Afbeelding

Op foto's van echte B5N2 Kate's zijn deze niet aanwezig
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En ook de eerdere B5N1 heeft ze niet
Afbeelding

Dit betekent dat ze er uiteindelijk af moeten, wat helemaal niet handig is want ze staan naast een panel line en nog wat ronde dingetjes op de vleugels :panic:
Maar goed dat is een zorg voor later, eerst om terug bij de cockpit: het stoeltje wat Airfix je geeft voor de piloot is niet slecht maar ik vind die van Eduard mooier
Afbeelding

En met wat verf ziet het er zo uit
Afbeelding

Verder heb ik nog met een mesje heb ik dit lusje voor de radio direction finder opengemaakt.
Afbeelding

En de rest van het interieur groen gespoten
Afbeelding

En als laatste het instrumenten paneel uit Eduards PE setje opgebouwd
Afbeelding

Qua PE ga ik waarschijnlijk alleen de panelen en gordels gebruiken, de hendeltjes en zo laat ik achterwege want die zijn te plat en niet geverfd aan één
Wat wel vreemd is aan deze kit is dat tot nu toe alle gaten waar de pennetjes van de onderdelen in moeten te groot zijn, hierdoor is het best makkelijk om dingen scheef te monteren. Ik hoop dat dat niet het geval is met het landingsgestel want een scheef landingsgestel is natuurlijk 2x niks waard :?

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: ma 23. apr 2018, 19:49 

Mooie vorderingen. Vooral dat instrumentenpaneel.

Citaat:
Wat wel vreemd is aan deze kit is dat tot nu toe alle gaten waar de pennetjes van de onderdelen in moeten te groot zijn
Precies dat soort zaken waar ik met mijn onbegrip op doelde.

Suc6!

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. apr 2018, 19:06 

En mooi werk, Pieter.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
BerichtGeplaatst: di 24. apr 2018, 21:37 

Erg gaaf die pe, als je zo het verschil ziet in de twee stoelen... 10x beter.

Altijd mooi die japanse vliegtuigen. Mooie schema's en lekker te verweren ook..
Mooi werk tot nu toe.

Profiel  
Antwoord met een citaat  
Plaats een nieuw berichtPlaats een reactie Pagina 1 van 2   [ 20 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende